Bondsraad

Post Reply
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Bondsraad

Post by Piet Bouma » Fri Nov 17, 2017 23:02

Frans de Jonge wrote:
Piet Bouma wrote:
Frans de Jonge wrote:
Guido, ik ben een leek op dit terrein (en overigens op nog veel meer terreinen), maar in hoeverre is de organisatie verder te digitaliseren. Opstellingen en uitslagen zijn als proces al gedigitaliseerd. Scheelt veel fysieke beschikbaarheid. Loopt dit al goed (wat is het % verenigingen die hiervan gebruik maken?). Is er nog meer te digitaliseren?
Ik heb even voor jou in de database gekeken Frans.
In de Nationale Competitie zijn nu 242 teamwedstrijden gespeeld.
Daarvan zijn 148 wedstrijden via de digitale uitslagendienst ingevoerd. Dat is 61%
De overige 94 zijn via de telefonische uitslagendienst gegaan.
Dank je Piet, dat valt zeker niet tegen. Hoe is het ongeveer per klasse? Ereklasse gaat naar NOS teletekst, daar is haast bij. Maar 2e klasse weer minder. Zouden we de 100% binnen enkele jaren kunnen halen? Als arbiter probeer ik het zelf te doen. Scheelt weer iets. En er hoeft niet meer iemand van 12 tot 18 uur beschikbaar te zijn.

Code: Select all

Ereklasse	24	16	67%
Hoofdklasse A	25	15	60%
Hoofdklasse B	24	16	67%
1e klasse A	25	13	52%
1e klasse B	24	16	67%
1e klasse C	25	20	80%
2e klasse A	21	9	43%
2e klasse B	24	16	67%
2e klasse C	25	19	76%
2e klasse D	25	8	32%
Totaal	242	148	61%
Ik denk dat je de 100% het snelst haalt als je een bonus-regeling instelt. Dat werkt ook goed met het digitaal partijen invoeren.
Overigens zou je het ook verplicht kunnen stellen met een boete-regeling (is wat onvriendelijker).
We moeten ook allemaal digitaal overboekingen doen bij de bank. Dat is al gewoon geworden.
Arbiters in de Ereklasse zouden het overigens allemaal met een digitale telefoon kunnen doen.....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Bondsraad

Post by Frans de Jonge » Fri Nov 17, 2017 23:27

Piet Bouma wrote:
Frans de Jonge wrote:
Piet Bouma wrote:
Ik heb even voor jou in de database gekeken Frans.
In de Nationale Competitie zijn nu 242 teamwedstrijden gespeeld.
Daarvan zijn 148 wedstrijden via de digitale uitslagendienst ingevoerd. Dat is 61%
De overige 94 zijn via de telefonische uitslagendienst gegaan.
Dank je Piet, dat valt zeker niet tegen. Hoe is het ongeveer per klasse? Ereklasse gaat naar NOS teletekst, daar is haast bij. Maar 2e klasse weer minder. Zouden we de 100% binnen enkele jaren kunnen halen? Als arbiter probeer ik het zelf te doen. Scheelt weer iets. En er hoeft niet meer iemand van 12 tot 18 uur beschikbaar te zijn.

Code: Select all

Ereklasse	24	16	67%
Hoofdklasse A	25	15	60%
Hoofdklasse B	24	16	67%
1e klasse A	25	13	52%
1e klasse B	24	16	67%
1e klasse C	25	20	80%
2e klasse A	21	9	43%
2e klasse B	24	16	67%
2e klasse C	25	19	76%
2e klasse D	25	8	32%
Totaal	242	148	61%
Ik denk dat je de 100% het snelst haalt als je een bonus-regeling instelt. Dat werkt ook goed met het digitaal partijen invoeren.
Overigens zou je het ook verplicht kunnen stellen met een boete-regeling (is wat onvriendelijker).
We moeten ook allemaal digitaal overboekingen doen bij de bank. Dat is al gewoon geworden.
Arbiters in de Ereklasse zouden het overigens allemaal met een digitale telefoon kunnen doen.....
Wederom dank Piet, valt me tegen van ere- en hoofdklasse. Die moeten toch wel 100% halen. Bonus geloof ik ook wel in. Thuis doen we het allemaal wel, maar ineens op de zaterdag lukt het niet. Vreemd. Dan moet het op de zaterdag ook kunnen. Gewoon voorwaarde voor deelname aan NC. Via de Bondsraad laten goedkeuren ...... Ik zal een voorstel doen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Bondsraad

Post by GuidoB » Sat Nov 18, 2017 01:17

Frans de Jonge wrote:valt me tegen van ere- en hoofdklasse. Die moeten toch wel 100% halen. Bonus geloof ik ook wel in. Thuis doen we het allemaal wel, maar ineens op de zaterdag lukt het niet. Vreemd. Dan moet het op de zaterdag ook kunnen. Gewoon voorwaarde voor deelname aan NC. Via de Bondsraad laten goedkeuren ...... Ik zal een voorstel doen.
Bespaar je de moeite, Frans. De wedstrijdvoorwaarden voor de nationale competitie vallen onder de organisatie. Praktijk is dat de wedstrijdcommissie dit doet. We hebben net besloten dat we een hoger percentage willen hebben, voordat we het digitaal doorgeven van de uitslagen verplicht gaan maken. Verwachting is dat dit nog enkele jaren duurt.

De bondsraad kan zich beter met beleid bezig houden in plaats van met details in de uitvoering.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Bondsraad

Post by Marcel Kosters » Sat Nov 18, 2017 02:37

Als gebruik van de uitslagendienst (nog) meer tijd bespaart voor de clubs en meer (presentatie) mogelijkheden opent zou dat waarschijnlijk de beste bonus zijn die je aan clubs kunt geven.

Met de HDC maken we vanaf het eerste jaar gebruik van de digitale uitslagendienst. Per saldo betekende dat vooral meer werk voor de club.

De dit jaar geintroduceerde versie van de digitale uitslagendienst is een grote verbetering. Toch zijn er verbeterslagen te maken die het leven van de clubs makkelijker en beter zouden maken. Enkele suggesties:

- Afschafffen van de verplichting ook nog eens handmatig het wedstrijdformulier in te vullen. Pure bezigheidstherapie als je net al de opstellingen (en uitslagen) digitaal hebt door gegeven. Op dit moment voegt hooguit nog de handtekening van de bezoekende vereniging ter accordering toe. De rest van het formulier invullen is onnodige doublure. Met het afspreken dat een bezoekende vereniging of digitaal kan ondertekenen of bijvoorbeeld 48 uur de tijd krijgt om een uitslag te corrigeren wordt de noodzaak van het fysieke uitslagenformulier (met bijbehorende portokosten) volledig geelimineerd. Voor die clubs die gebruik maken van de digitale uitslagendienst natuurlijk.
- Onze club heeft een beamer en projecteert uitslagen en tussenstanden. Als het uitslagenformulier ook tussentijds de uitslagen totaliseert (bijvoorbeeld 4-6, 5-7 etc) zou dat wel heel mooi en handig zijn.
- In het interface een niet te missen instructie voor de gebruiker dat tussentijds ingevulde uitslagen verstuurd moeten worden om deze op te slaan en zichtbaar te maken in Toernooibase. We maken gebruik van de revolver plugin van Google Chrome met de automatisch refresh waardoor we tijdens het spelen van de wedstrijd de actuele uitslagen van de concurrentie kunnen volgen. Als deze tenminste gebruik maakt van de digitale uitslagendienst en als deze de uitslagen tussentijds verstuurt.
- Bij het invullen van het formulier elimineren van reeds geselecteerde namen en nummers. Dat heeft tot gevolg dat het invullen steeds sneller (en met minder kans op fouten) kan.
- In de uitslagendienst achter iedere partij met uitslag ook directe link naar invoer applet om de partij in Toernooibase in te voeren. Dat maakt het invoeren van de partij laagdrempeliger en maakt het ook eenvoudiger voor clubs om spelers hun partij direct na afloop zelf te laten invoeren. Nu worden partijen vaak door een noeste invoerder per club ingevoerd. Je moet zo'n invoerder dan wel hebben en houden. Hoe meer mensen gewend raken zelf de partij in te voeren (en leren Toernooibase te gebruiken) hoe beter dat is. Ook voor de binding met de KNDB. En met de eigen club. Hoe meer skin in the game hoe beter.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Bondsraad

Post by Frans de Jonge » Sat Nov 18, 2017 11:30

GuidoB wrote:
Frans de Jonge wrote:valt me tegen van ere- en hoofdklasse. Die moeten toch wel 100% halen. Bonus geloof ik ook wel in. Thuis doen we het allemaal wel, maar ineens op de zaterdag lukt het niet. Vreemd. Dan moet het op de zaterdag ook kunnen. Gewoon voorwaarde voor deelname aan NC. Via de Bondsraad laten goedkeuren ...... Ik zal een voorstel doen.
Bespaar je de moeite, Frans. De wedstrijdvoorwaarden voor de nationale competitie vallen onder de organisatie. Praktijk is dat de wedstrijdcommissie dit doet. We hebben net besloten dat we een hoger percentage willen hebben, voordat we het digitaal doorgeven van de uitslagen verplicht gaan maken. Verwachting is dat dit nog enkele jaren duurt.

De bondsraad kan zich beter met beleid bezig houden in plaats van met details in de uitvoering.
Ha Guido, het gaat mij niet om de wedstrijdvoorwaarden, maar als onderdeel van het terugdringen van personele kosten. Je hebt gelijk dat een dergelijke actie niet moet worden opgestart vanuit de Bondsraad, maar ik zie het in breder verband ter beheersing/terugdringing van personele kosten wat overigens beter door het Bestuur kan worden opgepakt.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: Bondsraad

Post by Wieger Wesselink » Sat Nov 18, 2017 12:14

GuidoB wrote:
MenO wrote:Ik weet niet hoe op dit moment het rooster gemaakt wordt en ik snap dat er met (heel) veel verschillende dingen rekening gehouden moet worden, maar je zou zeggen dat daar een algoritme voor geschreven kan worden?
Ik weet het wel, want ik maak het rooster al een jaar of 10. Met ijzeren regels en een aantal heel handige trucjes in Excel. Handwerk, maar goed te doen. Kost me jaarlijks twee avondjes. Geheel op vrijwillige basis.

Dit soort algoritmes zijn super ingewikkeld. Dit zijn de LP problemen zonder toegelaten oplossing, waarbij je de ‘minst slechte’ moet kiezen. Natuurlijk is het te doen, maar alleen door echte experts. De KNVB voetbalcompetitie was jaren geleden een grote puinzooi, met ongelijke aantallen gespeelde wedstrijden tot op het laatst van de competitie. Zeist had een aantal deskundigen in dienst, maar die kwamen er niet meer uit. Tot men een samenwerking aanging met de universiteit van Barcelona. Die hebben een steengoede Operations Research afdeling zitten en waren in staat om uit alle restricties een veel beter rooster samen te stellen. Ik weet ook niet precies hoe ze dat doen trouwens. Bij dammen is het vast makkelijker (meer groepen, veel minder restricties), maar echt niet heel eenvoudig.
Guido, als je een geschikt voorbeeld hebt van zo'n roosterprobleem, inclusief alle randvoorwaarden, dan ben ik daar wel in geinteresseerd. Dit soort problemen kunnen, mits niet te groot, relatief eenvoudig met SMT solvers worden opgelost. Binnen onze groep hebben we daar de nodige ervaring mee. Dus ik zou eens kunnen proberen of het daarmee lukt.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Bondsraad

Post by Piet Bouma » Sat Nov 18, 2017 15:52

Marcel Kosters wrote: - Onze club heeft een beamer en projecteert uitslagen en tussenstanden. Als het uitslagenformulier ook tussentijds de uitslagen totaliseert (bijvoorbeeld 4-6, 5-7 etc) zou dat wel heel mooi en handig zijn.

- In de uitslagendienst achter iedere partij met uitslag ook directe link naar invoer applet om de partij in Toernooibase in te voeren. Dat maakt het invoeren van de partij laagdrempeliger en maakt het ook eenvoudiger voor clubs om spelers hun partij direct na afloop zelf te laten invoeren. Nu worden partijen vaak door een noeste invoerder per club ingevoerd. Je moet zo'n invoerder dan wel hebben en houden. Hoe meer mensen gewend raken zelf de partij in te voeren (en leren Toernooibase te gebruiken) hoe beter dat is. Ook voor de binding met de KNDB. En met de eigen club. Hoe meer skin in the game hoe beter.
Deze functionaliteiten zitten reeds in de "open" versie Toernooibase, waarvan elke gebruiker (inmiddels zo'n dikke 1100) gebruik van kan maken. En elke clubcompetitie (niet alleen de Nationale Competitie bevat deze functionaliteiten.
Zodra de opstelling is ingevoerd (via KNDB Uitslagendienst) bij de Nationale Competitie is dit ook in de 'open' versie beschikbaar. Kunnen tussenstanden worden ingevoerd (en worden zichtbaar) en kunnen semi-live partijen worden ingevoerd.

De KNDB Uitslagendienst wilde perse een "gesloten" beveiligde functie met club inlog, waarbij een individuele gebruiker geen wijzigingen in kan aanbrengen en waarbij ook op de clubinlog de definitieve uitslag en detailuitslagen worden ingevoerd.

Bij het invoeren van (semilive) partijen vind ik het juist een must dat er een persoonlijke inlog moet zijn, om achteraf eventueel ook te kunnen traceren, wie nu daadwerkelijk heeft ingevoerd (en eventueel aanwijzingen gegeven kunnen worden hoe het beter te doen...).
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Bondsraad

Post by Piet Bouma » Sat Nov 18, 2017 16:00

Frans de Jonge wrote:
GuidoB wrote:
Frans de Jonge wrote:valt me tegen van ere- en hoofdklasse. Die moeten toch wel 100% halen. Bonus geloof ik ook wel in. Thuis doen we het allemaal wel, maar ineens op de zaterdag lukt het niet. Vreemd. Dan moet het op de zaterdag ook kunnen. Gewoon voorwaarde voor deelname aan NC. Via de Bondsraad laten goedkeuren ...... Ik zal een voorstel doen.
Bespaar je de moeite, Frans. De wedstrijdvoorwaarden voor de nationale competitie vallen onder de organisatie. Praktijk is dat de wedstrijdcommissie dit doet. We hebben net besloten dat we een hoger percentage willen hebben, voordat we het digitaal doorgeven van de uitslagen verplicht gaan maken. Verwachting is dat dit nog enkele jaren duurt.

De bondsraad kan zich beter met beleid bezig houden in plaats van met details in de uitvoering.
Ha Guido, het gaat mij niet om de wedstrijdvoorwaarden, maar als onderdeel van het terugdringen van personele kosten. Je hebt gelijk dat een dergelijke actie niet moet worden opgestart vanuit de Bondsraad, maar ik zie het in breder verband ter beheersing/terugdringing van personele kosten wat overigens beter door het Bestuur kan worden opgepakt.
Wat kost 11x6 = 66 uur van een Bondsfunctionaris op zaterdag (overwerk), terwijl elke teamleider/arbiter dit in 10 minuten voor elkaar zou kunnen krijgen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Paul van de Veen
Posts: 508
Joined: Sat Oct 18, 2008 11:35

Re: Bondsraad

Post by Paul van de Veen » Sat Nov 18, 2017 16:59

Ben het helemaal met Piet eens. Afgezien van hier en daar wat kleinere dingetjes is alles perfect via Toernooibase geregeld.
We hebben die digitale invoer al (van opstellingen, uitslagen en partijen)
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom we nog procentueel zo laag zitten. (En waarom het dagen duurt voor alle partijen NC ingevoerd zijn. Dankzij Hendrik en Piet is dat toch een fluitje van een cent?)
Dit alles functioneert op tablets en op mobieltjes. Mooier kan het niet.
Enige wat we nog even moeten regelen is dat een wedstrijdleider die tevens meespeelt nu niet in de eerste minuut van de wedstrijd een reglementaire nul om z'n oren krijgt omdat-ie op z'n mobiel zit te pielen. (namelijk teamopstelling zit in te voeren..)
Ik heb begrepen dat dit onlangs voorgekomen is. Onbegrijpelijk. Triest. :evilbat:

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Bondsraad

Post by GuidoB » Sat Nov 18, 2017 19:30

Piet Bouma wrote: Wat kost 11x6 = 66 uur van een Bondsfunctionaris op zaterdag (overwerk), terwijl elke teamleider/arbiter dit in 10 minuten voor elkaar zou kunnen krijgen.
Welke bondsfunctionaris moet er 11 maal op zaterdag 6 uur werken en wat moet deze in die tijd doen? Wat heeft dit met voorgaande Posts te maken?

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Bondsraad

Post by GuidoB » Sat Nov 18, 2017 19:34

Paul van de Veen wrote: Enige wat we nog even moeten regelen is dat een wedstrijdleider die tevens meespeelt nu niet in de eerste minuut van de wedstrijd een reglementaire nul om z'n oren krijgt omdat-ie op z'n mobiel zit te pielen. (namelijk teamopstelling zit in te voeren..)
Ik heb begrepen dat dit onlangs voorgekomen is. Onbegrijpelijk. Triest. :evilbat:
Is het een ieder bekend dat dit ook na de wedstrijd kan? Zowel opstellingen als uitslagen mogen digitaal na de wedstrijd worden ingevoerd. Er is dus geen reden om tijdens de wedstrijd te pielen op je mobiele telefoon.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Bondsraad

Post by Piet Bouma » Sat Nov 18, 2017 19:40

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote: Wat kost 11x6 = 66 uur van een Bondsfunctionaris op zaterdag (overwerk), terwijl elke teamleider/arbiter dit in 10 minuten voor elkaar zou kunnen krijgen.
Welke bondsfunctionaris moet er 11 maal op zaterdag 6 uur werken en wat moet deze in die tijd doen? Wat heeft dit met voorgaande Posts te maken?
Er zit iemand achter de telefonische uitslagendienst Guido. Volgens mij is dat iemand van de KNDB.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Maurits Meijer
Posts: 221
Joined: Thu Nov 27, 2008 19:22
Contact:

Re: Bondsraad

Post by Maurits Meijer » Sat Nov 18, 2017 19:56

GuidoB wrote: Is het een ieder bekend dat dit ook na de wedstrijd kan? Zowel opstellingen als uitslagen mogen digitaal na de wedstrijd worden ingevoerd. Er is dus geen reden om tijdens de wedstrijd te pielen op je mobiele telefoon.
Op competitiezaterdagen tussen 15:30 en zeg maar 18:30 vind ik opstellingen, tussenstanden en uitslagen reuze interessant. Wat mij betreft zouden ze dan beschikbaar moeten zijn, maar misschien ben ik de enige...
http://slagzet.com

Maurits Meijer
Posts: 221
Joined: Thu Nov 27, 2008 19:22
Contact:

Re: Bondsraad

Post by Maurits Meijer » Sat Nov 18, 2017 20:01

Frans de Jonge wrote: Ha Guido, het gaat mij niet om de wedstrijdvoorwaarden, maar als onderdeel van het terugdringen van personele kosten. Je hebt gelijk dat een dergelijke actie niet moet worden opgestart vanuit de Bondsraad, maar ik zie het in breder verband ter beheersing/terugdringing van personele kosten wat overigens beter door het Bestuur kan worden opgepakt.
Ik dacht altijd dat de uitslagendienst door vrijwilligers word gedaan. Is dit in de afgelopen jaren veranderd?
http://slagzet.com

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Bondsraad

Post by GuidoB » Sat Nov 18, 2017 20:50

Maurits Meijer wrote:Ik dacht altijd dat de uitslagendienst door vrijwilligers word gedaan. Is dit in de afgelopen jaren veranderd?
Dat dacht ik ook. Ik begrijp dan ook niet waar Frans en Piet het over hebben.

Post Reply