Bondsraad

Post Reply
Maurits Meijer
Posts: 221
Joined: Thu Nov 27, 2008 19:22
Contact:

Re: Bondsraad

Post by Maurits Meijer » Mon Nov 13, 2017 20:39

Casper van der Tak wrote:Ik neem aan dat ik Beijing ben, alhoewel ik inmiddels in Laveno-Mombello woon. Waar vind ik die twee vraag 5 quotes terug?
Ha Casper, ja dat ben jij!
Je vind deze antwoorden bij de stukken voor de bondsraadvergaderingen(hoort daar geen s tussen?)
Voor de vergadering van 17 juni onder de titel "Voorstel wijziging meerjarenplan"
https://docs.google.com/file/d/0B6OhOCI ... rm=minimal

Voor de vergadering van 4 november onder de titel "Voorstel De Jonge wijzigingen meerjarenplan"
https://docs.google.com/file/d/0B6OhOCI ... rm=minimal
http://slagzet.com

Maurits Meijer
Posts: 221
Joined: Thu Nov 27, 2008 19:22
Contact:

Re: Bondsraad

Post by Maurits Meijer » Mon Nov 13, 2017 21:00

Er is overigens wel iets liefs over Thijs te zeggen: De personeelskosten zijn uitgesplitst(in de begroting). 136.000 euro! Als we die kosten allemaal doorbelasten aan de topsport is de topsport een last van 9.000 euro. Ik denk dat daarnaast een goed deel van de organisatiekosten kan worden toegerekend aan de topsport. Wat en hoeveel?
Conclusie: We komen uiteindelijk wel iets verder met "het gezeur van Thijs".
http://slagzet.com

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Bondsraad

Post by Frans de Jonge » Mon Nov 13, 2017 21:18

Maurits Meijer wrote:
Marcel Kosters wrote:
Maurits Meijer wrote:In Katwijk en Beijing wordt de toegenomen transparantie uitgebreid gevierd.
Je tekst suggereert aan de ene kant dat de bondsraad zonder reden een motie van wantrouwen heeft ingediend. En aan de andere kant suggereert je tekst een 'gelijk om het gelijk krijgen' mentaliteit. Daar neem ik afstand van. Het gaat erom dat de KNDB overleeft. En als het even kan tot groei en bloei komt. Er valt dan ook niets te vieren en de toegezegde transparantie moet op de volgende kernpunten nog worden gerealiseerd.
Ik denk dat ik zelf het beste kan uitleggen wat ik bedoel. Het stukje wat ik citeer van voor de bondsraadsvergadering 17 juni, laat zien dat het vorige bestuur wel degelijk heeft aangegeven dat de topsport contracten voor 4 jaar vast liggen. Het woord voor woord gelijke antwoord van het huidige bestuur aanmerken als een toename in transparantie is gewoon onzin. En de discussie die op die onzin voortborduurt, en dat bedoel ik met mijn laatste zin, slaat dus nergens op. Meer niet.
Ha Maurits, toen in november 2016 aan de Bondsraad het meerjarenprogramma 2017 - 2020 werd voorgelegd, werd de Bondsraad op het verkeerde been gezet doordat werd gemeld dat de KNDB van 2 4-jarige contracten zonder vergoeding zou kunnen afkomen (zie verslag BR november 2016 onderaan blz. 2 bij punt 7). De financiële risico's voor de KNDB bij structurele daling van de contributie-inkomsten werden gebagatelliseerd. Was de Bondsraad toen geïnformeerd door het bestuur over de financiële risico's, zou de besluitvorming misschien anders hebben uitgepakt. Later -in 2017- kwam het bestuur met andere gegevens. De contracten waren toen al afgesloten...... Dus openheid van het bestuur in 2017 achteraf ja, maar voorafgaand aan de besluitvorming nee.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Re: Bondsraad

Post by Casper van der Tak » Mon Nov 13, 2017 21:58

Maurits Meijer wrote:
Casper van der Tak wrote:Ik neem aan dat ik Beijing ben, alhoewel ik inmiddels in Laveno-Mombello woon. Waar vind ik die twee vraag 5 quotes terug?
Ha Casper, ja dat ben jij!
Je vind deze antwoorden bij de stukken voor de bondsraadvergaderingen(hoort daar geen s tussen?)
Voor de vergadering van 17 juni onder de titel "Voorstel wijziging meerjarenplan"
https://docs.google.com/file/d/0B6OhOCI ... rm=minimal

Voor de vergadering van 4 november onder de titel "Voorstel De Jonge wijzigingen meerjarenplan"
https://docs.google.com/file/d/0B6OhOCI ... rm=minimal
Mooi dat ik dat ben. Het stuk voor 4 november is dezelfde als die van voor 17 juni, er staat dan ook in dat het voor de BR vergadering van 17 juni ingediend is (maar toen blijkbaar niet behandeld). Het gaat dus in beide gevallen om de reactie van het vorige bestuur. Wel staat er in het BR verslag van de vergadering van 17 juni dat deze bovengenoemde punten al in november 2016 gemeld zouden zijn, en dat kom ik niet tegen in de verslagen / stukken.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Re: Bondsraad

Post by Casper van der Tak » Mon Nov 13, 2017 22:44

Casper van der Tak wrote:
Maurits Meijer wrote:
Casper van der Tak wrote:Ik neem aan dat ik Beijing ben, alhoewel ik inmiddels in Laveno-Mombello woon. Waar vind ik die twee vraag 5 quotes terug?
Ha Casper, ja dat ben jij!
Je vind deze antwoorden bij de stukken voor de bondsraadvergaderingen(hoort daar geen s tussen?)
Voor de vergadering van 17 juni onder de titel "Voorstel wijziging meerjarenplan"
https://docs.google.com/file/d/0B6OhOCI ... rm=minimal

Voor de vergadering van 4 november onder de titel "Voorstel De Jonge wijzigingen meerjarenplan"
https://docs.google.com/file/d/0B6OhOCI ... rm=minimal
Mooi dat ik dat ben. Het stuk voor 4 november is dezelfde als die van voor 17 juni, er staat dan ook in dat het voor de BR vergadering van 17 juni ingediend is (maar toen blijkbaar niet behandeld). Het gaat dus in beide gevallen om de reactie van het vorige bestuur. Wel staat er in het BR verslag van de vergadering van 17 juni dat deze bovengenoemde punten al in november 2016 gemeld zouden zijn, en dat kom ik niet tegen in de verslagen / stukken.
Sorry, nagekomen stukken bij juni 2017, punt 7 voor die laatste opmerking, niet het verslag.

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: Bondsraad

Post by playforstacks » Wed Nov 15, 2017 18:26

Maurits Meijer wrote:Er is overigens wel iets liefs over Thijs te zeggen: De personeelskosten zijn uitgesplitst(in de begroting). 136.000 euro! Als we die kosten allemaal doorbelasten aan de topsport is de topsport een last van 9.000 euro. Ik denk dat daarnaast een goed deel van de organisatiekosten kan worden toegerekend aan de topsport. Wat en hoeveel?
Conclusie: We komen uiteindelijk wel iets verder met "het gezeur van Thijs".
Alleen de cijfers van 2016 zijn pas binnen daar waren de personeelskosten 274.000 euro! jij heb het over de begrote personeelskosten van 2018 die waren voor alleen de technische staf al 136.000 euro. Directievoering is begroot op 22.000 euro en het bondsbureau (personeel) op 75.000 euro.

Verder heb ik volgens mij op het gebied van de financiën nooit echt gezeurd en vrij normale vragen gesteld. De mensen uit het vorige bestuur die het al als "zeuren" omschrijven hadden beter kunnen realiseren dat het niet zo verwonderlijk is dat een organisatie die mijn vragen niet kan (of wil) beantwoorden ook de organisatie is waar het financieel zeer slecht mee gaat.

Ik hoop dat de KNDB over een paar jaar (liefst eerder) een organisatie is die wel duidelijkheid kan geven waar al het contributie geld aan uitgegeven wordt (en dan bedoel ik wat duidelijker dan ondergebracht onder allerlei posten op de begroting).
inmiddels door mijn "gezeur" is al wel duidelijk:
het bondsbureau kost voor de KNDB als werkgever meer dan de helft van de contributie. De bondswinkel is een totaal fiasco geworden onder het vorige bestuur waarbij het mijn inziens lijkt dat er hele rare beslissingen zijn genomen in dat proces (met niet alleen financiële nadelen). De organisatie is enorm (groot en) zwaar door topsport en cluster dit zorgt voor enorm hoge kosten op meerdere gebieden die het vorige bestuur niet heeft toegeschreven aan topsportkosten.

Ook wat positief: de organisatie wordt al voor de belangrijkste onderdelen (nationale competitie) vrijwel volledig gerund door vrijwilligers dus 95% van de leden gaat niks merken als het andere deel in elkaar stort. Enige minpuntje is wel dat deze leden elk jaar 37.50 kwijt zijn waar ze niks voor terug krijgen.

Maurits Meijer
Posts: 221
Joined: Thu Nov 27, 2008 19:22
Contact:

Re: Bondsraad

Post by Maurits Meijer » Wed Nov 15, 2017 18:43

Casper van der Tak wrote:
Mooi dat ik dat ben. Het stuk voor 4 november is dezelfde als die van voor 17 juni, er staat dan ook in dat het voor de BR vergadering van 17 juni ingediend is (maar toen blijkbaar niet behandeld). Het gaat dus in beide gevallen om de reactie van het vorige bestuur. Wel staat er in het BR verslag van de vergadering van 17 juni dat deze bovengenoemde punten al in november 2016 gemeld zouden zijn, en dat kom ik niet tegen in de verslagen / stukken.
Het zijn wat mij betreft twee losse onderwerpen.
1. In november 2016 heeft de bondsraad besloten om een nieuwe topsport cyclus in te gaan van 4 jaar. Dat blijkt mij duidelijk uit de notulen. De hoogte van de daaruit volgende topsportsubsidie wordt per jaar vast gesteld.
2. De topsport arbeidscontracten zijn blijkbaar zo opgesteld dat ze nu niet meer zijn gekoppeld de jaarlijkse toekenning van de subsidie maar aan de topsportcyclus. Dat blijkt niet uit enig stuk eerder dan de reactie van het bestuur, voor de vergadering van 17 juni, op de vragen van Frans. En dat is volgens mij ook niet wat de secretaris daar zei.
http://slagzet.com

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Bondsraad

Post by GuidoB » Thu Nov 16, 2017 07:58

playforstacks wrote:Ook wat positief: de organisatie wordt al voor de belangrijkste onderdelen (nationale competitie) vrijwel volledig gerund door vrijwilligers dus 95% van de leden gaat niks merken als het andere deel in elkaar stort.
What makes you think that? De organisatie van de nationale competitie steunt voor een belangrijk deel op het Bondsbureau. Ik maak me juist zorgen wat er gebeurt als dat weg zou vallen.

*edit*

En buiten dat: zouden die vrijwilligers hun werk wel willen blijven doen, zonder dat er een (professionele) organisatie achter staat? Om voor mijzelf te spreken: ik maak niet het competitierooster voor de plaatselijke bordspelletjesvereniging (ja, die heb je echt in Rotterdam). Dat heeft een reden.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Bondsraad

Post by Frans de Jonge » Thu Nov 16, 2017 19:31

GuidoB wrote:
playforstacks wrote:Ook wat positief: de organisatie wordt al voor de belangrijkste onderdelen (nationale competitie) vrijwel volledig gerund door vrijwilligers dus 95% van de leden gaat niks merken als het andere deel in elkaar stort.
What makes you think that? De organisatie van de nationale competitie steunt voor een belangrijk deel op het Bondsbureau. Ik maak me juist zorgen wat er gebeurt als dat weg zou vallen.

*edit*

En buiten dat: zouden die vrijwilligers hun werk wel willen blijven doen, zonder dat er een (professionele) organisatie achter staat? Om voor mijzelf te spreken: ik maak niet het competitierooster voor de plaatselijke bordspelletjesvereniging (ja, die heb je echt in Rotterdam). Dat heeft een reden.
Guido, ik ben een leek op dit terrein (en overigens op nog veel meer terreinen), maar in hoeverre is de organisatie verder te digitaliseren. Opstellingen en uitslagen zijn als proces al gedigitaliseerd. Scheelt veel fysieke beschikbaarheid. Loopt dit al goed (wat is het % verenigingen die hiervan gebruik maken?). Is er nog meer te digitaliseren?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Bondsraad

Post by GuidoB » Thu Nov 16, 2017 21:17

Frans de Jonge wrote:Guido, ik ben een leek op dit terrein (en overigens op nog veel meer terreinen), maar in hoeverre is de organisatie verder te digitaliseren. Opstellingen en uitslagen zijn als proces al gedigitaliseerd. Scheelt veel fysieke beschikbaarheid. Loopt dit al goed (wat is het % verenigingen die hiervan gebruik maken?). Is er nog meer te digitaliseren?
Met mensen als Bob van der Mark en Jan Masselink in de wedstrijdcommissie missen we daar natuurlijk niets. Er zou nog veel meer gebruik moeten worden gemaakt van de beschikbare digitale middelen en dat stimuleren we ook. Verder hebben we oog voor de behoeften en mogelijkheden van onze leden. Sommige zaken in de organisatie zijn nu eenmaal handwerk en zullen niet te automatiseren zijn.

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Re: Bondsraad

Post by MenO » Fri Nov 17, 2017 03:25

GuidoB wrote:
Frans de Jonge wrote:Guido, ik ben een leek op dit terrein (en overigens op nog veel meer terreinen), maar in hoeverre is de organisatie verder te digitaliseren. Opstellingen en uitslagen zijn als proces al gedigitaliseerd. Scheelt veel fysieke beschikbaarheid. Loopt dit al goed (wat is het % verenigingen die hiervan gebruik maken?). Is er nog meer te digitaliseren?
Met mensen als Bob van der Mark en Jan Masselink in de wedstrijdcommissie missen we daar natuurlijk niets. Er zou nog veel meer gebruik moeten worden gemaakt van de beschikbare digitale middelen en dat stimuleren we ook. Verder hebben we oog voor de behoeften en mogelijkheden van onze leden. Sommige zaken in de organisatie zijn nu eenmaal handwerk en zullen niet te automatiseren zijn.
Ik weet niet hoe op dit moment het rooster gemaakt wordt en ik snap dat er met (heel) veel verschillende dingen rekening gehouden moet worden, maar je zou zeggen dat daar een algoritme voor geschreven kan worden?

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Bondsraad

Post by GuidoB » Fri Nov 17, 2017 07:57

MenO wrote:Ik weet niet hoe op dit moment het rooster gemaakt wordt en ik snap dat er met (heel) veel verschillende dingen rekening gehouden moet worden, maar je zou zeggen dat daar een algoritme voor geschreven kan worden?
Ik weet het wel, want ik maak het rooster al een jaar of 10. Met ijzeren regels en een aantal heel handige trucjes in Excel. Handwerk, maar goed te doen. Kost me jaarlijks twee avondjes. Geheel op vrijwillige basis.

Dit soort algoritmes zijn super ingewikkeld. Dit zijn de LP problemen zonder toegelaten oplossing, waarbij je de ‘minst slechte’ moet kiezen. Natuurlijk is het te doen, maar alleen door echte experts. De KNVB voetbalcompetitie was jaren geleden een grote puinzooi, met ongelijke aantallen gespeelde wedstrijden tot op het laatst van de competitie. Zeist had een aantal deskundigen in dienst, maar die kwamen er niet meer uit. Tot men een samenwerking aanging met de universiteit van Barcelona. Die hebben een steengoede Operations Research afdeling zitten en waren in staat om uit alle restricties een veel beter rooster samen te stellen. Ik weet ook niet precies hoe ze dat doen trouwens. Bij dammen is het vast makkelijker (meer groepen, veel minder restricties), maar echt niet heel eenvoudig.

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Re: Bondsraad

Post by MenO » Fri Nov 17, 2017 08:08

GuidoB wrote:
MenO wrote:Ik weet niet hoe op dit moment het rooster gemaakt wordt en ik snap dat er met (heel) veel verschillende dingen rekening gehouden moet worden, maar je zou zeggen dat daar een algoritme voor geschreven kan worden?
Ik weet het wel, want ik maak het rooster al een jaar of 10. Met ijzeren regels en een aantal heel handige trucjes in Excel. Handwerk, maar goed te doen. Kost me jaarlijks twee avondjes. Geheel op vrijwillige basis.

Dit soort algoritmes zijn super ingewikkeld. Dit zijn de LP problemen zonder toegelaten oplossing, waarbij je de ‘minst slechte’ moet kiezen. Natuurlijk is het te doen, maar alleen door echte experts. De KNVB voetbalcompetitie was jaren geleden een grote puinzooi, met ongelijke aantallen gespeelde wedstrijden tot op het laatst van de competitie. Zeist had een aantal deskundigen in dienst, maar die kwamen er niet meer uit. Tot men een samenwerking aanging met de universiteit van Barcelona. Die hebben een steengoede Operations Research afdeling zitten en waren in staat om uit alle restricties een veel beter rooster samen te stellen. Ik weet ook niet precies hoe ze dat doen trouwens. Bij dammen is het vast makkelijker (meer groepen, veel minder restricties), maar echt niet heel eenvoudig.
Dank voor de uitleg Guido. Ik wist dat jij het deed, maar niet hoe. Twee avonden valt best mee inderdaad, ik had verwacht dat het handmatig een stuk langer zou duren. Dat lijkt me inderdaad niet economisch om te automatiseren :-)

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Bondsraad

Post by Piet Bouma » Fri Nov 17, 2017 21:48

Frans de Jonge wrote:
GuidoB wrote:
playforstacks wrote:Ook wat positief: de organisatie wordt al voor de belangrijkste onderdelen (nationale competitie) vrijwel volledig gerund door vrijwilligers dus 95% van de leden gaat niks merken als het andere deel in elkaar stort.
What makes you think that? De organisatie van de nationale competitie steunt voor een belangrijk deel op het Bondsbureau. Ik maak me juist zorgen wat er gebeurt als dat weg zou vallen.

*edit*

En buiten dat: zouden die vrijwilligers hun werk wel willen blijven doen, zonder dat er een (professionele) organisatie achter staat? Om voor mijzelf te spreken: ik maak niet het competitierooster voor de plaatselijke bordspelletjesvereniging (ja, die heb je echt in Rotterdam). Dat heeft een reden.
Guido, ik ben een leek op dit terrein (en overigens op nog veel meer terreinen), maar in hoeverre is de organisatie verder te digitaliseren. Opstellingen en uitslagen zijn als proces al gedigitaliseerd. Scheelt veel fysieke beschikbaarheid. Loopt dit al goed (wat is het % verenigingen die hiervan gebruik maken?). Is er nog meer te digitaliseren?
Ik heb even voor jou in de database gekeken Frans.
In de Nationale Competitie zijn nu 242 teamwedstrijden gespeeld.
Daarvan zijn 148 wedstrijden via de digitale uitslagendienst ingevoerd. Dat is 61%
De overige 94 zijn via de telefonische uitslagendienst gegaan.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Bondsraad

Post by Frans de Jonge » Fri Nov 17, 2017 22:09

Piet Bouma wrote:
Frans de Jonge wrote:
GuidoB wrote:
What makes you think that? De organisatie van de nationale competitie steunt voor een belangrijk deel op het Bondsbureau. Ik maak me juist zorgen wat er gebeurt als dat weg zou vallen.

*edit*

En buiten dat: zouden die vrijwilligers hun werk wel willen blijven doen, zonder dat er een (professionele) organisatie achter staat? Om voor mijzelf te spreken: ik maak niet het competitierooster voor de plaatselijke bordspelletjesvereniging (ja, die heb je echt in Rotterdam). Dat heeft een reden.
Guido, ik ben een leek op dit terrein (en overigens op nog veel meer terreinen), maar in hoeverre is de organisatie verder te digitaliseren. Opstellingen en uitslagen zijn als proces al gedigitaliseerd. Scheelt veel fysieke beschikbaarheid. Loopt dit al goed (wat is het % verenigingen die hiervan gebruik maken?). Is er nog meer te digitaliseren?
Ik heb even voor jou in de database gekeken Frans.
In de Nationale Competitie zijn nu 242 teamwedstrijden gespeeld.
Daarvan zijn 148 wedstrijden via de digitale uitslagendienst ingevoerd. Dat is 61%
De overige 94 zijn via de telefonische uitslagendienst gegaan.
Dank je Piet, dat valt zeker niet tegen. Hoe is het ongeveer per klasse? Ereklasse gaat naar NOS teletekst, daar is haast bij. Maar 2e klasse weer minder. Zouden we de 100% binnen enkele jaren kunnen halen? Als arbiter probeer ik het zelf te doen. Scheelt weer iets. En er hoeft niet meer iemand van 12 tot 18 uur beschikbaar te zijn.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Post Reply