Dat is geen relevante vraag.Henk de Witt wrote:(...)Is een rondje langs de provinciale besturen wel een goede keuze?(...)
Het is altijd een goed idee om kennis te maken en van gedachten te wisselen met de provinciale besturen. Samen immers geven KNDB bestuur en provinciale besturen uitvoering aan de dam organisatie in Nederland. Welke gedachten uit zo'n rondje voort komen is een tweede. Vast ook suggesties voor bestuurskandidaten. Lijkt me allemaal een goede zaak en de voorzitter mag prima in staat geacht worden, de verschillende gedachten en kandidaten op hun merites te beoordelen. Daarnaast zal hij naar ik aanneem luisteren naar wie zich verder maar bij hem meldt met zijn of haar gedachten. En ook hier beoordelen welke gedachten hij bruikbaar vindt en niet.
Wat voor nu wel relevant is, is het volgende. De KNDB bevindt zich nog steeds in een financiële en in een bestuurlijke crisis. De komende bondsraadsvergadering moet bijdragen aan het afsluiten van deze crises. De stukken voor de komende bondsraadsvergadering overtuigen wat dat betreft echter niet op voorhand. Zie ook de niet - rechtstreeks - beantwoorde brief van bondsraadslid Thijs van den Broek.
Wat de financiële crisis betreft wordt in het jaarplan wel geschetst dat ingegrepen moet worden in de kosten sfeer. Aan de andere kant laten de cijfers van de begroting en de summiere toelichting daarop vraagtekens die er niet meer zouden mogen zijn. Als deze vraagtekens ter vergadering alsnog weggenomen kunnen worden, is de KNDB naar mijn mening desalniettemin een eind op de goede weg.
Wat de bestuurlijke crisis betreft is hoopgevend dat een jonge en pientere kandidaat secretaris is gevonden. De kandidaat penningmeester is ook jong en pienter, maar gegeven de financiële en bestuurlijke crisis waar deze kandidaat uit voort komt vind ik het een - tot nu ongemotiveerde! - keuze die niet verstandig is. Die zich zowel intern als extern (NOC*NSF?) moeilijk laat uitleggen. De bondsraad heeft tenslotte, hoe je het ook wendt of keert, een motie van wantrouwen aangenomen juist betreffende de financiën van de KNDB. Daar mag iedereen het zijne van vinden. Maar de bondsraad is het hoogste beslis orgaan en heeft een besluit genomen. Waar 'iets' mee gedaan moet worden. Wel lovenswaardig dat de kandidaat penningmeester zich na al het gebeurde nog steeds wil inzetten voor de KNDB en mooi dat het nieuwe bestuur haar wil behouden. Maar verstandig zou naar mijn mening zijn om een portefeuille wissel te maken.
Als bovenstaande crises op een beetje voortvarende en (alsnog) verfrissende wijze worden aangepakt (het in zo'n korte tijd bezoeken van alle provinciale bonden / het hele land zien en horen vind ik wat dat betreft een heel goed teken) mag de KNDB vervolgens ook hoop hebben op een frisse blik op allerlei andere zaken. Van breedtesport tot en met bijvoorbeeld de intrinsiek hoge remise marge in het damspel op absoluut top niveau. Die frisse gedachten zullen vast regelmatig afwijken van wat jij en ik fris en verstandig vinden en ook onderling zullen wij daar op punten over van mening verschillen. Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Het belangrijkste is dat de KNDB de genoemde crises onderkent en serieus neemt en zich leert aanpassen aan haar omgeving. Dat is voorwaarde voor overleven. Of we dan over twintig jaar allemaal schijven tellen, elkaar in iedere partij over de kling jagen met de dam-damslag regel of dat we uitsluitend nog in club, huiskamer, chatroom, app, cafe en school een recreatief partijtje spelen - maar dan wel en masse! - mogen bestuur en bondsraad uitzoeken.