Bondsraad

Post Reply
william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: Bondsraad

Post by william » Wed Oct 18, 2017 20:43

Voor de forumlezers die geen zin hebben om de bondsraadstukken helemaal te gaan lezen vat ik de strekking ervan nog maar eens kleurrijk samen:

Er komt een nieuw bestuur onder leiding van voorzitter Ebbo de Jong. Het meerjarenplan wordt herzien. De financiele situatie van de KNDB moet weer gezond worden.
De afhankelijkheid van NOC/NSF wordt verkleind en we worden weer baas in eigen bond.
De contributieafdracht moet niet omhoog (maar liefst indien mogelijk omlaag) en er komen plannen om de ledenafname om te buigen naar een ledentoename.
Het contract met sportcluster Veenendaal niet verlengen en de huurovereenkomst beeindigen. ( plan van Frans )
De KNDB wordt omgevormd tot een vrijwilligersorganisatie (Frans). Johan Krajenbrink kan ontslagen worden zo gauw er een nieuwe technisch directeur is gevonden (Ebbo).
Er zijn plannen voor hervorming van de competitie (Gerbrand) en voor hervorming van de ereklasse (Bart)

Dat komt helemaal goed na 4 november.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: Bondsraad

Post by william » Thu Oct 19, 2017 10:44

william wrote:Voor de forumlezers die geen zin hebben om de bondsraadstukken helemaal te gaan lezen vat ik de strekking ervan nog maar eens kleurrijk samen:

Er komt een nieuw bestuur onder leiding van voorzitter Ebbo de Jong. Het meerjarenplan wordt herzien. De financiele situatie van de KNDB moet weer gezond worden.
De afhankelijkheid van NOC/NSF wordt verkleind en we worden weer baas in eigen bond.
De contributieafdracht moet niet omhoog (maar liefst indien mogelijk omlaag) en er komen plannen om de ledenafname om te buigen naar een ledentoename.
Het contract met sportcluster Veenendaal niet verlengen en de huurovereenkomst beeindigen. ( plan van Frans )
De KNDB wordt omgevormd tot een vrijwilligersorganisatie (Frans). Johan Krajenbrink kan ontslagen worden zo gauw er een nieuwe technisch directeur is gevonden (Ebbo).
Er zijn plannen voor hervorming van de competitie (Gerbrand) en voor hervorming van de ereklasse (Bart)

Dat komt helemaal goed na 4 november.
:mrgreen: Zo is het duidelijker te lezen.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: Bondsraad

Post by william » Fri Oct 20, 2017 00:21

toch maar zo:

Voor de forumlezers die geen zin hebben om de bondsraadstukken helemaal te gaan lezen vat ik de strekking ervan nog maar eens in de damkleuren wit en zwart samen:

Er komt een nieuw bestuur onder leiding van voorzitter Ebbo de Jong. Het meerjarenplan wordt herzien. De financiele situatie van de KNDB moet weer gezond worden.
De afhankelijkheid van NOC/NSF wordt verkleind en we worden weer baas in eigen bond.
De contributieafdracht moet niet omhoog (maar liefst indien mogelijk omlaag) en er komen plannen om de ledenafname om te buigen naar een ledentoename.
Het contract met sportcluster Veenendaal niet verlengen en de huurovereenkomst beeindigen. ( plan van Frans )
De KNDB wordt omgevormd tot een vrijwilligersorganisatie (Frans). Johan Krajenbrink kan ontslagen worden zo gauw er een nieuwe technisch directeur is gevonden (Ebbo).
Er zijn plannen voor hervorming van de competitie (Gerbrand) en voor hervorming van de ereklasse (Bart)

Dat komt helemaal goed na 4 november.

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: Bondsraad

Post by Michel Stempher » Sun Oct 22, 2017 20:19

William, besef je dat je het forum aan het vervuilen bent met die kleurenfonteintjes? Ik wil best een bakje stoepkrijt voor je meenemen als ik weer eens in Tilburg ben.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: Bondsraad

Post by william » Mon Oct 23, 2017 08:41

Michel Stempher wrote:William, besef je dat je het forum aan het vervuilen bent met die kleurenfonteintjes? Ik wil best een bakje stoepkrijt voor je meenemen als ik weer eens in Tilburg ben.
Nee hoeft niet, de oude stoepkrijtjes heb ik hier op forum juist opgemaakt.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Bondsraad 4 november

Post by Casper van der Tak » Mon Oct 23, 2017 20:48

Ik heb de bondsraadstukken voor 4 november doorgenomen en heb daar enige vraagtekens bij.

- Beantwoording van de brief van Thijs vd Broek: Het is een heel gepuzzel om uit de begroting en toelichting de antwoorden en reacties op de vragen en stellingen in de brief te halen. Heeft iemand dit al gedaan, en zo ja, wat zijn de conclusies?

- Begroting – hopelijk verdere toelichting voor of gedurende de vergadering, en op schrift, want nu is de betekenis van de verschillende posten en de berekeningswijze onduidelijk.

- Reglement matchfixing: dit lijkt me een oplossing op zoek naar een probleem, want wat zijn nu de mogelijkheden om voor grotere bedragen op damwedstrijden te gokken?

- Voordrachten bestuur: ik begrijp dat statutair alleen de voorzitter in functie benoemd wordt. Wat nu als een kandidaat voorgesteld wordt die je niet in een specifieke bestuursfunctie zou willen hebben, maar eventueel wel in een andere functie?

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: Bondsraad

Post by Henk de Witt » Tue Oct 24, 2017 15:44

In het oktobernummer een uitgebreid artikel van Johan Haitink over de toestand van de KNDB met ernaast een column van de nieuwe voorzitter Ebbo de Jong. Johan geeft de nodige informatie over de aanloop van de verhuizing naar het sportcluster, o.a. druk van het NOC*NSF om als kleine bond samen te werken met grotere bonden. Als kleine bond zou de KNDB te weinig kennis in huis hebben om tot ledengroei te komen en de markt te bewerken. Dit kunnen we denk ik zonder meer beamen, hoewel ik me afvraag of dit alleen een kwestie van omvang is.
Het artikel roept wel een aantal vragen op. Dat de schaakbond, een natuurlijke partner van de KNDB, in een eerder stadium had afgehaakt wist ik, maar waarom zijn ze afgehaakt? Als de KNDB niet naar het sportcluster zou gaan zou men een jaarlijkse subsidie van € 25.000 voor een Leven Lang Sporten mislopen. Blijkbaar hebben de schakers bewust afgezien van deze subsidie. Zoals men ook heeft afgezien van de samenwerking met de dambond, bridgebond en gobond. De voordelen die de KNDB zag in samenwerking zag de schaakbond dus niet. Misschien zag de schaakbond het verkeerd, maar men zal toch zijn redenen hebben gehad. Voor bondsraadsleden en geïnteresseerde dammers is dit belangrijke informatie.
Ook wordt niet duidelijk waarom toen niet is doorgegaan met de bridgers en gospelers. De bridgebond is een behoorlijke grote bond met meer dan 100.000 leden.
De € 25.000 subsidie voor Leven Lang Sporten die zo belangrijk was is niet uitgegeven, althans als ik het artikel goed lees. Het zou besteed worden aan breedtesport. De KNDB heeft dit gecommuniceerd naar verenigingen en provincies, maar volgens Johan reageerde alleen Drenthe. '..uiteindelijk heeft de bond hier geen euro aan uit kunnen geven..'Dat lijkt me stug. Als er laks werd gereageerd, zou een actief bondsbestuur toch zelf stappen kunnen ondernemen om dit geld goed te besteden? Men heeft toch wel een beeld van goede, promotionele activiteiten in den lande. En waarom kreeg zelfs Drenthe geen euro? Moest de subsidie terugbetaald worden?
Ook de gang van zaken rond de webwinkel is mij niet duidelijk. Er was geen ruimte en ook geen tijd voor en werd uitbesteed aan een bedrijf in Enschede waardoor de jaarlijkse winst van € 20.000 nagenoeg verdween. Nu is het uitbesteed aan Raindroptime in Veenendaal met kortingen voor KNDB-leden. Dat is mooi, maar wordt er weer winst gemaakt, zo ja hoeveel?
Er zijn meer vragen over de financiën, maar ik laat het graag aan de bondsraad over ondersteuning van Casper van der Tak (begrijp ik) over om meer helderheid in de financiële toestand van de KNDB te krijgen. En de keuzes die gemaakt kunnen/moeten worden.

Het argument van Johan om toch vooral goed te kijken naar het werk dat het bondsbureau verricht en het belang van continuïteit - die in een vrijwilligersorganisatie in gevaar kan komen - zou ik zeker zwaar laten meewegen.

Dan de column van Ebbo. Ebbo stelt vooral vragen. 'Hoe nu verder?' 'Hoe kunnen we weer trots zijn dat we dammer of damster zijn?' De leden zullen op enig moment toch ook wel een paar antwoorden van voorzitter Ebbo willen zien. Ik kan Ebbo melden dat ik er bijzonder trots op ben dat ik een mooi spel als het dammen beoefen. Maar ik ben er niet trots op dat ik lid ben van de KNDB. Zeker niet, ik schaam mij er vaak voor. Hoe kan dit, de KNDB is er toch om de damsport te bevorderen? Ja, dat zou je mogen verwachten. Topdammen is een remisesport geworden, wat ons een vreselijk imago heeft opgeleverd. Terecht. Je kunt niet van het publiek verwachten, zelfs niet van sportjournalisten dat men zich verdiept in de fraaie mogelijkheden van het spel als men al die saaie 1-1 uitslagen krijgt voorgeschoteld. De discussie over de remisemarge is al eeuwen oud, maar de laatste veertig jaar is het werkelijk bal. Ledenwerving is vooral een taak van de verenigingen, maar dan moet je de mensen niet opzadelen met dat vreselijke imago. En dat doet de KNDB.
Ik weet het, er is een conservatieve stroming met die koste wat het kost wil vasthouden aan de remisetelling. De meest bizarre, kromme argumenten worden verzonnen. Maar dit is allemaal lulkoek Ebbo, geloof me, ik heb dit grondig onderzocht. Jij bent voorzitter van de enige sport ter wereld die dit probleem heeft. Kijk naar het afgelopen WK in Tallinn, partijen tussen de allerbeste spelers ter wereld die in enkele minuten worden afgeraffeld: 1-1. Soms met meer tijd op de klok dan waarmee men begon. Afgesproken werk dus. In die partijen is alvast geen enkele mooie variant te vinden. Stel je eens voor dat zoiets in andere sporten gebeurt. Federer-Nadal gooien het op een akkoordje. Djokovic-Murray gooien het op een akkoordje. Het zou snel gedaan zijn met de tennissport. Jij bent voorzitter geworden van de met afstand meest merkwaardige bond ter wereld. De conservatieve dammers kijken de andere kant op bij de afgeraffelde remises. Zij storten zich op de weinige partijen waarin wel een beslissing valt. Ton Sijbrands zwijgt in alle talen over dit remisegebeuren in Tallinn in zijn rubriek in de Volkskrant. Terwijl in oktober het WK al volop aan de gang is, wijdt Ton zich aan de winstpartij van Roel Boomstra op Anton Kosior in het toernooi van Nijmegen dat gespeeld werd in augustus. Mooie partij van Roel, dat wel.
Ebbo, jij roept op om bezig te zijn met datgene wat ons bindt. Met alle respect, dat is een nogal platvoers clichee. Ik voel geen enkele binding met dammers die de damsport te grabbel gooien. Die topspelers twee partijen per dag laten spelen of eindeloze vluggertjes laten afwerken. Die de andere kant opkijken als de spelers dan in de 'echte' partij snel remise schuiven. Als jij als de zoveelste KNDB-voorzitter daar je oren naar laat hangen dan begin je aan een mission impossible. Soms is een heldere visie nodig, leiderschap. Dan zul je veel gezeur en gezeik over je afroepen, dat is vervelend. Je zult ook steun en waardering ondervinden, en niet per se van de minsten. Bovendien zal het dammen weer positief in de publiciteit komen. Nu, ook weer in het interview met Boomstra in de Volkskrant, wordt steeds het suffe imago van het dammen aan de orde gesteld.
Soms kom je er niet met platgetreden clichees als binden en bruggenbouwen.

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Re: Bondsraad

Post by Jaap van Galen » Tue Oct 24, 2017 19:12

Wat ik zie als samenvatting van het commentaar van zowel Johan Haijtink als Ebbo de Jong in het Damspel:
"Jammer genoeg moest het bestuur aftreden. Maar eigenlijk was daar geen reden voor. Laten we vooral zo doorgaan als we deden, want dat was echt best wel goed".
Of heb ik het verkeerd gelezen?

Ton van Namen
Posts: 198
Joined: Mon Feb 13, 2017 07:23
Real name: Ton van Namen

Re: Bondsraad

Post by Ton van Namen » Tue Oct 24, 2017 19:59

Jaap van Galen wrote:Wat ik zie als samenvatting van het commentaar van zowel Johan Haijtink als Ebbo de Jong in het Damspel:
"Jammer genoeg moest het bestuur aftreden. Maar eigenlijk was daar geen reden voor. Laten we vooral zo doorgaan als we deden, want dat was echt best wel goed".
Of heb ik het verkeerd gelezen?
Nee, dat heb je goed gelezen.
En dat is heel, heel frustrerend. Want dat bestuur heeft in mijn ogen heel veel fout gedaan.

Het lijkt er dus op dat het wegsturen van het bestuur uiteindelijk niets heeft opgeleverd ...
En dat is zoals gezegd heel frustrerend.

Ik zal later deze week op details ingaan, want vooral het eenzijdige artikel van Haijtink heb ik als zeer schokkend ervaren ...

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: Bondsraad

Post by william » Tue Oct 24, 2017 22:31

Ton van Namen wrote:
Jaap van Galen wrote:Wat ik zie als samenvatting van het commentaar van zowel Johan Haijtink als Ebbo de Jong in het Damspel:
"Jammer genoeg moest het bestuur aftreden. Maar eigenlijk was daar geen reden voor. Laten we vooral zo doorgaan als we deden, want dat was echt best wel goed".
Of heb ik het verkeerd gelezen?
Nee, dat heb je goed gelezen.
En dat is heel, heel frustrerend. Want dat bestuur heeft in mijn ogen heel veel fout gedaan.

Het lijkt er dus op dat het wegsturen van het bestuur uiteindelijk niets heeft opgeleverd ...
En dat is zoals gezegd heel frustrerend.

Ik zal later deze week op details ingaan, want vooral het eenzijdige artikel van Haijtink heb ik als zeer schokkend ervaren ...
Jaap en Ton,
Johan Haijtink een man van bijna 80 jaar oud schrijft in zijn damspel een geromantiseerd verhaaltje over vroeger.
In 1977 was ook al een bestuurscrisis, tjongejonge toen ging het pas hard aan toe.
Het is altijd leuk om te lezen hoe iemand die vroeger veel voor de damsport heeft betekend de nieuwe tijd ziet.
Zo kon mijn oma uren vertellen over het wasbord en vond ze de wasmachine maar niets.
Dat is toch niet relevant voor de oplossing van de problemen van de KNDB nu en al helemaal niet zeer schokkend.
Ebbo heeft dat stuk waarschijnlijk al gelezen voordat hij zelf een stukje schreef en heeft er toen een puntje aan proberen te zuigen zodat het toch nog een vriendelijk damspelwaardig verslag van de situatie werd, hij voelt dus goed aan dat meningsverschillen niet in het damspel moeten worden uitgevochten.
In het damspel zijn we allemaal dammers die het beste met met de damsport voor hebben en als we het daar niet met elkaar eens zijn dan hebben we toch allemaal gelijk.
Wat moet de voorzitter dan schrijven?

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Tue Oct 24, 2017 23:17

Ik vond het ook nogal teleurstellend. Johan is een vriendelijke man die ik waardeer. Zijn stuk vond ik erg slecht helaas. En ja, ik wil van Ebbo nu wel een plan horen, inhoudelijk vind ik het nog niet overtuigend. Jammer.

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Re: Bondsraad

Post by Dieter » Wed Oct 25, 2017 09:38

Ton van Namen wrote:
Jaap van Galen wrote:Wat ik zie als samenvatting van het commentaar van zowel Johan Haijtink als Ebbo de Jong in het Damspel:
"Jammer genoeg moest het bestuur aftreden. Maar eigenlijk was daar geen reden voor. Laten we vooral zo doorgaan als we deden, want dat was echt best wel goed".
Of heb ik het verkeerd gelezen?
Nee, dat heb je goed gelezen.
En dat is heel, heel frustrerend. Want dat bestuur heeft in mijn ogen heel veel fout gedaan.

Het lijkt er dus op dat het wegsturen van het bestuur uiteindelijk niets heeft opgeleverd ...
En dat is zoals gezegd heel frustrerend.

Ik zal later deze week op details ingaan, want vooral het eenzijdige artikel van Haijtink heb ik als zeer schokkend ervaren ...
De ogen van de een zien toch andere dingen dan de ogen van een ander. Ik lees een sterke samenvatting van het gebeurde, de gevolgen de bedreigingen en de mogelijkheden. Een kundig bestuurder zoals we er niet veel hebben gehad in de laatste tientallen jaren. Johan maakt zich terecht zorgen, meer dan terecht zelfs en hij blijft erg netjes in zijn overdenkingen. Een ander geluid dan dat van de coupe plegers en veranderaars ja dat mag natuurlijk niet dat is vloeken in de kerk. Dat met recente ontwikkelingen de georganiseerde damsport een halve eeuw teruggeworpen wordt in de ontwikkeling is een niet een gevaar, dat is zelfs een realiteit die zich nu reeds aankondigt.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Re: Bondsraad

Post by Casper van der Tak » Wed Oct 25, 2017 11:26

Dieter wrote:
Ton van Namen wrote:
Jaap van Galen wrote:Wat ik zie als samenvatting van het commentaar van zowel Johan Haijtink als Ebbo de Jong in het Damspel:
"Jammer genoeg moest het bestuur aftreden. Maar eigenlijk was daar geen reden voor. Laten we vooral zo doorgaan als we deden, want dat was echt best wel goed".
Of heb ik het verkeerd gelezen?
Nee, dat heb je goed gelezen.
En dat is heel, heel frustrerend. Want dat bestuur heeft in mijn ogen heel veel fout gedaan.

Het lijkt er dus op dat het wegsturen van het bestuur uiteindelijk niets heeft opgeleverd ...
En dat is zoals gezegd heel frustrerend.

Ik zal later deze week op details ingaan, want vooral het eenzijdige artikel van Haijtink heb ik als zeer schokkend ervaren ...
De ogen van de een zien toch andere dingen dan de ogen van een ander. Ik lees een sterke samenvatting van het gebeurde, de gevolgen de bedreigingen en de mogelijkheden. Een kundig bestuurder zoals we er niet veel hebben gehad in de laatste tientallen jaren. Johan maakt zich terecht zorgen, meer dan terecht zelfs en hij blijft erg netjes in zijn overdenkingen. Een ander geluid dan dat van de coupe plegers en veranderaars ja dat mag natuurlijk niet dat is vloeken in de kerk. Dat met recente ontwikkelingen de georganiseerde damsport een halve eeuw teruggeworpen wordt in de ontwikkeling is een niet een gevaar, dat is zelfs een realiteit die zich nu reeds aankondigt.
De reden voor de motie van wantrouwen en het opstappen van het vorige bestuur was het gebrek aan financiele transparantie. Volgens mij is dat gebrek er nog steeds, dus of ik zie dit verkeerd en alles is nu wel transparant, of ik begrijp de huidige stilte van de bondsraad niet.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Bondsraad

Post by Marcel Kosters » Wed Oct 25, 2017 11:30

Dieter, als een organisatie twintig jaar lang ieder jaar bijna een half miljoen euro beschikbaar heeft om te investeren in de ontwikkeling en promotie van een product - waarvan de kosten zelf nihil zijn - en de afname van dat product halveert in deze zelfde periode, denk je niet dat je dan de waarde van de organisatie die ieder jaar dat bijna half miljoen verbruikt overschat?

Een moderne en kwalitatief goede damset is al te krijgen voor 2 euro. Leg die damset tussen 2 kinderen in en zij gaan ermee spelen. De KNDB overhead is echter dusdanig, dat de KNDB zelfs geen 2 euro voor 1 damset te spenderen heeft. Sterker nog, de KNDB teert voor het derde jaar op rij in op het eigen vermogen om de organisatie die jaar in jaar uit wel kost maar in termen van popularisering niet oplevert in de lucht te houden. En dan laat ik nog even buiten beschouwing dat alle wedstrijden op de KNDB kalender volledig door vrijwilligers worden georganiseerd.

Het helaas sterk gekleurde en niet van tegen geluid voorziene artikel in Het Damspel stelt dat het bureau er eigenlijk is voor 1000 dammers. Ik denk dat dat nog heel erg ruim is genomen en dat dat aantal rustig gehalveerd kan worden. Als je het over “intensieve” gebruikers hebt zou ik het nog eens door vijf delen. Dan zijn we in de sferen van de go-bond gearriveerd, die het doet met 0,2 fte. Of in de sferen van vele collega dambonden in het buitenland die uberhaupt geen bureau hebben. Het enige verschil met het buitenland is dat de KNDB verhoudingsgewijs obsceen veel geld te besteden heeft maar geen idee hoe dat te vertalen naar ‘promotie’. Ondertussen worden in Costa Rica en masse zelf gemaakte damborden geproduceerd voor schooldammen en tekenen ze op het Afrikaanse continent een dambord in het zand en gaan met dopjes, stenen of keutels een potje dammen. En produceren ze in China en Turkije die damsets van 2 euro. Edit: sorry, 1 euro, zie de post hieronder. Nederland ondertussen maakt zich druk over de continuiteit van haar administratie. Die door de go-bond blijkbaar met 0,2 fte te doen is.
Last edited by Marcel Kosters on Wed Oct 25, 2017 18:47, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Bondsraad

Post by Marcel Kosters » Wed Oct 25, 2017 17:24

De onderbouwing.

Image
Image

Deze borden zijn vanaf 1,25 dollar (momenteel 1,06 euro) per set hier https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 4409FGvwc5 te verkrijgen. Wat kleiner dan het wedstrijdformaat, maar ideaal voor op tafeltjes in een basisschool lokaal. De korte armpjes kunnen ook een stuk beter bij de overkant komen om dam te halen. Ter vergelijking: de laatste overhaul van damz.nl door de professionele organisatie kostte 30.000 euro.

Image

Voor wie het dambord niet alleen als damspel maar ook als communicatiekanaal wil gebruiken - bijvoorbeeld vorm gegeven in dezelfde huisstijl als damz.nl, voorzien van Pinky en KNDB-logo, verwijzing naar damz.nl en op de andere zijde van het dambord wellicht een crash course dammen (spelregels, slagzetjes, toernooi roostertje, interview) - kan naar verluidt vanaf zo'n 4 euro per set bij de Turkse dambond terecht:

Image
Image

In 2018 heeft de KNDB 125.000 euro aan contributie inkomsten begroot. Bovenstaande prijzen laten zien dat 125.000 euro nog altijd een substantieel bedrag is en dat het zonde is dat dit bedrag volledig in vaste lasten wordt verzonken. Waarna er ook nog aan het eigen vermogen onttrokken moet worden om geheel aan die vaste verplichtingen te kunnen voldoen. Toch lijkt me het ieder jaar 5.000 (je moet bescheiden beginnen) 'gratis' damsets het land insturen minstens zo productief als ieder jaar 125.000 euro en meer in salariskosten steken. En dat zijn keuzes waar je als organisatie toch voor komt te staan als je al decennia krimpt, je opbrengsten structureel lager zijn dan je vaste lasten en er geen enkele aanwijzing is dat je organisatie zichzelf voldoende aanpast om te overleven.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Post Reply