Bondsraad

Post Reply
User avatar
mikkeltje
Posts: 391
Joined: Tue Oct 19, 2004 21:53
Location: Diemen
Contact:

Re: Bondsraad

Post by mikkeltje » Sun Sep 24, 2017 01:42

M.i. is er 1 makkelijke weg uit dit conflict, en dan heb ik het erover hoe leden, bondsraad, bureau en bestuur met elkaar samenwerken. Het komende bestuur dient een systeem te vinden waarin alle activiteiten transparant zijn.

Helemaal niet zo gek; mijn baas vraagt daar ook altijd om. Elke week die ellendige time sheets en elke maand expense sheets, bovendien vragen we altijd of iemand de gemaakte afspraken wil notuleren.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: Bondsraad

Post by Henk de Witt » Sun Sep 24, 2017 13:35

brenod wrote:In het allereerste damboek over het damspel zoals wij dit kennen Traite du jeu de dames par Manoury staat in hoofdstuk 6 De la remise. La remise est sans doute une imperfection à ce jeu et il paraîtra toujours injuste que A qui a trois dames ne puisse pas gagner la partie contre B qui n’en a qu’une . Mais comme l’expérience prouve la vérité de ce fait et qu’entre deux joueurs de force égale ,que presque toutes les parties sont remises.
In de achttiende eeuw was er dus al een remise probleem .
Bedankt Hans, dit is een waardevolle bijdrage aan het remisedebat. Je zou wensen dat diverse dambestuurders en dammers hier kennis van zouden nemen en eens gaan nadenken over dit probleem ipv zomaar alles te roepen. Mijn Frans is niet zo goed, toch een poging tot vertalen voor de forumlezers die deze mooie taal mogelijk nog ietsje minder beheersen dan ik.
'De remise is zonder twijfel een onvolmaaktheid in het spel en het zal altijd als onrechtvaardig worden ervaren dat A, die drie dammen heeft, niet kan winnen van B die er maar één heeft. Maar zoals de ervaring uitwijst wordt het tussen twee spelers van gelijke sterkte bijna altijd remise.
Merk op dat het hier vooral gaat over wat ik noem het sportieve bederf van de grote remisemarge.

Uit welk jaartal komt het boek?

Soap en bondsraad
Enkele dagen geleden heb ik pas de soap gelezen die zich enkele jaren terug heeft afgespeeld tussen met name Thijs van den Broek en Johan Krajenbrink. Ik kan nu sommige opmerkingen op dit forum beter plaatsen. Zoals het een echte soap betaamt, met cliffhangers en al, werd ik onwillekeurig in het verhaal gezogen. Af en toe ook vreselijk moeten lachen. Een teamchef die bij een jeugd WK de hotelkamer inpikt van een speler die eigenlijk door de KNDB tot persona non grata is verklaard. De teamchef die zich aan alcohol te buiten zou zijn gegaan, wat later is herroepen. Hij zou zich wel een keer heel merkwaardig hebben gedragen, maar of dit door alcohol kwam, konden getuigen niet met zekerheid zeggen. Jiskefet! De teamchef liet zich zelf ook niet onbetuigd, de ongewenste jeugdspeler zou zelf een keer in laveloze toestand naar zijn kamer zijn gedragen. Later bleek dat hij dit verhaal van horen zeggen had en dat het niet waar was. De technisch directeur zag zich genoodzaakt de door hem opgelegde sanctie aan de jeugdspeler (op basis van het rapport van de teamchef) in te trekken. Het KNDB-bestuur bood de jeugdspeler excuses aan.
De aanleiding voor dit alles lag in een eerder conflict tussen technisch directeur en betreffende jeugdspeler. De jeugdspeler werd uit Talentontwikkeling geknikkerd, werd op eigen kracht Europees kampioen en beklom het podium met een T-shirt met de tekst 'Fuck ....' (naam technisch directeur). Tjalling Goedemoed (onwezenlijk dat hij er niet meer is) plaatste hiervan foto's op het forum met een breed lachende Harry Otten, jawel de president van de FMJD. Maar beelden kunnen bedrieglijk zijn, misschien stond naast Harry iemand die op dat moment toevallig een mop vertelde en Harry begreep 'm.
Inmiddels zitten teamchef en voormalige jeugdspeler beiden in de bondsraad. Pim Fortuin zou zeggen: 'Dat belooft nog wat te worden!' Mag er tijdens bondsraadsvergaderingen alcohol worden gebruikt?

Achteraf is het gemakkelijk om als buitenstaander hartelijk te lachen om deze soap, maar ik begrijp dat het voor de direct betrokkenen allemaal bijzonder ingrijpend was en nog steeds is. Thijs voelde zich ernstig benadeeld en omdat hij uit 'team KNDB' was gezet, moest hij (of zijn vader) bovendien extra kosten maken. De technisch directeur werd en public voor schut gezet, begrijpelijk dat hij zich genaaid voelde. Piet Bouma en Fred van Amersfoort, beiden behorend tot de kleine en dus kostbare groep dammers die breder denken dan hun eigen partijtje, twijfelden nav deze kwestie of zij hun heil beter buiten de KNDB konden zoeken.

Besturen en incidenten
Bovenstaande soap en onlangs ook weer de kwestie 'Wageningen en nationale competitie' geven maar weer eens aan dat je als bestuur vaak van incident naar incident hobbelt. Een beroemd citaat van een vroegere Britse premier, Harold Macmillan, op de vraag wat zijn beleid zou kunnen doorkruisen: 'Events dear boy, events.'

Talentontwikkeling, quo vadis?
De Nederlandse talentontwikkeling is zeer succesvol. Hoewel sommigen dit relativeren. De successen van jonge dammers zijn er, maar in hoeverre is dit te danken aan Talentontwikkeling? Er zijn momenteel tal van trainingsmogelijkheden buiten Talentontwikkeling om.
Ik verbaas me over kenmerken die aan Johan Krajenbrink worden toegeschreven als dictator. Ik ken hem als een aardige kerel, een goede trainer, een twijfelaar ook. Wat ik niet negatief vind, wie twijfelt denkt. Maar misschien veroorzaakt de functie als technisch directeur stress. Het NOC/NSF eist prestaties. Dat kan juist bij een twijfelaar leiden tot krampachtig vasthouden aan regels en discipline. Ik sta er inmiddels ver vanaf, toch hoor ik een enkele keer, bijvoorbeeld bij een toernooi waaraan ik meedoe, van ouders dat hun kinderen bij toernooien aan een wel erg streng regime worden onderworpen. Misschien mag het af en toe een onsje ontspannener. Ik denk hierbij ook aan een toespraak bij een meisjes NK die wel heel erg streng en zwaar op de hand was. Kan men wel omgaan met een sterke, non-conformistische persoonlijkheid als Thijs van den Broek? Ik zeg niet dat dit gemakkelijk is, als technisch directeur doe je het eigenlijk nooit goed of beter gezegd je moet voortdurend beslissingen nemen waarmee mensen het niet eens zijn.

Wat me ook opvalt in de soap rond Johan en Thijs is het oorverdovende zwijgen van zowel technisch directeur als bestuur. Als je geschoren wordt kun je vaak het beste stilzitten, maar als een kwestie zoveel stof doet opwaaien moet je misschien toch met een verklaring komen en lessen trekken.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: Bondsraad

Post by william » Sun Sep 24, 2017 16:07

Henk de Witt wrote:
brenod wrote:In het allereerste damboek over het damspel zoals wij dit kennen Traite du jeu de dames par Manoury staat in hoofdstuk 6 De la remise. La remise est sans doute une imperfection à ce jeu et il paraîtra toujours injuste que A qui a trois dames ne puisse pas gagner la partie contre B qui n’en a qu’une . Mais comme l’expérience prouve la vérité de ce fait et qu’entre deux joueurs de force égale ,que presque toutes les parties sont remises.
In de achttiende eeuw was er dus al een remise probleem .
Bedankt Hans, dit is een waardevolle bijdrage aan het remisedebat. Je zou wensen dat diverse dambestuurders en dammers hier kennis van zouden nemen en eens gaan nadenken over dit probleem ipv zomaar alles te roepen. Mijn Frans is niet zo goed, toch een poging tot vertalen voor de forumlezers die deze mooie taal mogelijk nog ietsje minder beheersen dan ik.
'De remise is zonder twijfel een onvolmaaktheid in het spel en het zal altijd als onrechtvaardig worden ervaren dat A, die drie dammen heeft, niet kan winnen van B die er maar één heeft. Maar zoals de ervaring uitwijst wordt het tussen twee spelers van gelijke sterkte bijna altijd remise.
Merk op dat het hier vooral gaat over wat ik noem het sportieve bederf van de grote remisemarge.

Uit welk jaartal komt het boek?

Soap en bondsraad
Enkele dagen geleden heb ik pas de soap gelezen die zich enkele jaren terug heeft afgespeeld tussen met name Thijs van den Broek en Johan Krajenbrink. Ik kan nu sommige opmerkingen op dit forum beter plaatsen. Zoals het een echte soap betaamt, met cliffhangers en al, werd ik onwillekeurig in het verhaal gezogen. Af en toe ook vreselijk moeten lachen. Een teamchef die bij een jeugd WK de hotelkamer inpikt van een speler die eigenlijk door de KNDB tot persona non grata is verklaard. De teamchef die zich aan alcohol te buiten zou zijn gegaan, wat later is herroepen. Hij zou zich wel een keer heel merkwaardig hebben gedragen, maar of dit door alcohol kwam, konden getuigen niet met zekerheid zeggen. Jiskefet! De teamchef liet zich zelf ook niet onbetuigd, de ongewenste jeugdspeler zou zelf een keer in laveloze toestand naar zijn kamer zijn gedragen. Later bleek dat hij dit verhaal van horen zeggen had en dat het niet waar was. De technisch directeur zag zich genoodzaakt de door hem opgelegde sanctie aan de jeugdspeler (op basis van het rapport van de teamchef) in te trekken. Het KNDB-bestuur bood de jeugdspeler excuses aan.
De aanleiding voor dit alles lag in een eerder conflict tussen technisch directeur en betreffende jeugdspeler. De jeugdspeler werd uit Talentontwikkeling geknikkerd, werd op eigen kracht Europees kampioen en beklom het podium met een T-shirt met de tekst 'Fuck ....' (naam technisch directeur). Tjalling Goedemoed (onwezenlijk dat hij er niet meer is) plaatste hiervan foto's op het forum met een breed lachende Harry Otten, jawel de president van de FMJD. Maar beelden kunnen bedrieglijk zijn, misschien stond naast Harry iemand die op dat moment toevallig een mop vertelde en Harry begreep 'm.
Inmiddels zitten teamchef en voormalige jeugdspeler beiden in de bondsraad. Pim Fortuin zou zeggen: 'Dat belooft nog wat te worden!' Mag er tijdens bondsraadsvergaderingen alcohol worden gebruikt?

Achteraf is het gemakkelijk om als buitenstaander hartelijk te lachen om deze soap, maar ik begrijp dat het voor de direct betrokkenen allemaal bijzonder ingrijpend was en nog steeds is. Thijs voelde zich ernstig benadeeld en omdat hij uit 'team KNDB' was gezet, moest hij (of zijn vader) bovendien extra kosten maken. De technisch directeur werd en public voor schut gezet, begrijpelijk dat hij zich genaaid voelde. Piet Bouma en Fred van Amersfoort, beiden behorend tot de kleine en dus kostbare groep dammers die breder denken dan hun eigen partijtje, twijfelden nav deze kwestie of zij hun heil beter buiten de KNDB konden zoeken.

Besturen en incidenten
Bovenstaande soap en onlangs ook weer de kwestie 'Wageningen en nationale competitie' geven maar weer eens aan dat je als bestuur vaak van incident naar incident hobbelt. Een beroemd citaat van een vroegere Britse premier, Harold Macmillan, op de vraag wat zijn beleid zou kunnen doorkruisen: 'Events dear boy, events.'

Talentontwikkeling, quo vadis?
De Nederlandse talentontwikkeling is zeer succesvol. Hoewel sommigen dit relativeren. De successen van jonge dammers zijn er, maar in hoeverre is dit te danken aan Talentontwikkeling? Er zijn momenteel tal van trainingsmogelijkheden buiten Talentontwikkeling om.
Ik verbaas me over kenmerken die aan Johan Krajenbrink worden toegeschreven als dictator. Ik ken hem als een aardige kerel, een goede trainer, een twijfelaar ook. Wat ik niet negatief vind, wie twijfelt denkt. Maar misschien veroorzaakt de functie als technisch directeur stress. Het NOC/NSF eist prestaties. Dat kan juist bij een twijfelaar leiden tot krampachtig vasthouden aan regels en discipline. Ik sta er inmiddels ver vanaf, toch hoor ik een enkele keer, bijvoorbeeld bij een toernooi waaraan ik meedoe, van ouders dat hun kinderen bij toernooien aan een wel erg streng regime worden onderworpen. Misschien mag het af en toe een onsje ontspannener. Ik denk hierbij ook aan een toespraak bij een meisjes NK die wel heel erg streng en zwaar op de hand was. Kan men wel omgaan met een sterke, non-conformistische persoonlijkheid als Thijs van den Broek? Ik zeg niet dat dit gemakkelijk is, als technisch directeur doe je het eigenlijk nooit goed of beter gezegd je moet voortdurend beslissingen nemen waarmee mensen het niet eens zijn.

Wat me ook opvalt in de soap rond Johan en Thijs is het oorverdovende zwijgen van zowel technisch directeur als bestuur. Als je geschoren wordt kun je vaak het beste stilzitten, maar als een kwestie zoveel stof doet opwaaien moet je misschien toch met een verklaring komen en lessen trekken.
Je hebt je huiswerk aardig gemaakt, kan altijd beter natuurlijk maar ik voel nu niet de behoefte om het allemaal nog preciezer te vertellen.
Er is echter wel een belangrijk detail dat je hier niet vertelt en dat ik daarom nog wel even wil vertellen.
Wij mochten op eigen kosten een eigen coach meenemen, de eigen coach van thijs CK kon niet, de volgende coach van Thijs damviend KvA, zei ook af en toen wilden wij als coach TG meenemen.....
Die was gepasserd door SB, ongelooflijk achteraf eigenlijk, maar kon nu dus toch als coach mee.
Maar dat mocht dus niet van JK, OA, en HV zonder enige opgaaf van reden.
Toen ben ik maar als coach meegegaan, dat mocht dan weer wel.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: Bondsraad

Post by william » Sun Sep 24, 2017 21:57

Ik wil nog even benadrukken dat wij niet de enige waren die problemen met SB hadden en onze problemen waren ook niet de grootste problemen die er binnen team KNDB waren.
Wij waren wel de enige die hiermee naar buiten durfden te komen.
Behalve met SB hadden wij met niemand problemen.
Ik wil verder nog benadrukken dat SB al veel vaker voor grote problemen had gezorgd en dan heb ik het over echte problemen, problemen waar mevrouw B maar beter niets over te weten kan komen.
Problemen die bij HV, AO, JK en nog wat anderen bekend zijn.
Ik ga er vanuit dat SB dit ook leest en dat hij zich in de bondsraad verder wel koest zal houden.

Ton van Namen
Posts: 198
Joined: Mon Feb 13, 2017 07:23
Real name: Ton van Namen

Re: Bondsraad

Post by Ton van Namen » Sun Sep 24, 2017 22:32

william wrote:Ik wil nog even benadrukken dat wij niet de enige waren die problemen met SB hadden en onze problemen waren ook niet de grootste problemen die er binnen team KNDB waren.
Wij waren wel de enige die hiermee naar buiten durfden te komen.
Behalve met SB hadden wij met niemand problemen.
Ik wil verder nog benadrukken dat SB al veel vaker voor grote problemen had gezorgd en dan heb ik het over echte problemen, problemen waar mevrouw B maar beter niets over te weten kan komen.
Problemen die bij HV, AO, JK en nog wat anderen bekend zijn.
Ik ga er vanuit dat SB dit ook leest en dat hij zich in de bondsraad verder wel koest zal houden.
William,

Problemen, zoals jij hier aangeeft, behoren aangekaart te worden bij de tuchtcommissie.
Die kan uitzoeken of de problemen/klachten terecht zijn of niet en kan beslissen of iemand veroordeeld dient te worden (met bijbehorende maatregel).

Totdat de tuchtcommissie iemand veroordeeld heeft, is iemand onschuldig.
En dat geldt dus ook voor SB.

De zaak die jij noemt is inderdaad serieus genoeg (ik heb er genoeg over gehoord), dat naar mijn mening een onderzoek door de tuchtcommissie gerechtvaardigd is. Maar dan moet wel iemand een onderbouwde klacht indienen. En zolang dat niet gebeurd is, is SB dus onschuldig.

Tot slot. Dit zijn zaken waar een tuchtcommissie noodzakelijk is. Niet voor het behandelen van zaken waarbij iemand op zijn teentjes getrapt is (soms na dit zelf uitgelokt te hebben) en maar naar de tuchtcommissie rent om zijn zogenaamde eer gered te krijgen.

Dit is overigens alles wat ik er publiekelijk over zeg.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: Bondsraad

Post by william » Mon Sep 25, 2017 11:18

Ton van Namen wrote:
william wrote:Ik wil nog even benadrukken dat wij niet de enige waren die problemen met SB hadden en onze problemen waren ook niet de grootste problemen die er binnen team KNDB waren.
Wij waren wel de enige die hiermee naar buiten durfden te komen.
Behalve met SB hadden wij met niemand problemen.
Ik wil verder nog benadrukken dat SB al veel vaker voor grote problemen had gezorgd en dan heb ik het over echte problemen, problemen waar mevrouw B maar beter niets over te weten kan komen.
Problemen die bij HV, AO, JK en nog wat anderen bekend zijn.
Ik ga er vanuit dat SB dit ook leest en dat hij zich in de bondsraad verder wel koest zal houden.
William,

Problemen, zoals jij hier aangeeft, behoren aangekaart te worden bij de tuchtcommissie.
Die kan uitzoeken of de problemen/klachten terecht zijn of niet en kan beslissen of iemand veroordeeld dient te worden (met bijbehorende maatregel).

Totdat de tuchtcommissie iemand veroordeeld heeft, is iemand onschuldig.
En dat geldt dus ook voor SB.

De zaak die jij noemt is inderdaad serieus genoeg (ik heb er genoeg over gehoord), dat naar mijn mening een onderzoek door de tuchtcommissie gerechtvaardigd is. Maar dan moet wel iemand een onderbouwde klacht indienen. En zolang dat niet gebeurd is, is SB dus onschuldig.

Tot slot. Dit zijn zaken waar een tuchtcommissie noodzakelijk is. Niet voor het behandelen van zaken waarbij iemand op zijn teentjes getrapt is (soms na dit zelf uitgelokt te hebben) en maar naar de tuchtcommissie rent om zijn zogenaamde eer gered te krijgen.

Dit is overigens alles wat ik er publiekelijk over zeg.
De kwesties zijn in 2014 allemaal al afgehandeld.
SB heeft zich teruggetrokken uit / is verwijderd uit het kndb jeugddammen.
Er zijn toen duidelijke afspraken gemaakt nog met het oude bestuur.
Als SB zich aan die afspraken houdt is er niets aan de hand ( wat mij betreft ).
Als SB zich niet aan die afspraken houdt dan gaat de discussie wat mij betreft verder waar die in 2014 is geeindigd.
Ik zit daar niet op te wachten maar ga dat ook niet uit de weg.
We zullen zien wat SB in de bondsraad gaat doen, ik wacht af.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: Bondsraad

Post by Henk de Witt » Mon Sep 25, 2017 11:26

Schoolschaken
Vandaag, maandag 25 september 2017, een paginagroot artikel in de Volkskrant over schoolschaken en de opening van een internationaal jeugdtoernooi in Rotterdam door voormalig wereldkampioen Anatoli Karpov. Na een periode van geleidelijke achteruitgang schijnt het schaken de laatste jaren weer in de lift te zitten. Ik zou het artikel graag als bijlage op het forum zetten, maar ik heb het niet kunnen vinden in de digitale Volkskrant. Scannen gaat bij mij ook een beetje moeilijk. Er zijn vast wel forumlezers die dit artikel wel op het forum kunnen zetten.

Het artikel is pure promotie voor het schaken. Journalistiek (het artikel is geschreven door Mac van Dinther) had het voor mij wel wat kritischer gemogen. Er worden allerlei positieve effecten aan het schaken toegeschreven, zoals verbetering van het concentratievermogen, waaraan je ook in je werk en bij het studeren veel zou hebben. Terwijl er natuurlijk genoeg voorbeelden zijn van een schaakverslaving die leidt tot verwaarlozing van werk en studie. Zie ook columnist Max Pam die zijn vroegere schaakverslaving vooral ziet als verkwisting en nutteloosheid. Ik denk dat (voormalig) damverslaafden daarin wel iets zullen herkennen.

De damwereld is er ook niet vies van om aan dammen positieve effecten op andere levensterreinen toe te schrijven. Zelf heb ik dit ook wel gedaan, ik kan me nog een slogan herinneren waarbij dammen het logisch denken zou bevorderen. Beetje hypocriet, immers het onlogisch denken viert hoogtij in de damwereld, sorry.
Van Jan Dallinga, wiskundige en 80-jarige voorzitter van DIOS Eibergen, leerde ik in mijn jeugd al dat het niet zo slim was om veel tijd aan dammen te besteden als je een goede wiskundige wilde worden. Die tijd kon je beter besteden aan wiskunde studeren. Maar misschien is dammen wel leuker dan wiskunde studeren. En ik vind het ook prima dat sommige dammers die problemen hebben om zich maatschappelijk te handhaven zich kunnen verliezen in het spel. Mooi toch?

Het Volkskrantartikel over het schoolschaken lijkt me in ieder geval zeer belangwekkend voor nieuwe bestuur, bondsraadsleden en dampromotors.

Ton van Namen
Posts: 198
Joined: Mon Feb 13, 2017 07:23
Real name: Ton van Namen

Re: Bondsraad

Post by Ton van Namen » Mon Sep 25, 2017 11:56

Het artikel in de Volkskrant heb ik niet kunnen vinden. Wel een artikel in Trouw.

Hierbij de link.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Mon Sep 25, 2017 12:15

In Apeldoorn is het school schaken altijd een groot succes en zijn zij handig in het gat gesprongen dat wij jaren terug lieten vallen. En met succes want de schaakclub barst van het talent en is nu veelal de dragende factor van de schaakclub. Wij zijn op dit moment geen concurrent. Vanuit het denksportcentrum geredeneerd maakt het ook niet uit of de jeugd schaakt, damt of aan Bridge doet. Om die reden gaan we spoedig met hen in overleg om de jeugd "aan het denken" te krijgen en dan zien we wel waar de jongeren uiteindelijk voor kiezen. De schakers hebben een prima netwerk op scholen en lijken geenszins te beroerd hun kennis te delen. En dat zou mooi zijn.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Bondsraad

Post by Jan Pieter » Mon Sep 25, 2017 12:17

Het Volkskrant-artikel:

Word je slimmer van schaken?

Word je van schaken slimmer? Dat is een vraag waar superschaaktalent Jorden van Foreest, met 18 jaar de jongste grootmeester van Nederland, lang over moet nadenken. Jorden mag dan Nederlands schaakkampioen zijn, op school is hij naar eigen zeggen geen enorme uitblinker.

Voor zijn laatste wiskundeproefwerk scoorde Jorden een zuinige 5,6. Maar dat kan ook komen doordat hij vooral met schaken bezig is en weinig tijd overhoudt voor school. 'Op school kom ik zo min mogelijk.' Door schaken leer je in ieder geval je hersenen gebruiken, besluit Jorden. 'Dat is altijd goed.'

Het idee dat schaken kinderen intelligenter maakt, is wel de gedachte aan een initiatief dat dit weekend in Rotterdam werd gelanceerd. Daar werd zaterdag de stichting Schoolschaak gepresenteerd met als doel kinderen op Rotterdamse basisscholen aan het schaken te krijgen.

De stichting is opgericht door Jurriaan Kiene, een jurist die jarenlang in Parijs heeft gewoond, waar schaken op school gewoon is. Zijn twee zoontjes begonnen met schaken als buitenschoolse activiteit en werden al gauw de beste van de klas. 'Je ziet dat het werkt', zegt Kiene.

In Nederland wordt er nog over gediscussieerd, maar internationaal heeft de overtuiging dat schaken kinderen vooruit helpt allang postgevat, zegt Kiene. Hij haalt Frans onderzoek aan waaruit blijkt dat schaken het concentratievermogen verhoogt, de geheugenfunctie verbetert en het probleemoplossend vermogen stimuleert.

Niet voor niets deed het Europees Parlement in 2011 een oproep aan landen om schaken op te nemen in het lespakket. Her en der gebeurt dat al. In landen als Polen en Frankrijk wordt schaken op scholen van overheidswege gestimuleerd. In Parijs wordt op 270 van de 330 scholen schaken aangeboden, weet Kiene.

Zover is het in Nederland nog niet, aldus Marleen van Amerongen, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB). Schaken wordt volgens haar wel steeds populairder. 'In Nederland zijn nu 15 duizend kinderen die op school schaken. Maar dat moeten er veel meer worden.' De KNSB heeft schoolschaak uitgeroepen tot speerpunt.

Van Amerongen is ervan overtuigd dat schaken kinderen vooruit helpt. Ze heeft zelf jarenlang op topniveau geschaakt en profiteert daar nu nog van. 'Het vermogen om mij te concentreren, analytisch leren denken, dat is mij in mijn werk enorm van pas gekomen.'

Het zijn precies de kwaliteiten die kinderen in deze tijd, waar afleiding overal en altijd op de loer ligt, het meest ontberen, benadrukt Kiene. Hij lanceerde zijn initiatief op een internationaal jeugdschaaktoernooi dat dit weekeinde werd gehouden in het Maritiem Museum tussen jeugdteams uit Moermansk, Sint-Petersburg, Ile-de-France en Rotterdam.

De opening wordt verricht door ex-wereldkampioen Anatoly Karpov. Karpov, die tijdens de jaren van de Koude Oorlog bekend stond als een exponent van het Sovjetregime en verbitterde veldslagen uitvocht met rebellerende grootmeesters als Gary Kasparov en Victor Kortsjnoj, is nu een beminnelijke zestiger met een vriendelijk rond gezicht.

Of schaken een mens intelligenter maakt, hoef je hem niet te vragen. Natuurlijk is dat zo, zegt de man die bekend stond als een boa constrictor aan het bord: een speler die zijn tegenstander langzaam wurgde. 'Met schaken train je logisch denken, analyseren, beslissingen nemen, plannen maken. Dat is ook belangrijk in het gewone leven.'

Het Rotterdamse initiatief is nadrukkelijk bedoeld om kinderen in achterstandswijken vooruit te helpen. Ook daarvoor heeft Karpov een voorbeeld paraat. Op een achterstandsschool in de zwarte wijk Harlem in New York werd in 1986 schaken geïntroduceerd. 'Tien jaar later was de slechtste school van de stad de beste.'

Karpov is tegenwoordig lid van de Doema, het Russische parlement voor de regio Tyumen. Daar wordt schaken op scholen en crèches gestimuleerd. Want je kunt er niet jong genoeg mee beginnen, benadrukt Karpov die vorig jaar voor de Russische tv een wedstrijd speelde tegen een jongetje van drie. 'Ik bood remise aan, maar hij weigerde.' Toen Karpov won, moest het jongetje huilen.

Dat schaken in ieder geval de concentratie bevordert, wordt bewezen door de 32 jonge spelers die op de eerste verdieping van het Maritiem Museum urenlang achter de borden zitten. Er wordt aan haren gefrunnikt, op stoelen gewipt, maar vooral heel lang nagedacht.

Aan het achtste bord voor Rotterdam zit Eline Roebers (11) die na drie uur spelen haar Franse tegenstander van het bord veegt. Eline schaakt sinds haar zesde. Of het haar heeft geholpen? 'Ik denk het wel', zegt ze. 'Ik heb geleerd goed na te denken over een zet. Dat helpt ook bij andere vakken.' Wat ze heeft afgeleerd is voortdurend op haar telefoon kijken. 'Veel kinderen hebben daar last van. Maar bij schaken mag je je telefoon niet bij je hebben.'

Het doel van de stichting Schoolschaak is om binnen vijf jaar op tachtig procent van de Rotterdamse basisscholen schaken aan te bieden. De gemeente Rotterdam heeft haar steun uitgesproken voor het idee. Nu moet het geld nog op tafel komen. Een paar ton is er nodig voor het inhuren van docenten, schat Kiene. Maar in ieder geval is er nu een plan, zegt Van Amerongen. En zoals Karpov al zegt: 'Zonder plan ben je nergens.'

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: Bondsraad

Post by Henk de Witt » Mon Sep 25, 2017 14:16

Bedankt Ton en Jan Pieter. Inmiddels kreeg ik het artikel ook toegestuurd door Ben Smeenk. Ik probeer het als attachment met deze post mee te sturen vanwege opmaak en foto.
Attachments
Ga schaken, dan wordt je slimmer, Volkskrant 25 9 17.pdf
(50.84 KiB) Downloaded 251 times

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: Bondsraad

Post by Henk de Witt » Wed Oct 11, 2017 12:41

Damkader en beleidsmatig denken
De laatste post rond nieuwe bestuur en bondsraad dateert alweer van 25 september jl. Logisch dat na alle hectiek de aandacht wat verflauwt, bovendien zijn de ogen nu gericht op het WK in Tallinn. De sluipende leegloop van de dambond is natuurlijk niet ineens tot stilstand gekomen, het denken hierover dient dus ook door te gaan.

Vanochtend hoorde ik op radio 1 een belangwekkend interview met Ties Kruize, voormalig tophockeyer (202 interlands). Zoals bekend, althans bij de ouderen onder ons, en de meeste dammers zijn van een zekere leeftijd, kampte het hockey zo'n 25 jaar geleden met een imagoprobleem. Dambestuurders die in staat zijn wat abstracter te denken - en dat zou je eigenlijk van bestuurders mogen verwachten - zullen overeenkomsten zien met het imagoprobleem van het dammen. Waar de hockeybond het roer radicaal heeft omgegooid, het spel heeft aangepast aan de moderne tijd heeft de dambond gekozen voor de orthodoxie. Sijbrands: 'Wij moeten het spel behouden zoals ons dat door onze voorvaderen is geschonken.'

Hockey up, dammen down
De hockeybond zag het ledental in 25 jaar verdubbelen van 125.000 naar 250.000 leden. De dambond zag haar ledental in dezelfde periode halveren van 8.000 naar 4.000.

Ik hoor het sommige dammers al weer zeggen: Dammen is geen hockey. Ze hebben gelijk, dammen is geen hockey. Kunnen we daarom niets leren van het succes van de hockeybond? Zeker wel, heel veel. Kruize ging in op het innovatiebeleid in de hockeywereld. Hij maakte de vergelijking met grote broer, het voetbal. Voetbal is verzekerd van televisieaandacht en grote sponsors, als kleinere sport sta je in de schaduw van het voetbal. Dan moet je extra alert zijn en voortdurend nadenken over innovatie, aldus Kruize.

Uit de reeks vernieuwingen in het hockey neem ik één voorbeeld: het afschaffen van de buitenspelregel. De reden hiervoor was dat in het moderne tophockey nauwelijks meer velddoelpunten werden gemaakt, er werd vrijwel alleen nog gescoord uit strafcorners. Hadden hockeyers gereageerd zoals dammers plegen te reageren dan zou er in de hockeybond een storm zijn opgestoken:
- 'Dit is geen hockey meer!'
- 'Dit is geen spelvernieuwing, dit is spelvernieling!'
- 'Er zijn jaren nodig om ons op deze verandering voor te bereiden!'
Enz. Enz.

Hoe komen we af van de orthodoxie in de damwereld.

Ton van Namen
Posts: 198
Joined: Mon Feb 13, 2017 07:23
Real name: Ton van Namen

Re: Bondsraad

Post by Ton van Namen » Thu Oct 12, 2017 19:44

Agenda en stukken van de komende bondsraadsvergadering staan weer op de KNDB-site.
Commentaar daarop ( en ik heb veel commentaar) zal ik de komende dagen wel leveren.

Het lijkt me handig als de lezers van dit forum eerst de stukken zelf doornemen.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: Bondsraad

Post by william » Thu Oct 12, 2017 21:28

Ton van Namen wrote:Agenda en stukken van de komende bondsraadsvergadering staan weer op de KNDB-site.
Commentaar daarop ( en ik heb veel commentaar) zal ik de komende dagen wel leveren.

Het lijkt me handig als de lezers van dit forum eerst de stukken zelf doornemen.
Ton je maakt mijn dag weer goed na het dramatische verlies van Wouter.
Ik dacht ik ga om de telleurstelling te verdringen en om mijn gedachten te verzetten het advies van Ton maar eens opvolgen en dan maar de stukken doorlezen.

En wat lees ik :D !

Per 6 september is Siep Buurke afgetreden als bondsraadlid. :lol:

Dat was wel een heel kort bondsraadlidmaatschap.
Is dat geen record?

Eerst dat maar eens gaan vieren, die bondsraadstukken komen later wel.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: Bondsraad

Post by william » Tue Oct 17, 2017 22:13

Ik lees toch echt het antwoord van Ebbo aan Frans om van de technische staf af te komen goed !!!

vraag Frans: Wanneer is de eerstkomende gelegenheid om van het topsportprogramma af te komen?

antwoord Ebbo: 31 december 2020 voor de tijdelijke contracten echter de technisch directeur heeft een vaste aanstelling en kan dus eerder ontslagen worden maar zijn functie is een voorwaarde voor het deelnemen aan het topsportprogramma.

Johan Krajenbrink kan dus op elk moment zelfs op staande voet ontslagen worden als zijn functie van technisch directeur maar vervuld wordt, dat kan ook door een vrijwilliger.

Post Reply