WK 2017 Tallinn

Post Reply
Henk de Witt

Re: WK 2017 Tallinn

Post by Henk de Witt » Fri Oct 06, 2017 21:56

Heel jammer dat Roel Boomstra en Jan Groenendijk het niet gehaald hebben. Felicitatie aan Martijn van IJzendoorn en Wouter Wolff! En natuurlijk ook aan Alexander Baljakin, die fantastisch heeft gespeeld. Ik merk wel dat ik nog steeds geneigd ben om hem als (Wit)Rus te beschouwen.

De finale is trouwens wel een Oost-Europees feestje. Baljakin meegerekend tel ik 9 Oost-Europeanen onder de 12 finalisten. Verder 2 Nederlanders en 1 Afrikaan. Verder opmerkelijk dat de helft van de finalisten 50+ is. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het spelen van dubbele ronden in het nadeel van de 'oudjes' zou zijn.

Remisetelling als grote spelbederver
Het oude liedje, ik weet het, maar we kunnen er gewoon niet omheen. Zoals Guido bijvoorbeeld al opmerkte, moest Boomstra in de slotronde winnen van Tsjizjov en was de kans daarop vrijwel nihil. Om preciezer te zijn, die kans was kleiner dan 5%. In een normale sport is dat ondenkbaar. De FMJD houdt echter onverdroten vast aan de remisetelling. Men zoekt het in dubbele ronden met de hoop zo de spelers te slopen waardoor de foutenlast toeneemt. In de World Cups en WK-matches zoekt men het in barrages met versneld tempo. Ik vrees, ook gezien het spelersvoorstel voor de Algemene Vergadering, dat we in de toekomst ook een versneld speeltempo zullen zien in WK-toernooien. Niet goed. Het imago van het damspel als een diepzinnige denksport wordt zo verder ondergraven.
Uiteraard moet het echte probleem worden aangepakt, de verouderde puntentelling. Opdat Boomstra een reële kans heeft om van Tsjizjov te winnen. Of omgekeerd. Dan is zo'n slotronde echt bloedspannend!
Dan kun je de spelers in een WK juist meer tijd geven. En dan natuurlijk geen barbaarse toestanden met dubbele ronden.
Nog een paar bijzonderheden, veroorzaakt door de remisetelling: In groep A bleef de top 5 ongeslagen. In groep B de top 6 en in groep C de top 8. Daarnaast waren er in alle groepen nog enkele spelers die ongeslagen bleven. Behalve de vele remises in de slotronden, waren er ook diverse afgesproken snelle remises. Ofwel letterlijk van te voren afgesproken ofwel zagen de spelers aan elkaars spel (veel ruilen in de opening) dat men over en weer tevreden was met remise.

Voor mij blijft het een merkwaardig gegeven dat dambestuurders krampachtig vasthouden aan een puntentelling waarvan de schadelijkheid voor de damsport in het oog springt. Zonder dat ze ooit hiervoor een redelijk argument naar voren brengen. Natuurlijk er wordt wel van alles geroepen, maar als dit geroep wordt weerlegd, wat vrij eenvoudig is, dan wordt er weer iets anders verzonnen. De berg onzin over dit onderwerp is langzamerhand torenhoog. Je zou toch van bestuurders mogen verwachten dat men op zijn minst met overtuigende argumenten komt. Maar dat gaat niet gebeuren, want die argumenten zijn er domweg niet.

Toernooi-opzet
Op zich zitten er waardevolle elementen in de toernooi-opzet. Een Zwitsers toernooi waar de hele brede wereldtop een kans krijgt om zich voor een WK te plaatsen. Twaalf finalisten lijkt me ook geen slecht idee. Ik zou het volgende willen voorstellen:
- Een telling die een reële kans biedt dat een topspeler kan winnen van een gelijkwaardige topspeler, bijvoorbeeld een kans van meer dan 50% i.p.v. de huidige 5%.
- Tussen voorronde (Zwitsers toernooi) en finale zit een behoorlijke tijdsspanne, bijvoorbeeld een half jaar
- I.p.v. drie groepen Zwitsers kan overwogen worden om in de voorronde in één grote groep te spelen, dit om elke suggestie dat de ene groep zwaarder is dan de ander te voorkomen. Bij de topbezetting zoals we die nu hadden, lijkt het me ook aantrekkelijker om in één grote groep bij de eerste twaalf proberen te komen dan in een subgroep bij de eerste vier.
- Iets uitbreiden van het aantal ronden in het Zwitsers toernooi, bijvoorbeeld naar 10 of 11.
- Zowel in de voorronde als in de finale één partij per dag met één of twee rustdagen. Creëren van optimale condities voor topprestaties op het dambord.
- Een minimale rating hanteren voor de voorronde, bijvoorbeeld 2250 of 2300.

Piet Bouma

Electronische borden

Post by Piet Bouma » Fri Oct 06, 2017 23:25

Het blijkt dat een aantal partijen van de elektronische borden vandaag op verkeerde namen is uitgezonden.
Ik heb dit rucksichlos overgenomen in Toernooibase. En nu een aantal gecorrigeerd.
Dat is een heel vervelend werkje.

Ook is er bij de dames een elektronisch bord dat volstrekt niet goed werkt.
Ik ga de elektronische registratie - helaas - nu niet meer overnemen in het vervolg.
De organisatie moet maar vanaf de notatiebiljetten de partijen invoeren in Toernooibase.
Al deze acties gaan mij teveel tijd kosten.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

brenod

Post by brenod » Sat Oct 07, 2017 09:25

Beste Henk,
Heel jammer ,dat de finalegroep niet uit 10 oosteuropese dammers bestaat. Na 9 ronden hadden dan alle deelnemers 9 punten en de zelfde weerstandpunten. Hadden ze opnieuw kunnen beginnen. Dan hadden we nog talloze jaren kunnen genieten van boeiende partijen. Altse, van IJzerdoorn en Wolff spelen gedurfde partijen , daardoor zal de een of de ander wel eens verliezen en de oosteuropese dammer die dan wint wordt de nieuwe wereldkampioen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Oct 07, 2017 10:28

Wieger Wesselink wrote:In een rondtoernooi kan het inderdaad gemakkelijk voorkomen dat een sterke speler in de laatste ronde moet winnen van een zwakke speler. ... Als je die gevallen weglaat, dan komt het bij Zwitsers toch echt vaker voor dat er van die chaotische wedstrijden zijn waarbij beide spelers alleen maar gebaat zijn om te winnen.
Zo geformuleerd ben ik het met je eens. Ik ben het echter niet met je eens dat dit een nadeel van het zwitsers zou zijn, integendeel. Het lijkt mij juist een voordeel dat er in de slotronde partijen gespeeld worden waarin voor beiden wat op het spel staat, en dat kanshebbers geen tegenstander treffen die niets meer te winnen of te verliezen heeft.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Electronische borden

Post by Jan Pieter » Sat Oct 07, 2017 10:36

Piet Bouma wrote:Ik ga de elektronische registratie - helaas - nu niet meer overnemen in het vervolg.
De organisatie moet maar vanaf de notatiebiljetten de partijen invoeren in Toernooibase.
Jammer, maar begrijpelijk.

Van de 80 deelnemers zijn er nu 68 uitgespeeld. Een aantal daarvan zal vast ter plekke blijven tot het einde van het wk. Het zou mooi zijn als eentje van hen de partijen live (of direct na afloop; tijdens de partij hebben we in elk geval de elektronische borden) op tablet wil invoeren. Zes partijen, dat is echt niet veel werk, kan ik uit eigen ervaring melden. Dus mannen in Tallinn, wie wil de eeuwige dank van het thuisfront verwerven?

Wieger Wesselink

Re: Electronische borden

Post by Wieger Wesselink » Sat Oct 07, 2017 11:25

Piet Bouma wrote:Het blijkt dat een aantal partijen van de elektronische borden vandaag op verkeerde namen is uitgezonden.
Ik heb dit rucksichlos overgenomen in Toernooibase. En nu een aantal gecorrigeerd.
Dat is een heel vervelend werkje.

Ook is er bij de dames een elektronisch bord dat volstrekt niet goed werkt.
Ik ga de elektronische registratie - helaas - nu niet meer overnemen in het vervolg.
Het lijkt mij ook veruit het beste om de organisatie PDN files te laten verzorgen. Bij het schaken is dit volkomen normaal, zie bijvoorbeeld https://tbilisi2017.fide.com/results/. Daar staat bij elke ronde een 'download PGN' link. Ik had al om PDN files gevraagd bij de organisatie (bij meerdere grote damtoernooien overigens), maar het gaat geloof ik niet lukken om dit bij dammen voor elkaar te krijgen.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sat Oct 07, 2017 11:29

Jan Pieter wrote:
Wieger Wesselink wrote:In een rondtoernooi kan het inderdaad gemakkelijk voorkomen dat een sterke speler in de laatste ronde moet winnen van een zwakke speler. ... Als je die gevallen weglaat, dan komt het bij Zwitsers toch echt vaker voor dat er van die chaotische wedstrijden zijn waarbij beide spelers alleen maar gebaat zijn om te winnen.
Zo geformuleerd ben ik het met je eens. Ik ben het echter niet met je eens dat dit een nadeel van het zwitsers zou zijn, integendeel. Het lijkt mij juist een voordeel dat er in de slotronde partijen gespeeld worden waarin voor beiden wat op het spel staat, en dat kanshebbers geen tegenstander treffen die niets meer te winnen of te verliezen heeft.
Voor de toeschouwers is het uiteraard leuk om zo veel mogelijk chaos en spanning te hebben.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Oct 07, 2017 14:39

brenod wrote:Beste Henk,
Heel jammer ,dat de finalegroep niet uit 10 oosteuropese dammers bestaat. Na 9 ronden hadden dan alle deelnemers 9 punten en de zelfde weerstandpunten. Hadden ze opnieuw kunnen beginnen. Dan hadden we nog talloze jaren kunnen genieten van boeiende partijen. Altse, van IJzerdoorn en Wolff spelen gedurfde partijen , daardoor zal de een of de ander wel eens verliezen en de oosteuropese dammer die dan wint wordt de nieuwe wereldkampioen.
Nou Hans, ik zou niet willen beweren dat de Oost-Europese grootmeesters remiseschuivers zijn. Denk aan al het moois dat spelers als Tsjizjov, Georgiev, Schwarzman en anderen ons hebben gebracht. Prachtige staaltjes topdammen!
Zij kunnen het ook niet helpen dat zij door incapabele bestuurders in een remisecorset worden gedwongen. Met name Tsjizjov en Georgiev hebben diverse malen aangedrongen op aanpassing van de puntentelling. Als er al niet naar hen wordt geluisterd, naar wie zullen de bestuurders dan wel luisteren? Overigens zijn er in de FMJD steeds bestuurders geweest die wel de noodzaak van verandering inzagen, maar zij zijn kennelijk in de minderheid. Verder vind ik dat de topspelers zich wel wat krachtiger zouden kunnen opstellen. Waarom niet een keer een WK-staking om verandering te eisen? Zoals het nu gaat moeten zij steeds meer spelen voor steeds minder geld.
Uit het feit dat alle spelers die zich geplaatst hebben voor de finale in de voorronden ongeslagen zijn gebleven, mag je m.i. inderdaad de conclusie trekken dat één enkele nederlaag op dit niveau al fataal is.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Sat Oct 07, 2017 15:05

In alle 3 de poules hebben de geplaatste spelers tegen elkaar gespeeld.
Deze 3 x 6 = 18 partijen hadden allemaal een remise als resultaat.

Een remisepercentage van meer dan 90% in de finale zou me niet verbazen.
Misschien dat dan de ogen van een aantal dambestuurders eens opengaan.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Oct 07, 2017 15:43

Ton van Namen wrote:In alle 3 de poules hebben de geplaatste spelers tegen elkaar gespeeld.
Deze 3 x 6 = 18 partijen hadden allemaal een remise als resultaat.

Een remisepercentage van meer dan 90% in de finale zou me niet verbazen.
Misschien dat dan de ogen van een aantal dambestuurders eens opengaan.
Ik denk dat het nog wel wat gaat meevallen.
Spelers hebben nu in een aantal gevallen tactisch remise gespeeld.
In de finale zullen de favorieten gaan aankruisen bij welke spelers ze op winst gaan spelen c.q
druk gaan zetten.

Abidjan 1996, Amsterdam 2005 en Ufa 2013 geven aan dat er in de finale best
nog wel wat winstpartijen vallen.
Wouter Wolff gaat het zwaar krijgen en ook Atse, Vatutin en mogelijk zelfs Virny en Van IJzendoorn
zullen deze druk gaan ervaren.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

brenod

Post by brenod » Sat Oct 07, 2017 16:17

Het kan inderdaad nog wel meevallen, gelukkig doen er ook een paar niet oost europeanen mee. want anders ??

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Oct 07, 2017 18:00

Piet Bouma wrote:Wouter Wolff gaat het zwaar krijgen en ook Atse, Vatutin en mogelijk zelfs Virny en Van IJzendoorn zullen deze druk gaan ervaren.
Wolff, Atse en Vatutin (wat lijkt die vent trouwens op Owen Schumacher, niet normaal) ok. Maar Virny is nog steeds een grote houwdegen. En Van IJzendoorn is de enige niet-Rus die kan meedoen om de titel. Hij speelt al een jaar vrijwel het sterkste in de hele wereld.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Oct 07, 2017 20:06

Op het Russische forum van shaski.com laat een zekere Chac een link naar het
Kampioenschap van de USSR 1989 (!) zien. Achtentwintig jaar geleden.

De top van dit kampioenschap zit nu in de finale van het WK 2017.
En ook Valneris was daar van de partij. Dus in totaal zes spelers.
Opmerkelijk.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Sat Oct 07, 2017 21:16

Piet Bouma wrote:Op het Russische forum van shaski.com laat een zekere Chac een link naar het
Kampioenschap van de USSR 1989 (!) zien. Achtentwintig jaar geleden.

De top van dit kampioenschap zit nu in de finale van het WK 2017.
En ook Valneris was daar van de partij. Dus in totaal zes spelers.
Opmerkelijk.
Toont maar weer eens aan, dat "een leven lang sporten" zeker voor dammers geldt.

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Sun Oct 08, 2017 02:14

Oke mensen, het echte WK begint nu pas. Nog even vol genieten!

Een niet dammer vroeg naar hoe het precies werkte met de groepsfase van de het WK en vond het een erg leuk systeem. Mooi toch?

Na Roel wordt weer een Nederlander Wereldkampioen.

Post Reply