"Competitievervalsing"

Post Reply
Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: "Competitievervalsing"

Post by Fred van Amersfoort » Mon Sep 18, 2017 11:55

Hij weet dat dan wel prima verborgen te houden. :D

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: "Competitievervalsing"

Post by Michel Stempher » Mon Sep 18, 2017 12:03

Fred.
Fred.
Fred.
Fred.
Fred.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: "Competitievervalsing"

Post by Fred van Amersfoort » Mon Sep 18, 2017 12:28

Dat is een wat slappe reactie Michel. Jij maakte mij het verwijt dat ik alleen maar kritiek lever en zelf niets doe. Dat ontmantelde ik vrij snel. Probeer nu ook even een grote meneer te zijn.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Re: "Competitievervalsing"

Post by Casper van der Tak » Tue Sep 19, 2017 13:16

william wrote:
Casper van der Tak wrote:Ik begrijp deze discussie niet, misschien ben ik te lang weggeweest uit Nederland en de clubcompetitie. Ik zou dit zo oplossen: Club met speler die niet kan spelen wegen internationale verplichtingen belt tegenstander met verzoek vooruitspelen. Tegenstander vindt een speler om vooruit te spelen. Klaar.
1) En als de tegenstander liever niet vooruit wil spelen wat dan?

2) En als de tegenstander eventueel best wel vooruit wil spelen wat dan?
1) Het is een redelijk verzoek, en voor de tegenstander is het al een voordeel om de spelerskoppeling te kunnen maken. Dus vind ik dat de tegenstander binnen het redelijke mee moet werken (een drietal mogelijke speeldata en locaties moet geven, rekening houdend ook met de verhinderde speler).

2) Dan speel je vooruit, wat is het probleem?!

Volgens mij heb ik ooit op deze manier tegen Baljakin vooruitgespeeld voor VAD of Hiltex.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: "Competitievervalsing"

Post by Fred van Amersfoort » Tue Sep 19, 2017 13:42

Casper, misschien zit het probleem in het woordje "moet". Op dit moment moet er niets behalve het naleven van de afspraken die er nu zijn. Het toontje van een niet bestaand recht naar het opeisen van iets onder het kopje "competitievervalsing" wekte bij mij enige allergie. Zonder dat toontje zou ik wellicht de eerste zijn, om als iemand mij vraagt om bij uitzondering een keer vooruit te spelen, sure no problem. Wat Piet wel terecht aangaf: 3 coaches bij dezelfde club is wel wat veel.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Re: "Competitievervalsing"

Post by Casper van der Tak » Tue Sep 19, 2017 15:31

Fred van Amersfoort wrote:Casper, misschien zit het probleem in het woordje "moet". Op dit moment moet er niets behalve het naleven van de afspraken die er nu zijn. Het toontje van een niet bestaand recht naar het opeisen van iets onder het kopje "competitievervalsing" wekte bij mij enige allergie. Zonder dat toontje zou ik wellicht de eerste zijn, om als iemand mij vraagt om bij uitzondering een keer vooruit te spelen, sure no problem. Wat Piet wel terecht aangaf: 3 coaches bij dezelfde club is wel wat veel.
Moet, maar binnen het redelijke. Misschien ipv moeten "behoren".
In ieder geval hebben we er nooit over gepeinsd om het vooruitspeelverzoek van Huissen, jaren terug, naast ons neer te leggen. En ik geloof niet dat dat alleen aan de regels in die tijd lag.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: "Competitievervalsing"

Post by william » Tue Sep 19, 2017 20:09

Casper van der Tak wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Casper, misschien zit het probleem in het woordje "moet". Op dit moment moet er niets behalve het naleven van de afspraken die er nu zijn. Het toontje van een niet bestaand recht naar het opeisen van iets onder het kopje "competitievervalsing" wekte bij mij enige allergie. Zonder dat toontje zou ik wellicht de eerste zijn, om als iemand mij vraagt om bij uitzondering een keer vooruit te spelen, sure no problem. Wat Piet wel terecht aangaf: 3 coaches bij dezelfde club is wel wat veel.
Moet, maar binnen het redelijke. Misschien ipv moeten "behoren".
In ieder geval hebben we er nooit over gepeinsd om het vooruitspeelverzoek van Huissen, jaren terug, naast ons neer te leggen. En ik geloof niet dat dat alleen aan de regels in die tijd lag.
Behoren, maar binnen het redelijke. Misschien ipv behoren "voor kennisgeving aannemen".
In ieder geval zou ik er nooit over peinzen als ik er zelf nadeel van had.
Zorg er altijd voor dat het probleem van de tegenstander niet jouw probleem wordt.
Als de tegenstander geen vervoer heeft ga jij ze dan ophalen?

Kijk als je met WSDV afspreekt dat je vooruit wilt spelen moet je daarna nog gaan onderhandelen over het hoe en wat en dan heb je al toegezegd!
Als WSDV vooruit wil spelen dan moeten zij ook alles maar regelen, vervoer, kosten, plannen enz. , dan kun je daarna het hele plan nog wel of niet accepteren.
Daarom wil WSDV de KNDB, de wedstrijdcommissie, het bestuur, Ebbo en de bondsraad onder grote druk zet.
Als die zo stom zouden zijn om deze wedstrijd vooruit te laten spelen dan heb je als tegenstander dus niets meer te zeggen, dan doe je gewoon wat WSDV wil, die regelen het dan zoals zij het willen en jij moet er dan in meegaan.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: "Competitievervalsing"

Post by william » Tue Sep 19, 2017 20:17

Casper van der Tak wrote:
william wrote:
Casper van der Tak wrote:Ik begrijp deze discussie niet, misschien ben ik te lang weggeweest uit Nederland en de clubcompetitie. Ik zou dit zo oplossen: Club met speler die niet kan spelen wegen internationale verplichtingen belt tegenstander met verzoek vooruitspelen. Tegenstander vindt een speler om vooruit te spelen. Klaar.
1) En als de tegenstander liever niet vooruit wil spelen wat dan?

2) En als de tegenstander eventueel best wel vooruit wil spelen wat dan?
1) Het is een redelijk verzoek, en voor de tegenstander is het al een voordeel om de spelerskoppeling te kunnen maken. Dus vind ik dat de tegenstander binnen het redelijke mee moet werken (een drietal mogelijke speeldata en locaties moet geven, rekening houdend ook met de verhinderde speler).

2) Dan speel je vooruit, wat is het probleem?!

Volgens mij heb ik ooit op deze manier tegen Baljakin vooruitgespeeld voor VAD of Hiltex.
1) Het is helemaal geen redelijk verzoek: een team wil gewoon op zaterdag met zijn tienen spelen en het is een hoop heisa en geregel.

2) Dan is het nog steeds een hoop heisa en geregel.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Re: "Competitievervalsing"

Post by Casper van der Tak » Wed Sep 20, 2017 09:46

William, zo moeilijk is het allemaal niet. Stel Keurentjes wil vooruitspelen omdat hij moet coachen, stel ik speel voor de tegenstander van zijn club, en het team besluit dat ik de aangewezen tegenstander ben voor Keurentjes, dan volgt een bericht waarin mijn club drie mogelijke speeldata, -tijden en gelegenheden aangeeft, bijvoorbeeld drie clubavonden, we regelen een logeerplek voor als het te laat wordt om terug te gaan, klaar.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Re: "Competitievervalsing"

Post by Casper van der Tak » Wed Sep 20, 2017 09:47

En dan spelen dus alleen Keurentjes en ik.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: "Competitievervalsing"

Post by william » Wed Sep 20, 2017 10:42

Casper van der Tak wrote:En dan spelen dus alleen Keurentjes en ik.
Casper,

Speel jij liever een wedstrijd op een donkere avond in een achterafzaaltje dan een competitiewedsrijd op zaterdag met het hele team op zaterdag om daarna nog eens gezellig uit te gaan met zijn allen?

Als jij je wedstrijd met Keurentjes of wie dan ook vooruit wilt spelen doe je dat dan liever in onderling overleg op jouw voorwaarden of doe je dan dan liever gedwongen door de KNDB op de voorwaarden van de KNDB en WSDV?

Mocht jij liever vooruit spelen en geen problemen hebben met het gedwongen karakter daarvan dan ben je waarschijnlijk een van de weinige dammers die daar zo over denkt.

Casper,

Ik denk dat jij een goed mens bent, jij hebt er waarschijnlijk ook geen probleem mee om in je eentje naar Goningen of Maastricht te rijden als je daarmee de tegenstander en de damsport een dienst kunt bewijzen! :)

Ik ben al een iets minder goed mens, ik zou zoiets alleen doen als ik tegen bijvoorbeeld Ton Sijbrands of Harm Wiersma mocht spelen, uit pure ijdelheid, of als het tegen een echte damvriend was! :D

Sommige dammers zijn echter helemaal niet van plan de tegenstander ter wille te zijn, en gelijk hebben ze!
Stel je voor dat een voetbalwedstrijd verzet wordt omdat de sterspeler van de tegenpartij geblesserd is of om een andere reden niet kan, het moet toch niet gekker worden.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Re: "Competitievervalsing"

Post by Casper van der Tak » Wed Sep 20, 2017 11:04

william wrote:
Casper van der Tak wrote:En dan spelen dus alleen Keurentjes en ik.
Casper,

Speel jij liever een wedstrijd op een donkere avond in een achterafzaaltje dan een competitiewedsrijd op zaterdag met het hele team op zaterdag om daarna nog eens gezellig uit te gaan met zijn allen?

Als jij je wedstrijd met Keurentjes of wie dan ook vooruit wilt spelen doe je dat dan liever in onderling overleg op jouw voorwaarden of doe je dan dan liever gedwongen door de KNDB op de voorwaarden van de KNDB en WSDV?

Mocht jij liever vooruit spelen en geen problemen hebben met het gedwongen karakter daarvan dan ben je waarschijnlijk een van de weinige dammers die daar zo over denkt.

Casper,

Ik denk dat jij een goed mens bent, jij hebt er waarschijnlijk ook geen probleem mee om in je eentje naar Goningen of Maastricht te rijden als je daarmee de tegenstander en de damsport een dienst kunt bewijzen! :)

Ik ben al een iets minder goed mens, ik zou zoiets alleen doen als ik tegen bijvoorbeeld Ton Sijbrands of Harm Wiersma mocht spelen, uit pure ijdelheid, of als het tegen een echte damvriend was! :D

Sommige dammers zijn echter helemaal niet van plan de tegenstander ter wille te zijn, en gelijk hebben ze!
Stel je voor dat een voetbalwedstrijd verzet wordt omdat de sterspeler van de tegenpartij geblesserd is of om een andere reden niet kan, het moet toch niet gekker worden.
Het zouden onze clubavonden zijn, en ons clublokaal. En de vergelijking met een geblesseerde sterspeler gaat niet op: ten eerste verzet ik niet de hele wedstrijd, maar slechts een bord (of meerdere borden als het om meerdere spelers gaat), ten tweede gaat het niet om een blessure, maar specifiek om verhindering om (1) deel te nemen aan titelwedstrijden of (2) deelnemers te begeleiden, beide goed voor de Nederlandse damsport.

Ik zou zelf iets formuleren in de wedstrijdreglementen dat in de bovengenoemde gevallen de betrokken club een verzoek mag doen om de betreffende speler vooruit te laten spelen, en dat de betrokken tegenstander in redelijkheid behoort mee te werken aan een dergelijk verzoek.

william
Posts: 357
Joined: Tue Aug 01, 2017 19:24
Real name: william van den broek
Location: Tilburg

Re: "Competitievervalsing"

Post by william » Wed Sep 20, 2017 22:01

Casper van der Tak wrote:
william wrote:
Casper van der Tak wrote:En dan spelen dus alleen Keurentjes en ik.
Casper,

Speel jij liever een wedstrijd op een donkere avond in een achterafzaaltje dan een competitiewedsrijd op zaterdag met het hele team op zaterdag om daarna nog eens gezellig uit te gaan met zijn allen?

Als jij je wedstrijd met Keurentjes of wie dan ook vooruit wilt spelen doe je dat dan liever in onderling overleg op jouw voorwaarden of doe je dan dan liever gedwongen door de KNDB op de voorwaarden van de KNDB en WSDV?

Mocht jij liever vooruit spelen en geen problemen hebben met het gedwongen karakter daarvan dan ben je waarschijnlijk een van de weinige dammers die daar zo over denkt.

Sommige dammers zijn helemaal niet van plan de tegenstander ter wille te zijn, en gelijk hebben ze!
Stel je voor dat een voetbalwedstrijd verzet wordt omdat de sterspeler van de tegenpartij geblesserd is of om een andere reden niet kan, het moet toch niet gekker worden.
Het zouden onze clubavonden zijn, en ons clublokaal. En de vergelijking met een geblesseerde sterspeler gaat niet op: ten eerste verzet ik niet de hele wedstrijd, maar slechts een bord (of meerdere borden als het om meerdere spelers gaat), ten tweede gaat het niet om een blessure, maar specifiek om verhindering om (1) deel te nemen aan titelwedstrijden of (2) deelnemers te begeleiden, beide goed voor de Nederlandse damsport.

Ik zou zelf iets formuleren in de wedstrijdreglementen dat in de bovengenoemde gevallen de betrokken club een verzoek mag doen om de betreffende speler vooruit te laten spelen, en dat de betrokken tegenstander in redelijkheid behoort mee te werken aan een dergelijk verzoek.
william wrote:
Casper van der Tak wrote:
william wrote:Hoe werkt dit allemaal concreet ?
:-)

Bedoeling is dit in de BR te vragen toen die aanvalsplannen gepresenteerd werden.
Zou het niet voor iedereen geweldig zijn als jij in de bondsraad gaat zitten.

:D
Nee william dat is hiet zo'n goed idee want als Casper in de bondsraad gaat zitten dan gaat Casper het wedstrijdreglement veranderen, dan worden straks bijna alle wedstrijden vooruit gespeeld en dan wordt de competitie een grote chaos.

Bij DT spelen 2 fransen en 3 belgen tellen die wedstrijden ook mee of gaat het alleen om wedstrijden voor volk, god, vlag, volkslied en vaderland.

Ben jij een sterke dammer die toevallig in Nederland woont of ben jij een nederlander die goed kan dammen en daarmee nederlandse identiteit wil uitdragen?

User avatar
mikkeltje
Posts: 391
Joined: Tue Oct 19, 2004 21:53
Location: Diemen
Contact:

Re: "Competitievervalsing"

Post by mikkeltje » Thu Sep 21, 2017 14:00

william wrote:
Casper van der Tak wrote:En dan spelen dus alleen Keurentjes en ik.
Casper,

Speel jij liever een wedstrijd op een donkere avond in een achterafzaaltje dan een competitiewedsrijd op zaterdag met het hele team op zaterdag om daarna nog eens gezellig uit te gaan met zijn allen?
Dan ga je zaterdag toch ook mee.

Gerhard Gerritsen
Posts: 2
Joined: Fri May 01, 2015 21:57
Real name: Gerhard Gerritsen

Re: "Competitievervalsing"

Post by Gerhard Gerritsen » Fri Sep 22, 2017 19:00

Dank voor alle reacties. Wij missen op 28 oktober niet 7 maar 9 spelers. Een vergelijkbaar probleem was vorig jaar ook aan de orde en toen heb ik het ook aanhangig gemaakt. Zonder resultaat.

Natuurlijk kunnen we informeel de zaak proberen te regelen, maar dit geeft mij geen goed gevoel. Ik ga liever door de voordeur: met toestemming vooruit spelen. Vandaar dat ik destijds een verzoek aan het Bondsbureau richtte. Dit werd doorgestuurd naar de wedstrijdcommissie, die onder verwijzing van besluitvorming in de Bondsraad, mijn verzoek afwees. Dus daarna richtte ik mijn verzoek aan de Bondsraad. Wat was het alternatief? Een verzoek richten aan een afgetreden bestuur…

In de Bondsraad leek het te goede kant op te gaan, maar dat viel tegen. Voor het verzoek van WSDV stemden Gerbrand Hessing, Thijs van de Broek, Frans de Jonge, Anne van Mourik, Jelmer Martens en Gerhard Gerritsen. Michel Stempher stemde blanco. De andere 8 leden van de Bondsraad stemden tegen. Pieter Wijn maakte wel de kanttekening dat de KNDB de wedstrijd in de Ereklasse niet had mogen verplaatsen.
Duidelijk is dat de meerderheid Bondsraad regels heilig verklaart en:
• geen uitzondering maakt voor een vereniging die nu gestraft wordt voor haar succes met jeugddammen en inzet voor de KNDB;
• het meten met 2 maten door de KNDB accepteert.

Iedereen mag van alles van mij vinden. Ik kom gewoon voor de belangen van WSDV op. Ik zal Fred van Amersfoort vanuit de GDB echt niet minder steunen (bij het fantastische initiatief) omdat hij over dit onderwerp een bepaalde mening heeft, etc.

Post Reply