Bijnamen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Tue May 11, 2004 18:04

78. Rondeteller = Joost Verplak
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

FDA

Post by FDA » Tue May 11, 2004 18:06

Waarom staat er een vraagteken achter mijn naam? Ik ben toch zeker mezelf? of ben ik niet wie ik denk dat ik had moeten zijn? Ik ben de enige echte(tromgeroffel)........ frerik andriessen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 11, 2004 19:22

hans andriessen wrote:
ZevenInEenKlap wrote:
73. Joop = Joop Smit uit Schiedam
Hoe weet je zo zeker dat "73. Joop" Joop Smit is?
Dat schreef Bart niet, maar ik. Ik heb het eens gehoord Hans, van een wederzijdse bekende.

Hanco Elenbaas

Re: U

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 11, 2004 19:26

Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Groeneveld=Frank Groeneveld van Hiltex 6 en niet Jelle of Jan Groeneveld.
Hahhahahahahahaha, Hiltex 6
Niet aardig om Frank daarom uit te lachen Tjalling!
Zelf zijn we ook op het laagste niveau begonnen, of jij niet?
Ik heb nog in HDC Haarlem 4 gespeeld in 1973.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue May 11, 2004 19:53

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Groeneveld=Frank Groeneveld van Hiltex 6 en niet Jelle of Jan Groeneveld.
Hahhahahahahahaha, Hiltex 6
Niet aardig om Frank daarom uit te lachen Tjalling!
Zelf zijn we ook op het laagste niveau begonnen, of jij niet?
Ik heb nog in HDC Haarlem 4 gespeeld in 1973.
Is Frank een beginner dan, Hanco?
Hoe oud is de beste knul?
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 11, 2004 20:00

Frank is de buurman van Paul Oudshoorn en Frank zal zo rond de 45 jaar oud zijn. Hij is een beginner, damt ± anderhalf jaar.

Kosmos

Post by Kosmos » Tue May 11, 2004 21:28

Hanco Elenbaas wrote:Frank is de buurman van Paul Oudshoorn en Frank zal zo rond de 45 jaar oud zijn. Hij is een beginner, damt ± anderhalf jaar.
Door Paul aan het dammen gebracht?
Familie van die andere Groene Velden?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 11, 2004 22:30

STILLE PIET

Frank is een geboren en getogen Amsterdammer.
Paul had de goede man nooit eerder gezien, voordat hij anderhalf jaar teug kwam binnenwandelen bij Hiltex.
De broers Jelle en Jan komen oorspronkelijk uit Zwolle en hebben beiden in de finale van het jeugdkampioenschap van Nederland gespeeld.
Jelle is met Jozef Blankenaar nog een keer of drie Landskampioen geweest.

In de tijd dat Jelle nog Hoofdinspecteur was bij de gemeentepolitie in Amsterdam, zo tussen 1967 en 1977 -hij was toen lid van Jozef Blankenaar en later van VAD- speelde Jelle regelmatig matches thuis bij zijn clubgenoot Piet van Heerde, die beroepsinbreker was. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

Als ik ooit een damboek schrijf, komt daarin beslist ruimte voor de verhalen die de roemruchte Zwarte Peet, een boezemvriend van Stille Piet, vertelde tijdens een drankgelag bij Stille Piet thuis, in aanwezigheid van Johan Bastiaannet en Rob Clerc, rond 1977.
Piet van Heerde had in de Amsterdamse onderwereld de bijnaam Stille Piet, omdat hij voor de rechter altijd weigerde verklaringen af te leggen. Hij zweeg daar liever.
Maar aan het eind van de avond met Zwarte Peet zei Stille Piet me lachend dat hij zijn hele leven van alles verborgen had weten te houden, maar dat Peet nu alles in één klap teniet gedaan had.
Zelden trouwens zulke lekkere wijn gedronken als op die avond.

Hier is het IM, dat Herman van Westerloo, oud-lid van GS, bijna 15 jaar geleden schreef.

IN MEMORIAM PIET VAN HEERDE

Op 15 november 1989 overleed Piet van Heerde op 73-jarige leeftijd. Op 20 november vond de crematieplechtigheid plaats in Westgaarde te Amsterdam. Hiermee was het taaie verzet gebroken in een bijna twee jaar durende, ongelijke strijd.

In 1934 leerde Piet dammen van Freek Raman in een wijkcentrum voor werkloze jongeren in Amsterdam. Via de in 1943 opgeheven damclub Het Oosten, werd hij lid van Jozef Blankenaar, met welke vereniging hij verschillende keren het clubkampioenschap van Nederland behaalde. In 1955 en 1960 plaatste hij zich als kampioen van Noord-Holland rechtstreeks voor het persoonlijk kampioenschap van Nederland. Pas in 1965 schreef hij voor de eerste keer het kampioenschap van Amsterdam op zijn naam; in de jaren daarna werd hij nog vele malen kampioen van zijn woonplaats. Toen hij zich begin van dit jaar redelijk fit voelde, speelde hij weer mee in het kampioenschap van Amsterdam en wist tot ieders verrassing een gedeelde eerste plaats te bereiken, samen met Paul Oudshoorn. Van een beslissingswedstrijd is het niet meer gekomen. Nog tijdens het kampioenschap kreeg hij te horen dat zijn ziekte dermate ernstig was dat genezing waarschijnlijk uitgesloten zou zijn…

Piet van Heerde is gedurende meer dan veertig jaar een van de belangrijkste en sterkste Amsterdamse dammers geweest. Een man die in het leven buiten de damwereld zijn eigen gang ging, zich niet in het keurslijf van de maatschappij wilde laten dwingen en daardoor wel eens in botsing kwam met die maatschappij. Hij aanvaardde de consequenties in alle rust.

Zijn bijnaam “Stille Piet� geeft al aan dat hij geen voorzitterstype was. Toen VAD echter in het begin van de jaren zeventig een beroep op hem deed, heeft hij zonder veel aarzeling de voorzittershamer geaccepteerd en een aantal jaren op zijn eigen, rustige, maar kordate wijze, de vereniging voorgezeten. Jarenlang speelde hij in het eerste team van VAD, waarbij het grote verschil in leeftijd met de meeste andere spelers nooit opviel.
Hij onderscheidde zich slechts van de anderen door zijn grote speelervaring en zijn levenservaring, waardoor hij vaak half spottend, half eerbiedig met “pa� werd aangesproken.

Ik heb nooit iemand ontmoet die hem niet sympathiek vond.

Herman van Westerloo.
Last edited by Hanco Elenbaas on Wed May 12, 2004 00:41, edited 3 times in total.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Tue May 11, 2004 23:54

FDA wrote:Waarom staat er een vraagteken achter mijn naam? Ik ben toch zeker mezelf? of ben ik niet wie ik denk dat ik had moeten zijn? Ik ben de enige echte(tromgeroffel)........ frerik andriessen!
Waartoe dient dat tromgeroffel?
Om de mensen te waarschuwen dat je er aan komt?

ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap » Tue May 11, 2004 23:57

ktarinus wrote:Is Zeven in een klap niet de teamgenoot van Wouter van Beek..
Weet jij meer dan ons?
Ik weet zeker meer dan jullie, maar ik vind dat gekeuvel wel koddig.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

Kosmos

Roffel

Post by Kosmos » Wed May 12, 2004 00:01

hans andriessen wrote:
FDA wrote:Waarom staat er een vraagteken achter mijn naam? Ik ben toch zeker mezelf? of ben ik niet wie ik denk dat ik had moeten zijn? Ik ben de enige echte(tromgeroffel)........ frerik andriessen!
Waartoe dient dat tromgeroffel?
Om de mensen te waarschuwen dat je er aan komt?
Neen, Hans tromgeroffel dient om de spanning op te voeren.
Begrijp je dan HE LE MAAL NIKS (grapje)?
Gelukkig zijn je kinderen slimmer!

hans andriessen

Re: Roffel

Post by hans andriessen » Wed May 12, 2004 00:09

Kosmos wrote:
De laatste zin is zeker ook een grapje [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 12, 2004 00:11

ZevenInEenKlap wrote:
ktarinus wrote:Is Zeven in een klap niet de teamgenoot van Wouter van Beek..
Weet jij meer dan ons?
Ik weet zeker meer dan jullie, maar ik vind dat gekeuvel wel koddig.
Doe Guest de groeten.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed May 12, 2004 00:22

hans andriessen wrote:
Kosmos wrote:
De laatste zin is zeker ook een grapje Image
Nee, dat was serieus.Image

FDA

Post by FDA » Wed May 12, 2004 08:26

Kosmos wrote:
hans andriessen wrote:
Kosmos wrote:
De laatste zin is zeker ook een grapje Image
Nee, dat was serieus.Image
Kosmos snapt wie er de hersens hebben! Image Image

Post Reply