Bondsraad

Post Reply
Henk de Witt

Re: Bondsraad

Post by Henk de Witt » Mon Sep 04, 2017 11:29

Dolly's brother wrote:
Henk de Witt wrote:Op een stappenplan voor de jongste kinderen. Elke twee, drie maanden een nieuw diploma, spelenderwijs, zonder dikke boeken met veel tekst.
Op dat punt zou de volgende methode die Zainal Palmans me stuurde kunnen helpen.

http://jeugddammennoord.nl/index.php/in ... -de-jeugd/

Niets ten nadele van de KNDB-mappen die voor de liefhebber goed in elkaar zitten, maar bij IJmuiden merkten we dat deze mappen voor het gemiddelde jeugdlid te veel tekst bevatten en het plezier op de clubavond eerder verminderden dan vergrootten. Minder tekst, meer diagrammen dus (die je wellicht ook als opwarmertje kunt gebruiken, voordat de partijen beginnen).

Met de grote talenten/liefhebbers kun je altijd nog wat dieper op de stof ingaan, maar het moet vooral om plezier draaien.
Volledig mee eens!
Het is goed dat er al initiatieven op dit gebied zijn zoals in regio Noord. Volgens Henk Stoop had de KNDB zelf ook al iets ontwikkeld. Ik ben te lang uit het jeugdwerk om dit op zijn merites te kunnen beoordelen. Overigens kun je materiaal voor de jongste kinderen ook zelf gemakkelijk maken. Destijds liet ik de kinderen een vel met zes diagrammen op de clubavond maken, daar waren ze ongeveer tien à vijftien minuten mee bezig. Daarna: lekker spelen!
Je kunt dan ook gemakkelijk clubleden en ouders inschakelen. Ik had destijds stof voor acht diploma's (stappen) ontwikkeld. Zo eens in de twee, drie maanden haalden de kinderen weer een nieuw diploma. Dit systeem gebruikte ik ook op scholen, in navolging van een schaaktrainer die ik op een school ontmoette. Bij provinciale jeugdtrainingen gebruikte ik wel de KNDB-mappen, het ging hier om jeugd van 12-15 jaar, al van een zeker niveau.
Het blijft nog wel zoeken denk ik naar een juiste balans tussen spelplezier, training, opleiding van talenten, omgaan met ambities. Maar met zoeken is niets mis, al zoekende leert men en soms vindt men zowaar iets.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Mon Sep 04, 2017 21:54

Ik weet hoe het niet moet!
Was afgelopen weken een jeugdige potentiele dammer aan het trainen en aanmoedigen.
Met veel enthousiasme zette ze zich aan het online "Trainen op Slagzetjes" met Dammentor.
Maar steeds kwam er:
Image
Dat motiveerde niet zo heel erg, om maar eens een understatement te gebruiken.
Ik ben ze zelf eens langsgelopen. Onthutsend! (De mogelijkheid dat een type als ik niet kan dammen blijft natuurlijk open staan...)

Onderdeel 2: antwoord van opgave 19 is fout! (tenzij ik niet meer kan dammen). de witte schijf slaat naar 1, niet naar 8.
Onderdeel 2: antwoord van opgave 20 is fout! Eindigt in de scherpste oppositie die een mens zich maar wensen kan! Zelfs Thijs prutst hier geen remise meer uit.
Onderdeel 3: antwoord van opgave 4 is fout!
Onderdeel 3: antwoord van opgave 17 is fout!
Onderdeel 4: antwoord van opgave 3 is fout!
Onderdeel 6: antwoord van opgave 7 is fout!
Onderdeel 6: antwoord van opgave 19 is fout!
Onderdeel 7: antwoord van opgave 2 is fout! Er zijn 3 plekken waar de dam naar toe mag slaan, slechts één wordt goed gerekend.
Onderdeel 7: antwoord van opgave 10 is fout!
Onderdeel 7: antwoord van opgave 12 is fout!
Onderdeel 7: antwoord van opgave 13 is fout!
Onderdeel 7: antwoord van opgave 17 is fout!
Onderdeel 7: antwoord van opgave 19 is fout!
Onderdeel 8: antwoord van opgave 1 is fout!
Onderdeel 8: antwoord van opgave 5 is fout!
Onderdeel 8: antwoord van opgave 17 is fout!
Onderdeel 8: antwoord van opgave 18 is fout!
Onderdeel 9: antwoord van opgave 7 is fout!
Onderdeel 9: antwoord van opgave 19 is fout!
Onderdeel 10: antwoord van opgave 8 is fout!
Onderdeel 10: antwoord van opgave 11 is fout!
Onderdeel 10: antwoord van opgave 12 is fout!
Onderdeel 10: antwoord van opgave 15 is fout!
Onderdeel 10: antwoord van opgave 16 is fout!
Onderdeel 10: antwoord van opgave 17 is fout!
Onderdeel 10: antwoord van opgave 18 is fout!

Ik heb nog niet de moed gevonden de rest van Dammentor te checken.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Sep 04, 2017 22:09

Paul van de Veen wrote:
Ik heb nog niet de moed gevonden de rest van Dammentor te checken.
Als je uitgekeken bent op Dammentor mag je deze ook wel proberen Paul.
Onderdeel van Course in Draughts:

http://toernooibase.kndb.nl/posities/op ... =2&idhf=12
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Mon Sep 04, 2017 22:53

Dát ziet er beter uit!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Sep 04, 2017 23:44

Paul van de Veen wrote:Dát ziet er beter uit!
Okay.
Mooi, dat je deze optie hebt "ontdekt".
Tot dusver heb ik nog niet zoveel feedback gekregen over Books/Magazines

Over de opvraagmogelijkheden is er een Engelse handleiding.

En gebruikers met een account van Toernooibase kunnen ook zaken toevoegen.
Opnieuw een Engelse handleiding.

Zelf heb ik zo'n 1000 applets van de Course in Draughts van Tjalling Goedemoed ingevoerd (Introductory Course in Draughts en Pre-Course in Draughts) en voeg ik zo langzamerhand PDF's toe van de PFDB'ers en Huizumers en Het Damspel.

Maar ook iedere andere gebruiker met een account van Toernooibase kan in deze database zaken toevoegen. Bijv. linken naar eigen clubbladen op PDF maar ook eigen vaardigheidstesten :idea:

En natuurlijk ben ik altijd bereid een toelichting geven als zaken onduidelijk zijn.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Sep 05, 2017 09:39

Mmm... dat zijn serieuze kwaliteitsissues. Gisteravond zat ik met een engeltje van zes achter DamMentor voor een snelle kennismaking. Wat ook gezegd mag: ik zag haar gezicht oplichten toen ze voor het eerst een dambord en schijven met vrolijke (roze) kleurtjes te zien kreeg. Hopelijk worden die correcties gauw doorgevoerd, want inderdaad met dit soort fouten raken kinderen ontmoedigd.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Tue Sep 05, 2017 10:06

Marcel Kosters wrote:Mmm... dat zijn serieuze kwaliteitsissues. Gisteravond zat ik met een engeltje van zes achter DamMentor voor een snelle kennismaking. Wat ook gezegd mag: ik zag haar gezicht oplichten toen ze voor het eerst een dambord en schijven met vrolijke (roze) kleurtjes te zien kreeg. Hopelijk worden die correcties gauw doorgevoerd, want inderdaad met dit soort fouten raken kinderen ontmoedigd.
Niet alleen kinderen raken ontmoedigd, ook ouderen.
Begin van dit jaar gebruikte ik dammentor ook als trainingsinstrument, maar ik raakte door de vele fouten in het programma zodanig gefrustreerd, dat ik maar andere trainingstools ben gaan zoeken.

Overigens probeerde ik vanmorgen dammentor (op mijn nieuwe laptop) te gebruiken.
Blijkt dat ik schijven niet meer kan slepen. Ik krijg in ieder geval de melding ongeldige zet, bij een zet die wel geldig is.

Misschien is een upgrade van het programma nodig.

Misschien wel een nieuw project ? Maar zijn daar centjes voor ... ?

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Sep 05, 2017 10:18

Ton van Namen wrote:Misschien wel een nieuw project ? Maar zijn daar centjes voor ... ?
Er zijn volgens mij al wat centjes in DamMentor gaan zitten. Dit is de tweede - from scratch gebouwde - versie van DamMentor. 'Grappig' is dan te zien dat het geheel op vrijwillige basis ontwikkelde tool van Piet wel werkt. Heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat een vrijwilliger doorgaat tot hij tevreden is. Een professionele ontwikkelaar schrijft uurtje factuurtje voor iedere verandering, verbetering of nieuwe functionaliteit. Professionele ontwikkelaars zijn in veel gevallen onbetaalbaar of in ieder geval niet handig voor de KNDB. Ook als er wel enige ruimte op de begroting zou zijn. Want de KNDB kan haar geld maar een keer uitgeven. Laat de vormgeving / het interface door een professional ontwikkelen (de look en feel, de ergonomie, de gebruikservaring moet gewoon perfect zijn) maar de daadwerkelijke applicatie kan in veel gevallen - althans voor de KNDB - beter door een vrijwilliger worden ontwikkeld. Is mijn mening.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Tue Sep 05, 2017 17:18

william vroeg een aantal weken geleden of ik hier een verslag wilde plaatsen van de bondsraadsvergadering.
Ik heb daar niet op gereageerd, omdat ik niet zeker wist of ik de bondsraadsvergadering zou bezoeken.

Twee weken geleden werd ik benaderd door Frans de Jonge met de vraag of ik notulist wilde zijn bij de bondsraadsvergadering.
De notulen zouden dan zowel op de KNDB-website als hier geplaatst kunnen worden. Ik heb die invitatie geaccepteerd.

Bijgaand de notulen, die ik vanochtend ook naar het bondsbureau heb gestuurd voor publicatie op de KNDB-website.
Attachments
Concept Notulen BRV 26 aug 2017 rev 2.pdf
(123.05 KiB) Downloaded 272 times

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Tue Sep 05, 2017 18:03

Marcel Kosters wrote:Mmm... dat zijn serieuze kwaliteitsissues. Gisteravond zat ik met een engeltje van zes achter DamMentor voor een snelle kennismaking. Wat ook gezegd mag: ik zag haar gezicht oplichten toen ze voor het eerst een dambord en schijven met vrolijke (roze) kleurtjes te zien kreeg. Hopelijk worden die correcties gauw doorgevoerd, want inderdaad met dit soort fouten raken kinderen ontmoedigd.
En die bekers die je fictief krijgt worden ook zeer gewaardeerd. Er zitten heel leuke aspecten aan DamMentor, met name de vormgeving.
Hoe perfect ook de Introductory Course in Draughts in Toernooibase mag zijn, de vormgeving en alles er om heen zijn wat Spartaans, prima passend bij een dammer, minder passend bij een niet-dammer.
We hebben een mix nodig.

Ik ben wel benieuwd welke partij DamMentor ontwikkeld heeft en of in dat proces ook een clausule is opgesteld waarmee evidente fouten later nog hersteld kunnen worden zonder gepeperde rekeningen.
Er is ICT kennis genoeg binnen de damwereld. Is "het systeem Dammentor" een toegankelijk systeem of volledig afgeschermd?

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue Sep 05, 2017 18:51

Ton van Namen wrote:william vroeg een aantal weken geleden of ik hier een verslag wilde plaatsen van de bondsraadsvergadering.
Ik heb daar niet op gereageerd, omdat ik niet zeker wist of ik de bondsraadsvergadering zou bezoeken.

Twee weken geleden werd ik benaderd door Frans de Jonge met de vraag of ik notulist wilde zijn bij de bondsraadsvergadering.
De notulen zouden dan zowel op de KNDB-website als hier geplaatst kunnen worden. Ik heb die invitatie geaccepteerd.
de notulen, die ik vanochtend ook naar het bondsbureau heb gestuurd voor publicatie op de KNDB-website.
Ebbo de Jong zoals genoemd in notulen wrote: Daarna beschrijft Ebbo de Jong zichzelf en zijn ideeën met een aantal statements :
– De nieuwe voorzitter is niet jarig
– Ebbo noemt zichzelf een grenzeloos positivist.
– De KNDB dient zo snel als mogelijk is een zo goed en zo jong mogelijk bestuur te krijgen.
– Negatieve energie moet buiten boord gehouden worden.
– De KNDB heeft een positief kritische bondsraad nodig.
– We moeten weer trots worden op de bond.
– Je kan alleen aan morgen werken als je je verleden kent. Kennis van de historie van de bond.

Verdere uitspraken van Ebbo de Jong
- Topsport bestaat niet zonder breedtesport.
- Hij heeft geen mening over het verleden.
- Op vraag Michel Stempher : Wat voor een beleid heeft Ebbo voor ogen ? Hoe kijkt hij aan tegen de inzet van
lokale mensen ? Ebbo de Jong : We moeten kansen zien, oppakken, enthousiasmeren en out of the box denken.
Zoals ik de notulen voorlopig lees: Wel erg weinig inhoudelijke reacties, zeker ook van ons enige nieuwe bestuurslid Ebbo de Jong, op de reden waarom het vorige bestuur is weggestuurd.
Gaat iedereen uit van positieve toekomst-energie, is iedereen weer ingekapseld, of heb ik het allemaal te snel gelezen?

Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Tue Sep 05, 2017 19:57

Jaap van Galen wrote:
Zoals ik de notulen voorlopig lees: Wel erg weinig inhoudelijke reacties, zeker ook van ons enige nieuwe bestuurslid Ebbo de Jong, op de reden waarom het vorige bestuur is weggestuurd.
Gaat iedereen uit van positieve toekomst-energie, is iedereen weer ingekapseld, of heb ik het allemaal te snel gelezen?
Op persoonlijke titel (niet als notulist, als notulist heb ik geprobeerd de vergadering neutraal te notuleren) denk ik dat je vraag terecht is.
Aan de andere kant denk ik ook, dat als Ebbo de juiste mensen om zich heen verzamelt, dat de bond nog een toekomst heeft.

En ja, het is 5 voor 12.

william
Real name: william van den broek

Post by william » Tue Sep 05, 2017 20:29

Ton van Namen wrote:william vroeg een aantal weken geleden of ik hier een verslag wilde plaatsen van de bondsraadsvergadering.

Bijgaand de notulen, die ik vanochtend ook naar het bondsbureau heb gestuurd voor publicatie op de KNDB-website.
3 opmerkingen:

Siep Buurke is tegen een nieuw bestuur.
:?:
Hij zal toch niet vinden dat de KNDB geen bestuur nodig heeft?
Hoe kun je tegen een nieuw bestuur zijn.
Wat heeft hij werkelijk gezegd?

Er ontstaan door elkaar lopende discussies.
Was het af en toe toch niet zo vriendelijk als de notulen suggereren?

Kees van den Berg vindt dat wat besproken wordt in de bondsraad in de vergadering blijft en niet
naar buiten gaat.
Hij zal toch niet vinden dat er belangrijke zaken buiten de notulen moeten blijven?
Dan zijn we dus verplicht om allemaal te komen kijken om te weten wat er werkelijk speelt.
Wat heeft hij dan bedoeld?

En dan nog een opmerking van de pot aan de ketel, dar s-je in het midden hoort daar eigenlijk niet, heeft iets met de klemtoon te maken.
Dit is dan volgens het groene boekje.
Misschien dat het volgens het witte boekje of het bangoens woordenboek wel mag maar dat moeten we dan gezamelijk afspreken.

william
Real name: william van den broek

Post by william » Tue Sep 05, 2017 21:17

Ton van Namen wrote:
Jaap van Galen wrote:
Op persoonlijke titel (niet als notulist, als notulist heb ik geprobeerd de vergadering neutraal te notuleren) denk ik dat je vraag terecht is.
Aan de andere kant denk ik ook, dat als Ebbo de juiste mensen om zich heen verzamelt, dat de bond nog een toekomst heeft.

En ja, het is 5 voor 12.
Het is al 5 over 12.

Dat Ebbo samen met anderen de zaak toch nog gaat proberen te redden met zijn ongelooflijk positivisme is toch prima.
Al redt hij alleen de gezonde delen van de KNDB maar dan zou het al geweldig zijn.
Verder zou ik zeggen zachte heelmeesters maken stinkende wonden, het lijkt me dat het nieuwe bestuur spijkers met koppen moet gaan slaan en de komende tijd ook zal gaan slaan.
Ik heb er nog alle vertrouwen in.
Dat een schoongeveegde KNDB, zonder geldverspilling, een toekomst heeft is wel zeker!

Trouwens een net verslag.
Wel een beetje braaf maar daar heb ik begrip voor.
Kun je op persoonlijke titel dus niet als notulist nog meer vertellen over de vergadering.
Ik denk dat ik niet de enige ben die daar in geinteresseerd is.

Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Tue Sep 05, 2017 21:19

william wrote: 3 opmerkingen:

Siep Buurke is tegen een nieuw bestuur.
Hij zal toch niet vinden dat de KNDB geen bestuur nodig heeft?
Hoe kun je tegen een nieuw bestuur zijn.
Wat heeft hij werkelijk gezegd?/
Siep heeft niet meer gezegd dan dit.
Ik denk dat hij het oude bestuur terug wilde hebben (maar dat heeft hij niet zo gezegd, dus kan ik dat ook niet in de notulen vermelden).

william wrote:Er ontstaan door elkaar lopende discussies.
Was het af en toe toch niet zo vriendelijk als de notulen suggereren?
De sfeer in de vergadering was goed. Veel beter dan in de vergaderingen van maart en juni.
En de voorzitters, Pieter Wijn en Ebbo de Jong, hebben daar echt aan bijgedragen.

Maar doordat ze de vergadering niet echt strak leiden, ontstonden er soms door elkaar lopende discussies. Begrijpelijk, maar voor de notulist niet altijd even gemakkelijk.

william wrote:Kees van den Berg vindt dat wat besproken wordt in de bondsraad in de vergadering blijft en niet
naar buiten gaat.
Hij zal toch niet vinden dat er belangrijke zaken buiten de notulen moeten blijven?
Dan zijn we dus verplicht om allemaal te komen kijken om te weten wat er werkelijk speelt.
Wat heeft hij dan bedoeld?
Goede vraag. Ik heb het antwoord (alhoewel ik aanwezig was) ook niet.

william wrote:En dan nog een opmerking van de pot aan de ketel, dar s-je in het midden hoort daar eigenlijk niet, heeft iets met de klemtoon te maken.
Dit is dan volgens het groene boekje.
Misschien dat het volgens het witte boekje of het bangoens woordenboek wel mag maar dat moeten we dan gezamelijk afspreken.
Vind je deze discussie echt interessant, of zullen we het hebben over de toekomst van de dambond ?
Lijkt me een stuk interessanter.

Post Reply