Volledig mee eens!Dolly's brother wrote:Op dat punt zou de volgende methode die Zainal Palmans me stuurde kunnen helpen.Henk de Witt wrote:Op een stappenplan voor de jongste kinderen. Elke twee, drie maanden een nieuw diploma, spelenderwijs, zonder dikke boeken met veel tekst.
http://jeugddammennoord.nl/index.php/in ... -de-jeugd/
Niets ten nadele van de KNDB-mappen die voor de liefhebber goed in elkaar zitten, maar bij IJmuiden merkten we dat deze mappen voor het gemiddelde jeugdlid te veel tekst bevatten en het plezier op de clubavond eerder verminderden dan vergrootten. Minder tekst, meer diagrammen dus (die je wellicht ook als opwarmertje kunt gebruiken, voordat de partijen beginnen).
Met de grote talenten/liefhebbers kun je altijd nog wat dieper op de stof ingaan, maar het moet vooral om plezier draaien.
Het is goed dat er al initiatieven op dit gebied zijn zoals in regio Noord. Volgens Henk Stoop had de KNDB zelf ook al iets ontwikkeld. Ik ben te lang uit het jeugdwerk om dit op zijn merites te kunnen beoordelen. Overigens kun je materiaal voor de jongste kinderen ook zelf gemakkelijk maken. Destijds liet ik de kinderen een vel met zes diagrammen op de clubavond maken, daar waren ze ongeveer tien à vijftien minuten mee bezig. Daarna: lekker spelen!
Je kunt dan ook gemakkelijk clubleden en ouders inschakelen. Ik had destijds stof voor acht diploma's (stappen) ontwikkeld. Zo eens in de twee, drie maanden haalden de kinderen weer een nieuw diploma. Dit systeem gebruikte ik ook op scholen, in navolging van een schaaktrainer die ik op een school ontmoette. Bij provinciale jeugdtrainingen gebruikte ik wel de KNDB-mappen, het ging hier om jeugd van 12-15 jaar, al van een zeker niveau.
Het blijft nog wel zoeken denk ik naar een juiste balans tussen spelplezier, training, opleiding van talenten, omgaan met ambities. Maar met zoeken is niets mis, al zoekende leert men en soms vindt men zowaar iets.