Eindspeltheorie bij Damclub Den Haag

Post Reply
Harry Zandvliet
Real name: Harry Zandvliet

Eindspeltheorie bij Damclub Den Haag

Post by Harry Zandvliet » Thu Aug 31, 2017 22:48

Hallo dammers,

Voor de liefhebbers van het eindspel.

Op de site bij Damclub Den Haag zal de komende jaren eindspel theorie gepubliceerd worden.

Einspel theorie bij Damclub Den Haag

Op dit moment:
Scouppe (ook varianten met een extra schijf bij de onderliggende tegenstander)
Anti-Scouppe
LeClerque (ook varianten met een extra schijf bij de onderliggende tegenstander)
Bonnard Kenmerk (Schaaf eindspel)

alsmede de herziende versie: Hoe te winnen met 5 dammen tegen 2 dammen (ook als de onderliggende tegenstander een dam op de lange lijn heeft).

Binnenkort nieuwe thema's.

Veel damplezier!

Casper van der Tak

Re: Eindspeltheorie bij Damclub Den Haag

Post by Casper van der Tak » Fri Sep 01, 2017 12:27

Harry, bedankt en mooi werk. Heb ik het goed, en ben je een ex-speler van WDG?

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Fri Sep 01, 2017 14:00

Goed initiatief. Ik zou je alleen wel aanbevelen om Kingsrow met de 7 en 8 stukken databases aan te schaffen. Bij het naspelen van Leclerq-2 kwam ik al een aantal onnauwkeurigheden op het spoor.

Image
Zaz speelt niet 37-41? 48-31! (tekst) of 14-20? (motief) maar maakt remise met 36-41! en 14-20! (in zijvariant met 18... 17-22, deze variant is gewoon remise).

Image
Zaz speelt niet 21-26? 47-38! (tekst) of 14-20? (motief) maar maakt remise met 36-41! en 14-20! (in hoofdvariant).

Al met al is Leclerq-2 gewoon remise, ook na het in de tekst bekritiseerde 3... 7-12.

PS verder nog wat slordigheden (Sybrands waar het Sijbrands moet zijn) in het stukje over het Bonnard-kenmerk.

composite

Post by composite » Fri Sep 01, 2017 17:47

Harry Zandvliet wrote:Hallo dammers,

Voor de liefhebbers van het eindspel.

Op de site bij Damclub Den Haag zal de komende jaren eindspel theorie gepubliceerd worden.

Einspel theorie bij Damclub Den Haag

Op dit moment:
Scouppe (ook varianten met een extra schijf bij de onderliggende tegenstander)
Anti-Scouppe
LeClerque (ook varianten met een extra schijf bij de onderliggende tegenstander)
Bonnard Kenmerk (Schaaf eindspel)

alsmede de herziende versie: Hoe te winnen met 5 dammen tegen 2 dammen (ook als de onderliggende tegenstander een dam op de lange lijn heeft).

Binnenkort nieuwe thema's.

Veel damplezier!
Ha Harry,

Prachtig initiatief. Jammer dat je nog niet geabonneerd bent op De Problemist (twee eindspelrubrieken van Johan Bastiaannet en Gerrit de Bruijn plus nog heel veel ander compositorisch lekkers!) Vraag eens een proefnummer aan op dekvd.net.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Harry Zandvliet

Post by Harry Zandvliet » Sat Sep 02, 2017 08:45

Casper van der Tak wrote:Harry, bedankt en mooi werk. Heb ik het goed, en ben je een ex-speler van WDG?
Hallo Casper. Dat is heel erg lang geleden ;)
Ik ben nu dammer bij damclub Den Haag. In het verleden heb ik gespeeld bij Damclub Mariahoeve/Essestein.

Jij damt ook nog steeds?

Harry Zandvliet

Post by Harry Zandvliet » Sat Sep 02, 2017 08:50

Rein Halbersma wrote:Goed initiatief. Ik zou je alleen wel aanbevelen om Kingsrow met de 7 en 8 stukken databases aan te schaffen. Bij het naspelen van Leclerq-2 kwam ik al een aantal onnauwkeurigheden op het spoor.

Image
Zaz speelt niet 37-41? 48-31! (tekst) of 14-20? (motief) maar maakt remise met 36-41! en 14-20! (in zijvariant met 18... 17-22, deze variant is gewoon remise).

Al met al is Leclerq-2 gewoon remise, ook na het in de tekst bekritiseerde 3... 7-12.

PS verder nog wat slordigheden (Sybrands waar het Sijbrands moet zijn) in het stukje over het Bonnard-kenmerk.
Bedankt Rein. Binnenkort krijg ik een spoed cursus over webdesign en dan kan ik zelf mijn bijdragen op de website zetten van Den Haag en ook fouten verbeteren. Dat duurt nog een paar weekjes want ik ben afhankelijk van anderen. Ik ga er ook een email adres bijzetten waar men fouten kan melden.

In ieder geval bedankt, ik ga het aanpassen. Zal alleen een poosje duren voordat het op het internet komt.
Maar dan zal ik zorgen dat er ook een email adres op staat.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sat Sep 02, 2017 09:04

Harry Zandvliet wrote:
Casper van der Tak wrote:Harry, bedankt en mooi werk. Heb ik het goed, en ben je een ex-speler van WDG?
Hallo Casper. Dat is heel erg lang geleden ;)
Ik ben nu dammer bij damclub Den Haag. In het verleden heb ik gespeeld bij Damclub Mariahoeve/Essestein.

Jij damt ook nog steeds?
Redelijk geheugen :-)

Ik dam heel af en toe, als er een damtoernooi in de buurt is van waar ik ben, en als ik de tijd heb. Laatste toernooi was in Bergamo in 2016, een eendagstoernooi. Misschien kan ik ook het toernooi in Tel Aviv in Israel meepakken.

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Fri Jul 20, 2018 11:30

Wat een enorm goed initiatief was dit, maar bij mijn weten is er al heel lang geen update meer geweest..... niets moeilijker dan een website aktueel te houden, dat blijkt wel (de wil is er wel, maar de tijd zal wel een doorslaggevende faktor geweest zijn.... ken het probleem (-: )

Post Reply