Eens.Henk de Witt wrote:(...)Het gaat om een heel andere manier van denken dan we tot dusverre in de dambond hebben gezien. De vraag is of we die omslag in denken kunnen maken.(...)
Wat dat betreft blijf ik me zorgen maken over gebrek aan transparantie in de zoektocht naar een nieuw bestuur. In wat een eenmalige kans is om een eenheidsbestuur te formeren dat de KNDB een zwieperd de goede kant op geeft.
Als zwieperd zou ik bijvoorbeeld een ledental van 2750 in plaats van 2500 in 2020 beschouwen. Met heel misschien en alleen als alles meezit een dan voor het eerst genoteerde ledentoename, hoe bescheiden ook. Want een breuk met een tot dan ononderbroken (!!!!) 35-jarige trend.
Worden alle talenten en vooral talentencombinaties aangeboord? Want niet alleen jouw favoriete bestuurskandidaat, maar nog vier toppers met wie hij kan lezen en schrijven kunnen alleen nu samen een nieuw bestuur vormen. Afzonderlijk denken zij niet aan een KNDB-uitdaging, maar samen misschien wel.
Tussen haakjes, waarom grijpt de bondsraad dit al afdoende beladen moment aan om het bestuur te verkleinen en welk probleem denkt ze daarmee op te lossen? Ik verwacht uitsluitend meer en nieuwe problemen. Juist nu zou moeten gelden: hoe meer kundige hoofden en handen in het bestuur, hoe beter.
Ik hoop ook, dat de inbreng in dit proces van mensen buiten de bondsraad die een aandeel claimen in het tot stand komen en aannemen van de motie van wantrouwen niet onevenredig groot is. "Het ontmantelen van de topsportkliek" lijkt me geen doel op zich en ook niet getuigen van een damsport brede en levensvatbare visie. Dat verwacht ik ook niet van een inmiddels - en helaas!!!!! - teloor gegane 100% topsport club.
Als deze mensen het zijn die in samenwerking met de bondsraad nu al zo'n beetje een bestuur hebben geformeerd (want ik meen tussen de regels van het op kndb.nl gepubliceerde bericht van Frans de Jonge te lezen dat de formatie vordert), ben ik niet overtuigd dat hier de voor de KNDB best mogelijke selectie uit voort komt. Ik kan de plank 100% mis slaan, maar de door de bondsraad gekozen methodiek en door de bondsraad gepubliceerde informatie laten royaal ruimte voor deze mogelijkheid.
Van de motie-brengers heb ik geleerd dat het geen kwaad kan een gezonde dosis wantrouwen te hebben. Als er 1 onderwerp voor de toekomst is dat nu alle aandacht en daarmee ook wantrouwen verdient, is het wel de formatie van een nieuw bestuur. Ik heb van enkele motie brengers geleerd dat je ergste fantasien waar zijn tot het tegendeel is bewezen en de tot nu beschikbaar gestelde informatie doet dat laatste niet.
Bondsraadslid Thijs hint aan een combinatie van ervaren bestuurders en gedreven nieuwkomers. Bestuurlijke ervaring is inderdaad gewenst, maar hopelijk is die ervaring buiten het hoofdbestuur van de KNDB opgedaan. In het algemeen omdat dit een open geest m.b.t. de organisatie van de KNDB kan bevorderen en meer specifiek omdat het handig is om een bestuur te hebben dat in deze allereerst financiële crisis (de bestuurlijke crisis heeft de bondsraad er bovenop gestapeld) nog op zakelijke wijze naar de professionele organisatie kan kijken zonder gehinderd te worden door met de jaren gegroeide vriendschappelijke relaties.