Bondsraad

Post Reply
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Re: Bondsraad

Post by playforstacks » Fri Jun 30, 2017 13:19

Het is idd wel een beetje vreemd dat Ben weet dat alles goed ging en de goede lijnen ingezet worden maar verder ook wel laat blijken dat hij (begrijpelijk) niks van de financiën af weet.

Het bestuur heeft een half verhaal verteld over topsport (0.89). De helft van de waarheid klopt dat de lonen van de technische staf uit de subsidie betaald lijken te kunnen worden. Er is echter nooit het verhaal verteld waar dan al het geld wat overblijft heen gaat.
De bondsbureau medewerkers Paul en Alex werken respectievelijk 36 uur en 12 uur per week (hier staat een NOC NSF subsidie tegenover van 36k). De wedstrijden die de KNDB organiseert zijn redelijk budgetneutraal (er word namelijk flink winst gemaakt op de nationale competitie). Volgens de gegevens uit de jaarrekening is mij verteld (door iemand die dit kan doorgronden) dat het cluster ook wel Veenendaal genoemd meer dan 1 ton op maakt dat is zo'n 80%+ van alle contributie inkomsten. (+ de directeur kostte in 2016 ook 24k)
Dat is dus exclusief netto kosten van het bondsbureau. Dan vraag ik mij af wat die mensen daar doen?

En we kunnen hier dan als een botten bijl gaan zeggen dat er gehakt moet worden in topsport (terwijl dit de komende jaren door contracten sowieso niet kan). Maar wat ik de organisatie kwalijk neem is dat het lijkt alsof er letterlijk geld verspild word aan iets wat niks of nauwelijks de damsport bevoordeeld.

Mijn vermoeden is dat deze mensen op het cluster vrijwel alleen met NOC NSF en topsport bezig zijn, als dat zo zou zijn waarom word er dan niet gekeken om bijvoorbeeld hier vanaf te komen en de topsport afdeling zelf haar bestaansrecht te laten bewijzen om voor deze mensen vrijwilligers te zoeken die dezelfde taken onbetaald doen?

Ik heb het idee dat het bestuur totaal zelf geen idee heeft of naar zulke oplossingen aan het zoeken was (anders hadden die al wel eerder toegepast mogen worden. In 2017 is een verlies van 40k waarschijnlijk ook niet meer af te wenden want alles op breedtesport , de makkelijk schaafmethode, is al weg geschaafd.)

Het bestuur is niet verder gekomen dan een bekrompen voorstel tot contributie verhoging, dan kun je nog alle beste bedoelingen hebben maar dan ben je wat mij betreft niet in control.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Jun 30, 2017 13:28

Wat ik ook ernstig vind is de pittige mail van de secretaris aan jou Thijs. Ik lees daar toch een beetje de toon van: "zeker nu ik demissionair ben hoef ik slechts de lopende zaken af te handelen". En daar hoort antwoorden op vragen van jou dan niet bij want meneer is druk met....Het NK 2018 wat hij BREEDTESPORT noemt. Een NK is geen breedtesport maar topsport.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Jun 30, 2017 13:30

Frans de Jonge wrote:Bestuurleden, zeker de voorzitter, laten overal hun gezicht zien, ze doen heel veel in de voorbereiding van grote toernooien, enz. Als het ons lukt om een aantal (nieuwe) werkgroepen en commissies in te richten die het werk uit handen gaan nemen, kunnen bestuurders meer besturen en hebben daardoor geen hondenbaan meer...
Ben ik het op zich mee eens Frans. Groot probleem blijft m.i. het gebrek aan kader. Noodgedwongen komen mensen op posities waar ze eigenlijk onvoldoende capaciteiten voor hebben. In jouw verhaal heb je bijvoorbeeld een voorzitter nodig met 'helikoptervisie', iemand met overzicht die begrijpt waar de knelpunten liggen en waar de kansen. Die inspireert, zorgt dat er commissies en werkgroepen komen die aan de slag gaan om te werken aan oplossingen en benutten van kansen. Vind zo’n voorzitter maar eens. Dan heb je ook in de werkgroepen capabele mensen nodig, anders loop je kans op halfzachte oplossingen. Vind die mensen maar eens in een piepkleine, vergrijsde bond. Misschien zijn ze er wel, maar dan is het de vraag of ze kunnen en of ze willen. Er is ook zoiets als werk en familie. Ik heb het dan over commissies die de vernieuwing van de damsport ter hand nemen, niet over de meer technische commissies, daar hebben we genoeg mensen voor.
En dan heb ik het nog niet over de groep 'conservatieve hardliners' die over het algemeen stil is maar luidruchtig van zich laat horen, zodra er iets fundamenteels lijkt te veranderen. Voor de goede orde, ik heb het niet over de grotere groep behoudende dammers. Zij spelen hun partijtje, lossen een probleem op (of maken er een) en zijn tevreden zoals het gaat. Van hen zul je geen last hebben, na een tijdje zijn ze gewend aan de nieuwe gang van zaken en zijn ze weer tevreden. Als het goed is zelfs tevredener dan voorheen.
Voor de hardliners bestaat echter vrees. Ik zie slimme dammers die aan zelfcensuur doen om geen gezeik te krijgen. Spijtig, maar wel begrijpelijk.
Het is geen opwekkend verhaal Frans, ik weet het. Niets doen dan maar? Nee dat ook niet, we gooien er een paar clichées tegen aan: Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. En roeien we met de riemen die we hebben.
Last edited by Henk de Witt on Fri Jun 30, 2017 14:03, edited 1 time in total.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Jun 30, 2017 13:42

Ik denk dat de discussie voor nu niet over topsport of breedtesport moet gaan maar over de financiële situatie van de KNDB.

De KNDB had in 2016 140.000 euro inkomsten uit KNDB contributie. Daarvan gaat iets meer dan 100.000 euro zitten in personeelskosten van bureau / cluster. Dan is er nog eens iets van 10.000 euro huur, 10.000 voor Het Damspel 10.000 voor de accountant. De circa 100 vrijwilligers die je op de KNDB-website kunt terug vinden (bestuursleden, commissieleden en raadsleden) declareren tezamen nog minder dan de kosten van de accountant.

In 2016 waren er meevallers omdat geplande activiteiten met daarmee samenhangende kosten niet zijn uitgevoerd. En omdat de WK's een meevaller opleverden voor de KNDB. De KNDB organisatie houdt de buik in, doet 'niets', heeft verschillende meevallers en noteert toch een verlies van 20.000 euro.

In 2015 was het resultaat eveneens negatief en in 2017 is eveneens een negatief resultaat voorzien. Waarbij de inkomsten uit contributie verder dalen en geen meevallers uit WK te verwachten zijn. Daar staat wel het opmerkelijke en sympathiek ogende gebaar tegenover dat de Algemeen Directeur zijn salaris naar een symbolisch bedrag heeft terug gebracht. Ik ga er daarbij vanuit, dat hij invulling wil blijven geven aan zijn tot nu gebruikelijke werkzaamheden voor de KNDB en dat personeelskosten elders niet omhoog gaan. Dat niet te miskennen gebaar van de directeur zou in 2016 - tezamen met de andere meevallers - hebben betekend dat de KNDB quitte zou hebben gedraaid.

In 2017 zonder meevallers uit WK maar met wellicht meevaller uit niet uitgevoerde activiteiten zal het inleveren van salaris door de directeur (voor het lopende jaar of voor een langere periode?) een beperkt negatief resultaat opleveren. Maar nog steeds een negatief resultaat en nog steeds zonder dat de KNDB ruimte heeft om te ondernemen.

Daarna wordt het 2018, 2019 en 2020, in welke jaren de inkomsten uit contributie verder dalen. Met een meer dan dertig jaar dalende trend kunnen we niet begroten op gewenste ledenwinsten. Daar kunnen we pas mee rekenen op het moment dat we deze gerealiseerd hebben. Ook moeten we niet vergeten dat de KNDB in 2016 nog een bijdrage algemeen functioneren kreeg van NOC*NSF van meer dan 30.000 euro. Deze bijdrage gebruikt de KNDB eveneens volledig voor het financieren van loonkosten van bureau / cluster. Deze bijdrage Algemeen Functioneren daalt echter evenredig met het ledental. En de bedoeling van NOC*NSF is om deze bijdrage geheel af te schaffen. Wanneer dat gaat gebeuren is mij niet bekend. Het eind van de nu lopende Olympische cyclus (2020) lijkt voor de hand te liggen, maar ook hier is van belang om hier meer duidelijkheid over te krijgen. Zodra die NOC*NSF bijdrage wordt afgeschaft, groeit het jaarlijkse tekort van de KNDB namelijk met een bedrag ter hoogte van die bijdrage.

Het lijkt er dan ook op dat bestuur, raad, directie, FiCo, Berenschot alsmede ikzelf en alle andere kritische KNDB-leden die vanaf de zijlijn (zouden kunnen) meekijken de financiële basis voor alle plannen uit het oog zijn verloren. Dat is het eerste wat nu weer in beeld moet worden gebracht. Op basis van de informatie die daaruit voortkomt, kunnen bestuur en bondsraad een discussie voeren over de feitelijke kosten van activiteiten bijvoorbeeld voor topsport en breedtesport en over wat de KNDB ook in de toekomst kan en wil financieren.

Vooral bij dat willen zal er wellicht een pittige discussie gevoerd gaan worden over topsport en breedtesport. Zelf hoop ik dat topsport inderdaad die 0,89 euro of een ander bescheiden bedrag per lid kost en vind ik dat de KNDB dat ervoor over mag hebben. Ook is het mooi dat de KNDB een bureau heeft dat voor de KNDB belangrijke administraties voert.

Tegelijkertijd moet je wel in de gaten blijven houden dat de KNDB ruimte dan wel de mogelijkheid houdt om te ondernemen op breedtesport. Nog steeds is de KNDB een club damliefhebbers met meer dan 3.000 leden, nog steeds heeft de KNDB jaarlijks meer dan 100.000 euro contributie euros te besteden aan de damsport en nog steeds heeft de KNDB een eigen vermogen van 300.000 euro. Over vijf jaar hangt het ledental rond de 2500, zijn de contributie inkomsten onder de 100.000 gezakt, begint het eigen vermogen de nullijn te naderen en kan het bureau niet meer betaald worden, of we dat nu willen of niet. In de tussen liggende vijf jaren heeft de KNDB om en nabij de 1.000.000 euro vanuit KNDB contributie (en uit KNDB contributie voortkomend eigen vermogen) in de damsport gestopt. Terwijl de jaarlijks op vrijwillige basis door de KNDB georganiseerde 30+ NK's vrijwel budget neutraal georganiseerd worden, clubavonden zeer klein, gezellig en kneuterig zijn en een kopje koffie soms nog steeds maar 1 euro kost.

Er zou in die komende jaren meer te halen moeten zijn uit dat geld en hoe eerder de KNDB zich realiseert dat zij - ondanks natuurlijk een structurele en sterke daling - nog steeds forse slagkracht heeft, hoe sterker zij nog steeds is en hoe meer kans zij heeft alsnog een koers naar succes te vinden.
Last edited by Marcel Kosters on Fri Jun 30, 2017 18:46, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Jun 30, 2017 13:48

Sterc wrote:Hoi Henk
We moeten binnenkort toch maar weer een een biertje gaan drinken. Er zit nog geld in de pot van het sneldamtoernooi in Delft van twee jaar geleden. Bij deze zijn Guido en Jaap natuurlijk ook uitgenodigd.
Een publieke bierafspraak. Als dat geen transparantie is! Lijkt me goed idee Ben.

Sterc
Real name: Ben Smeenk

Post by Sterc » Fri Jun 30, 2017 13:50

Hallo Fred en Thijs
Waar lees je dat ik vind dat alles goed gaat? Wat ik heb geschreven is dat het ex-bestuur zich natuurlijk ook wel bewust was van het feit dat de contributie minder wordt, de subsidiekraan dichtgedraaid wordt en het ledental, alleen al door de demografische opbouw, terugloopt. In het bestuur is gekeken naar (financiele) modellen waarbij topsport en breedtesport gescheiden worden. Destijds (zal ongeveer een jaar geleden zijn) is toen geconcludeerd dat dit voor beide schadelijk was. Hoe dat nu is kan ik niet beoordelen. Het is wat mij betreft aan jullie om te komen met een model. Laten we de toerfietsunie als voorbeeld nemen. De contributie van (individuele) leden is 38,50 per jaar. Met 65.000 leden wordt dat ruim 2,5 miljoen. Wat ze ervoor doen staat beschreven op de website.
De dambond heeft circa (ik heb het allemaal niet bijgehouden, maar diverse soorten leden vallen af) 3500 leden en een contributie van 35 euro (senioren wat meer, junioren wat minder). Dan praat je over een jaarbudget van 122.500 Euro. Als ik jullie goed begrepen heb, kun je daar het sportcluster + directeur niet van betalen, dus zul je een vrijwilliger met een grote zolder moeten zoeken om gratis bureauruimte te hebben (ik overdrijf een beetje). Vervolgens moet je bedenken wat je met het resterende geld wilt doen. Ik heb eerder al een aantal dingen genoemd. Nationale Competitie? Nederlandse kampioenschappen? Trainingen? Scholen bezoeken voor clinics. Bovendien zullen (nog) meer leden dan nu zich afvragen waarvoor ze die 35 euro betalen. Vraag blijft dan wat wil je als breedtesportbond bieden aan leden? Ik zou het zo 1-2-3 niet weten, maar misschien zijn er meer creatieve geesten die iets kunnen bedenken?

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Jun 30, 2017 14:10

Om iets heel simpels te noemen. In het kader van boeien, niet binden. Je hebt er geen structurele vrijwilligers verplichtingen bij nodig, alleen mensen die bereid zijn om het materiaal uit te leveren. Dat lukt wel.

Voor bijvoorbeeld een bedrag als van die bijdrage Algemeen Functioneren van laten we zeggen 30.000 euro kan de KNDB ieder basisschool klas lokaal in Amsterdam betegelen met goedkope damsets. En waarschijnlijk dat je dan nog een fors aantal scholen uit het voortgezet onderwijs kunt meenemen ook. Of wellicht nog beter, dat je sets en op school aanbiedt en meegeeft aan de kinderen voor thuis. Waar ze met papa, mama, broertje, zusje, opa en oma kunnen spelen. Die ook zomaar een leuk spel kunnen (her)ontdekken.

Met Pinky opdruk en verwijzing naar damz.nl. Dat levert zonder follow up wellicht nul nieuwe leden in Amsterdam op. Maar dat is precies hetzelfde resultaat dat die 30.000 euro nu opleveren en dat die 5x30.000 euro in de komende vijf jaar zullen opleveren. Terwijl je met hetzelfde geld in vijf jaar tijd Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Tilburg etc. 'betegeld' kunt hebben. Ik ben ervan overtuigd dat dit wel degelijk nieuwe leden gaat opleveren. In ieder geval is het zeker dat dit een heleboel nieuwe beoefenaars oplevert. Thijs had het een tijdje terug al over mooie Turkse damsets met een kostprijs van ergens tussen de 2 en 3 euro. Dat klopt, dus de genoemde bedragen en aantallen zijn haalbaar.

En in vijf jaar tijd verbrandt de KNDB niet 30.000 euro maar 1.000.000 euro aan KNDB-contributie. Als we het hebben over NOC*NSF dan wel VWS subsidies hebben gaat het om een veelvoud daarvan. Daar kun je alle basisscholen in Nederland van betegelen met goedkope damsets. Nog steeds hoeft dat geen enkel nieuw KNDB-lid op te leveren, al mag ik hopen dat clubs en KNDB erin zullen slagen om in ieder geval in de loop van de tijd een passende follow-up te vinden.

En het betegelen van scholen is een voorbeeld waarbij geld naar mijn mening meer kan renderen. Je kunt ook toestappen naar een actieve en succesvolle club als Hoogeveen en vragen of en welke ambities zij verder nog hebben en of de KNDB daar (bij wijze van pilot) in kan participeren. Dat zal maar een fractie van die 30.000 euro kosten, maar dat zijn natuurlijk meer gerichte acties die wellicht ook concreet nieuwe (jeugd)leden kunnen opleveren.
Last edited by Marcel Kosters on Fri Jun 30, 2017 14:48, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Jun 30, 2017 14:21

Sterc wrote:(...)De dambond heeft circa (ik heb het allemaal niet bijgehouden, maar diverse soorten leden vallen af) 3500 leden en een contributie van 35 euro (senioren wat meer, junioren wat minder). Dan praat je over een jaarbudget van 122.500 Euro. Als ik jullie goed begrepen heb, kun je daar het sportcluster + directeur niet van betalen, dus zul je een vrijwilliger met een grote zolder moeten zoeken om gratis bureauruimte te hebben (ik overdrijf een beetje). Vervolgens moet je bedenken wat je met het resterende geld wilt doen. Ik heb eerder al een aantal dingen genoemd. Nationale Competitie? Nederlandse kampioenschappen? Trainingen? Scholen bezoeken voor clinics.
Eens.
Sterc wrote:Bovendien zullen (nog) meer leden dan nu zich afvragen waarvoor ze die 35 euro betalen. Vraag blijft dan wat wil je als breedtesportbond bieden aan leden? Ik zou het zo 1-2-3 niet weten, maar misschien zijn er meer creatieve geesten die iets kunnen bedenken?
In de zolder setting die je hierboven beschrijft (ik kan me ook een zeer sterk afgeslankt bureau in Veenendaal voorstellen, zeker zo lang er nog een bijdrage Algemeen Functioneren van NOC*NSF is) kan de KNDB zoals ik het zie haar huidige wedstrijden kalender volledig blijven uitvoeren. Als langjarig bestuurslid (team)wedstrijdzaken heb jij daar beter zicht op, maar volgens mij worden alle noodzakelijke processen door vrijwilligers (bestuursleden plus commissies) uitgevoerd of zouden dat kunnen worden. Er zou wel goed gekeken moeten worden naar of en hoe bepaalde processen anders georganiseerd kunnen worden. Bijvoorbeeld geen (door het bureau geredigeerde, geproduceerde en rondgezonden) programmaboekjes meer. En wellicht afschaffing van omslagregelingen.

Onder zulke omstandigheden - waarin de KNDB (grotendeels) blijft organiseren en aanbieden wat zij nu ook doet - lijkt de KNDB zich geen extra zorgen te hoeven maken over de vraag wat de KNDB voor de contributie doet. Zo lang natuurlijk de met contributiegeld gefinancierde projecten (scholen betegelen?) goed zichtbaar zijn. Ik zou verwachten dat dit juist meer goodwill en binding voor de KNDB oplevert dan nu het geval is. Sterker, dat KNDB-leden daar trots op zullen zijn. Zoals zij ongetwijfeld ook trots waren, toen zij Roel en Jan eind vorig jaar regelmatig in de landelijke media voorbij zagen komen.
Last edited by Marcel Kosters on Fri Jun 30, 2017 14:42, edited 1 time in total.

playforstacks

Post by playforstacks » Fri Jun 30, 2017 14:30

Sterc wrote: Hoe dat nu is kan ik niet beoordelen. Het is wat mij betreft aan jullie om te komen met een model.
Ik ben blij dat jij er zo instaat Ben. Jammer dat het voorgaande bestuur er niet zo instond.
Het mag duidelijk zijn dat hiervoor wel alle informatie (overeenkomsten met voorwaarden) boven tafel moet komen en ik weet zeker dat er dan een hele hoop mensen eens zouden willen kijken welk model beter zou werken.

Ik denk ook zeker dat hoe meer transparantie op dit gebied komt. hoe meer draagvlak voor het nieuwe model er zal zijn. En ook verklein je hiermee de kans dat er hele botte maatregelingen worden genomen omdat mensen lijken te weten wat het probleem is. "bijvoorbeeld banden met NOC NSF breken"

Daarnaast zijn er nog veel meer voordelen als er meer draagvlak en duidelijkheid is wat er met het geld gebeurt. Dan word de KNDB een betrouwbaardere partner voor enorm veel partijen waaronder sponsors.

playforstacks

Post by playforstacks » Fri Jun 30, 2017 14:44

Verder sluit ik mij aan bij Marcel. Met vrij besteedbaar geld kun je heel veel doen denk ik. Bijvoorbeeld het verspreiden van damborden. Als dit echt in de toekomst gerealiseerd zou kunnen worden is de eerste stap naar herstel gezet.

Ik heb zelf nog wel ideeën hoe je dit denk ik ook leuk en cool kan maken (ik zou niet per stad doen bijvoorbeeld). Ik zou de damborden bijvoorbeeld eerst eens als prijzen weggeven aan kinderen bij schoolddamkampioenschappen. En bij elk schooldamtoernooi krijgt de beste presterende de school voor elke klas een dambord cadeau. Zo krijgen ook meteen de kids die dammen veel meer aandacht want die hebben dat dan voor hun school gewonnen en de meeste scholen zetten zulke kinderen ook zeker in zonnetje. (en ik geef je op een papiertje mee dat er dan het jaar erop veel meer deelnames zijn van die school)

Maar goed ik dwaal af het probleem is dat dit soort plannen nog bij lange na niet gerealiseerd kunnen worden en de organisatie ook nog geen transparantie heeft gegeven.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Jun 30, 2017 15:15

playforstacks wrote:Verder sluit ik mij aan bij Marcel. Met vrij besteedbaar geld kun je heel veel doen denk ik. Bijvoorbeeld het verspreiden van damborden. Als dit echt in de toekomst gerealiseerd zou kunnen worden is de eerste stap naar herstel gezet.

Ik heb zelf nog wel ideeën hoe je dit denk ik ook leuk en cool kan maken (ik zou niet per stad doen bijvoorbeeld). Ik zou de damborden bijvoorbeeld eerst eens als prijzen weggeven aan kinderen bij schoolddamkampioenschappen. En bij elk schooldamtoernooi krijgt de beste presterende de school voor elke klas een dambord cadeau. Zo krijgen ook meteen de kids die dammen veel meer aandacht want die hebben dat dan voor hun school gewonnen en de meeste scholen zetten zulke kinderen ook zeker in zonnetje. (en ik geef je op een papiertje mee dat er dan het jaar erop veel meer deelnames zijn van die school)

Maar goed ik dwaal af het probleem is dat dit soort plannen nog bij lange na niet gerealiseerd kunnen worden en de organisatie ook nog geen transparantie heeft gegeven.
Yes.

Hoe dan ook wordt het dan mogelijk in te zetten op volumes die zoden aan de dijk zetten. Op producten die tastbaar zijn en niet vluchtig. Een jaarlijkse vrijwilligersvergoeding van 1500 euro is prachtig en in een aantal gevallen misschien wel nodig en 'terecht', maar voor hetzelfde geld heb je ook 500 dam sets en minimaal 1000 kinderen die met het damspel kennis maken. En een aantal van die kinderen blijft dat dambord geheid tot in lengte van jaren met allerlei vrienden en familieleden gebruiken.

Terwijl die vrijwilliger volgend jaar - terecht - kan bedenken dat hij 1500 euro toch eigenlijk wel karig vindt voor het vele werk dat hij doet en er de brui aan geeft. Vrijwilligerswerk is nu eenmaal geen betaald werk en op het moment dat je probeert om toch een bedrag aan dat werk te hangen vergelijkt de vrijwilliger het steeds meer met betaald werk en gaat bijbehorende rekensommetjes maken. Als KNDB of club verlies je het altijd in die sommetjes.

Terwijl je die vrijwilliger in plaats van 1500 euro ook 500 damsets in handen kunt stoppen en de gelegenheid geven om zijn woonplaats met het damspel te doordrenken. Ik denk dat die vrijwilliger veel vrolijker wordt van dat alternatief en veel gemotiveerder blijft om ook het volgende jaar weer 500 nieuwe sets te verspreiden dan wanneer je hem 1500 euro cash geeft. Bovendien hoef je niet vreemd op te kijken als er scholen zijn die hem naar aanleiding daarvan uitnodigen om clinics te geven en die hem daarvoor willen betalen. Nou, prima, iedereen wint.

Iedere damset vergroot de zichtbaarheid van het damspel en van de KNDB. Bovendien klop je met dergelijke volumes (waarvan je de productiekosten als KNDB al hebt gedekt, het project gaat hoe dan ook voorwaarts) natuurlijk ook even aan bij een of meer partijen en bied je hen de mogelijkheid bijvoorbeeld hun logo aan het bord toe te voegen. Daarmee zou weer geld binnen komen waar je weer meer borden voor kunt produceren of andere dingen voor ondernemen. Maar dan zouden wij als KNDB sterk moeten zijn in sponsor finding en dat zijn we vooralsnog niet (al heeft de KNDB wel degelijk leden die daar goed bij zouden kunnen helpen), dus beter om te plannen met wat zeker is, namelijk KNDB-contributie.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Jun 30, 2017 16:09

Marcel Kosters wrote:
playforstacks wrote:Verder sluit ik mij aan bij Marcel. Met vrij besteedbaar geld kun je heel veel doen denk ik. Bijvoorbeeld het verspreiden van damborden. Als dit echt in de toekomst gerealiseerd zou kunnen worden is de eerste stap naar herstel gezet.

Yes.

Hoe dan ook wordt het dan mogelijk in te zetten op volumes die zoden aan de dijk zetten. Op producten die tastbaar zijn en niet vluchtig. Een jaarlijkse vrijwilligersvergoeding van 1500 euro is prachtig en in een aantal gevallen misschien wel nodig en 'terecht', maar voor hetzelfde geld heb je ook 500 dam sets en minimaal 1000 kinderen die met het damspel kennis maken. En een aantal van die kinderen blijft dat dambord geheid tot in lengte van jaren met allerlei vrienden en familieleden gebruiken.

Terwijl die vrijwilliger volgend jaar - terecht - kan bedenken dat hij 1500 euro toch eigenlijk wel karig vindt voor het vele werk dat hij doet en er de brui aan geeft. Vrijwilligerswerk is nu eenmaal geen betaald werk en op het moment dat je probeert om toch een bedrag aan dat werk te hangen vergelijkt de vrijwilliger het steeds meer met betaald werk en gaat bijbehorende rekensommetjes maken. Als KNDB of club verlies je het altijd in die sommetjes.

Terwijl je die vrijwilliger in plaats van 1500 euro ook 500 damsets in handen kunt stoppen en de gelegenheid geven om zijn woonplaats met het damspel te doordrenken. Ik denk dat die vrijwilliger veel vrolijker wordt van dat alternatief en veel gemotiveerder blijft om ook het volgende jaar weer 500 nieuwe sets te verspreiden dan wanneer je hem 1500 euro cash geeft. Bovendien hoef je niet vreemd op te kijken als er scholen zijn die hem naar aanleiding daarvan uitnodigen om clinics te geven en die hem daarvoor willen betalen. Nou, prima, iedereen wint.

Iedere damset vergroot de zichtbaarheid van het damspel en van de KNDB. Bovendien klop je met dergelijke volumes (waarvan je de productiekosten als KNDB al hebt gedekt, het project gaat hoe dan ook voorwaarts) natuurlijk ook even aan bij een of meer partijen en bied je hen de mogelijkheid bijvoorbeeld hun logo aan het bord toe te voegen. Daarmee zou weer geld binnen komen waar je weer meer borden voor kunt produceren of andere dingen voor ondernemen. Maar dan zouden wij als KNDB sterk moeten zijn in sponsor finding en dat zijn we vooralsnog niet (al heeft de KNDB wel degelijk leden die daar goed bij zouden kunnen helpen), dus beter om te plannen met wat zeker is, namelijk KNDB-contributie.
Wat denken jullie van al die damsets, die ongebruikt bij de damclubs staan?
Alleen bij de grote sneldamtoernooien komen ze allemaal uit de kast.
We zijn gezakt van 10.000 naar 4.000 leden.
Het kan niet anders, dan dat er een overhead aan damborden bij de damclubs zijn of
bij iemand (bij opgeheven damclubs) ongebruikt op zolder staan.
Sticker erop van de damclub, damz folder erbij. Vijf damborden naar de dichtstbijzijnde basisschool (of verzorgingstehuis) en ze worden weer gebruikt.
Bij de grote sneldamtoernooien, leen je borden bij collega-clubs.

Dat kan je vrijwel a la minute uitrollen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Jun 30, 2017 16:13

Piet Bouma wrote: Wat denken jullie van al die damsets, die ongebruikt bij de damclubs staan?
Alleen bij de grote sneldamtoernooien komen ze allemaal uit de kast.
We zijn gezakt van 10.000 naar 4.000 leden.
Het kan niet anders, dan dat er een overhead aan damborden bij de damclubs zijn of
bij iemand (bij opgeheven damclubs) ongebruikt op zolder staan.
Sticker erop van de damclub, damz folder erbij. Vijf damborden naar de dichtstbijzijnde basisschool (of verzorgingstehuis) en ze worden weer gebruikt.
Bij de grote sneldamtoernooien, leen je borden bij collega-clubs.

Dat kan je vrijwel a la minute uitrollen.
Klopt, hebben we bij de HDC ook gedaan. Hetzelfde met analoge klokken. Voor een klein deel mee gegeven aan beginnende jeugd- dan wel recreatieve leden of opgenomen in onze permanente tentoonstelling van museumstukken (voorzien van garantiestempels uit de jaren twintig en zo) en voor de rest gestuurd naar Zambia, Malawi en de Antillen. En volgens mij ook Thailand via bemiddeling en vervoer door Andrew Tjon A Ong bedenk ik me nu. Er staat me bij dat WSDV Wageningen iets vergelijkbaars heeft gedaan / dat we samen met name analoge klokken hebben weg gegeven.

Wel wil ik toevoegen dat een fris, modern vormgegeven dambord wellicht voorzien van clublogo en club website en in veel grotere oplage een grotere promotionele waarde heeft dan de oude meuk van de plaatselijke damclub. Maar ik ben het volstrekt met je eens, ergens moeten we beginnen en in de kast verstoft het materiaal alleen maar. De mensen aan wie we onze overtallige en afgedankte materialen hebben gegeven waren er blij mee.
Last edited by Marcel Kosters on Fri Jun 30, 2017 16:26, edited 1 time in total.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Jun 30, 2017 16:25

Sterc wrote:Heren,

....Overigens ik kan me de genuanceerde verbazing van Piet wel voorstellen. Ik vind het ook in toenemende mate vreemd dat Rob Clerc het bestuur niet op de hoogte gebracht heeft. In de praktijk rapporteerde Rob altijd aan Johan K. en Johan aan het bestuur. In al die jaren dat ik in het bestuur zat heb ik nog nooit iets schriftelijk van Rob gezien......
Ik kan me ook wel in deze reconstructie vinden.
Het gaat er verder dan om hoe mensen omgaan met iets wat hen in vertrouwen (al begin februari) is verteld.
Als er onderling: Clerc -> Krajenbrink -> bestuurder(s) KNDB ook voldoende vertrouwensbasis is (het onder de pet houden) dan kunnen direct betrokkenen hier hun voordeel mee doen.
Officieel is de versie van Ben natuurlijk wat naar buiten gebracht moest worden (3 maart bericht van FMJD - embargo tot 5 maart en vandaar de bondsraad (nog) niet geïnformeerd.
Enfin, het is natuurlijk een futiliteit al waaide het stof daar vorig jaar nog flink door op.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Fri Jun 30, 2017 16:38

Marcel Kosters wrote:

Yes.

Dit is een belangrijke gedachte, en iets dat ik ook juist als econoom erg kan waarderen. Het normale economische perspectief zou zijn dat je 1500 Euro betaald, en dat dan de vrijwilliger heel blij is. Het alternatief, met dezelfde kosten, 500 damsets, spreekt een econoom niet aan. Geef die 1500 EUR, en als de vrijwilliger daarvoor 500 damsets wil kopen prima, maar laat hem of haar de keuze... Marcel heeft gelijk, als je die 1500 Euro geeft gaat de vrijwilliger kijken wat met dezelfde tijdsinzet verdiend had kunnen worden, terwijl het geven van de middelen om 1000 (!) potentiele dammers te bereiken heel anders klinkt, waardering voor het vrijwilligerswerk. Heel goed Marcel, en bedankt, wanneer ik door dit inzicht de Nobelprijs voor economie win zal ik aan je denken :-)

Post Reply