Ja, enig geduld is je vreemd inderdaad.Ton van Namen wrote: Omdat je niet op mijn PB gereageerd hebt, plaats ik mijn reactie maar publiekelijk.
Bondsraad
Re: Bondsraad
-
Mag ik dan van harte hopen dat in elk geval de wedstrijdcommissie aan deze oproep gehoor geeft. Zo'n nationale competitie heeft wel wat.GuidoB wrote:Goede vragen van Paul, die direct worden beantwoord door de mail van de bondsdirecteur van afgelopen donderdag.
Aan: leden van bestuurscommissies van de KNDB
Geacht commissielid,
Zoals bekend is afgelopen zaterdag het voltallige bestuur van de KNDB afgetreden. Hoewel momenteel gekeken wordt naar de vorming van een nieuw bestuur, betekent dit dat de komende tijd de verschillende bestuurscommissies zonder bestuurlijke leiding zit. Dat hoeft op korte termijn geen problemen op te leveren.
Graag vraag ik u uw (lopende) werkzaamheden gewoon te blijven doen. Veelal behoeven lopende zaken geen directe bestuurlijke leiding. Mochten er vragen zijn of stuit u op een (bestuurlijk) probleem, dan kunt u contact met mij opnemen via het bondsbureau.
Hopelijk is er op korte termijn weer bestuurlijke helderheid.
Met vriendelijke groet,
Arjan de Vries
Bondsdirecteur KNDB
http://slagzet.com
-
Ik mis blijkbaar iets; De "drie", met hun netwerk en kennis bieden eerst aan om een nieuw bestuur te gaan zoeken maar zijn nu uit de picture. Waarom? Wie regelt nu een nieuw bestuur?playforstacks wrote:de 3 heren hebben zich teruggetrokken het proces te "regelen".
Ik wil alle mensen hierbij bedanken die hun mening hierover hebben gegeven op dit forum. Dit heeft ongetwijfeld een rol gespeeld. Ik hoop dat al deze mensen hier op het forum scherp dit proces in de gaten blijven houden want ik vermoed dat er nog meer mogelijke pogingen van mensen gaan komen om het proces tot het komen van een goed bestuur te beinvloeden.
Ik dacht bij eerste lezing dat Thijs met de 3 heren de voorzitter, secretaris en penningmeester bedoelde. Tot ik mij realiseerde dat de penningmeester een vrouw is.
Neem aan dat het dagelijks bestuur nu opvolging gaat regelen. Goede zaak, ik heb alle vertrouwen in de continuïteit.
Neem aan dat het dagelijks bestuur nu opvolging gaat regelen. Goede zaak, ik heb alle vertrouwen in de continuïteit.
-
Wat is eigenlijk de rol van Arjan de Vries als bondsdirecteur? Valt het wel eens binnen zijn functie om deze vragen te beantwoorden? En heeft hij vanuit zijn functie enige zeggenschap over de inzage in documenten? Op de KNDB website kan ik niets vinden over zijn functie, alleen de zinsnede "Deze vier bonden delen één directeur". En op de website van het Sportcluster Veenendaal staat geen informatie, alleen een paar filmpjes,Casper van der Tak wrote:Kuch... Het lijkt erop dat AdV zich beroept op een vertrouwelijkheids-clausule of -overeenkomst.playforstacks wrote: [...][...]"AdV: Dit informatie is niet voorhanden voor bondsraadsleden. "
Ik stel voor, na overleg binnen de BR natuurlijk, te reageren met zoiets als. "De BR heeft het recht tot inzage. Voor zoverre dit recht door vertrouwelijkheidsbepalingen oid ingeperkt wordt, is de BR bereid een of meer personen (BR-leden of extern) aan te wijzen om de contracten (etc.) door te nemen en daar op geaggregeerd niveau over terug te rapporteren aan de hele BR en de KNDB-leden. Indien nodig zullen deze personen daartoe een vertrouwelijkheidsovereenkomst ondertekenen."
Ik ben bereid om naar een eventuele vertrouwelijkheidsovereenkomst draft te kijken om te checken of daar geen rare dingen in staan. Ik ben geen jurist, maar ken dit soort overeenkomsten wel goed.
-
Dat lijkt me nogal sterk; Natuurlijk hebben de bestuurders een plan voor hun opvolging, maar niet onder deze omstandigheden. Veel liever zie ik het driemansschap aan de knoppen draaien.GuidoB wrote:Ik dacht bij eerste lezing dat Thijs met de 3 heren de voorzitter, secretaris en penningmeester bedoelde. Tot ik mij realiseerde dat de penningmeester een vrouw is.
Guido, het regelen van een nieuw bestuur lijkt mij nou typisch nieuw beleid? Hoe kom je tot de conclusie dat het DB zijn eigen opvolging gaat regelen.Maurits Meijer wrote:Dat lijkt me nogal sterk; Natuurlijk hebben de bestuurders een plan voor hun opvolging, maar niet onder deze omstandigheden. Veel liever zie ik het driemansschap aan de knoppen draaien.GuidoB wrote:Ik dacht bij eerste lezing dat Thijs met de 3 heren de voorzitter, secretaris en penningmeester bedoelde. Tot ik mij realiseerde dat de penningmeester een vrouw is.
Maurits, kun jij de pro's noemen van de drie "wijzen" en daarmee de mensen die tegen deze 3 personen waren nog eens laten nadenken? Trouwens is het zeker dat Arjan de Vries, Theo van den Hoek en Johan Haijtink zich hebben terug getrokken?
Daan, je geeft zelf het antwoord. Het een heeft met het ander te maken, zoals Thijs het suggereerde. Bij herlezing van de mail van de secretaris kan ik echter geen hints in die richting vinden, het lijkt erop dat niemand met de vorming van een nieuw bestuur bezig is.
Al 10 dagen verloren dus en vast nog veel te gaan.
- Marcel Kosters
Het ligt voor de hand dat een bestuur dat de vertrouwensvraag is gesteld zich niet bemoeit met het zoeken van een nieuw bestuur. Het is dan ook heel gezond en correct dat het demissionair bestuur nadrukkelijk heeft aangegeven afstand te houden van alles wat aan nieuw beleid raakt. Nieuw beleid begint bij de samenstelling van een nieuw bestuur.GuidoB wrote:Daan, je geeft zelf het antwoord. Het een heeft met het ander te maken, zoals Thijs het suggereerde. Bij herlezing van de mail van de secretaris kan ik echter geen hints in die richting vinden, het lijkt erop dat niemand met de vorming van een nieuw bestuur bezig is. Al 10 dagen verloren dus en vast nog veel te gaan.
Ik hoop dat het eerder genoemde driemanschap zich daadwerkelijk heeft terug getrokken. Kracht en competentie staan buiten kijf, maar de KNDB moet naar mijn mening van deze crisis een kans maken om zichzelf te vernieuwen. Ook dat begint bij de mensen en in dit geval niet bij de mensen die decennia lang het hart van de KNDB vormden of vormen.
De bal voor de formatie van een nieuw bestuur en nieuw beleid ligt nu in deze situatie - waarin het bestuur onvoldoende vertrouwen van de bondsraad kreeg - waar deze hoort te liggen, namelijk bij de bondsraad.
De constructieve brieven van de directeur en demissionair secretaris - lof daarvoor - maken duidelijk dat de uitvoering van de activiteiten op de KNDB-kalender voorlopig geborgd zijn. Dat geeft de bondsraad tijd - geen eeuwigheid natuurlijk, maar wel tijd - om tot een goede oplossingsrichting te komen.
Wel is belangrijk dat meer officiële en nauwkeurige informatie gepubliceerd gaat worden op kndb.nl over wat precies in de afgelopen raadsvergadering is gebeurd en waarom. En dat duidelijk wordt via welke - transparante - procedure de bondsraad tot de formatie van een nieuw bestuur wil komen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Het valt me op dat Thijs - die hier toch al 47 pagina's heeft vol gekliederd - al een tijdje stil is over dit onderwerp. Vertel eens Thijs, hoe staat het ervoor?Marcel Kosters wrote:De bal voor de formatie van een nieuw bestuur en nieuw beleid ligt nu in deze situatie - waarin het bestuur onvoldoende vertrouwen van de bondsraad kreeg - waar deze hoort te liggen, namelijk bij de bondsraad.
Ik neem aan dat o.a. Frans de Jonge daar druk mee bezig is. Ik ben het met je eens dat er haast geboeden is, maar men moet overhaast te werk gaan.GuidoB wrote:Daan, je geeft zelf het antwoord. Het een heeft met het ander te maken, zoals Thijs het suggereerde. Bij herlezing van de mail van de secretaris kan ik echter geen hints in die richting vinden, het lijkt erop dat niemand met de vorming van een nieuw bestuur bezig is.
-
- Real name: Thijs van den Broek
Ja ik dacht dat anders mensen beetje moe van mij zouden worden (of dat waren jullie denk ik al 20 pagina's geleden )GuidoB wrote:Het valt me op dat Thijs - die hier toch al 47 pagina's heeft vol gekliederd - al een tijdje stil is over dit onderwerp. Vertel eens Thijs, hoe staat het ervoor?Marcel Kosters wrote:De bal voor de formatie van een nieuw bestuur en nieuw beleid ligt nu in deze situatie - waarin het bestuur onvoldoende vertrouwen van de bondsraad kreeg - waar deze hoort te liggen, namelijk bij de bondsraad.
Alles zal nu verlopen volgens de statuten, er zal een vergadering worden uitgeschreven waar de benoeming van bestuurders op de agenda zal staan. Bondsraadsleden kunnen mensen voordragen en dat zal ook gebeuren. Dan zal er mogelijk tussen bepaalde kandidaten gestemd moeten gaan worden die zich verkiesbaar hebben gesteld.
De situatie is achter de schermen complex, veel mensen lijken zich makkelijk te laten beïnvloeden (door bijvoorbeeld oud-bestuurders/belanghebbenden). Verder zit ik sins de antwoorden van de directeur Arjan De Vries ook met een groot dilemma. Ook hij is bezig achter de schermen en dat is (mijn inziens) vooral om te zorgen dat de organisatie weer gesloten word en er geen transparantie komt.
Het is raar en vreemd vooral, en ik heb het idee dat ik een groot deel van "achter de schermen" mis omdat ik nu eenmaal van de transparantie ben.
-
Heel netjes dat de bondsraad dit zo goed oppakt! Het is inderdaad zaak dat er een transparant bestuur komt, anders kan het hele spel weer van voren af aan beginnen.playforstacks wrote: Alles zal nu verlopen volgens de statuten, er zal een vergadering worden uitgeschreven waar de benoeming van bestuurders op de agenda zal staan. Bondsraadsleden kunnen mensen voordragen en dat zal ook gebeuren. Dan zal er mogelijk tussen bepaalde kandidaten gestemd moeten gaan worden die zich verkiesbaar hebben gesteld.
De situatie is achter de schermen complex, veel mensen lijken zich makkelijk te laten beïnvloeden (door bijvoorbeeld oud-bestuurders/belanghebbenden). Verder zit ik sins de antwoorden van de directeur Arjan De Vries ook met een groot dilemma. Ook hij is bezig achter de schermen en dat is (mijn inziens) vooral om te zorgen dat de organisatie weer gesloten word en er geen transparantie komt.
Het is raar en vreemd vooral, en ik heb het idee dat ik een groot deel van "achter de schermen" mis omdat ik nu eenmaal van de transparantie ben.
- Henk de Witt
Dit is juist. In de tussentijd zal er gewoon gedamd worden, geen paniek dus.Marcel Kosters wrote:De bal voor de formatie van een nieuw bestuur en nieuw beleid ligt (....) waar deze hoort te liggen, namelijk bij de bondsraad.
Dat bedoelde ik niet helemaal en ik denk dat je dat ook wel hebt begrepen. Waarom dan een ontwijkend antwoord?playforstacks wrote:Alles zal nu verlopen volgens de statuten, er zal een vergadering worden uitgeschreven waar de benoeming van bestuurders op de agenda zal staan. Bondsraadsleden kunnen mensen voordragen en dat zal ook gebeuren. Dan zal er mogelijk tussen bepaalde kandidaten gestemd moeten gaan worden die zich verkiesbaar hebben gesteld.
Voordat er een vergadering is met daarop een lijst kandidaten, zullen er kandidaten worden gezocht. De praktijk is dat alle dammers hun handen heel erg mogen dichtknijpen als er voldoende kandidaten worden gevonden om alle posities in het bestuur te bezetten. Het verleden heeft geleerd dat enorm moeilijk is om bestuursleden te vinden. Het is namelijk nogal een hondenbaan en met de nu ontstane situatie is dat er niet bepaald beter op geworden. Nee, er zal niets te kiezen zijn, zet dat maar direct weer uit je hoofd.
Mijn vraag ging dan ook over het zoeken naar kandidaten. Wie pakt dat nu eigenlijk op? En nu niet zeggen "de bondsraadsleden", want zonder enige vorm van coördinatie kom je niet tot een samenhangende lijst met kandidaten voor elke positie. Niet dat ik me zorgen maak - jullie gaan je gang maar - maar is echt het plan: iedereen die zin heeft, stelt kandidaten verkiesbaar en dan zien we wel?