Bondsraad

Post Reply
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Re: Bondsraad

Post by playforstacks » Fri Jun 23, 2017 16:52

Fred van Amersfoort wrote:Dat bedoel ik niet Thijs.....we moeten die jongen buiten de discussie houden juist uit respect voor hem.
Ik ga er toch niet op in, lijkt mij duidelijk dat dit niet het topic is om daarover een discussie te starten. Verder verwijs ik iedereen naar Art. 2.8HHR erelid van KNDB punt 4. Daarin staat duidelijk vermeld dat iemand zoals Tjalling het erelidmaatschap verdiend.

Laten we het maar gewoon weer over de bondsraad hebben...
derailing heeft niemand wat aan.

Jij nog wat inhoudelijke vragen fred?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Jun 23, 2017 17:00

Of ik nog inhoudelijke vragen heb? Ja tientallen. Daar wil ik er best een paar van formuleren. Vaak zijn het type vragen die jij hier ook stelt. Daarom vind ik jou een uitstekend bondraadslid. Een boven het maaiveld bondraadslid. Dat is een lastige rol. Er zijn er altijd die wachten op dat ene foutje en dan heb je een probleem. Ik kom er op terug.

playforstacks

Post by playforstacks » Fri Jun 23, 2017 17:09

Fred van Amersfoort wrote:Of ik nog inhoudelijke vragen heb? Ja tientallen. Daar wil ik er best een paar van formuleren. Vaak zijn het type vragen die jij hier ook stelt. Daarom vind ik jou een uitstekend bondraadslid. Een boven het maaiveld bondraadslid. Dat is een lastige rol. Er zijn er altijd die wachten op dat ene foutje en dan heb je een probleem. Ik kom er op terug.
Ja het is lastig zeker omdat veel mensen inderdaad gaan zoeken naar een foutje en dan zullen de andere 99 van de 100 ook minder serieus worden genomen. Maar ik denk dat er dan altijd wel andere mensen op gaan staan die op zijn minst willen onderzoeken wat ik allemaal aankaart en die zullen dan achteraf toch aangeven dat het klopt wat ik zeg. (zo ging dat ook bij het voorstel tot contributie verhoging)

Er vroeg nog iemand wat ik allemaal aan informatie wil, ik heb al een waslijst aan vragen van het afgelopen jaar. Het grootste is inzage in contacten en overeenkomsten die de KNDB gesloten heeft. Sins de laatste vergadering waar een financieel expert mij heeft bijgestaan zijn daar deze 2 vragen bijgekomen onder anderen:

- de verdeelsleutel op Veenendaal (de overeenkomst hiervoor) van de afgelopen jaren en de werkzaamheden die onder deze verdeelsleutel liggen voor zover kan.
- overeenkomsten tot het 2 maal afstoten van de bondswinkel en een overzicht waar de inventaris op dit moment uit bestaat (immers las ik dat die in 3 jaar afgeschreven word)

Wanneer vinden jullie dat ik deze informatie kan gaan krijgen? wanneer vinden jullie dat ik stappen moet gaan zetten mocht de rest van de organisatie geen transparantie willen laten zien?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Jun 23, 2017 19:54

Thijs, jij weet nog wel eens iets.....bij Nederlandse kampioenschappen zie ik voor 2016 een bedrag dat bijna 9000 hoger is dan het jaar daarvoor. Kun jij iets meer vertellen wat een NK kost of oplevert? Hoe moet ik die bedragen lezen?

playforstacks

Post by playforstacks » Fri Jun 23, 2017 22:38

Fred van Amersfoort wrote:Thijs, jij weet nog wel eens iets.....bij Nederlandse kampioenschappen zie ik voor 2016 een bedrag dat bijna 9000 hoger is dan het jaar daarvoor. Kun jij iets meer vertellen wat een NK kost of oplevert? Hoe moet ik die bedragen lezen?
Het Nk kost uit mijn hoofd netto ongeveer 15k
Het klopt dat de kosten dit jaar 9k hoger waren (25k totaal toch?) alleen waren de inkomsten dat ook (10k). Waarom de kosten precies hoger zijn weet ik niet.

playforstacks

Post by playforstacks » Fri Jun 23, 2017 23:30

playforstacks wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Thijs, jij weet nog wel eens iets.....bij Nederlandse kampioenschappen zie ik voor 2016 een bedrag dat bijna 9000 hoger is dan het jaar daarvoor. Kun jij iets meer vertellen wat een NK kost of oplevert? Hoe moet ik die bedragen lezen?
Het Nk kost uit mijn hoofd netto ongeveer 15k
Het klopt dat de kosten dit jaar 9k hoger waren (25k totaal toch?) alleen waren de inkomsten dat ook (10k). Waarom de kosten precies hoger zijn weet ik niet.

Nu je hier toch over begint kan ik nog wel boekje open doen over een onderwerp wat hier mee te maken staat.

Het NK staat onder nationale wedstrijden geboekt daar word totaal uit mijn hoofd een klein verlies geboekt. Maar haal je het NK daaruit betekend dit dat de KNDB flink winst maakt op de nationale wedstrijden omdat de clubs en spelers meer moeten betalen dan de kosten zijn. Eigenlijk is dit gewoon een harde verkapte contributie die wat mij betreft ook oneerlijk is.
transparantie hierover is ook nooit geboden naar de bondsraad (vind iemand dit nog verrassend?)

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Jun 23, 2017 23:51

Goed, ik zal er geen spelletje van maken maar open kaart spelen. Er zijn veel toernooien en wedstrijden in een jaar en als ik dingen reconstrueer wemelt het van de bobo mensen. Ik zou graag in kaart hebben welke koster hiermee gemoeid zijn en uit welke potjes.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jun 24, 2017 00:06

Iets concreter: het is mij volkomen vaag uit welke potjes de meest eenvoudige declaraties kunnen komen. Stel je bent bobo en je maakt 150 kilometer. Dan kan de beschaafde declaratie vallen onder
1. bestuurskosten
2. pr
3 nationale wedstrijden
4 breedtesport

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jun 24, 2017 00:14

Volgende voorbeeld: iemand bezoekt in het buitenland de vergadering van de FMJD. Reiskosten dus. Logisch. Alles zo goedkoop mogelijk. Terecht. Het bijwonen van de vergadering is van belang voor KNDB. Prima. Potje topsport? Ander potje? Schuivende potjes?

playforstacks

Post by playforstacks » Sat Jun 24, 2017 10:28

Fred van Amersfoort wrote:Iets concreter: het is mij volkomen vaag uit welke potjes de meest eenvoudige declaraties kunnen komen. Stel je bent bobo en je maakt 150 kilometer. Dan kan de beschaafde declaratie vallen onder
1. bestuurskosten
2. pr
3 nationale wedstrijden
4 breedtesport

Ik vermoed uit alle potjes afhankelijk voor welke bezigheid de kosten worden gemaakt

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jun 24, 2017 10:43

Ja Thijs dat kan maar bij dit soort belangrijke stuff moet het gewoon helder zijn. Dat is het voor mij nog niet. Raar eigenlijk, mensen vallen jou aan omdat je te scherp bent....Van mij mag je juist nog wel scherper worden. Het lijkt de jaarrekening van het koninklijk huis wel.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Sat Jun 24, 2017 10:48

Fred van Amersfoort wrote:Het lijkt de jaarrekening van het koninklijk huis wel.
Volgens mij zit je hiermee niet ver naast de waarheid ...

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jun 24, 2017 10:55

Ik weet het niet hoor Ton. Mijn punt is dat je in deze constructie vrij willekeurig een doel kunt omschrijven en daar dan de kosten op kunt verhalen. Op die manier krijg je nooit inzicht. Vervolgens bezuinigen op aanvalsplannen, mogelijk door tekorten elders veroorzaakt, het is bijzonder allemaal.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Jun 24, 2017 11:07

Fred van Amersfoort wrote:Ik weet het niet hoor Ton. Mijn punt is dat je in deze constructie vrij willekeurig een doel kunt omschrijven en daar dan de kosten op kunt verhalen. Op die manier krijg je nooit inzicht. Vervolgens bezuinigen op aanvalsplannen, mogelijk door tekorten elders veroorzaakt, het is bijzonder allemaal.
De Bondsraad zal veel beter gebruik moeten maken van de Financiële commissie. Dat deden we eigenlijk nauwelijks. Er is ondertussen ook een nieuw reglement voor deze commissie voorgesteld met een voorstel tot uitbreiding van het aantal leden. Als we goede vragen neerleggen bij deze commissie hoeven we niet allemaal afzonderlijk het Bondsbureau te bevragen en zal het vertrouwen in de boekhouding en het bestuur vanzelf weer herstellen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jun 24, 2017 11:20

Oei oei oei Frans.....nu begin ik me past echt zorgen te maken. Je kent me als een snelle denker toch? Als ik jouw tekst lees LIJKT het dat je een week later zegt: "wij als bondsraad stelden eigenlijk ook niet de goede vragen om de juiste info te verkrijgen". Dit is dan toch wel een veel gematigder geluid dan dat van Thijs. Corrigeer me als ik het fout heb....ik voel iets van contact tussen jou en wat afgetreden mensen? Waarbij de aftreders dan vrij overtuigend stellen van: je stelde ook nooit de goede vragen? De juiste vragen stellen is echt wel te doen en het vertrouwen in bestuur EN bondsraad zal wel even broos blijven.

Post Reply