Maurits Meijer wrote:(...)De FiCo is niet passief,(...)
De opstelling van de FiCo is wel degelijk passief. Zie de toelichting van de FiCo op haar negatieve advies op het bestuursvoorstel tot contributieverhoging. De FiCo miste toen - in maart - ook de benodigde informatie.
Maurits Meijer wrote:(...)zij mogen, ook in het voorgestelde nieuwe reglement ongevraagd adviseren.
Ja nogal wiedes. En dat mag de huidige FiCo ook. Maar dat is al lang niet meer de kern in de huidige crisis situatie.
Maurits Meijer wrote:Verder heeft de FiCo, ik neem aan nu, maar zeker onder het nieuwe reglement, het mandaat waar jij om vraagt.
Dat heeft de FiCo nu niet en dat heeft de Fico straks niet. Ik plak de tekst van het voorgestelde reglement hieronder. Vergelijk dat met het verschillende malen hier gepubliceerde (de laatste maal speciaal voor jou, 1 discussie pagina hiervoor) voorstel van Ton van Namen voor een werkgroep.
Concept‐Reglement Financiële Commissie KONINKLIJKE NEDERLANDSE DAMBOND wrote:
Artikel 1
Conform art. 12.1 van het Huishoudelijk Reglement benoemt de Bondsraad de Financiële Commissie (FC). In opdracht van de Bondsraad beoordeelt de FC, met het oog op een goede financiële bedrijfsvoering, de voorstellen met financiële consequenties alsmede de financiële verantwoordingen van het KNDB bestuur, rapporteert daarover aan de Bondsraad en formuleert daaromtrent zo nodig aanbevelingen.
Artikel 2
De FC bestaat uit ten minste drie en ten hoogste vijf leden. Een meerderheid daarvan dient een financieel/economische achtergrond te hebben. De leden worden door de Bondsraad benoemd voor de tijd van drie jaar. Zij zijn terstond herkiesbaar. Het lidmaatschap van de FC zal voor enig lid maximaal drie aaneengesloten termijnen duren.
Artikel 3
De leden van de FC worden door de Bondsraad gekozen uit leden van de KNDB, wel of niet lid van de Bondsraad. Leden van het KNDB‐bestuur en zij die in enig dienstverband tot de KNDB staan, kunnen geen deel uitmaken van de FC. De penningmeester van de KNDB kan binnen 1 jaar na zijn aftreden evenmin deel uitmaken van de FC.
Artikel 4
De penningmeester van de KNDB zal desgevraagd de vergaderingen van de FC bijwonen.
Artikel 5
De FC wijst uit haar midden een voorzitter aan.
Artikel 6
De FC vergadert tenminste twee maal per jaar en wel voor de Bondsraadsvergaderingen waarin de (meerjaren)begroting, respectievelijk het financieel verslag aan de orde worden gesteld, en vervolgens zo vaak als dit wenselijk wordt geacht door haar voorzitter, of door ten minste twee van haar leden.
De taken van de FC t.a.v. begroting en jaarrekening zijn de volgende.
Begroting: Verificatie van aanvaarde uitgangspunten, zoals doorbelastingen, afschrijvingen etc. Controle of de begroting een correcte en juiste vertaling is van, met name, het meerjarenbeleidsplan. Onderzoeken of de toelichting helder is.
Jaarrekening: Toetsing aan begroting, met inachtneming van aanvaarde beleidsbijstellingen. Toetsing van de toepassing van de uitgangspunten. Onderzoeken of de toelichting helder is.
De adviestaken omvatten:
Gevraagd en ongevraagd adviseren aan de Bondsraad over de inrichtingsprincipes van de boekhouding en de financiële aspecten van (beleids)voorstellen van het Bestuur (o.a. in de (meerjaren)begroting) en (beleids)voorstellen en/of ‐opdrachten van de Bondsraad aan het Bestuur. Indien gevraagd is de FC aanwezig in vergaderingen van de Bondsraad om deze vanuit hun expertise te adviseren en/of te ondersteunen.
Artikel 7
De FC brengt schriftelijk, uiterlijk 1 week voorafgaand aan de Bondsraadsvergadering, verslag uit van haar bevindingen aan de leden van de Bondsraad. Het staat de FC daarnaast vrij om zich tussentijds (schriftelijk) tot de leden van de Bondsraad te wenden bij wijze van tussentijds verslag en/of informatie, indien zij dat wenselijk acht. In alle gevallen ontvangt het Bestuur van de KNDB eveneens deze schriftelijke verslagen.
Artikel 8
De penningmeester, alsmede de overige leden van het KNDB‐bestuur zijn gehouden de FC alle gegevens en inlichtingen te verstrekken die deze commissie nodig acht voor een goede uitoefening van haar taak.
Artikel 9
De FC is zelfstandig bevoegd de registeraccountant voor rekening van de KNDB aanvullend (boeken‐)onderzoek te laten doen en daaromtrent gelijktijdig aan haar en het Bestuur van de KNDB schriftelijk te rapporteren.
Daarnaast is het gewenst profiel van een FiCo-lid wezenlijk anders dan het gewenst profiel van een crisis werkgroep lid.
Maurits Meijer wrote:Mijn zorgen: 1. Het passeren van een permanente commissie belast met onderhevige zaken is niet chique. En ik ben toch wel voor een goede behandeling van vrijwilligers.
De KNDB heeft geen permanente commissie voor het oplossen van een crisis.
Maurits Meijer wrote:2. Het instellen van een commissie met dezelfde verre gaande bevoegdheden is niet in één BR-vergadering geregeld.
Ik kan je als oud-secretaris KNDB vertellen dat dat wel in een vergadering te regelen is. En in dit geval hebben bestuur en bondsraad een aantal vergaderingen naar deze logische stap toegewerkt en liggen voorstel en samenstelling van de werkgroep hapklaar.
Maurits Meijer wrote:En dat wordt een ding. Kortom de FiCo kan veel sneller voor resultaat zorgen.
Nee dat wordt dus geen ding. En het (voorgestelde!) mandaat van de FiCo is beperkter dan dat van de werkgroep en het profiel van de FiCo-leden is anders dan dat van de werkgroep.
Maurits Meijer wrote:
3. De situatie is naar mijn idee niet zo bijzonder dat een goed functionerende bondsraad dit niet zelf, binnen de bestaande structuren, zou kunnen afhandelen.
Op basis van de cijfers en mijn ervaring met en inzicht in de organisatie van de KNDB is mijn conclusie dat de situatie wel degelijk bijzonder en urgent is. Dat heb ik in deze draad ruimschoots toegelicht. De KNDB is financieel, organisatorisch en bestuurlijk klem gelopen. De KNDB draait voor het derde opeenvolgende jaar negatieve cijfers. De KNDB heeft bijvoorbeeld geen ruimte meer om een ontwikkelaar voor een (jeugd)damserver in te huren in het kader van het breedtesport project DamZ Totaal.
Een goed functionerende bondsraad dient zich terdege bewust te zijn van de ernst van de situatie en van de wijze waarop deze situatie aangepakt dient te worden. Daaruit volgt naadloos de instelling van een speciale werkgroep. Zoals dat in iedere andere organisatie zou gebeuren.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.