In 2008 was de aanstelling van twee fulltime coaches een goed idee. In 2012 was de verlenging van deze aanstelling om verschillende redenen spannender. In 2016 was de tweede verlenging - zonder idee over hoe de komende vier jaar te overbruggen - onverantwoord.Fred van Amersfoort wrote:Er is altijd beweerd dat de breedtesport financieel gezien geen hinder heeft van de topsport (...) Marcel Kosters (...)
In 2008 heb ik als lid van dagelijks bestuur vurig gepleit voor deze aanstelling. Van mijn betrokkenheid bij het besluit in 2012 herinner ik mij minder. Maar ik ben mede verantwoordelijk voor ieder bestuursbesluit dat in die periode is genomen.
.
Het contract is in 2016 niet stilletjes verlengd. Bondsraadslid Gerbrand Hessing heeft in november vragen gesteld. Alleen ontbrak de financiële visie van het bestuur om die verlenging gedurende de periode 2017-2020 te dekken. Inmiddels is duidelijk dat drastische bezuinigingen onvermijdelijk zijn voor de KNDB. Tenzij de zilvervloot binnenkort binnen vaart.Fred van Amersfoort wrote:Als het waar is dat het contract met NOC stilletjes is verlengd (...)
Mijn voorlopige conclusie is, dat de KNDB Topsport en Talentontwikkeling buiten het gebied van 'laaghangend fruit' voor bezuinigingen heeft gebracht. Eind 2016 immers hadden contracten simpelweg niet verlengd kunnen worden. Het zou voor een bondsraad met overzicht verleidelijk zijn geweest om het financieel laag hangende fruit te grijpen.
Nu dat natuurlijke moment gepasseerd is, lijken de kosten op Algemeen Functioneren en de eind 2018 aflopende raamovereenkomst met het cluster in Veenendaal meer voor de hand liggende plaatsen waar het geld allereerst vandaan moet komen. Alleen is de vraag in hoeverre dat kan, omdat de financiering van KNDB Topsport en Talentontwikkeling in ieder geval tot voor kort nog verbonden was aan de keiharde eis van deelname in het cluster.
De KNDB moet (of moest?) namelijk minimaal x fte, y leden en z begroting hebben om in aanmerking te komen voor T&T (en andere) subsidies. De enige manier waarop de KNDB aan die criteria kon en kan voldoen is door onderdeel te zijn van een cluster. De KNDB mag dan de totale fte, leden en begroting van het cluster opvoeren. De gedachte van NOC*NSF daarachter is, dat de KNDB zelf te klein is om een afdoende professionele organisatie te hebben. NOC*NSF geld voor zo'n kleine organisatie beschouwt NOC*NSF als 'geld in het putje'. Als onderdeel van een grotere professionele organisatie (het cluster in Veenendaal) acht NOC*NSF de KNDB wel in staat om het NOC*NSF geld te laten renderen.
Maar niets is eeuwig, wellicht dat beleid van NOC*NSF op dit gebied inmiddels gewijzigd is?