Zelf stond ik positief tegenover plusjes en ik heb eerder ook zodanig gestemd in de bondsraad, maar nu ik in de halve finales zelf met het systeem te maken heb gehad blijken er toch wel wat nadelen aan te kleven. Er nog van afgezien dat het spelen om plusjes niet gelijk in je systeem zit, kan het plusje voor de ene speler heel belangrijk zijn, terwijl het voor de ander niets meer uit maakt. Naast het eenvoudig denkbare geval dat een uitgeschakelde speler tegen een kanshebber speelt het volgende praktijkvoorbeeld: voorafgaand aan mijn partij uit de vijfde ronde van de halve finale tegen Waldo Aliar heb ik zeer serieus overwogen om, indien de partij remise zou lopen, bewust een minnetje te pakken. (Uiteraard wel afhankelijk van de uitslagen die ronde.) Geurtsen en Van IJzendoorn stonden op dat moment op plus één en een plusje en een aantal anderen, onder wie ik zelf, hadden hun gemiddelde met een gelijk of negatief saldo plusjes. Zelf had ik al zoveel minnetjes dat eentje meer of minder waarschijnlijk niks meer zou uitmaken, terwijl Aliar aan een plusje helpen het verschil kon maken of Geurtsen, mijn tegenstander in de slotronde, zich al dan niet met zekerheid zou plaatsen bij remise. Als Geurtsen nog gebaat zou zijn bij een overwinning zou dat ook mijn kansen op winst van onze partij vergroten. Wellicht word ik nu voor rotte vis uitgemaakt dat het überhaupt in me op gekomen is, maar het zou me simpelweg de beste kansen op plaatsing hebben gegeven. (Bij mijn overwegingen verkeerde ik overigens ten onrechte in de veronderstelling dat na de plusjes het aantal overwinningen zou tellen, maar het principe blijft gelijk.)
Voor de goede orde:
* dit is allemaal gereken dat niet uitgekomen is, maar zulke gevallen zullen zich vaker kunnen voordoen;
* Waldo Aliar weet hier niks van, de blunder die ik tegen hem heb gemaakt was wel echt en op zijn overwinning op mij is dus niets af te dingen.
Voordelen van het plusjessysteem zijn er trouwens ook, er zijn fraaie varianten mee mogelijk.
Tot slot: een kampioen met zeven overwinningen, een fantastische prestatie. Het is toch waanzin dat nu er een keer weinig remises zijn we gaan klagen dat het niveau niet hoog genoeg is...

Als er geen fouten worden gemaakt wordt geen dampartij beslist.
De meest gehate dammer allertijden.