NK Dammen Algemeen 2017

Paul van de Veen

Re: NK Dammen Algemeen 2017

Post by Paul van de Veen » Wed Apr 19, 2017 00:19

Kan ik heel eind in meegaan. Je moet tenslotte wat :D
Maar om het nu een "mooie kleine overwinning" te noemen, nee, dat niet. Dat gaat te ver.
1. Mooi is het niet.
2. En een overwinning is het ook niet want het is namelijk remise.

Vraagje

Post by Vraagje » Thu Apr 20, 2017 00:21

Zelf stond ik positief tegenover plusjes en ik heb eerder ook zodanig gestemd in de bondsraad, maar nu ik in de halve finales zelf met het systeem te maken heb gehad blijken er toch wel wat nadelen aan te kleven. Er nog van afgezien dat het spelen om plusjes niet gelijk in je systeem zit, kan het plusje voor de ene speler heel belangrijk zijn, terwijl het voor de ander niets meer uit maakt. Naast het eenvoudig denkbare geval dat een uitgeschakelde speler tegen een kanshebber speelt het volgende praktijkvoorbeeld: voorafgaand aan mijn partij uit de vijfde ronde van de halve finale tegen Waldo Aliar heb ik zeer serieus overwogen om, indien de partij remise zou lopen, bewust een minnetje te pakken. (Uiteraard wel afhankelijk van de uitslagen die ronde.) Geurtsen en Van IJzendoorn stonden op dat moment op plus één en een plusje en een aantal anderen, onder wie ik zelf, hadden hun gemiddelde met een gelijk of negatief saldo plusjes. Zelf had ik al zoveel minnetjes dat eentje meer of minder waarschijnlijk niks meer zou uitmaken, terwijl Aliar aan een plusje helpen het verschil kon maken of Geurtsen, mijn tegenstander in de slotronde, zich al dan niet met zekerheid zou plaatsen bij remise. Als Geurtsen nog gebaat zou zijn bij een overwinning zou dat ook mijn kansen op winst van onze partij vergroten. Wellicht word ik nu voor rotte vis uitgemaakt dat het überhaupt in me op gekomen is, maar het zou me simpelweg de beste kansen op plaatsing hebben gegeven. (Bij mijn overwegingen verkeerde ik overigens ten onrechte in de veronderstelling dat na de plusjes het aantal overwinningen zou tellen, maar het principe blijft gelijk.)

Voor de goede orde:
* dit is allemaal gereken dat niet uitgekomen is, maar zulke gevallen zullen zich vaker kunnen voordoen;
* Waldo Aliar weet hier niks van, de blunder die ik tegen hem heb gemaakt was wel echt en op zijn overwinning op mij is dus niets af te dingen.

Voordelen van het plusjessysteem zijn er trouwens ook, er zijn fraaie varianten mee mogelijk.

Tot slot: een kampioen met zeven overwinningen, een fantastische prestatie. Het is toch waanzin dat nu er een keer weinig remises zijn we gaan klagen dat het niveau niet hoog genoeg is... :? Als er geen fouten worden gemaakt wordt geen dampartij beslist.
De meest gehate dammer allertijden.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Apr 20, 2017 09:47

Het heeft tot 2017 moeten duren maar eindelijk ben ik het een keer eens met Vraagje. Plus 7 toont aan dat een dampartij wel degelijk gewonnen kan worden. Die plusjes vind ik een gruwel. Een detailgruwel en geen hoofdzaak. Het NK is de laatste jaren veel leuker geworden om te volgen. Wellicht doordat de echte brooddammers niet eens meer de moeite nemen mee te doen.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Apr 27, 2017 12:32

Fred van Amersfoort wrote:Het heeft tot 2017 moeten duren maar eindelijk ben ik het een keer eens met Vraagje. Plus 7 toont aan dat een dampartij wel degelijk gewonnen kan worden. Die plusjes vind ik een gruwel. Een detailgruwel en geen hoofdzaak. Het NK is de laatste jaren veel leuker geworden om te volgen. Wellicht doordat de echte brooddammers niet eens meer de moeite nemen mee te doen.
Ik ben het ook met Vraagje eens, en zelfs ook met jou Fred :wink:
Dit NK was één van de mooiste edities van de afgelopen jaren, om te volgen. Veel leuker en interessanter, dan al die saaie remises op hoog niveau
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Geb Kos

Post by Geb Kos » Thu Apr 27, 2017 19:06

Nagenieten met Hans Jonker: http://aanzetdammen.nl/

Post Reply