NK Dammen Algemeen 2017

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Re: NK Dammen Algemeen 2017

Post by Michel Stempher » Wed Apr 12, 2017 18:10

Ze kunnen die borden ook maar beter uit laten. Het niveau lag in het begin van dit NK echt absurd hoog, maar inmiddels zijn we door de allerdiepste ondergrens gezakt. Op het moment in een stelling van 18 tegen 18 opgeven de beste zet is, kunnen we er beter mee ophouden.

Aanvulling: Meijer - Barkel is ook al van een bedenkelijk niveau. Deze dingen zijn toch echt wel te zien achter het dambord.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Apr 12, 2017 19:54

Zeer bijzonder NK! Martijn van IJzendoorn lijkt niet te stoppen. Vandaag zat het natuurlijk wel mee tegen Anton van Berkel. Verder nog enkele blunders vandaag. De spelers worden blijkbaar moe. Twee partijen op één dag is ook wat veel van het goede. Hein Meijer geeft op de 40e zet remise in een stand die volgens Kingsrow gewonnen is. Flits is wat voorzichtiger, ben benieuwd naar de analyses die de winst aantonen.
Als er dan toch twee keer per dag gespeeld moet worden dan is het misschien beter om de tweede partij in de avonduren te spelen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Apr 12, 2017 20:03

Ook Ron Heusdens lijkt in de malaise te delen. 40.45-40 is een vreselijke zet. Het is Auke Scholma denk ik wel toevertrouwd om deze partij te winnen.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Wed Apr 12, 2017 22:47

Tjalling van den Bosch: Europarlementariër . . . http://aanzetdammen.nl/

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Thu Apr 13, 2017 22:14

Mooie "kleine overwinning" van Baliakin op IJzendoorn vandaag.
Alhoewel Martijn heerst op dit toernooi, hij was niet onverslaanbaar ...

En ja, ik vind "kleine overwinning" een betere term dan plusremise.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Thu Apr 13, 2017 22:25

Tjalling van den Bosch - Cruciaal... http://aanzetdammen.nl/

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Fri Apr 14, 2017 13:40

Hoe werken die live borden eigenlijk? Is dat met eigen software?
Soms zie toch dat partijen opnieuw gereset worden en dus de eerste 10 zetten bijvoorbeeld missen, of dat de grafiek van Kingsrow er niet is.

Dat is niet alleen tijdens dit NK hoor, overal is dat. Vraag me af of dit 'probleem' bekend is en of er nog naar verbetering wordt gezocht.

Overigens is het prima te volgen hoor! Super leuk toernooi, met een verrassende koploper.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Apr 14, 2017 19:54

Mijn felicitatie aan Martijn van IJzendoorn!!
Martijn heeft echt een fantastisch toernooi gespeeld. Plus zes als debutant in een NK, dat is fenomenaal. En dan ook nog nog twee plusremises.

Na Roel Boomstra en Jan Groenendijk is Martijn de derde jonge Nederlander die zich meldt bij de wereldtop. Dit is ook een groot compliment aan het adres van de talentontwikkeling.

Hoe zit het trouwens met de publiciteit? Mijn krant, de Volkskrant, heeft tot nu toe nul aandacht besteed aan dit NK. Misschien morgen, ben benieuwd. Morgen krijg ik ook de weekendkrant van het AD in de bus, Hopelijk is het AD wat scheutiger in zijn berichtgeving.

Ook een compliment aan het adres van mijn clubgenoot Waldo Aliar. Oudste deelnemer, 65 jaar. Hij heeft flink wat deelnemers met een veel hogere rating op remise gehouden.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Fri Apr 14, 2017 23:33

Tjalling van den Bosch: Leugenbankje . . . http://aanzetdammen.nl/

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sat Apr 15, 2017 22:30

Fantastisch deze prestatie van Martijn van IJzendoorn! Sowieso werd er heel aantrekkelijk gespeeld dit toernooi vond ik.

Op http://10x10.org/ heb ik analyses van de partijen gemaakt.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Sun Apr 16, 2017 17:54

Tjalling van den Bosch: The day after ...: http://aanzetdammen.nl/

Dieter

Post by Dieter » Mon Apr 17, 2017 12:02

Ton van Namen wrote:Mooie "kleine overwinning" van Baliakin op IJzendoorn vandaag.
Alhoewel Martijn heerst op dit toernooi, hij was niet onverslaanbaar ...

En ja, ik vind "kleine overwinning" een betere term dan plusremise.
Kleine overwinning is als beetje zwanger, dat kan niet. remise is remise, je hebt niet kunnen winnen. Het enig negatieve aan dit NK de plusjes, moge het, het laatste NK zijn met dit verwerpelijke systeem.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Mon Apr 17, 2017 18:30

Hoezo mooie "kleine overwinning"? Is dat iets als "La petite mort"?
Op de 55ste zet staat er voor elke dammer een 100% remisestand op het bord.
Daarna nog 10 zinloze zetten doordrammen voor een plusje is niet uit te leggen aan dammers, laat staan aan "het grote publiek".
Dus helpt dat onze damsport niet verder.
Dus snel mee stoppen.
Of mis ik ergens de logica?

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Mon Apr 17, 2017 19:38

Paul van de Veen wrote:Hoezo mooie "kleine overwinning"? Is dat iets als "La petite mort"?
Op de 55ste zet staat er voor elke dammer een 100% remisestand op het bord.
Daarna nog 10 zinloze zetten doordrammen voor een plusje is niet uit te leggen aan dammers, laat staan aan "het grote publiek".
Dus helpt dat onze damsport niet verder.
Dus snel mee stoppen.
Of mis ik ergens de logica?
Als 56% van de partijen in remise eindigt in een toptoernooi dan dreigt de remisedood voor een spel.
En in dit toernooi was het slechts 56%. In WK's en world cups is het vele malen hoger.

Dus om deze remisedood te voorkomen (dodelijk voor het imago bij het grote dampubliek) moet er volgens mij iets gebeuren.
En de kleine overwinning of plusremise is in mijn ogen daarbij een eerste stap.
De volgende is dat een kleine overwinning gewoon 2 punten oplevert, net zoals een normale overwinning.
En wat mij betreft mag dat al, als een speler in de eindstand 1 schijf meer heeft (het is inderdaad wat arbitrair dat een voorsprong van 3 schijven noodzakelijk is).

Maar dit is mijn mening.
En ik ben me ervan bewust dat het dammen eerder uit zal sterven, dan dat de dammers bovenstaande wijziging door zullen gaan voeren ...

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Tue Apr 18, 2017 14:30

Is deze discussie al wel eens eerder gevoerd?

Ik vind plusjes leuk. Lekker 4 om 4's door spelen om kleine voordeeltjes, en er een plusje uithalen.

Terecht dat bijvoorbeeld een Wouter Sipma boven een Auke Scholma staat, na al die partijen die hij net niet wist te winnen.
Plusjes is een leuke toevoeging wat een beetje loon na werken geeft.

Post Reply