Weg met gelijke spelen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Hanco Elenbaas

Re: Remiseregen

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 09, 2004 00:30

Kosmos wrote:Eén ding is mij duidelijk. Schakers slaan veel eerder alarm als er veel remises vallen dan dammers. Schakers zouden nooit accepteren dat het remisepercentage tussen grootmeesters zo bedroevend laag wordt als bij dammen.
Bij dammen worden steevast mindere goden uitgenodigd om als kanonnenvoer te dienen, zodat het remisepercentage nog enigszins dragelijk wordt.

Overigens vind ik de 50-zetten-regel in het NK geintroduceerd, prima.
Het is namelijk een goede zaak dat je geen remise aan kunt bieden voor de 50e zet. Want een remisevoorstel afslaan is riskant.
Het is beter gewoon altijd door te spelen zonder de kans dat er remise overeengekomen wordt.
Bij schaken doen ze hetzelfde, mindere goden uitnodigen als kanonnenvoer.
Gert Ligterink schrijft dat de echte toppers, hij noemt Kasparov, Kramnik, Anand en Leko die in de periode 1998-2004 in Wijk aan Zee twintig partijen tegen elkaar speelden, die alle in remise eindigden.
Men denkt in de schaakwereld aan maatregelen als het verbieden van remise aanbieden, startgeld afschaffen ten gunste van hoger prijzengeld, speeltempo verhogen, invoeren knock-out-systeem voor alle toernooien, door loting bepaalde openingen, meer publiek aantrekken om inspiratie grootmeesters te verhogen door ook amateurs tegelijkertijd hun partijen te laten spelen.
Ligterink's hoop is gevestigd op jeugdige talenten als de Noor Magnus Carlsen, kort geleden op 13-jarige leeftijd de jongste grootmeester ooit geworden, en op Alexander Morozevitsj.

Laat bij ons Pim Meurs, Stefen Stapper, Klaas-Hendrik Leijenaar, Danny Slotboom, Maikel Palmans, Bennie Provoost, Jasper Lemmen, Boudewijn Derkx, Rik Keurentjes, Joost Verplak, Patrick Stork, Frerik Andriessen, etc. maar eens een aanval doen op de remisemarge.
Of denk je dat dat nauwelijks mogelijk is?
Dat hele gedoe rond zaken als A-status, grootmeester- en meesterpunten en -resultaten en vooral rating draagt er waarschijnlijk ook in belangrijke mate aan bij dat te vaak behoudend wordt gespeeld.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Schaken en remises

Post by Kosmos » Sun May 09, 2004 17:09

Ik wist niet dat het zo erg was.
Ooit schreef een schaker (zal die hooghartige Donner wel weer geweest zijn) schaken = dammen + winnen.
Interessant zou zijn om de resultaten van - zeg - de beste 10 spelers qua rating tegen elkaar in de laatste - zeg - 3 jaar zijn geweest in damtoernooien en schaaktoernooi en dan vergelijken.
Dit is wel een unieke kans om demotiedam te beginnen, we streven het schaken dan voorbij qua winstpartijen! Heavy stuff!

In de HF NK scoorde KH 6 remises en 1 winstpartij... dus nee, ik geloof er niks van dat je met stevige tanden een stenen muur kapot kan bijten.
Heaven is no location, but a state of mind

Eric van Dusseldorp

lenteavondfilosofietje

Post by Eric van Dusseldorp » Sun May 09, 2004 19:09

Bij het schaken hebben ze dan nog het geluk dat wit in de opening al groot voordeel heeft. Op topniveau moet de zwartspeler alle zeilen bijzetten om binnen de remisegrenzen te blijven. Ik heb me wel eens laten vertellen dat wanneer wit twee openingszetten tegelijk mag doen (bijv. d4 en e4) hij een gewonnen partij speelt.

Bij het dammen win je na één blunder, of twee grote fouten, of drie kleine fouten van je tegenstander (even een theorietje van mezelf).
Bij het schaken wint een witspeler al na één grote fout of twee kleine fouten (en na een blunder natuurlijk). Maar omdat ook bij het schaken topspelers bijna geen fouten meer maken, is er ook hier sprake van een remiseprobleem.

Volgens mij begint het dammen maar ook het schaken voor wereldtoppers te 'makkelijk' te worden. Nagenoeg alle strategische ideeën, combinaties, offers, remisegaatjes etc. zijn op dat niveau bekend. In hogere zin lijken de spelen op dat niveau dus een beetje uitgeanalyseerd. Dat krijg je als mensen fulltime met deze denksporten bezig kunnen zijn. Misschien zijn het damspel en het schaakspel hier domweg niet voor 'gemaakt'.

Maar wat ik er precies mee wil zeggen, of waar ik naartoe wil, weet ik eigenlijk ook niet.

Ajax-fan

Re: lenteavondfilosofietje

Post by Ajax-fan » Sun May 09, 2004 20:03

Eric van Dusseldorp wrote:Volgens mij begint het dammen maar ook het schaken voor wereldtoppers te 'makkelijk' te worden. Nagenoeg alle strategische ideeën, combinaties, offers, remisegaatjes etc. zijn op dat niveau bekend. In hogere zin lijken de spelen op dat niveau dus een beetje uitgeanalyseerd. Dat krijg je als mensen fulltime met deze denksporten bezig kunnen zijn. Misschien zijn het damspel en het schaakspel hier domweg niet voor 'gemaakt'.

Maar wat ik er precies mee wil zeggen, of waar ik naartoe wil, weet ik eigenlijk ook niet.
Misschien moet er weer iemand zoals bijv. Roozenburg komen. Iemand die zijn eigen strategie ontwikkeld zodat er weer een hoop nieuwe strategische ideeen, combinaties, offers, remisegaatjes etc. ontstaan. Wordt wel moeilijk natuurlijk omdat er al heel veel strategie bekent is. Misschien een uitdaging voor de wereldtoppers.

Kosmos

Post by Kosmos » Sun May 09, 2004 20:21

Eric van Dusseldorp wrote:Bij het schaken hebben ze dan nog het geluk dat wit in de opening al groot voordeel heeft. Op topniveau moet de zwartspeler alle zeilen bijzetten om binnen de remisegrenzen te blijven. Ik heb me wel eens laten vertellen dat wanneer wit twee openingszetten tegelijk mag doen (bijv. d4 en e4) hij een gewonnen partij speelt.

Bij het dammen win je na één blunder, of twee grote fouten, of drie kleine fouten van je tegenstander (even een theorietje van mezelf).
Bij het schaken wint een witspeler al na één grote fout of twee kleine fouten (en na een blunder natuurlijk). Maar omdat ook bij het schaken topspelers bijna geen fouten meer maken, is er ook hier sprake van een remiseprobleem.

Volgens mij begint het dammen maar ook het schaken voor wereldtoppers te 'makkelijk' te worden. Nagenoeg alle strategische ideeën, combinaties, offers, remisegaatjes etc. zijn op dat niveau bekend. In hogere zin lijken de spelen op dat niveau dus een beetje uitgeanalyseerd. Dat krijg je als mensen fulltime met deze denksporten bezig kunnen zijn. Misschien zijn het damspel en het schaakspel hier domweg niet voor 'gemaakt'.

Gewoon demotie invoeren Eric en dan is voordeel gewoon winnend in plaats van academisch zoals nu.
Wat zullen de schakers jaloers zijn!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 09, 2004 20:28

Ajax-fan wrote:Misschien moet er weer iemand zoals bijv. Roozenburg komen. Iemand die zijn eigen strategie ontwikkeld zodat er weer een hoop nieuwe strategische ideeen, combinaties, offers, remisegaatjes etc. ontstaan. Wordt wel moeilijk natuurlijk omdat er al heel veel strategie bekent is. Misschien een uitdaging voor de wereldtoppers. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Precies Ajax-fan!
Gefeliciteerd met het landskampioenschap. Geniet er nog maar even van, want de komende jaren zal Ruud Gullit jullie minder-plezierige jaren gaan bezorgen.
Wat dammen en schaken betreft is mijn droom, dat de in esoterische kringen aangekondigde Kristallijnen kinderen oftewel Indigo kinderen ook zullen gaan dammen en dat zij met een vinger in de neus de macht zullen grijpen.
Het lijkt me een waar genoegen om te zien hoe 12- of 13-jarigen gehakt maken van de hele huidige wereldtop.
Een soort herhaling van wat gebeurde toen de wonderkinderen Ton Sijbrands, Harm Wiersma en Frank Drost het genie Piet Roozenburg naar de vergelheid verdongen tussen 1967 en 1970.
Magnes Carlsen uit Noorwegen heeft al het goede voorbeeld gegeven door een paar weken geleden op 13-jarige leeftijd de jongste schaakgrootmeester aller tijden te worden.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun May 09, 2004 21:04

Kosmos wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Bij het schaken hebben ze dan nog het geluk dat wit in de opening al groot voordeel heeft. Op topniveau moet de zwartspeler alle zeilen bijzetten om binnen de remisegrenzen te blijven. Ik heb me wel eens laten vertellen dat wanneer wit twee openingszetten tegelijk mag doen (bijv. d4 en e4) hij een gewonnen partij speelt.

Gewoon demotie invoeren Eric en dan is voordeel gewoon winnend in plaats van academisch zoals nu.
Je hebt de oplossing (weer) klaar Tjalling, maar je mist de kern van mijn betoog. Mijn stelling is (maar ik zeg ik niet dat ik helemaal gelijk heb):
Het hoge remisepercentage in partijen tussen topspelers is niet het gevolg van het feit dat drie of zelfs twee dammen tegen één niet gewonnen is, maar van het feit dat het spel voor diezelfde spelers, vaak full-timeprofs, niet moeilijk genoeg meer is. Als die stelling waar is, dan helpt DT of demotie ook niet, al kun je het daarmee misschien tien jaar uitzingen.

Kosmos

Post by Kosmos » Sun May 09, 2004 21:15

Eric van Dusseldorp wrote:
Kosmos wrote:

Je hebt de oplossing (weer) klaar Tjalling, maar je mist de kern van mijn betoog. Mijn stelling is (maar ik zeg ik niet dat ik helemaal gelijk heb):
Het hoge remisepercentage in partijen tussen topspelers is niet het gevolg van het feit dat drie of zelfs twee dammen tegen één niet gewonnen is, maar van het feit dat het spel voor diezelfde spelers, vaak full-timeprofs, niet moeilijk genoeg meer is. Als die stelling waar is, dan helpt DT of demotie ook niet, al kun je het daarmee misschien tien jaar uitzingen.
Als 2 dammen winnen van 1, is het spel ineens superscherp en moeilijk, ook voor grootmeesters.
Als men dán nóg remise speelt, pas dan is jouw conclusie gerechtvaardigd.
Maar deze stelling gaat voor demotiedam m.i. gewoon niet op.
Over DT had ik mijn twijfels, maar demotie zie ik inderdaad 100% zitten.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun May 09, 2004 22:20

Kosmos wrote:
Kosmos wrote: Gewoon demotie invoeren Eric en dan is voordeel gewoon winnend in plaats van academisch zoals nu.
Als 2 dammen winnen van 1, is het spel ineens superscherp en moeilijk, ook voor grootmeesters.
Je bent het afgelopen jaar wel flink van mening veranderd, Tjalling.
Vorig jaar vond je het nog onaanvaardbaar dat 2 dammen tegen 1 tot een puntenoverwinning (1,5 - 0,5) zou leiden.
Nu bepleit je bij 2 dammen tegen 1 dam zelfs een hele overwinning (2-0).

Kosmos

Post by Kosmos » Sun May 09, 2004 23:54

Kosmos wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Je hebt de oplossing (weer) klaar Tjalling, maar je mist de kern van mijn betoog. Mijn stelling is (maar ik zeg ik niet dat ik helemaal gelijk heb):
Je bent het afgelopen jaar wel flink van mening veranderd, Tjalling.
Vorig jaar vond je het nog onaanvaardbaar dat 2 dammen tegen 1 tot een puntenoverwinning (1,5 - 0,5) zou leiden.
Nu bepleit je bij 2 dammen tegen 1 dam zelfs een hele overwinning (2-0).
Nu kijk, Eric ik zal je proberen uit te leggen wat het (voor mij) essentiële verschil is.
Bij demotiedammen komt de winst (2-0) voort uit het spel zelve.
Dat heeft wat mij betreft de voorkeur boven afspraken (ook wel boekhoudkundige oplossingen genoemd). De bezwaren worden groter naarmate er meer afspraken worden gemaakt, afspraken die dus niet voorkomen uit de spelregels.
De trend gaat dan worden, 3 schijven 1,5 - 0,5 2 schijven 1,4 - 0,6 1 schijf 1,3 0,7: erg omslachtig en het eindspel wordt hierdoor gerekt.
Ik moet zeggen dat ik juist de inperking van het eindspel wel zie zitten. Ik heb nooit 4 om 2 eindspelen leuk gevonden eerlijk gezegd.
Men gaat dingen uitspelen die onder de regels van het spel niet kansrijk zijn. 3 om 1 is wel kansrijk maar 2 om 1 niet bij klassiek dammen.
Maar bij demotiedammen wint het gewoon vlotjes. Daar voel ik meer voor.
Men moet ook niet uit het oog verliezen dat ik mijn steun gaf aan DT, niet omdat ik ZELF de meest fantastische oplossing vond (wel veel beter dan klassiek dammen), maar omdat dat het enige systeem was waarvoor draagvlak leek te bestaan.
Het veranderen van mijn mening zal ook een rol gespeeld hebben. Ik discussieer niet voor niks op fora. Ik doe dat niet alleen om anderen te overtuigen, maar ook om te leren van argumenten door anderen aangedragen. Zo heb ik wel sympathie voor het standpunt van JP gekregen dat DT een te marginale invloed op de remisemarge heeft.

Trouwens, gemene Eric, je beweerde eens dat umlaut met een U moest, en je had me afgebluft, maar laatst zocht ik het op en het moet volgens meneer Van Dale met een u! Zo! haha.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon May 10, 2004 08:47

Hanco Elenbaas wrote:
Ajax-fan wrote:Misschien moet er weer iemand zoals bijv. Roozenburg komen. Iemand die zijn eigen strategie ontwikkeld zodat er weer een hoop nieuwe strategische ideeen, combinaties, offers, remisegaatjes etc. ontstaan. Wordt wel moeilijk natuurlijk omdat er al heel veel strategie bekent is. Misschien een uitdaging voor de wereldtoppers. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Precies Ajax-fan!
Gefeliciteerd met het landskampioenschap. Geniet er nog maar even van, want de komende jaren zal Ruud Gullit jullie minder-plezierige jaren gaan bezorgen.
Oefff Hanco, gelukkig heb je meer verstand van dammen dan van voetbal..... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 10, 2004 09:31

Mark Hees wrote: Oefff Hanco, gelukkig heb je meer verstand van dammen dan van voetbal..... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Dat vraag ik me nog af Mark.
Maar belangrijker is dat Ruud Gullit meer verstand heeft van voetbal dan van dammen.

Koops

Post by Koops » Mon May 10, 2004 10:07

Kosmos wrote:
Trouwens, gemene Eric, je beweerde eens dat umlaut met een U moest, en je had me afgebluft, maar laatst zocht ik het op en het moet volgens meneer Van Dale met een u! Zo! haha.
Tjalling, ik denk dat Eric het heeft opgezocht in een Duits woordenboek.

Koops

Post by Koops » Mon May 10, 2004 10:36

Eric van Dusseldorp wrote: Je hebt de oplossing (weer) klaar Tjalling, maar je mist de kern van mijn betoog. Mijn stelling is (maar ik zeg ik niet dat ik helemaal gelijk heb):
Hier ben ik het niet mee eens. Als het spel niet meer moeilijk genoeg zou zijn zouden de topspelers het volledig kunnen doorgronden en zouden ze allemaal hetzelfde niveau hebben en dus ook eenzelfde rating hebben. Ze zouden bovendien geen enkele fout meer maken, en daar zijn zelfs de huidige supertoppers nog niet.
Er zijn namelijk nog steeds verschillen tussen de topspelers. Waar de verschillen op een lager niveau echter wel tot uiting komen in de uitslag zijn de verschillen tussen de toppers van dien aard dat ze verdwijnen in de remisemarge. Alhoewel ik nog lang niet ben met mijn onderzoekje naar de remisemarge heb ik al wel een vooronderstelling: Tot een bepaalde rating is het remisepercentage recht evenredig met de rating van de spelers indien twee spelers met een ongeveer gelijkwaardige rating tegen elkaar spelen. Boven een bepaalde grens (1500?) zijn de fouten die worden gemaakt echter te klein om van doorslaggevende betekenis te zijn. Dit is een gevolg van de remisemarge die te groot is om het damspel toe te staan om kleine verschillen op topniveau te meten.

Als bovenstaande klopt, maar dat weet ik dus nog niet zeker, blijft er geen andere keuze over dan op een andere manier het verschil tussen de toppers te bepalen, namelijk door te kijken wie van deze spelers het makkelijkst wint van mindere goden. Matches worden afgeschaft, zoals Eric graag wil, en echte toptoernooien kunnen niet worden gehouden want we hebben subtoppers nodig om de eindstand te kunnen bepalen.

Dit zal in de toekomst alleen maar erger worden omdat de rating van topspelers door de decennia heen alleen maar gestegen is (onderzoek van Bakker in HND, nummers weet ik niet meer) en ik geen reden heb om aan te nemen dat deze trend gestopt is.

Ajax-fan wrote: Misschien moet er weer iemand zoals bijv. Roozenburg komen. Iemand die zijn eigen strategie ontwikkeld zodat er weer een hoop nieuwe strategische ideeen, combinaties, offers, remisegaatjes etc. ontstaan. Wordt wel moeilijk natuurlijk omdat er al heel veel strategie bekent is. Misschien een uitdaging voor de wereldtoppers.
Dit is weer lekker simpel. De spelers spelen weer te slap, te veel op remise en ze bedenken geen nieuwe dingen. Wat een onzin.
Ik weet niet waar jij de laatste twintig jaar bent geweest, maar iemand als Tsjizjov heeft volledig nieuwe strategieën ontwikkeld binnen het klassiek. Dat hadden de concurrenten eerst niet helemaal niet door waarna Tsjzjov met een superscore kampioen kon worden in Toulon. Nu het spel echter goed is bestudeerd en elke grootmeester op de hoogte is van deze manier van spelen weten ze ook hoe ze dit moeten tegenspelen.

Koops

Post by Koops » Mon May 10, 2004 10:36

test

Post Reply