KNDB Ledenaantallen

Post Reply
Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Fred van Amersfoort » Sun Mar 12, 2017 17:11

Ik heb helemaal niet liggen slapen maar betoog al jaren dat dit een heilloze weg is.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Marcel Kosters » Sun Mar 12, 2017 17:18

Fred van Amersfoort wrote:Ik heb helemaal niet liggen slapen maar betoog al jaren dat dit een heilloze weg is.
Je hebt gelijk. Ik hoop vurig dat je nu niet een kusje terug verwacht? :roll: Nou ja: eentje voor de goede zaak moet kunnen :wink: .
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Fred van Amersfoort » Sun Mar 12, 2017 17:47

Dank je Marcel. Zonder tong hoor. We gaan elkaar zeker nog ontmoeten als ik met de tank ergens naar binnen moet. En ik zal je sparen en Johan Krajenbrink ook. Na de puinhoop komt de opbouw

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by playforstacks » Sun Mar 12, 2017 21:08

Inmiddels heb ik al wat genuanceerd. (en ga in loop van de komende weken nog alle vragen beantwoorden maar voor nu:

Ik ben er wel van overtuigd dat de penningmeester het beste met de damsport voor heeft en een idee heeft welk beleid daarvoor nodig is. Ook ben ik zins gisteren er nog meer van overtuigd dat voorzitter Hans Vermeulen het beste voor heeft met de topsport.

Zonder dat veel bondsraadsleden het nu al door hebben was er echt een "game changer" tijdens de vergadering. de penningmeester die de vorige vergadering nog (met zichtbare moeite) de vergadering een misleidend cijfer presenteerde (namelijk 0.89 euro contributie geld gaat maar naar topsport), kon deze onzin in deze vergadering niet meer volhouden.
Ze gaf toe dat het voorstel tot contributie verhoging een soort wanhoop was voor verandering. "een signaal" omdat er "geen fuck naar breedtesport gaat"
En ja de penningmeester kan dit als geen ander weten, ook al wisten we dit eigenlijk allemaal al wel.

Maar ga er maar aan staan als vrijwillige penningmeester daar wat aan te doen met een totaal professioneel apparaat (met grote persoonlijke belangen) en een sluwe topsportvoorzitter, Het is nu aan de bondsraad om in actie te komen en deze "game changer" om te zetten in daadwerkelijk beleidsverandering en verbetering van de organisatie voor de damsport.

User avatar
mikkeltje
Posts: 391
Joined: Tue Oct 19, 2004 21:53
Location: Diemen
Contact:

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by mikkeltje » Mon Mar 13, 2017 00:05

playforstacks wrote:Inmiddels heb ik al wat genuanceerd. (en ga in loop van de komende weken nog alle vragen beantwoorden maar voor nu:

Ik ben er wel van overtuigd dat de penningmeester het beste met de damsport voor heeft en een idee heeft welk beleid daarvoor nodig is. Ook ben ik zins gisteren er nog meer van overtuigd dat voorzitter Hans Vermeulen het beste voor heeft met de topsport.

Zonder dat veel bondsraadsleden het nu al door hebben was er echt een "game changer" tijdens de vergadering. de penningmeester die de vorige vergadering nog (met zichtbare moeite) de vergadering een misleidend cijfer presenteerde (namelijk 0.89 euro contributie geld gaat maar naar topsport), kon deze onzin in deze vergadering niet meer volhouden.
Ze gaf toe dat het voorstel tot contributie verhoging een soort wanhoop was voor verandering. "een signaal" omdat er "geen fuck naar breedtesport gaat"
En ja de penningmeester kan dit als geen ander weten, ook al wisten we dit eigenlijk allemaal al wel.

Maar ga er maar aan staan als vrijwillige penningmeester daar wat aan te doen met een totaal professioneel apparaat (met grote persoonlijke belangen) en een sluwe topsportvoorzitter, Het is nu aan de bondsraad om in actie te komen en deze "game changer" om te zetten in daadwerkelijk beleidsverandering en verbetering van de organisatie voor de damsport.
Alsof we astronauten opleiden...

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by playforstacks » Mon Mar 13, 2017 04:07

Back to the topic ledenaantallen


inmiddels de ledencijfers van NOC NSF tot mijn beschikking.

Zij melden mij dat de dambond:

lidmaatschappen 2013: 4980
lidmaatschappen 2014: 4776
lidmaatschappen 2015: 4491


De cijfers komen niet overeen met de cijfers die de KNDB heeft gepubliceert wat toch opmerkelijk is.

Ton van Namen
Posts: 198
Joined: Mon Feb 13, 2017 07:23
Real name: Ton van Namen

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Ton van Namen » Mon Mar 13, 2017 08:55

playforstacks wrote:Back to the topic ledenaantallen


inmiddels de ledencijfers van NOC NSF tot mijn beschikking.

Zij melden mij dat de dambond:

lidmaatschappen 2013: 4980
lidmaatschappen 2014: 4776
lidmaatschappen 2015: 4491


De cijfers komen niet overeen met de cijfers die de KNDB heeft gepubliceert wat toch opmerkelijk is.
Het lijkt me handig om de cijfers uit de KNDB rapportage en de NOCNSF rapportages naast elkaar te zetten.

Jaar KNDB NOCNSF Verschil
2013 5426 4980 446
2014 5293 4776 517
2015 5027 4491 536

Gebruikte bronnen :
Voor de KNDB de ledenrapportages zoals vermeld op de KNDB-site
Voor NOCNSF de ledenrapportages zoals vermeld op de NOCNSF-site
(De cijfers die Thijs hierboven meldt komen overeen met de rapportages van NOCNSF)

In de toelichting op de cijfers van 2013 meldt NOCNSF dat zij gebruik maakt van het KISS systeem.
Hierbij leveren de sportbonden per lid jaarlijks de volgende gegevens aan: postcode, geslacht,
geboortedatum, sportbond en ingangsdatum van het lidmaatschap.

Er zijn een aantal gevolgen :
1) Een lid kan slechts een keer geteld worden (NOCNSF geeft unieke leden, bij de KNDB worden lidmaatschappen geteld (dubbelleden tellen dus dubbel mee))
2) Indien van leden niet alle genoemde gegevens aangeleverd worden, dan worden ze bij NOCNSF niet geteld (bijvoorbeeld als ingangsdatum lidmaatschap of geboortedatum niet vermeld is)

Ik denk dat 1) de belangrijkste verklaring is (niet dubbeltellen van dubbelleden door NOCNSF, terwijl de KNDB dat wel doet).
Het KNDB cijfer werkt beter voor het schatten van de contributie-inkomsten (mits de meest recente gegevens gebruikt worden), het NOCNSF cijfer geeft een betere indruk van de hoeveelheid actieve witte leden.

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by playforstacks » Mon Mar 13, 2017 11:01

Nee Ton dat denk ik niet.

er staat namelijk in diezelfde rapportages : "In 2015 bedroeg het totale aantal lidmaatschappen van alle aangesloten sportbonden 5.292.310, verdeeld over 4.360.720 mensen."

ik vermelde de lidmaatschappen van NOC NSF voor de dambond.


Verder heb je het ook mis dat het ledental die de KNDB publiceert relevant is voor de contributie inkomsten. Namelijk neemt de KNDB de bijzondere bonden mee. En zoals wij beiden hebben kunnen horen zaterdag werd na jaren toegegeven dat die geen contributie betalen! (ja er was namelijk een bijzondere bond lid aanwezig op de vergadering die dit aangaf)

Wat weer laat zien hoeveel er mis is binnen de KNDB aangezien ik 2 weken geleden nog een onderbouwing van begrote contributie heb ontvangen waar er 2500 begroot werd voor contributie inkomsten van bijzondere bonden.

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by playforstacks » Mon Mar 13, 2017 11:10

onderbouwing van het bovenstaande:

"Deze rapportage heeft te allen tijde betrekking op het aantal lidmaatschappen dat door middel van
de beschreven werkwijze is aangeleverd. In het geval dat een persoon meerdere lidmaatschappen
heeft binnen een sportbond, worden deze lidmaatschappen afzonderlijk bij elkaar opgeteld"


Dus Ton even iets anders verzinnen, we komen er miss wel :wink:

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Fred van Amersfoort » Mon Mar 13, 2017 11:25

De discussie begint zinloos te worden: Een bestuur en een bondsraad die niet in staat blijkt om bij een zeer kleine bond het werkelijke ledental te noemen is simpelweg onbekwaam. Omdat je moeilijk het hele voetbalteam naar huis kunt sturen moeten we maar beginnen bij de trainer en de manager: bij ons zijn dat secretaris en voorzitter. Wat nu nodig is, is een keiharde staatsgreep. Vanaf heden ben ik uw legerleider en bent u omsingeld. Zet uw auto in de berm, maak de weg vrij, mijn tanks moeten er langs. Wij stappen nu uit de NOC/NSF en we gaan nu afscheid nemen van het bondsburo.

Ton van Namen
Posts: 198
Joined: Mon Feb 13, 2017 07:23
Real name: Ton van Namen

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Ton van Namen » Mon Mar 13, 2017 12:19

playforstacks wrote:onderbouwing van het bovenstaande:

"Deze rapportage heeft te allen tijde betrekking op het aantal lidmaatschappen dat door middel van
de beschreven werkwijze is aangeleverd. In het geval dat een persoon meerdere lidmaatschappen
heeft binnen een sportbond, worden deze lidmaatschappen afzonderlijk bij elkaar opgeteld"

Ondertussen heb ik deze tekst ook gevonden (bij de telling van 2015) en op basis daarvan heb jij gelijk.
In 2013 toen NOCNSF met KISS begon, werd er (in mijn optiek) een andere uitleg gegeven.

Wat ik wel begrijp is dat de KNDB een dump maakt van de ledenbestand, die opstuurt naar NOCNSF, waarna die dump ingevoerd wordt in KISS, waarbij KISS checkt of gegevens van leden compleet zijn. Als de gegevens niet compleet zijn dan telt een lid niet mee.

Het is dus niet zo dat de totaalaantallen van de KNDB automatisch een op een overgenomen worden door NOCNSF.
En dat er administratief (of in de communicatie van KNDB en/of NOCNSF) iets niet lekker gaat is wel duidelijk.
playforstacks wrote:Dus Ton even iets anders verzinnen, we komen er miss wel :wink:
De eerste vraag is nu dus :" Wat stuurt het bondsbureau op (en welk totaal staat er onderaan de dump)"
Komt dat getal overeen met het getal wat NOCNSF publiceert of komt het overeen met wat op de KNDB site staat ?

(of om het nog gezelliger te maken, krijgen we een nieuw getal ?).

Volgens mij heb jij een ingang op het bondsbureau, die je dat wel kan vertellen.
playforstacks wrote:Verder heb je het ook mis dat het ledental die de KNDB publiceert relevant is voor de contributie inkomsten. Namelijk neemt de KNDB de bijzondere bonden mee. En zoals wij beiden hebben kunnen horen zaterdag werd na jaren toegegeven dat die geen contributie betalen! (ja er was namelijk een bijzondere bond lid aanwezig op de vergadering die dit aangaf)

Wat weer laat zien hoeveel er mis is binnen de KNDB aangezien ik 2 weken geleden nog een onderbouwing van begrote contributie heb ontvangen waar er 2500 begroot werd voor contributie inkomsten van bijzondere bonden.
Wat ik bedoelde is dat voor de schatting van de contributie inkomsten dubbelleden inderdaad dubbel geteld moeten worden.
En dat daarbij de meest recente gegevens gebruikt moeten worden (dit hoeven niet de gepubliceerde gegevens te zijn, het mogen ook de cijfers van latere data zijn).

Aan de bijzondere bonden had ik bij het schrijven van mijn vorige bericht even niet gedacht. Ik vond het ook verrassend om zaterdag te horen dat de leden van deze bonden geen contributie aan de KNDB betalen. En ik kan het ook niet rijmen met geschatte contributie-inkomsten van hen van € 2500. Maar omdat geen van de bondsraadsleden hier een opmerking over maakte, nam ik aan dat ik de enige was die dit niet begreep.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Marcel Kosters » Mon Mar 13, 2017 14:04

Ton van Namen wrote:Aan de bijzondere bonden had ik bij het schrijven van mijn vorige bericht even niet gedacht. Ik vond het ook verrassend om zaterdag te horen dat de leden van deze bonden geen contributie aan de KNDB betalen. En ik kan het ook niet rijmen met geschatte contributie-inkomsten van hen van € 2500. Maar omdat geen van de bondsraadsleden hier een opmerking over maakte, nam ik aan dat ik de enige was die dit niet begreep.
De KNDB mag van NOC*NSF de leden van de aan de KNDB verbonden bijzondere bonden meetellen in het aantal KNDB-leden. De KNDB geeft NOC*NSF-geld door aan de bijzondere bonden, maar houdt hier een bedrag op in, in ieder geval ter grootte van de contributie afdracht van de leden van de bijzondere bonden aan de KNDB.

Het minimaal door NOC*NSF vereiste contributie bedrag per lid om in de ledentellingen van NOC*NSF te worden meegenomen is 5 euro. Dus de KNDB brengt vijf euro per lid van een bijzondere bond in rekening aan de bijzondere bonden. De leden van deze bonden merken dat niet omdat de KNDB deze contributie inhoudt op het door te geven geld van NOC*NSF.

De NOC*NSF eis van een minimum contributie bedrag per lid is ontstaan naar aanleiding van een stunt van de ski-bond. Deze boekte een spectaculaire ledenwinst en maakte zodoende ook aanspraak op spectaculair meer NOC-gelden. Waar deze ledenwinst vandaan kwam? De ski-bond had een deal gesloten met een verzekeraar die bij iedere afgesloten (wintersport)verzekering een gratis lidmaatschap van de ski-bond gaf.
Last edited by Marcel Kosters on Mon Mar 13, 2017 16:25, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Frans de Jonge » Mon Mar 13, 2017 15:56

Marcel Kosters wrote:
Ton van Namen wrote:Aan de bijzondere bonden had ik bij het schrijven van mijn vorige bericht even niet gedacht. Ik vond het ook verrassend om zaterdag te horen dat de leden van deze bonden geen contributie aan de KNDB betalen. En ik kan het ook niet rijmen met geschatte contributie-inkomsten van hen van € 2500. Maar omdat geen van de bondsraadsleden hier een opmerking over maakte, nam ik aan dat ik de enige was die dit niet begreep.
De KNDB mag van NOC*NSF de leden van de aan de KNDB verbonden bijzondere bonden meetellen in het aantal KNDB-leden. De KNDB geeft NOC*NSF geld door aan de bijzondere bonden, maar houdt hier een bedrag op in, in ieder geval ter grootte van de contributie afdracht van de leden van de bijzondere bonden aan de KNDB.

Het minimaal door NOC*NSF vereiste contributie bedrag per lid om in de ledentellingen van NOC*NSF te worden meegenomen is 5 euro. Dus de KNDB brengt vijf euro per lid van een bijzondere bond in rekening aan de bijzondere bonden. De leden van deze bonden merken dat niet omdat de KNDB deze contributie inhoudt op het door te geven geld van NOC*NSF.

De NOC*NSF eis van een minimum contributie bedrag per lid is ontstaan naar aanleiding van een stunt van de ski-bond. Deze boekte een spectaculaire ledenwinst en maakte zodoende ook aanspraak op spectaculair meer NOC-gelden. Waar deze ledenwinst vandaan kwam? De ski-bond had een deal gesloten met een verzekeraar die bij iedere afgesloten (wintersport)verzekering een gratis lidmaatschap van de ski-bond gaf.
:lol:
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Casper van der Tak » Tue Mar 21, 2017 10:03

Zie het volgende bericht:

http://www.volkskrant.nl/sport/sponsorg ... ~a4476834/

Ik zou voorstellen dat de Rabo benaderd voor sponsoring van de breedtesport, en als er enige interesse is er dan gelijk een plan gemaakt wordt door bestuur & bondsraad + lokale initiatiefnemers.

Post Reply