WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post Reply
Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Leri » Tue Dec 13, 2016 17:57

Uiteraard. Maar voor niet dammers die hopelijk het WK ook bekijken niet, als er dan geen uitslag staat. Ik zat zelf half te kijken en niet mee te denken en had het laat door.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Henk de Witt » Wed Dec 14, 2016 12:03

Menselijkerwijs is de tweekamp beslist. Het krachtsverschil tussen beide spelers is erg groot. Dat is wel het mooie van een tweekamp, in een toernooi wordt dit soms aan het oog onttrokken. Jan is nog erg jong, de uitslag van deze match zegt weinig over zijn uiteindelijke niveau. Roel is een terechte en prachtige wereldkampioen!

Hopelijk kan Georgiev zich nog een keer opladen. Het zou zonde zijn wanneer er nooit een match Boomstra-Georgiev zou komen.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Henk de Witt » Wed Dec 14, 2016 12:59

Onderstaand een column van Roel Boomstra in het Dagblad van het Noorden na zijn overwinning in de achtste partij.

In mijn hoofd

Het is de bedoeling om in deze column niet al te veel over dammen te schrijven en dat is best wel moeilijk. Het is namelijk altijd makkelijker om iets vanuit je passie over te brengen. Deze keer wil ik echter wél schrijven over de partij van gisteren. Niet over de zetten, maar anders.

Dammen is niet echt een kijksport, omdat veel van de ‘actie’ in de hoofden van de spelers plaatsvindt. Verder is voor niet-dammers de betekenis van de zetten op het bord moeilijk te raden. Daarom dit verslagje zonder technische analyse, maar mét een kijkje in mijn hoofd!

We spelen in de Eerste Kamer, waar de vice-voorzitter Jan en mij voor de partij kort toespreekt. De wethouder doet nog een symbolische eerste zet en dan beginnen we. Ik ben erg verkouden, maar ook Jan lijkt niet helemaal fit. Ik denk het te zien aan zijn zetten en de manier waarop hij achter het bord zit. We hebben er al zeven partijen op zitten, dus zo gek is dat ook niet. Er gebeurt niet veel in de partij, maar Jan komt in tijdnood. Ik taxeer mijn stand op dat moment als heel licht nadelig en probeer netjes naar remise te spelen.

Onder druk van de klok speelt Jan dan plots een onhandige zet. Nu zijn de rollen omgedraaid en moet hij problemen oplossen. Eigenlijk ben ik niet met het resultaat bezig en mijn zetten spelen zich als vanzelf. Net als Jan bereken ik wel varianten, maar hij moet de lastige afwegingen maken.

Een paar zetten later komt er een stand op het bord waarin ik volgens mij kan winnen. Even vraag ik me af of dat echt zo is, maar al snel speel ik de juiste zet. Ja, het klopt en Jan reikt me de hand. Ik vul de uitslag in op het notatiebiljet, doe mijn oordopjes uit en zo ben ik weer terug in de echte wereld. Ik loop de zaal uit om mijn team op te zoeken en nu pas komt langzaam het besef … hatsjiekidee, de derde winstpartij is binnen!

ROEL BOOMSTRA

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Michel Stempher » Wed Dec 14, 2016 17:13

Het treffen tussen Roel en zijn moeder na de overwinning in de Eerste Kamer zei alles. Het contrast met de andere beelden die we nu allemaal wel kennen was enorm.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Marcel Kosters » Mon Dec 19, 2016 12:03

De huldiging van wereldkampioen Roel Boomstra zaterdag 17 december 2016.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=B8uwdbf4aDk[/youtube]
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Leri » Tue Dec 20, 2016 00:48

Aftermovie: https://www.youtube.com/watch?v=-rD_UQ7 ... e=youtu.be

Door Rienk van Marle


Deze werd ook goed bekeken, kwam ook bij DWDD in beeld.

https://www.facebook.com/rienk.vanmarle ... 390765548/

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Dec 20, 2016 02:50

Zaterdag 17 december was een mooie afsluitende dag van de zo prachtig verlopen Wereldtitelstrijd. Veel prachtige evenementen stonden op het programma en een bezoekje aan de slotdag was zeker de moeite waard. Er was een damontmoeting van Den Haag tegen Suriname, een simultaan van Ton Sijbrands, Demonstaties van Frerik Andriesen en Auke Scholma, een groot Jeugdtoernooi etc.etc.
Prachtige reclame voor de damsport, zoals de hele wereldtitelstrijd ook was. Hopelijk zullen we over enkele maanden al wat effecten kunnen waarnemen van een verhoogde populariteit van de damsport. Op Facebook zijn er in de groep "International Draughts" al honderden foto's van deze dag gepost, maar omdat niet iedereen op Facebook terecht kan, worden hieronder ook wat sfeerbeelden gepost van dé damhappening van het jaar!

Image
Het eerste bord, met Hin Wong tegen Frits Luteijn

Image
Harold Jagram was zo moedig om de opengevallen plek op bord twee op te vullen. Deze plek was bij aanvang van de match open gebleven, omdat Surinaamse topper Gaetano Nahar het niet voor elkaar had gekregen om op tijd in Scheveningen te arriveren.

Image
Henk de Witt speelde twee spannende (remise) partijen tegen oud kampioen van Suriname Pertap Malahe.

Image
Na vele jaren van afwezigheid in de damwereld is Hans van Woerkom gelukkig weer in de damarena te vinden. Hij nam het hier op tegen een erg sterk spelende Rajinder Jharap.

Image
Johan Pronk kwam goed voor de dag tegen Lucien Farzan (r)

Image
Den Haag wist de eerste wedstrijd te winnen, maar moest in de tweede match die dag een 10-10 gelijkspel toestaan aan het Surinaamse team
Image

Image
Wethouder Rabin Baldewsingh omringd door een deel van de Surinaamse vriendengroep, met vlnr Waldo Aliar, Chittra Jaipal, Wethouder Baldewsingh, Andrew Tjon A Ong, Shammie Kasnadi, Leo Aliar en Bhaan Dihal

Image
De kersverse trotse wereldkampioen, werd meteen op de foto vastgelegd

Image
De jeugd nog fel om de punten strijdend
Image

Image
De jeugdige dammers in afwachting van hun prijsuitreiking

Image
De prijsuitreiking bij de jeugd werd verzorgd door Cees de Leeuw, Alex Kruyshoop en Gerard Bruins

Image
Ook de kersverse wereldkampioen Roel Boomstra werd bij de prijsuitreiking bij de jeugd betrokken

Image
Simultaanspeler Ton Sijbrands had het erg moeilijk tegen Bondsvoorzitter Hans Vermeulen

Image
Tussen de bedrijven door was er tijd genoeg voor socializen. Vlnr Bas Baksoellah, Hans Vermeulen, moeder Yiğittürk en Berke Yiğittürk.

Image Overzicht van de simultaan van Ton Sijbrands
Image
Op de voorgrond de winnaars van de jeugdwedstrijden, die goed bij de prijsuitreiking betrokken werden. Toernooidirecteur Maarten Kolsloot had had er voor gezorgd dat ook de goed bezochte sluitingsceremonie tot in de puntjes verzorgd was, en een waardig slot van deze wereldtitelstrijd betekende
Image

Image
De hoofdrolspelers, met vlnr Rob Clerc, Wouter Sipma, Roel Boomstra, Jan Groenendijk, Rik Keurentjes en Harry Otten

Image
Jan Groenendijk en Roel Boomstra met in het midden de man, die er op toe zag, dat alles op rolletjes en volgens de regels verliep, hoofdarbiter Frank Teer

Image
Een mooie speech van de nummer twee van de wereld: Jan Groenendijk!

Image
Terechte blijdschap bij wereldkampioen Roel Boomstra met links vice wereldkampioen Jan Groenendijk en in het midden FMJD-president Harry Otten

Image
De buit is binnen!!

Image
Roel Boomstra kon eindelijk dolgelukkig de felicitaties in ontvangst nemen. Dit allemaal onder toeziend oog van zijn eerste trainer, de trotse Adrie Butzelaar, in de tijd toen hij als kleuter zijn damcarrière begon bij DVSB, in zijn geboorteplaats Soest.

Image
Iedereen wilde de nieuwe wereldkampioen wel feliciteren met zijn super prestatie. Hier met Andrew Tjon A Ong
Image
met Bondsvoorzitter Hans Vermeulen
Image
met Bert Dollekamp

Image
met Alexander Baljakin

Image
Roel te midden van Shammie Kasnadi, Chittra Jaipal op links en op rechts geflankeerd door zijn moeder en broer

Image
Hier ging het allemaal om
Image
Last edited by Andrew Tjon A Ong on Fri Dec 23, 2016 00:29, edited 1 time in total.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Marcel Kosters » Wed Dec 21, 2016 13:34

Voor wie (nog?) niet op Facebook zit: de coolste dam video tot nu. Advies om het geluid goed open te zetten!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CyVJavnci_s[/youtube]
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Leri » Wed Dec 21, 2016 16:13

Leuk filmpje

Post Reply