www.degrootstedammer.nl

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Eric van Dusseldorp

Re: Wirny

Post by Eric van Dusseldorp » Sat May 08, 2004 12:32

Kosmos wrote:
Ben Anoniem wrote:Waarom Clerc, Jansen, Heusdens genomineerd zijn en Virny niet, blijft in nevelen gehuld.
Het spelinzicht van Wirny is vele malen groter dan dat van de andere drie cracks.
Wirny is een van de allergrootste natuurtalenten.
Maar te weinig ambitieus om wereldkampioen te worden.
Hield wel Wiersma op 20 - 20 toen hij nog een knaap van 17 was!
En dan die Keller-omsingeling waarmee Wirny won!
De stijl van Wirny is gepolijst en correct. Tsjizjow heeft Wirny daarom heel hoog zitten.
Ja, voeg Wirny maar toe.
Goed, ik voeg 'm toe. Maar Wirny was geen 17 meer toen hij 20-20 speelde tegen Wiersma.

ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap » Sat May 08, 2004 13:48

Eric van Dusseldorp wrote:Ron Heusdens zou nooit op mijn lijst voorkomen, als hij niet meermalen de schaakwereld te kakken heeft gezet door de denktriatlon op zijn naam te schrijven. Een toppertje dus, op zijn manier.
Het gaat toch om DE GROOTSTE DAMMER?
Zijn activiteiten buiten de damwereld hebben hier dus niks mee te maken. Leuk voor hem dat hij ook zo goed kan schaken en dat hij die wereld op zijn kop kan zetten, maar dit heeft dus niks te maken met dammen.
Van de lijst afhalen zou ik zeggen, óf een betere reden verzinnen.
Verder snap ik de nominering van N'diaga Samb niet.
Zeker vanwege de reden 'sterkste Afrikaanse dammer van dit moment'.
In die lijn van redenering zouden we ook de sterkste Oceanische, Aziatische, Zuid-Amerikaanse en Noord-Amerikaanse dammers van dit moment moeten noteren. Iets wat me enigszins belachelijk lijkt.
Waarom wordt Samb genomineerd? Geef een duidelijke uitleg waarom, of laat hem alsjeblieft weg.
Zo zijn er vast nog wel meer dubieuze voorbeelden te noemen. Mijn inzicht in het spel en haar grootheden is echter niet genoeg om verder nog mensen aan te wijzen.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat May 08, 2004 14:13

ZevenInEenKlap wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Ron Heusdens zou nooit op mijn lijst voorkomen, als hij niet meermalen de schaakwereld te kakken heeft gezet door de denktriathlon op zijn naam te schrijven. Een toppertje dus, op zijn manier.
Het gaat toch om DE GROOTSTE DAMMER?
Zijn activiteiten buiten de damwereld hebben hier dus niks mee te maken. Leuk voor hem dat hij ook zo goed kan schaken en dat hij die wereld op zijn kop kan zetten, maar dit heeft dus niks te maken met dammen.
Van de lijst afhalen zou ik zeggen, óf een betere reden verzinnen.
Verder snap ik de nominering van N'diaga Samb niet.
Zeker vanwege de reden 'sterkste Afrikaanse dammer van dit moment'.
In die lijn van redenering zouden we ook de sterkste Oceanische, Aziatische, Zuid-Amerikaanse en Noord-Amerikaanse dammers van dit moment moeten noteren. Iets wat me enigszins belachelijk lijkt.
Waarom wordt Samb genomineerd? Geef een duidelijke uitleg waarom, of laat hem alsjeblieft weg.
Zo zijn er vast nog wel meer dubieuze voorbeelden te noemen. Mijn inzicht in het spel en haar grootheden is echter niet genoeg om verder nog mensen aan te wijzen.
Ron Heusdens heeft als geen ander aangetoond dat dammen als denksport niet onderdoet voor schaken. Een punt voor het dammen dus in de eeuwige controverse dammen-schaken. Ik kan me voorstellen dat iemand die juist met deze controverse bezig is, hem bovenaan zijn lijstje zet. (En een denksporttriathlon heeft natuurlijk wel degelijk met dammen te maken!)

Samb is de sterkste zwarte dammer van dit moment. Kan de stem krijgen van zwarte dammers die hem bewonderen, of zeer-politiek-correct denkende witte dammers.

Ik vind Heusdens en Samb geen goede voorbeelden van dammers die van de lijst af zouden kunnen/moeten. Over sommige anderen heb ik dan meer twijfels. Maar iedereen mag meedenken en uiteindelijk heb ik Wirny na enige druk ook op de lijst gezet.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sat May 08, 2004 14:28

Waarom wordt er zo moeilijk gedaan over die longlist? Hoe zeer ik bewonder wat Henk Stoop doet, de grootste dammer aller tijden is ie niet, maar hij mag van mij op de longlist.
Uiteindelijk komt de winnaar uit het rijtje (Roozenburg, Koeperman,) Sijbrands, Wiersma, Tsjitsjov en zal wel Sijbrands blijken te heten.
Of is dat gezever eigenlijk het belangrijkste onderdeel van het spel?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat May 08, 2004 15:07

Eric Sanders wrote:Waarom wordt er zo moeilijk gedaan over die longlist? Hoe zeer ik bewonder wat Henk Stoop doet, de grootste dammer aller tijden is ie niet, maar hij mag van mij op de longlist.
Uiteindelijk komt de winnaar uit het rijtje (Roozenburg, Koeperman,) Sijbrands, Wiersma, Tsjitsjov en zal wel Sijbrands blijken te heten.
De winnaar van www.degrootstenederlander.nl zal vermoedelijk Willem van Oranje zijn, waarschijnlijk op de voet gevolgd door (in willekeurige volgorde) Willem Drees sr., Rembrandt van Rijn, Johan Cruyff en Pim Fortuijn. Maar daarom is het niet minder leuk om zo'n verkiezing te organiseren. Ik ben wel benieuwd naar -pakweg- de toptwintig van zowel www.degrootstenederlander.nl als www.degrootstedammer.nl

Over Stoop heb ik ook mijn twijfels, maar ik wil onpartijdig overkomen. Laat iedereen maar commentaar blijven leveren en, vooral ook, nieuwe kandidaten voordragen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 08, 2004 15:43

Henk Smit staat er nog niet op.
Eerste leraar van Ton Sijbrands. Toen Henk Smit rond 1962, 1963 menigeen vertelde dat Ton ooit wereldkampioen zou worden, werd hij overal hartelijk uitgelachen.
Henk Smit was tientallen jaren damredakteur van het dagblad Trouw.
Hij was in de jaren '50 en '60 redakteur van Het Damspel. Hij had uitstekende contacten in de Sovjet-Unie en organiseerde onder meer radiowedstrijden tussen teams uit Nederland en de Sovjet-Unie, voor het eerst eind jaren '50, midden in de koude oorlog.
Hij was voorzitter van CDA (de voorloper van Amsterdam'80/Hiltex) en van de Amsterdamse dambond.
De Persvereniging van Damredakteuren was een initiatief van Henk Smit.
Ton Sijbrands is al enkele jaren bezig met het schrijven van een 'monografie' over Henk Smit. Naar verwachting zal dat een boek van zo'n 400, 500 pagina's worden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 08, 2004 15:52

Nog steeds staat op het lijstje van Eric bij Weiss de door Eric gedroomde voornaam Isodore. Hoe hardnekkig kan een mens in zijn dwalingen blijven volharden?
Weiss heette Isidore.
Zie J.F. Moser's Zak-encyclopedie, Arie van der Stoep's Alle typezetjes en Johan Bastiaannet's Schatkamer.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat May 08, 2004 16:00

Eric Sanders wrote:Waarom wordt er zo moeilijk gedaan over die longlist? Hoe zeer ik bewonder wat Henk Stoop doet, de grootste dammer aller tijden is ie niet, maar hij mag van mij op de longlist.

Minstens één hoort in dat rijtje niet thuis.

Omdat de winnaar iemand moet zijn, die niet bang was/is de strijd aan te gaan (in het echt dan natuurlijk, niet in een simultaan).
En iemand, die niet te vaak en te snel het woord "combine" in de mond nam.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 08, 2004 16:15

Ben Anoniem wrote:

Minstens één hoort in dat rijtje niet thuis.

Omdat de winnaar iemand moet zijn, die niet bang was/is de strijd aan te gaan (in het echt dan natuurlijk, niet in een simultaan).
En iemand, die niet te vaak en te snel het woord "combine" in de mond nam.
Tsjitsjov??? Wie heeft die scheldnaam nou weer verzonnen??
Combine. Te snel?? Ik zou niet te snel oordelen Denker. Er komen de laatste jaren viavia allerlei bekentenissen boven water...
Te bang? Hoe krijg je dan zo'n erelijst bij elkaar terwijl je te bang zou zijn. Leg ons dat eens uit Denker.
Virni moet erop. Als Eric het niet wil doen, doen we het toch gewoon zelf.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat May 08, 2004 16:17

Er staat nu Isidore.
Henk Smit heb ik er maar opgezet.
En Bert, je mag straks gewoon stemmen, net als ieder ander.
Virni staat als Wirny dus bij de w. Het is arbitrair hoe je namen uit het Cyrillisch overzet. Ik ben 'Wirny' het meest tegengekomen.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sat May 08, 2004 17:10

Hanco Elenbaas wrote:Tsjitsjov??? Wie heeft die scheldnaam nou weer verzonnen??
Ik. Hoewel het niet als scheldnaam bedoeld is.
Zoals Eric al zegt: je kunt niet eenduidig Cyrillische tekens in het Nederlands overzetten. Als er af en toe zelfs een foute overzetting gemaakt wordt, dan is het spijtig als je daar over valt.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sat May 08, 2004 17:14

Eric van Dusseldorp wrote:Maar daarom is het niet minder leuk om zo'n verkiezing te organiseren.
Helemaal mee eens, maar ik zou niet zo moeilijk doen over in jouw ogen twijfelachtige kandidaten (zoals Wirni), want iedereen die nu toegevoegd wordt is toch kansloos.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 08, 2004 17:28

Eric Sanders wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Tsjitsjov??? Wie heeft die scheldnaam nou weer verzonnen??
Ik. Hoewel het niet als scheldnaam bedoeld is.
Zoals Eric al zegt: je kunt niet eenduidig Cyrillische tekens in het Nederlands overzetten. Als er af en toe zelfs een foute overzetting gemaakt wordt, dan is het spijtig als je daar over valt.
Sorry Eric! Ik heb de fout Tsjitsjov zelf ook wel eens gemaakt rond 1988, vandaar ook.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sat May 08, 2004 17:39

Hanco Elenbaas wrote:Sorry Eric! Ik heb de fout Tsjitsjov zelf ook wel eens gemaakt rond 1988, vandaar ook.
Okidoki.
Hanco, jij spreekt toch (enigszins) Russisch. Wat is nou de uitspraak van die tweede medeklinker in Alexei's achternaam?
Wat is correcter, Tsjizov of Tsjizjov of nog iets anders?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 08, 2004 18:24

Eric Sanders wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Sorry Eric! Ik heb de fout Tsjitsjov zelf ook wel eens gemaakt rond 1988, vandaar ook.
Okidoki.
Hanco, jij spreekt toch (enigszins) Russisch. Wat is nou de uitspraak van die tweede medeklinker in Alexei's achternaam?
Wat is correcter, Tsjizov of Tsjizjov of nog iets anders?
Alèk-séj, met een ingehouden é-klank op het eind, vandaar beter een j schrijven op het eind, dan een i of een ï.
De vertaler Marko Fondse schrijft Aleksej voor de jongste van de gebroeders Karamazov, degene die meestal Aljosja wordt genoemd, maar ook Aljosja, Aljosjka, Aljosjenjka en Aljosjetsjka.
Tegenwoordig worden de Russische Aleksej's door hun vrienden en familie vaak Ljosja genoemd, zoals Alexanders Sasja of Anatoli's Tolja of Tolik.
Tsjizjov is de correcte weergave volgens Van den Baar, maar Tsjizjow kan ook, is volgens mij misschien zelfs beter, omdat de uitspraak van die laatste letter aan het einde van een woord meer een w is dan een v, iets er tussen in, in elk geval.
Aan het begin van een woord is het zeker beter om een W te schrijven, omdat de klank dan heel dicht bij de nederlandse w zit, dus Eric van Dusseldorp heeft wel gelijk met Wirni. Maar wat die y dan doet bij Eric's Wirny, lijkt me betwistbaar.

Post Reply