Ik kan me heel goed voorstellen dat als WSDV onvoldoende vrijwilligers heeft omdat er 2 teams moeten spelen op een toernooidag, dat zij dan noodgedwongen moeten afzien van de organisatie. Kan je het zo niet lezen Thijs?playforstacks wrote:Henk jij was toch altijd zo van de regeltjes?henk stoop wrote: Volstrekte onzin.
De WK-organisatie heeft heel netjes een goed gemotiveerd verzoek (veel WSDV-ers zijn betrokken bij de organisatie) ingediend bij Denk en Zet. Daar hebben wij direct positief op gereageerd, mits onze spelers zouden kunnen en mits het 10 tegen 10 zou zijn.
In goed overleg zijn we zo uitgekomen op 3 december. En dat wordt dus de speeldatum.
Misschien bent u er nog niet op de hoogte van maar voorruitspelen is afgeschaft door de KNDB. Verder heeft de WK organisatie geen bevoegdheden om toestemming te geven tot verplaatsen van een nationale competitie wedstrijd. En heeft de bondsraad paar dagen geleden in meerderheid tegen gestemd tegen het voorruitspelen van Jan Groenendijk en Roel Boomstra (omdat die regel volledig is afgeschaft).
Blijkbaar als je wat macht en drukmiddelen hebt gelden de regels opeens niet?
Verder wat geen onzin is dat ik zwart op wit heb dat de WK organisatie (WSDV) tegen het bestuur heeft gezegd dat mochten zij geen toestemming verlenen tot verplaatsing van de wedstrijd van beiden WSDV teams dat de match dan niet door zou gaan.
WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva
-
- Real name: Frans de Jonge
Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
- Real name: Thijs van den Broek
Tuurlijk, Maar Frans u heeft zelf nog tegen gestemd op het voorstel van Hijken en WSDV of Roel en Jan hun wedstrijd van de 10de vooruit mochten spelen. Daar word dan tegen gestemd en dan is het organisatie comité (WSDV) daar boos over en gaan eisen dat dan heel de wedstrijd verzet moet worden. Daar delen ze nog even bij dat mocht het bestuur daar niet mee akkoord gaan de match niet door zal gaan.Frans de Jonge wrote: Ik kan me heel goed voorstellen dat als WSDV onvoldoende vrijwilligers heeft omdat er 2 teams moeten spelen op een toernooidag, dat zij dan noodgedwongen moeten afzien van de organisatie. Kan je het zo niet lezen Thijs?
Tuurlijk kunnen we met zijn alle hier net doen of alles heel netjes gaat maar als een club of organisatie comité zich zo onbeschoft gedraagt in de achterkamertjes heb ik er echt geen moeite mee dat mensen publiekelijk zien wat voor praktijken hier spelen.
sowieso dat hele comité is druk bezig de KNDB te chanteren, plannen een ronde van het WK op een nationale competitie dag (waar slaat dat op dan?), en dan ook nog moeilijk lopen doen. Publiciteit weten ze volgens mij niet eens wat dat betekend want het begint al over maand etc.
Ik heb het vertrouwen in damwereld (zeker de hogere bobo's) al lang verloren en dit soort zaken bevestigd alleen maar dat achterbaks is.
-
- Real name: Frans de Jonge
Met toestemming van Gerhard Gerritsen, Bondsraadslid, voorzitter Gelderse Dambond, voorzitter WSDV, enz enz. post ik zijn onderstaande toelichting aan de collega bondsraadsleden. Een mooi feitenrelaas. Een vereniging die de handen uit de mouwen steekt. Hulde!playforstacks wrote:Henk jij was toch altijd zo van de regeltjes?henk stoop wrote: Volstrekte onzin.
De WK-organisatie heeft heel netjes een goed gemotiveerd verzoek (veel WSDV-ers zijn betrokken bij de organisatie) ingediend bij Denk en Zet. Daar hebben wij direct positief op gereageerd, mits onze spelers zouden kunnen en mits het 10 tegen 10 zou zijn.
In goed overleg zijn we zo uitgekomen op 3 december. En dat wordt dus de speeldatum.
Misschien bent u er nog niet op de hoogte van maar voorruitspelen is afgeschaft door de KNDB. Verder heeft de WK organisatie geen bevoegdheden om toestemming te geven tot verplaatsen van een nationale competitie wedstrijd. En heeft de bondsraad paar dagen geleden in meerderheid tegen gestemd tegen het voorruitspelen van Jan Groenendijk en Roel Boomstra (omdat die regel volledig is afgeschaft).
Blijkbaar als je wat macht en drukmiddelen hebt gelden de regels opeens niet?
Verder wat geen onzin is dat ik zwart op wit heb dat de WK organisatie (WSDV) tegen het bestuur heeft gezegd dat mochten zij geen toestemming verlenen tot verplaatsing van de wedstrijd van beiden WSDV teams dat de match dan niet door zou gaan.
Het is makkelijk om te zeggen dat iets onzin is Henk maar misschien moet u eerst eens uw huiswerk doen dan. Ik kan u de informatie ook mailen dan kunt u daarna uw post editten dat wat ik schrijf wel klopt.
Beste bondsraadleden,
Graag wil ik reageren op de e-mail van 3 oktober van bondsraad lid Thijs van den Broek met als onderwerp “KNDB (bestuur) word gechanteerd door WSDV (voorzitter G. Gerritsen-bondsraadslid en achter de schermen mogelijk Harry Otten FMJD president-geld)”.
Ik constateer dat een bondsraad lid een insinuerend bericht verstuurt zonder de feiten te checken. Deze zijn als volgt:
- Er wordt in december een WK-match door de KNDB georganiseerd.
- De toernooidirecteur is Maarten Kolsloot, bijgestaan door bondsdirecteur Arjan de Vries.
- Een deel van de match wordt volgens planning op 8,9 en 10 december gespeeld in Wageningen.
- Kolsloot heeft enkele WSDV-ers verzocht om nevenactiviteiten (zoals een individueel schooldamkampioenschap op 10 december) tijdens de match te organiseren en contacten met de gemeente te onderhouden.
- Kolsloot heeft WSDV gevraagd om alle leden beschikbaar te houden op alle genoemde data ter ondersteuning van de organisatie.
- WSDV heeft aangegeven graag aan beide verzoeken mee te werken mits de sportieve belangen van WSDV hier niet door worden geschaad.
- Dit sportieve belang wordt concreet als WSDV op 10 december tijdens de 7e ronde van de nationale clubcompetitie zeer veel van haar spelers zou moeten missen (de gevolgen hiervan hoeven niet te worden toegelicht).
- Kolsloot heeft de KNDB verzocht de wedstrijden van WSDV op die dag in zijn geheel te verplaatsen en de tegenstanders in die ronde hierover benaderd.
- Al deze tegenstanders zien de belangen voor de damsport in en hebben hier positief op gereageerd zodat de wedstrijden naar nog definitief te bepalen data worden verplaatst.
- Uiteraard mogen de sportieve belangen van de tegenstanders van WSDV ook niet worden geschaad en hier wordt voor gezorgd.
- WSDV heeft aan de KNDB verzocht, gezien de bijzondere situatie, of Jan Groenendijk zijn wedstrijd deze ronde vooruit mag spelen.
- Tegenstander DEZ Culemborg heeft hier tegen geprotesteerd (dat is hun goed recht) en de bondsraad heeft dit verzoek afgewezen.
- WSDV legt zich bij deze beslissing neer want dit zijn immers de regels.
Ik ga er vanuit dat dit feitenrelaas helder is en verwijs ook graag een naar een bericht op het FMJD forum viewtopic.php?f=65&t=7600&start=60#p116553. Op deze positieve wijze kan er dus ook worden bericht over de WK-match. WSDV is het met Frans de Jonge eens dat het beter was geweest als de KNDB in haar planning van de nationale clubcompetitie rekening had gehouden met de WK-match. Daar is nu (in oktober) niets meer aan te doen en met de oplossing van het verplaatsen van de wedstrijden van WSDV wordt het maximaal haalbare bereikt. De WK-match incl. de organisatie van nevenactiviteiten heeft een grote promotiewaarde en is in het belang van de damsport.
WSDV maakt graag van deze gelegenheid gebruik om de bondsraad te wijzen op de gevolgen van het afschaffen van de vooruitspeelregeling. Wij zijn het in de basis eens dat deze regeling is afgeschaft maar dit heeft wel ongewenste gevolgen voor een vereniging als de onze. In de lopende competitie mist WSDV als gevolg hiervan meerdere keren meerdere spelers:
- 29-10 WSDV-020: Rik Keurentjes, Ester van Muijen en Matthias de Kruijf (allen door de KNDB aangesteld als begeleiders tijdens het jeugd WK)
- 03-12 (meest waarschijnlijke datum) WSDV-DEZ Culemborg: Jan Groenendijk (speelt WK-match) en Rik Keurentjes (door de KNDB aangesteld als begeleider van Jan)
In al deze gevallen mist WSDV spelers als gevolg van aanwijzingen vanuit de KNDB. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat wij “de dupe worden” van onze activiteiten voor de jeugd/damsport. Het lijkt mij dat ook de bondsraad een actief jeugd- en promotiebeleid van verenigingen zal stimuleren.
Met hartelijke groet,
Gerhard Gerritsen
Voorzitter WSDV
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
Een feitenrelaas waaruit blijkt dat het probleem toch echt door WSDV geschapen is. daarnaast word er niet gereageerd op de feiten die ik al had genoemd . (zoals het dreigement de match niet door te laten gaan mits geen toestemming tot voorruitspelen werd gegeven)
Dat de nationale competitie maar moet wijken (in totaal is hierboven te lezen) voor de WK match laat zien dat de voorzitter van WSDV toch niet helemaal snap hoe het werkt. Als de KNDB echt deze match had georganiseerd zou er helemaal geen WK wedstrijd op zaterdag 10 december gespeeld worden. Het slaat ook nergens op om dat te doen want dan zitten er zo'n 1000+ Nederlandse damfanaten zelf achter het dambord.
jammer dat zowel WSDV als het organisatie comité niet gewoon inzien dat het beste zou zijn als er geen WK partij word gespeeld op een nationale competitie dag. Helaas kiezen zij zelf voor veel gedoe en gaan dan ook allerlei eisen stellen die tegen de reglementen van de KNDB in gaan (en bondsraadsbesluit). De druk die daarbij word uitgeoefend is beschamend voor zowel WSDV als het organisatie comité.
Ook het disrespect naar de KNDB toe in bovenstaande mail, dat WSDV de dupe zou zijn van de KNDB. Wat een belachelijke uitspraak zonder het (geldverspillende) beleid van de KNDB zouden zowel Jan Groenendijk als Roel Boomstra nu niet eens een match spelen. en zou WSDV nu geen ereklasse spelen.
Dat de nationale competitie maar moet wijken (in totaal is hierboven te lezen) voor de WK match laat zien dat de voorzitter van WSDV toch niet helemaal snap hoe het werkt. Als de KNDB echt deze match had georganiseerd zou er helemaal geen WK wedstrijd op zaterdag 10 december gespeeld worden. Het slaat ook nergens op om dat te doen want dan zitten er zo'n 1000+ Nederlandse damfanaten zelf achter het dambord.
jammer dat zowel WSDV als het organisatie comité niet gewoon inzien dat het beste zou zijn als er geen WK partij word gespeeld op een nationale competitie dag. Helaas kiezen zij zelf voor veel gedoe en gaan dan ook allerlei eisen stellen die tegen de reglementen van de KNDB in gaan (en bondsraadsbesluit). De druk die daarbij word uitgeoefend is beschamend voor zowel WSDV als het organisatie comité.
Ook het disrespect naar de KNDB toe in bovenstaande mail, dat WSDV de dupe zou zijn van de KNDB. Wat een belachelijke uitspraak zonder het (geldverspillende) beleid van de KNDB zouden zowel Jan Groenendijk als Roel Boomstra nu niet eens een match spelen. en zou WSDV nu geen ereklasse spelen.
-
Ik snap het allemaal niet zo.
In mei is al duidelijk dat de match in december zal plaatsvinden.
Waarschijnlijk waren ook de speeldagen al redelijk snel bekend.
Zet het competitieprogramma van de Nationale Competitie dan gewoon om en laat
december vrij. Dan kan iedereen, die dat wil op die zaterdag naar de WK-match.
Op 4 maart is nacompetitie gepland, daar zou - alsnog - ronde 7 van de Nationale Competitie naar toe kunnen.
Op 18 maart dan nacompetitie. Weliswaar is dan ook het NK Vrouwen, maar zoveel vrouwen zullen dan toch niet in nacompetitie spelen....?
Op 4 maart is nacompetitie gepland, daar zou - alsnog - ronde 7 van de Nationale Competitie naar toe kunnen.
Op 18 maart dan nacompetitie. Weliswaar is dan ook het NK Vrouwen, maar zoveel vrouwen zullen dan toch niet in nacompetitie spelen....?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
In de Hoofdklasse B is ook al een wedstrijd ver vooruit gespeeld. Kennelijk wordt daar goedkeuring aan verleend.
Dammend Tilburg - Dammend Tilburg 2 uit de 10e(!) ronde is gespeeld op 10 september 2016. Normaal gesproken zou die wedstrijd op 4 februari 2017 worden gespeeld.
Dammend Tilburg - Dammend Tilburg 2 uit de 10e(!) ronde is gespeeld op 10 september 2016. Normaal gesproken zou die wedstrijd op 4 februari 2017 worden gespeeld.
-
Voor zover ik weet is dit wel volgens de regels gegaan omdat beiden teams elkaar niet troffen in de eerste 6 rondes. moest de wedstrijd vooraf werden gespeeld om mogelijke competitievervalsing tegen te gaan.Rob wrote:In de Hoofdklasse B is ook al een wedstrijd ver vooruit gespeeld. Kennelijk wordt daar goedkeuring aan verleend.
Bij het samenstellen van het rooster van de nationale competitie heb je te maken met wensen van verenigingen en met regels. Clubs spelen met meerdere teams samen in dezelfde groep en willen graag tegelijk thuis spelen. Dan is het schipperen met de ronde waarin beide teams elkaar treffen. Het is niet altijd mogelijk om dit in de eerste 6 rondes te plannen. In dat geval moet de wedstrijd vooruit worden gespeeld.
In sommige tweede klassen zijn maar 9 rondes. De speeldagen van rondes 1 en 2 zijn gebruikt om aan bepaalde wensen van verenigingen te voldoen. Dit is in alle gevallen gebeurd in overleg met beide betrokken teams.
In sommige tweede klassen zijn maar 9 rondes. De speeldagen van rondes 1 en 2 zijn gebruikt om aan bepaalde wensen van verenigingen te voldoen. Dit is in alle gevallen gebeurd in overleg met beide betrokken teams.
Last edited by GuidoB on Tue Oct 04, 2016 23:16, edited 1 time in total.
Dan nog even op persoonlijke titel.
Gerhard Gerritsen moet niet zeuren. WSDV mag heel blij zijn dat hun tegenstanders meewerken aan vooruitspelen, want er zijn geen regels op basis waarvan ze hierop recht hebben.
Verder is WSDV niet de enige vereniging die af en toe spelers moet missen omdat ze elders moeten werken. Van Stigt Thans heeft dat met Rob Clerc ook ongeveer eenmaal per jaar en er zijn vast nog meer dammers met een baan die soms samenvalt met een competitie zaterdag. Het is een keuze die de vereniging zelf maakt: je kunt ook spelers in je team opnemen die wel altijd beschikbaar zijn.
Gerhard Gerritsen moet niet zeuren. WSDV mag heel blij zijn dat hun tegenstanders meewerken aan vooruitspelen, want er zijn geen regels op basis waarvan ze hierop recht hebben.
Verder is WSDV niet de enige vereniging die af en toe spelers moet missen omdat ze elders moeten werken. Van Stigt Thans heeft dat met Rob Clerc ook ongeveer eenmaal per jaar en er zijn vast nog meer dammers met een baan die soms samenvalt met een competitie zaterdag. Het is een keuze die de vereniging zelf maakt: je kunt ook spelers in je team opnemen die wel altijd beschikbaar zijn.
-
Piet Bouma schrijft: "ik snap het allemaal niet zo". Ik denk dat dat klopt.
Zoals het er nu naar uitziet: het NK Vrouwen 2017 wordt gespeeld in de week van maandag 27 maart wederom in Zoutelande.Piet Bouma wrote:Ik snap het allemaal niet zo.
Ik had me graag buiten deze discussie gehouden, maar dit gaat me toch echt te ver. WSDV's voorzitter zeurt niet, maar geeft in een duidelijk feitenrelaas weer hoe de vork in de steel zit. Dit om in ieder geval een tegengeluid te laten horen naar aanleiding van de dwaze verdachtmakingen gespuid door een lid van de bondsraad, die duidelijk teveel tijd heeft om allerlei zinloze complottheorieën te vezinnen en kwalijker de (dam)wereld (het forum) in te slingeren.GuidoB wrote:Dan nog even op persoonlijke titel.
En mocht u twijfelen, ik maak ook deel uit van het WSDV bestuur (maar niet van de WK organisatie).
-
- Real name: Martijn van Gortel
Wanneer wordt (2e klasse E) DIOS/Eureka - DIOS/Eureka 2 (uit ronde 8, 7 januari) vooruitgespeeld?GuidoB wrote:Bij het samenstellen van het rooster van de nationale competitie heb je te maken met wensen van verenigingen en met regels. Clubs spelen met meerdere teams samen in dezelfde groep en willen graag tegelijk thuis spelen. Dan is het schipperen met de ronde waarin beide teams elkaar treffen. Het is niet altijd mogelijk om dit in de eerste 6 rondes te plannen. In dat geval moet de wedstrijd vooruit worden gespeeld.
Op 18 november.
-
Ik wilde nogmaals, omdat mensen mij beschuldigen van complot theorieën, benadrukken dat alles wat ik schrijf waar is. Niemand heeft het ook nog ontkent maar toch word er gedaan alsof ik dingen zeg die onzin zijn of niet waar zijn.
Om nogmaals aan te geven wat voor puin hoop het achter de schermen is rond deze match en met het organisatie comité en wat voor druk er word uitgeoefend:
Eind september heeft Toernooidirecteur Maarten Kolstoot zijn functie als toernooidirecteur neergelegd. de reden is te lezen in de facebook groep dammer : "In de samenwerking met het KNDB bestuur heb ik geen enkel vertrouwen meer."
Nadat het bestuur toegaf aan dit machtspel heeft Maarten zijn functie als toernooidirecteur per 1 oktober weer hervat.
Dat het achter de schermen er zo aan toe gaat is 1 ding maar dat het voor de scherm zo dood stil is, is eigenlijk nog veel erger. Over net een maand zou de match moeten beginnen en er is niks bekend en heb nog helemaal niks in de media gezien.
Ik denk dat heel veel mensen van topsport afdeling eens op zouden moeten staan want anders zie ik het heel somber in voor deze mensen. Als blijkt dat zelfs een WK-match (een Nederlandse wereldkampioen!) niet voldoende landelijke media aandacht krijgt denk ik dat de leden als ook de bondsraad in zullen zien dat er dan geen reden meer zal zijn om door te gaan met het enorme topsportprogramma wat enorm veel geld kost dat ook in de breedtesport gestopt zou kunnen worden.
Om nogmaals aan te geven wat voor puin hoop het achter de schermen is rond deze match en met het organisatie comité en wat voor druk er word uitgeoefend:
Eind september heeft Toernooidirecteur Maarten Kolstoot zijn functie als toernooidirecteur neergelegd. de reden is te lezen in de facebook groep dammer : "In de samenwerking met het KNDB bestuur heb ik geen enkel vertrouwen meer."
Nadat het bestuur toegaf aan dit machtspel heeft Maarten zijn functie als toernooidirecteur per 1 oktober weer hervat.
Dat het achter de schermen er zo aan toe gaat is 1 ding maar dat het voor de scherm zo dood stil is, is eigenlijk nog veel erger. Over net een maand zou de match moeten beginnen en er is niks bekend en heb nog helemaal niks in de media gezien.
Ik denk dat heel veel mensen van topsport afdeling eens op zouden moeten staan want anders zie ik het heel somber in voor deze mensen. Als blijkt dat zelfs een WK-match (een Nederlandse wereldkampioen!) niet voldoende landelijke media aandacht krijgt denk ik dat de leden als ook de bondsraad in zullen zien dat er dan geen reden meer zal zijn om door te gaan met het enorme topsportprogramma wat enorm veel geld kost dat ook in de breedtesport gestopt zou kunnen worden.