Of de spelers een claim hebben op een club of sponsor of wie dan ook en of deze claim via de rechter en deurwaarder te innen zou zijn is niet iets waar de KNDB zich mee bezig zou moeten houden.VibeMan wrote:Walter wrote:Wieger Wesselink wrote:Ik zou het zeer netjes vinden als de KNDB voor deze spelers een uitzondering zou maken.Ik heb toch wel wat moeite met de starre houding van de KNDB. Natuurlijk zijn ze geen partij in het geschil tussen een club en spelers. Natuurlijk hebben ze geen verantwoordelijkheid voor de onkosten of inkomsten van spelers. Het kan voor de KNDB echter wel van belang zijn dat zoveel mogelijk leden aan de nationale competitie kunnen blijven meedoen als er zich bij een club een onverwacht probleem voordoet. En om spelers die slechts een aantal ronden (kunnen) meespelen als "competitievervalsing" weg te zetten gaat me ook wel erg ver.Ook het bestuur betreurt dat SNA zich gedwongen heeft gevoeld het tweede team terug te trekken en de sponsoring te stoppen. Met name voor spelers die zelf al geld gestoken hebben in bijvoorbeeld vliegtickets. Desondanks zijn zowel de wedstrijdcommissie als het bestuur nagenoeg unaniem van mening dat we geen dispensatie moeten verlenen. Hiervoor zijn de volgende argumenten:
1) als je afwijkt van het reglement kunnen verenigingen die daardoor gedupeerd worden (tegenstanders van teams waarin opeens Afrikanen meespelen) een protest indienen dat bepaald niet kansloos lijkt.
2) als je gebroken beloften accepteert als reden om van de overschrijvingsregels af te wijken, zet je de deur wagenwijd open voor andere aanvragen ('mij was een basisplek beloofd', 'ik zou bedrag X krijgen', etc,)
3) de vergelijking met een opgeheven vereniging gaat mank. De Afrikanen zijn lid van SNA en kunnen daar gewoon dammen. Ze kunnen er alleen geen geld mee verdienen, maar het is geen taak van de KNDB om daar voor te zorgen.
4) Dit is een zaak tussen de Afrikanen en SNA. De KNDB is geen partij in dit conflict en hoeft dus ook niet voor een oplossing te zorgen.
5) Ook voor de Afrikanen die nog geen wedstrijd voor SNA gespeeld hebben, gaan we geen uitzondering maken. Freddy Loko kan wel zeggen dat hij van niks wist, maar als hij van plan geweest was om voor een andere vereniging dan SNA te spelen, was hij wel eerder de markt opgegaan. En hoe komt het dat hij al een ticket en een visum heeft? Zou dat echt niets met SNA te maken hebben?
6) Volgens de post van Marcel Kosters op het FMJD forum is Freddy Loko beschikbaar voor een beperkt aantal wedstrijden in het begin van de competitie. Voor de andere Afrikanen geldt waarschijnlijk hetzelfde.
Natuurlijk gebeurt het vaker dat topspelers slechts een beperkt aantal wedstrijden meespelen. Tegen deze competitievervalsing valt weinig te beginnen, maar de KNDB hoeft het ook niet te faciliteren, en er zeker niet het reglement voor opzij te schuiven.
Met vriendelijke groet
Ben Smeenk
Dispensatie voor individuele spelers heeft inderdaad een flink aantal nadelen. Wie wel, wie niet? Worden er geen anderen gedupeerd?
Maar misschien was het wel een oplossing geweest om bijvoorbeeld een extra overschrijvingsperiode (zeg 14 dagen), voor alle clubs en alle leden te openen.
Vraagje heeft een goede optie voorgedragen wat betreft procederen bij de kantonrechter. Wel zullen de Afrikaanse dammers dan een (spoed)kort geding moeten aanspannen. Dan is er snel uitspraak. Indien ze de zaak winnen en de opdrachtgever veroordeeld wordt, dan is het nog maar de vraag of de opdrachtgever vrijwillig gaat betalen. Een executie van het vonnis om het geld te innen zal de nodige tijd gaan kosten. Tevens zal de deurwaarder die belast wordt met de executie de nodige kosten maken.... en die zal doorgaans eerst een voorschot voor zijn/haar werkzaamheden vragen. Ook kan een deurwaarder op basis van no cure no pay werken. Dan wordt er achteraf afgerekend.
Wat betreft het statement van het bestuur, is het wellicht aardig om advies te vragen van de bondsraad. Dus is een bijzondere bondsraadvergadering binnenkort een optie. Daar kunnen de meningen van de bondsraadsleden gepolst worden.
De KNDB kan er wel mee bezig houden of er extra mogelijkheden komen voor overschrijving als een club een heel team terugtrekt. Een bij de KNDB aangesloten club en KNDB leden hebben een probleem en de KNDB kan misschien een bijdrage leveren om de gevolgen voor betrokken leden te helpen beperken. De KNDB heeft besloten deze bijdrage niet te leveren op basis van bovengenoemde redenen.
Persoonlijk ben ik het met veel van deze 6 redenen niet eens. Niet voor een oplossing hoeven zorgen, wil niet zeggen dat je het niet zou moeten doen. Niet meewerken omdat de betrokken spelers toch alleen maar een ongewenste vorm van competitievervalsing zijn vind ik geen goede houding ten opzichte spelers die net als ieder ander gewoon volwaardig KNDB lid zijn. Voor het mogelijk duperen van andere clubs is misschien een oplossing te vinden.