Kampioen van Afrika en GMI Freddy Loko wil graag in KNDB competitie debuteren

Walter
Real name: Walter Thoen

Re: Kampioen van Afrika en GMI Freddy Loko wil graag in KNDB competitie debuteren

Post by Walter » Fri Sep 02, 2016 22:48

VibeMan wrote:
Walter wrote:
Wieger Wesselink wrote:Ik zou het zeer netjes vinden als de KNDB voor deze spelers een uitzondering zou maken.
Ook het bestuur betreurt dat SNA zich gedwongen heeft gevoeld het tweede team terug te trekken en de sponsoring te stoppen. Met name voor spelers die zelf al geld gestoken hebben in bijvoorbeeld vliegtickets. Desondanks zijn zowel de wedstrijdcommissie als het bestuur nagenoeg unaniem van mening dat we geen dispensatie moeten verlenen. Hiervoor zijn de volgende argumenten:

1) als je afwijkt van het reglement kunnen verenigingen die daardoor gedupeerd worden (tegenstanders van teams waarin opeens Afrikanen meespelen) een protest indienen dat bepaald niet kansloos lijkt.
2) als je gebroken beloften accepteert als reden om van de overschrijvingsregels af te wijken, zet je de deur wagenwijd open voor andere aanvragen ('mij was een basisplek beloofd', 'ik zou bedrag X krijgen', etc,)
3) de vergelijking met een opgeheven vereniging gaat mank. De Afrikanen zijn lid van SNA en kunnen daar gewoon dammen. Ze kunnen er alleen geen geld mee verdienen, maar het is geen taak van de KNDB om daar voor te zorgen.
4) Dit is een zaak tussen de Afrikanen en SNA. De KNDB is geen partij in dit conflict en hoeft dus ook niet voor een oplossing te zorgen.
5) Ook voor de Afrikanen die nog geen wedstrijd voor SNA gespeeld hebben, gaan we geen uitzondering maken. Freddy Loko kan wel zeggen dat hij van niks wist, maar als hij van plan geweest was om voor een andere vereniging dan SNA te spelen, was hij wel eerder de markt opgegaan. En hoe komt het dat hij al een ticket en een visum heeft? Zou dat echt niets met SNA te maken hebben?
6) Volgens de post van Marcel Kosters op het FMJD forum is Freddy Loko beschikbaar voor een beperkt aantal wedstrijden in het begin van de competitie. Voor de andere Afrikanen geldt waarschijnlijk hetzelfde.
Natuurlijk gebeurt het vaker dat topspelers slechts een beperkt aantal wedstrijden meespelen. Tegen deze competitievervalsing valt weinig te beginnen, maar de KNDB hoeft het ook niet te faciliteren, en er zeker niet het reglement voor opzij te schuiven.

Met vriendelijke groet
Ben Smeenk
Ik heb toch wel wat moeite met de starre houding van de KNDB. Natuurlijk zijn ze geen partij in het geschil tussen een club en spelers. Natuurlijk hebben ze geen verantwoordelijkheid voor de onkosten of inkomsten van spelers. Het kan voor de KNDB echter wel van belang zijn dat zoveel mogelijk leden aan de nationale competitie kunnen blijven meedoen als er zich bij een club een onverwacht probleem voordoet. En om spelers die slechts een aantal ronden (kunnen) meespelen als "competitievervalsing" weg te zetten gaat me ook wel erg ver.

Dispensatie voor individuele spelers heeft inderdaad een flink aantal nadelen. Wie wel, wie niet? Worden er geen anderen gedupeerd?

Maar misschien was het wel een oplossing geweest om bijvoorbeeld een extra overschrijvingsperiode (zeg 14 dagen), voor alle clubs en alle leden te openen.

Vraagje heeft een goede optie voorgedragen wat betreft procederen bij de kantonrechter. Wel zullen de Afrikaanse dammers dan een (spoed)kort geding moeten aanspannen. Dan is er snel uitspraak. Indien ze de zaak winnen en de opdrachtgever veroordeeld wordt, dan is het nog maar de vraag of de opdrachtgever vrijwillig gaat betalen. Een executie van het vonnis om het geld te innen zal de nodige tijd gaan kosten. Tevens zal de deurwaarder die belast wordt met de executie de nodige kosten maken.... en die zal doorgaans eerst een voorschot voor zijn/haar werkzaamheden vragen. Ook kan een deurwaarder op basis van no cure no pay werken. Dan wordt er achteraf afgerekend.

Wat betreft het statement van het bestuur, is het wellicht aardig om advies te vragen van de bondsraad. Dus is een bijzondere bondsraadvergadering binnenkort een optie. Daar kunnen de meningen van de bondsraadsleden gepolst worden.
Of de spelers een claim hebben op een club of sponsor of wie dan ook en of deze claim via de rechter en deurwaarder te innen zou zijn is niet iets waar de KNDB zich mee bezig zou moeten houden.

De KNDB kan er wel mee bezig houden of er extra mogelijkheden komen voor overschrijving als een club een heel team terugtrekt. Een bij de KNDB aangesloten club en KNDB leden hebben een probleem en de KNDB kan misschien een bijdrage leveren om de gevolgen voor betrokken leden te helpen beperken. De KNDB heeft besloten deze bijdrage niet te leveren op basis van bovengenoemde redenen.

Persoonlijk ben ik het met veel van deze 6 redenen niet eens. Niet voor een oplossing hoeven zorgen, wil niet zeggen dat je het niet zou moeten doen. Niet meewerken omdat de betrokken spelers toch alleen maar een ongewenste vorm van competitievervalsing zijn vind ik geen goede houding ten opzichte spelers die net als ieder ander gewoon volwaardig KNDB lid zijn. Voor het mogelijk duperen van andere clubs is misschien een oplossing te vinden.

Piet Bouma

Re: Kampioen van Afrika en GMI Freddy Loko wil graag in KNDB competitie debuteren

Post by Piet Bouma » Fri Sep 02, 2016 22:51

Deze week had ik op mijn werk een gesprekje. Daarbij kwam naar voren dat wij een systeem/regels maken om een doel te bereiken. Maar dat het systeem/regels daarbij – vooral bij onvoorziene omstandigheden – niet leidend moet(en) zijn maar dat het doel het belangrijkste is.
Het doel van de KNDB is het propageren van de damsport en het organiseren van wedstrijden waar zoveel mogelijk spelers aan kunnen meedoen.
Door de actie van Maarten van Leenen en de stap daarna van SNA om een team uit de competitie te halen wordt een bepaald aantal spelers gedupeerd.
Laat SNA een lijst van spelers maken, die niet meer voor SNA uit zullen komen. Geef alleen deze spelers de mogelijkheid om voor een andere club uit te komen. Dat zal vast niet meer voor allen lukken. Want bij veel clubs zijn de teams al bezet. Maar mogelijk dat er nog enkele gaatjes zijn (vooral als bezetting bij een club dun is, spelers er al tegen aan hikken om mee te doen, en bij lagere teams later weer vervelend niet opgekomen staat), waardoor men toch nog aan de bak kan komen.
En dan voldoe je als KNDB m.i. het beste aan je doel en laat je het systeem/regels niet leidend worden bij onvoorziene omstandigheden.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Fri Sep 02, 2016 23:04

Piet Bouma wrote:Deze week had ik op mijn werk een gesprekje. Daarbij kwam naar voren dat wij een systeem/regels maken om een doel te bereiken. Maar dat het systeem/regels daarbij – vooral bij onvoorziene omstandigheden – niet leidend moet(en) zijn maar dat het doel het belangrijkste is.
Het doel van de KNDB is het propageren van de damsport en het organiseren van wedstrijden waar zoveel mogelijk spelers aan kunnen meedoen.
Door de actie van Maarten van Leenen en de stap daarna van SNA om een team uit de competitie te halen wordt een bepaald aantal spelers gedupeerd.
Laat SNA een lijst van spelers maken, die niet meer voor SNA uit zullen komen. Geef alleen deze spelers de mogelijkheid om voor een andere club uit te komen. Dat zal vast niet meer voor allen lukken. Want bij veel clubs zijn de teams al bezet. Maar mogelijk dat er nog enkele gaatjes zijn (vooral als bezetting bij een club dun is, spelers er al tegen aan hikken om mee te doen, en bij lagere teams later weer vervelend niet opgekomen staat), waardoor men toch nog aan de bak kan komen.
En dan voldoe je als KNDB m.i. het beste aan je doel en laat je het systeem/regels niet leidend worden bij onvoorziene omstandigheden.
Verstandige woorden Piet. Het gaat bovendien niet om een team maar daarnaast nota bene ook om "onze" wereldkampioen Georgiev. Deze geweldenaar is een vaste deelnemer aan onze NC. Geeft cachet, net zoals de andere dammers vanuit Afrika. Ik noem het niet voor niets een verarming van onze competitie.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Sep 02, 2016 23:18

Frans, voor verstandige woorden moet je bij mij zijn, dat weet je toch?

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Fri Sep 02, 2016 23:36

Fred van Amersfoort wrote:Frans, voor verstandige woorden moet je bij mij zijn, dat weet je toch?
Ja Fred, je analyses zijn altijd vlijmscherp! Die mis ik nog al eens!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

henk stoop

Post by henk stoop » Sat Sep 03, 2016 08:46

Walter wrote:De KNDB kan er wel mee bezig houden of er extra mogelijkheden komen voor overschrijving als een club een heel team terugtrekt.
Piet Bouma wrote:Door de actie van Maarten van Leenen en de stap daarna van SNA om een team uit de competitie te halen wordt een bepaald aantal spelers gedupeerd.
Laat SNA een lijst van spelers maken, die niet meer voor SNA uit zullen komen. Geef alleen deze spelers de mogelijkheid om voor een andere club uit te komen.
Dat deze spelers niet meer voor SNA (kunnen) uitkomen komt niet omdat SNA een team heeft terug getrokken.
Het is precies omgekeerd.
De spelers (leden van SNA) hebben besloten om niet meer voor SNA uit te komen. Als consequentie heeft SNA zich genoodzaakt gezien één van haar teams terug te trekken.
Overigens ontslaat dit deze spelers niet van hun verplichtingen richting SNA, zoals het betalen van contributie.

CaspervanderTak
Real name: Casper van der Tak

Post by CaspervanderTak » Sat Sep 03, 2016 09:11

henk stoop wrote:
Walter wrote:De KNDB kan er wel mee bezig houden of er extra mogelijkheden komen voor overschrijving als een club een heel team terugtrekt.
Piet Bouma wrote:Door de actie van Maarten van Leenen en de stap daarna van SNA om een team uit de competitie te halen wordt een bepaald aantal spelers gedupeerd.
Laat SNA een lijst van spelers maken, die niet meer voor SNA uit zullen komen. Geef alleen deze spelers de mogelijkheid om voor een andere club uit te komen.
Dat deze spelers niet meer voor SNA (kunnen) uitkomen komt niet omdat SNA een team heeft terug getrokken.
Het is precies omgekeerd.
De spelers (leden van SNA) hebben besloten om niet meer voor SNA uit te komen. Als consequentie heeft SNA zich genoodzaakt gezien één van haar teams terug te trekken.
Overigens ontslaat dit deze spelers niet van hun verplichtingen richting SNA, zoals het betalen van contributie.
Vraagje had een zinnige opmerking over de kantonrechter, en dat dit mogelijk goedkoper zou zijn. Ik weet alleen niet of het verstandig is voor de Afrikanen een zaak te beginnen en zich dan niet door een advocaat te laten vertegenwoordigen, want het is nog wel de bedoeling dat je de zaak wint. Ik ken Van Leenen niet, maar hij zal best wel zijn redenen hebben. En verder is het niet zo duidelijk dat hij een overeenkomst heeft met de Afrikanen, mogelijk is het de vereniging.

Henk, SNA of de sponsor van SNA zou deze spelers betalen, en dat gebeurt dus niet. Dat is niet wat de spelers willen, en deze zijn behoorlijk benadeeld. Je kan wel zeggen dat de spelers contributie moeten betalen, maar dat is onzin als SNA en/of de sponsor de afspraken niet nakomt. En vermoedelijk is de afspraak dat deze spelers geen contributie betalen.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Sep 03, 2016 10:18

Ik bekeek eens de basisopstelling van SNA 2. Hoeveel Afrikanen spelen er nu eigenlijk in het team? Ik kom tot twee (Fopa en Kouogueu) of drie (Ndjib ken ik niet, heeft iig bij Lille gespeeld). Verder staan er vier Nederlanders (Mwenedata, van Os, Savané en Sekongo), een Belg (Ndiaye) en twee Fransen (Lognon en Nimbi). De meesten hebben wel Afrikaanse roots, maar wonen al jaren in Europa. Verschillende spelers zijn lid van meerdere verenigingen in Nederland. Die kunnen dus gewoon ergens anders gaan spelen. Of in één van de andere teams van SNA.

henk stoop

Post by henk stoop » Sat Sep 03, 2016 10:43

CaspervanderTak wrote:Henk, SNA of de sponsor van SNA zou deze spelers betalen, en dat gebeurt dus niet. Dat is niet wat de spelers willen, en deze zijn behoorlijk benadeeld. Je kan wel zeggen dat de spelers contributie moeten betalen, maar dat is onzin als SNA en/of de sponsor de afspraken niet nakomt. En vermoedelijk is de afspraak dat deze spelers geen contributie betalen.
Spelers zijn zelf SNA, want zij zijn lid. Een vereniging wordt gevormd door de leden. Het bestuur vertegenwoordigd die leden, maar is door statuten of huishoudelijk reglement meestal beperkt als het gaat om financiële afspraken die normale uitgaven te boven gaan.
Ik vermoed dat de spelers een afspraak hebben met Maarten van Leenen en niet met SNA.
Contributie wordt bepaald door de ledenvergadering. De betrokken spelers hebben daar zelf invloed op via die ledenvergadering. Een afspraak om geen contributie te laten betalen door een relatief grote groep leden kan normaal gesproken niet door het bestuur worden gemaakt. En als die afspraken er individueel zijn dan lijkt het me logisch dat daar als voorwaarde aan vast zit dat ze ook spelen voor SNA.

CaspervanderTak

Post by CaspervanderTak » Sat Sep 03, 2016 11:51

henk stoop wrote:
CaspervanderTak wrote:Henk, SNA of de sponsor van SNA zou deze spelers betalen, en dat gebeurt dus niet. Dat is niet wat de spelers willen, en deze zijn behoorlijk benadeeld. Je kan wel zeggen dat de spelers contributie moeten betalen, maar dat is onzin als SNA en/of de sponsor de afspraken niet nakomt. En vermoedelijk is de afspraak dat deze spelers geen contributie betalen.
Spelers zijn zelf SNA, want zij zijn lid. Een vereniging wordt gevormd door de leden. Het bestuur vertegenwoordigd die leden, maar is door statuten of huishoudelijk reglement meestal beperkt als het gaat om financiële afspraken die normale uitgaven te boven gaan.
Ik vermoed dat de spelers een afspraak hebben met Maarten van Leenen en niet met SNA.
Contributie wordt bepaald door de ledenvergadering. De betrokken spelers hebben daar zelf invloed op via die ledenvergadering. Een afspraak om geen contributie te laten betalen door een relatief grote groep leden kan normaal gesproken niet door het bestuur worden gemaakt. En als die afspraken er individueel zijn dan lijkt het me logisch dat daar als voorwaarde aan vast zit dat ze ook spelen voor SNA.
Een vereniging is een rechtspersoon, dus voor het recht zijn de spelers niet SNA.

Over die contributie: Er is een afspraak om te spelen in de clubcompetitie voor betaling, en omdat mogelijk te maken zijn ze lid van SNA. Ze krijgen nu geen betaling, en zouden dan toch contributie moeten betalen?? Ze zijn nu 1000 maal liever geen lid van SNA, dan kunnen ze ergens anders spelen!

henk stoop

Post by henk stoop » Sat Sep 03, 2016 12:04

CaspervanderTak wrote:Een vereniging is een rechtspersoon, dus voor het recht zijn de spelers niet SNA.
Een verenging is een rechtspersoon met leden. Die leden bepalen samen het beleid. Samen zijn ze voor het recht juist wel SNA.

CaspervanderTak

Post by CaspervanderTak » Sat Sep 03, 2016 12:57

henk stoop wrote:
CaspervanderTak wrote:Een vereniging is een rechtspersoon, dus voor het recht zijn de spelers niet SNA.
Een verenging is een rechtspersoon met leden. Die leden bepalen samen het beleid. Samen zijn ze voor het recht juist wel SNA.
Je hebt ook nog een verenigingsbestuur. In ieder geval is het niet zo dat een uitspraak tegen een vereniging een uitspraak is tegen de leden. Een vereniging is beter te vergelijken met een BV dan met een VOF.

Dieter

Post by Dieter » Mon Sep 12, 2016 22:04

Ik vraag me af of er nog wordt geschoven met spelers van SNA over de overgebleven teams. Las ik niet ergens dat ook de betaalde spelers van SNA 1 niet meer spelen? lijkt me dat het dan netjes zou zijn als veranderingen in de teams voor de tegenstanders bekend zijn of wordt dat pas na de eerste ronde bekend gemaakt?

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Fri Sep 23, 2016 13:21

Even een ander vraagje.

Doet iedereen een beetje zijn best de partijen op toernooibase te zetten?
Ben bijvoorbeeld wel benieuwd naar de partijen van GMI Dolfing en ex WK Schwarzman.

Bijzonder dat er meer partijen van de 2e klasse A te vinden zijn dan van de ere klasse.

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Fri Sep 23, 2016 17:32

Je kunt ook gewoon een abonnement op TDAM nemen.....

invoeren van partijen op toernooibase is ook maar vrijwilligerswerk denk ik.... en mensen hebben vaak ook andere dingen te doen in't weekend....

Post Reply