Kampioen van Afrika en GMI Freddy Loko wil graag in KNDB competitie debuteren

GuidoB

Re: Kampioen van Afrika en GMI Freddy Loko wil graag in KNDB competitie debuteren

Post by GuidoB » Fri Sep 02, 2016 15:29

Een mooi en zielig verhaal van Marcel, maar de zaak is heel eenvoudig. Als er spelers zijn die een contract hebben voor het afgelopen of komend seizoen - dan kan zijn met Maarten van Leenen, met Maarten van Leenen bv, met SNA, ik weet het niet - en dat contract wordt niet nagekomen, dan kunnen ze hun geld opeisen. Desnoods via de Nederlandse rechter.

CaspervanderTak
Real name: Casper van der Tak

Re: Kampioen van Afrika en GMI Freddy Loko wil graag in KNDB competitie debuteren

Post by CaspervanderTak » Fri Sep 02, 2016 16:04

GuidoB wrote:Een mooi en zielig verhaal van Marcel, maar de zaak is heel eenvoudig. Als er spelers zijn die een contract hebben voor het afgelopen of komend seizoen - dan kan zijn met Maarten van Leenen, met Maarten van Leenen bv, met SNA, ik weet het niet - en dat contract wordt niet nagekomen, dan kunnen ze hun geld opeisen. Desnoods via de Nederlandse rechter.
Ooit wel eens betrokken geweest in een rechtszaak? Afgezien van praktische moeilijkheden voor een Afrikaan hoe een rechtszaak aan te spannen en te financieren (vermoedelijk in Nederland, en dus nog relatief goedkoop, als het een overeenkomst naar Engels recht of zo is ben je al helemaal de klos), kost het zeer vermoedelijk meer dan dat het oplevert, en een vonnis wijst maar een gedeelte van de kosten toe. Ik neem aan dit mondelinge overeenkomsten zijn, dus je hebt ook nog eens een bewijslast probleem. En wie ging de verplichting aan - persoon, bedrijf, vereniging?

Ik denk dat de KNDB hier inderdaad wat flexibeler had mogen en moeten zijn.

henk stoop

Post by henk stoop » Fri Sep 02, 2016 16:19

Wat mij betreft maakt de KNDB geen onderscheid tussen betaalde en niet betaalde spelers. De KNDB is een vereniging met leden. En die leden moeten allemaal gelijk behandeld worden.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Fri Sep 02, 2016 16:41

Ik sta volledig achter de beslissing van het bestuur van de KNDB. Het einde is compleet zoek als de KNDB zich gaat mengen in niet-nagekomen afspraken van de wanbetaler in kwestie. Als er mensen zijn die geld eisen, doen ze dit maar via de rechter en niet via de KNDB.

De situatie vind ik helemaal niet buitengewoon. De spelers in kwestie kunnen gewoon bij SNA blijven spelen lijkt me al krijgen ze geen geld meer toe. Nou, als ze het niet accepteren, moeten we daar niet ons probleem van maken.

En dat verhaal van die lening.. Kom op zeg, hoe dom ben je als je meer dan een jaarsalaris gaat lenen alleen om een potje te dammen? Sorry hoor, maar dan ben je niet helemaal snugger.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Sep 02, 2016 16:59

Lang leve het gratis dammen als hobby.

CaspervanderTak

Post by CaspervanderTak » Fri Sep 02, 2016 17:01

Michel Stempher wrote: [...]
En dat verhaal van die lening.. Kom op zeg, hoe dom ben je als je meer dan een jaarsalaris gaat lenen alleen om een potje te dammen? Sorry hoor, maar dan ben je niet helemaal snugger.
Je realiseert je dat je het hebt over miljoenen overzeese werknemers uit derde wereldlanden?? Zeg Filipijnse dienstmeisjes, Pakistani die in de bouw werken in het Midden-Oosten, enzovoorts? En dat dat voor hun familie een zeer belangrijke bron van inkomsten is? Deze man heeft gewoon toezeggingen die aan hem gedaan zijn geloofd.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Fri Sep 02, 2016 17:10

CaspervanderTak wrote:
Je realiseert je dat je het hebt over miljoenen overzeese werknemers uit derde wereldlanden?? Zeg Filipijnse dienstmeisjes, Pakistani die in de bouw werken in het Midden-Oosten, enzovoorts? En dat dat voor hun familie een zeer belangrijke bron van inkomsten is? Deze man heeft gewoon toezeggingen die aan hem gedaan zijn geloofd.
Nou, op naar de rechter dus. Wat kan de KNDB hieraan doen? Zodra er een concreet verzoek door een club wordt ingediend met argumenten waarom dit hem helpt, kan het bestuur hier nogmaals naar kijken. Maar in beginsel is de liquide situatie niet het probleem van het bestuur. Dat vecht 'ie maar lekker zelf uit met de wanbetaler.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Fri Sep 02, 2016 17:20

Oke, ik ben te ver gegaan wat betreft de meneer of mevrouw uit Afrika. Hij investeerde in zijn leven en dat kun je niemand kwalijk nemen. Echter, het blijft een zaak van de wanbetaler en de meneer of mevrouw. Het bestuur van de KNDB kan hier niks aan doen, behalve dus een concreet voorstel om hem toch nog te laten spelen omarmen.

CaspervanderTak

Post by CaspervanderTak » Fri Sep 02, 2016 17:24

Michel Stempher wrote:
CaspervanderTak wrote:
Nou, op naar de rechter dus. Wat kan de KNDB hieraan doen? Zodra er een concreet verzoek door een club wordt ingediend met argumenten waarom dit hem helpt, kan het bestuur hier nogmaals naar kijken. Maar in beginsel is de liquide situatie niet het probleem van het bestuur. Dat vecht 'ie maar lekker zelf uit met de wanbetaler.
De rechter, dat betekent een advocaat inhuren. Zeg 30 uur a 250 EUR/uur plus griffiekosten en zo. Stel dat je een claim hebt van 3000 EUR. Dan is een typisch vonnis 3000 EUR + 1000 EUR oid tegemoetkoming kosten, dus ook als je de zaak kan bekostigen en je wint en int, dan nog verlies je. En ik heb er een goedkope zaak van gemaakt in mijn voorbeeld, en ga ervanuit dat je je vonnis uit kan laten voeren - dat hoeft lang niet altijd zo te zijn.

De KNDB hoeft niet het probleem op te lossen, maar kunnen in zo'n geval wel spelen voor een andere club toestaan. Dan kunnen die spelers iets doen om hun verlies aan inkomsten voor een deel op te vangen. Ik zie geen goede reden om dit niet toe te staan.

CaspervanderTak

Post by CaspervanderTak » Fri Sep 02, 2016 17:25

Michel Stempher wrote:Oke, ik ben te ver gegaan wat betreft de meneer of mevrouw uit Afrika. ...
Sportief om dit zo toe te geven!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Fri Sep 02, 2016 17:31

Ik zou het zeer netjes vinden als de KNDB voor deze spelers een uitzondering zou maken.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Fri Sep 02, 2016 17:45

Wieger Wesselink wrote:Ik zou het zeer netjes vinden als de KNDB voor deze spelers een uitzondering zou maken.
Ook het bestuur betreurt dat SNA zich gedwongen heeft gevoeld het tweede team terug te trekken en de sponsoring te stoppen. Met name voor spelers die zelf al geld gestoken hebben in bijvoorbeeld vliegtickets. Desondanks zijn zowel de wedstrijdcommissie als het bestuur nagenoeg unaniem van mening dat we geen dispensatie moeten verlenen. Hiervoor zijn de volgende argumenten:

1) als je afwijkt van het reglement kunnen verenigingen die daardoor gedupeerd worden (tegenstanders van teams waarin opeens Afrikanen meespelen) een protest indienen dat bepaald niet kansloos lijkt.
2) als je gebroken beloften accepteert als reden om van de overschrijvingsregels af te wijken, zet je de deur wagenwijd open voor andere aanvragen ('mij was een basisplek beloofd', 'ik zou bedrag X krijgen', etc,)
3) de vergelijking met een opgeheven vereniging gaat mank. De Afrikanen zijn lid van SNA en kunnen daar gewoon dammen. Ze kunnen er alleen geen geld mee verdienen, maar het is geen taak van de KNDB om daar voor te zorgen.
4) Dit is een zaak tussen de Afrikanen en SNA. De KNDB is geen partij in dit conflict en hoeft dus ook niet voor een oplossing te zorgen.
5) Ook voor de Afrikanen die nog geen wedstrijd voor SNA gespeeld hebben, gaan we geen uitzondering maken. Freddy Loko kan wel zeggen dat hij van niks wist, maar als hij van plan geweest was om voor een andere vereniging dan SNA te spelen, was hij wel eerder de markt opgegaan. En hoe komt het dat hij al een ticket en een visum heeft? Zou dat echt niets met SNA te maken hebben?
6) Volgens de post van Marcel Kosters op het FMJD forum is Freddy Loko beschikbaar voor een beperkt aantal wedstrijden in het begin van de competitie. Voor de andere Afrikanen geldt waarschijnlijk hetzelfde.
Natuurlijk gebeurt het vaker dat topspelers slechts een beperkt aantal wedstrijden meespelen. Tegen deze competitievervalsing valt weinig te beginnen, maar de KNDB hoeft het ook niet te faciliteren, en er zeker niet het reglement voor opzij te schuiven.

Met vriendelijke groet
Ben Smeenk

Wat mijzelf een mogelijke oplossing lijkt. Dat een aantal spelers van SNA africa met terugwerkende kracht hun lidmaatschap bij de KNDB (via SNA) verliezen zodat ze nog geen club hadden voor de deadline datum. Ik vermoed namelijk ook dat SNA wel geldproblemen heeft en schuld bij de KNDB door al die lidmaatschappen en zo word zo club die ook veel voor jeugd doet toch nog wat minder belast door geen lidmaatschap voor deze spelers te hoeven betalen.

Maar of de KNDB helemaal niks moet doen weet ik niet, ze stonden niet bepaald achteraan bij het ophalen van geld bij Maarten toen het bijvoorbeeld ging over sponsoring van het NK. Maarten heeft misschien gewoon net wat teveel in de damsport gestopt de organisaties die ook voor de damsport staan zouden waar mogelijk dat best wat mogen opvangen toch?

Vraagje

Post by Vraagje » Fri Sep 02, 2016 21:01

Kan iemand uitleggen wat de achterliggende reden is van al deze problematiek? Ik meen te begrijpen dat Van Leenen kennelijk diverse geldkranen heeft dichtgedraaid, maar wat zijn de verdere achtergronden?

Ongeacht de achtergronden overigens een uitstekende beslissing van het bestuur om geen dispensatie te verlenen.

Ik ben geen jurist, maar de zaak van de Afrikanen zal (naar ik aanneem) onder de € 25.000 blijven en bovendien wellicht als een arbeidszaak aan te merken zijn. Als één van deze twee situaties zich voordoet is het een zaak voor de kantonrechter. Daarvoor is geen vertegenwoordiging door een advocaat verplicht. Ik denk dat de Afrikanen ook bijvoorbeeld Marcel kunnen machtigen om voor hen op te treden.
De meest gehate dammer allertijden.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Fri Sep 02, 2016 21:28

Wieger Wesselink wrote:Ik zou het zeer netjes vinden als de KNDB voor deze spelers een uitzondering zou maken.
Ook het bestuur betreurt dat SNA zich gedwongen heeft gevoeld het tweede team terug te trekken en de sponsoring te stoppen. Met name voor spelers die zelf al geld gestoken hebben in bijvoorbeeld vliegtickets. Desondanks zijn zowel de wedstrijdcommissie als het bestuur nagenoeg unaniem van mening dat we geen dispensatie moeten verlenen. Hiervoor zijn de volgende argumenten:

1) als je afwijkt van het reglement kunnen verenigingen die daardoor gedupeerd worden (tegenstanders van teams waarin opeens Afrikanen meespelen) een protest indienen dat bepaald niet kansloos lijkt.
2) als je gebroken beloften accepteert als reden om van de overschrijvingsregels af te wijken, zet je de deur wagenwijd open voor andere aanvragen ('mij was een basisplek beloofd', 'ik zou bedrag X krijgen', etc,)
3) de vergelijking met een opgeheven vereniging gaat mank. De Afrikanen zijn lid van SNA en kunnen daar gewoon dammen. Ze kunnen er alleen geen geld mee verdienen, maar het is geen taak van de KNDB om daar voor te zorgen.
4) Dit is een zaak tussen de Afrikanen en SNA. De KNDB is geen partij in dit conflict en hoeft dus ook niet voor een oplossing te zorgen.
5) Ook voor de Afrikanen die nog geen wedstrijd voor SNA gespeeld hebben, gaan we geen uitzondering maken. Freddy Loko kan wel zeggen dat hij van niks wist, maar als hij van plan geweest was om voor een andere vereniging dan SNA te spelen, was hij wel eerder de markt opgegaan. En hoe komt het dat hij al een ticket en een visum heeft? Zou dat echt niets met SNA te maken hebben?
6) Volgens de post van Marcel Kosters op het FMJD forum is Freddy Loko beschikbaar voor een beperkt aantal wedstrijden in het begin van de competitie. Voor de andere Afrikanen geldt waarschijnlijk hetzelfde.
Natuurlijk gebeurt het vaker dat topspelers slechts een beperkt aantal wedstrijden meespelen. Tegen deze competitievervalsing valt weinig te beginnen, maar de KNDB hoeft het ook niet te faciliteren, en er zeker niet het reglement voor opzij te schuiven.

Met vriendelijke groet
Ben Smeenk
Ik heb toch wel wat moeite met de starre houding van de KNDB. Natuurlijk zijn ze geen partij in het geschil tussen een club en spelers. Natuurlijk hebben ze geen verantwoordelijkheid voor de onkosten of inkomsten van spelers. Het kan voor de KNDB echter wel van belang zijn dat zoveel mogelijk leden aan de nationale competitie kunnen blijven meedoen als er zich bij een club een onverwacht probleem voordoet. En om spelers die slechts een aantal ronden (kunnen) meespelen als "competitievervalsing" weg te zetten gaat me ook wel erg ver.

Dispensatie voor individuele spelers heeft inderdaad een flink aantal nadelen. Wie wel, wie niet? Worden er geen anderen gedupeerd?

Maar misschien was het wel een oplossing geweest om bijvoorbeeld een extra overschrijvingsperiode (zeg 14 dagen), voor alle clubs en alle leden te openen.

VibeMan

Post by VibeMan » Fri Sep 02, 2016 22:18

Walter wrote:

Met vriendelijke groet
Ben Smeenk
Ik heb toch wel wat moeite met de starre houding van de KNDB. Natuurlijk zijn ze geen partij in het geschil tussen een club en spelers. Natuurlijk hebben ze geen verantwoordelijkheid voor de onkosten of inkomsten van spelers. Het kan voor de KNDB echter wel van belang zijn dat zoveel mogelijk leden aan de nationale competitie kunnen blijven meedoen als er zich bij een club een onverwacht probleem voordoet. En om spelers die slechts een aantal ronden (kunnen) meespelen als "competitievervalsing" weg te zetten gaat me ook wel erg ver.

Dispensatie voor individuele spelers heeft inderdaad een flink aantal nadelen. Wie wel, wie niet? Worden er geen anderen gedupeerd?

Maar misschien was het wel een oplossing geweest om bijvoorbeeld een extra overschrijvingsperiode (zeg 14 dagen), voor alle clubs en alle leden te openen.

Vraagje heeft een goede optie voorgedragen wat betreft procederen bij de kantonrechter. Wel zullen de Afrikaanse dammers dan een (spoed)kort geding moeten aanspannen. Dan is er snel uitspraak. Indien ze de zaak winnen en de opdrachtgever veroordeeld wordt, dan is het nog maar de vraag of de opdrachtgever vrijwillig gaat betalen. Een executie van het vonnis om het geld te innen zal de nodige tijd gaan kosten. Tevens zal de deurwaarder die belast wordt met de executie de nodige kosten maken.... en die zal doorgaans eerst een voorschot voor zijn/haar werkzaamheden vragen. Ook kan een deurwaarder op basis van no cure no pay werken. Dan wordt er achteraf afgerekend.

Wat betreft het statement van het bestuur, is het wellicht aardig om advies te vragen van de bondsraad. Dus is een bijzondere bondsraadvergadering binnenkort een optie. Daar kunnen de meningen van de bondsraadsleden gepolst worden.

Post Reply