Frans de Jonge wrote:Tuurlijk gaat die wereldtitel niets veranderen. Daarvoor moet massaal begonnen worden met vooral schooldammen en jeugddammen.
Tegen jouw idee valt weinig in te brengen Frans. Nu een voorbeeld uit de praktijk. Ik ben 17 jaar jeugdleider geweest in Delft. In die jaren heb ik ook demonstraties en lessen gegeven op tientallen scholen in Delft, Westland, Den Haag, Rotterdam, Schiedam. In 2009 lag ik met een ernstige ziekte in het ziekenhuis. Een clublid bezocht me daar en vertelde dat de jeugdclub was opgeheven. De reden was het vertrek van de jeugdleider. Op dat moment telde de jeugdclub nog zo'n 15 leden, een flink deel in de leeftijd 14, 15 jaar, op de drempel om de gelederen van de senioren te versterken.
In 2011 was ik weer in staat om wat activiteiten te ontplooien. Ik zocht uit hoe het collectief wegsturen van de jeugd had kunnen gebeuren. Kort samengevat, het vertrek van de jeugdleider was een excuus voor enkele op zich zelf gerichte oudere dammers om van de jeugd af te komen. Het bestuur was te zwak om tegenspel te bieden. Ik belde de ouders. Inmiddels was er anderhalf jaar verstreken. Uiteraard was de opengevallen ruimte door de kinderen al lang opgevuld met andere sporten. Geen kans om ze terug te winnen voor het dammen. Wat meespeelde was dat sommige ouders
not amused waren dat hun kind van de ene op de andere dag niet meer welkom was op de club.
Eind 2011 organiseerde ik weer eens een schoolkampioenschap. Slechts 11 kinderen, waar we in het verleden altijd op ruim 100 kinderen konden rekenen. Een belrondje langs de scholen leerde mij dat ook op diverse scholen het dammen inmiddels vervangen was door andere activiteiten. Enkele onderwijzers die het dammen een warm hart toedroegen en voor een grote delegatie schooldammertjes zorgden, hadden inmiddels elders werk gevonden.
Frans, hier werd een hele infrastructuur, opgebouwd in jaren, in luttele maanden vernietigd. Door dammers. Hetgeen sommige boosdoeners niet verhinderde om na enkele maanden te roepen 'we moeten weer jeugd hebben'. Hiermee wil ik niet zeggen dat we dus niets meer aan jeugd moeten doen. Ik pleit wel voor enig realisme. Als jij zegt
massaal beginnen met school- en jeugddammen dan rijzen er wel wat vragen. Nog slechts anderhalve man en een paardenkop damt. Hoezo
massaal? De damwereld is sterk vergrijsd. Waar haal je enthousiaste, energieke damtrainers vandaan? In Den Haag is één van de weinige overgebleven jeugdtrainers, Piet Rozenboom (77), onlangs gestopt. En dan nog, als het al lukt om hier en daar jeugd aan het dammen te krijgen, hoe gaat de opvang op de plaatselijke club? En dan heb ik het nog maar niet over het verschijnsel dat zelfs clubs die succesvol zijn met jeugddammen te maken hebben met een pyramide. Veel welpen en pupillen, sterke afname bij de aspiranten, bijna geen junioren meer.
Nogmaals, dit is geen pleidooi om niets te doen, wel om niet te snel grote woorden te gebruiken. Deze dienen vaak als vervanging voor concrete daden en realistische analyse.