KNDB Ledenaantallen

Post Reply
playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

KNDB Ledenaantallen

Post by playforstacks » Mon Jun 13, 2016 13:00

Ik maak dit topic aan omdat ik van mening ben (nadat ik mijzelf er redelijk in verdiept heb) dat er echt wat moet veranderen wil de damsport (en de KNDB) de komende 10-20 jaar nog bestaan. Ik vind het belangrijk dat alle dammers weten hoe het er voor staat, en denk ook dat we met zijn allen echt in staat zouden moeten zijn om het beleid zo te maken dat de damsport over 20 jaar nog steeds bestaat! (Maar dan moeten we wel onze mond open durven doen!)

Op de KNDB site staat dat er op 31-12-2015 nog 5027 leden waren. Dit geeft echter een enorm vertekend beeld omdat de afzeggingen van 2015 in dit cijfer niet verwerkt zijn.

Op dit moment heeft de KNDB nog maar 4438 leden tel daar de dubbel leden vanaf (629 per 10-6-2016)
En je komt op 3809 unieke leden

elk jaar daalt het ledenaantal. dit heeft er onder anderen toe geleid dat het ook financieel gezien dramatisch gaat met de KNDB. Ook bij lange na betalen niet alle KNDB leden dezelfde contributie en de kosten van de bond (en het verplicht matchen van subsidie geld vanuit NOC NSF) zorgen er voor dat de KNDB en daarmee de damsport nog maar een kort bestaan heeft als deze lijn zich doortrekt.

Ik wil hierbij iedereen die dit leest oproepen om zich hier ook in te verdiepen en het bondsraadslid van jouw provincie te vragen zich volledig in te zetten voor de breedtesport en financieel verantwoord beleid.

Thijs van den Broek
bondsraadslid KNDB

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Frans de Jonge » Mon Jun 13, 2016 20:31

playforstacks wrote:Ik maak dit topic aan omdat ik van mening ben (nadat ik mijzelf er redelijk in verdiept heb) dat er echt wat moet veranderen wil de damsport (en de KNDB) de komende 10-20 jaar nog bestaan. Ik vind het belangrijk dat alle dammers weten hoe het er voor staat, en denk ook dat we met zijn allen echt in staat zouden moeten zijn om het beleid zo te maken dat de damsport over 20 jaar nog steeds bestaat! (Maar dan moeten we wel onze mond open durven doen!)

Op de KNDB site staat dat er op 31-12-2015 nog 5027 leden waren. Dit geeft echter een enorm vertekend beeld omdat de afzeggingen van 2015 in dit cijfer niet verwerkt zijn.

Op dit moment heeft de KNDB nog maar 4438 leden tel daar de dubbel leden vanaf (629 per 10-6-2016)
En je komt op 3809 unieke leden

elk jaar daalt het ledenaantal. dit heeft er onder anderen toe geleid dat het ook financieel gezien dramatisch gaat met de KNDB. Ook bij lange na betalen niet alle KNDB leden dezelfde contributie en de kosten van de bond (en het verplicht matchen van subsidie geld vanuit NOC NSF) zorgen er voor dat de KNDB en daarmee de damsport nog maar een kort bestaan heeft als deze lijn zich doortrekt.


Ik wil hierbij iedereen die dit leest oproepen om zich hier ook in te verdiepen en het bondsraadslid van jouw provincie te vragen zich volledig in te zetten voor de breedtesport en financieel verantwoord beleid.

Thijs van den Broek
bondsraadslid KNDB
Kan ik me helemaal in vinden. Feitelijk betekent dit ook het afbouwen van topsport. Tot hoever willen we gaan in de Bondsraad? En wat betekent dan het afbouwen van topsport. Het liefst zie ik een netwerk aan vergoede school- en jeugddamtrainers om de aanwas naar verenigingen weer aan de praat te krijgen. Een aantal verenigingen scoort hier nu ook al mee.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Vraagje » Mon Jun 13, 2016 22:43

Volledig mee eens. Helaas kreeg ik bij de vorige Berenschotsessie weinig bijval toen ik vroeg of de KNDB vooral een breedtesport- of een topsportbond moet zijn. Ben benieuwd hoe de (nieuwe) bondsraad er zaterdag over denkt.

Overigens moet deze discussie nadrukkelijk wel over het KNDB-beleid gaan en niet om de persoonlijke verhoudingen tussen individuele bondsraadsleden en de personen die het huidige beleid uitvoeren.
De meest gehate dammer allertijden.

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by playforstacks » Tue Jun 14, 2016 14:59

Frans de Jonge wrote: Kan ik me helemaal in vinden. Feitelijk betekent dit ook het afbouwen van topsport. Tot hoever willen we gaan in de Bondsraad? En wat betekent dan het afbouwen van topsport. Het liefst zie ik een netwerk aan vergoede school- en jeugddamtrainers om de aanwas naar verenigingen weer aan de praat te krijgen. Een aantal verenigingen scoort hier nu ook al mee.

Tot hoever we willen gaan in de Bondsraad is lastig te zeggen. Ik vraag mij überhaupt wel af of de Bondsraad wel iets te zeggen heeft hierover? Op dit moment word er achter de bondsraad om allerlei plannen gesmeed om in een langdurig CTO traject te stappen met NOC*NSF. Volgens mij word de bondsraad hierbij niet bepaald in de besluitvorming betrokken...

http://www.ctopapendal.nl/cto/home
Dit houd in dat talenten (en topsporters) meer dan 300 dagen per jaar leven op Papendal waar ze trainen, studeren, slapen in een hotel en eten in een restaurant. Helaas ben ik als bondsraadslid nog niet geïnformeerd hierover maar dit gaat enorm veel geld kosten lijkt mij. En wat levert het op? We hebben meerdere Nederlanders aan de wereldtop en die blijven daar echt wel ook zonder professionele topsport ondersteuning.

User avatar
VibeMan
Posts: 528
Joined: Sat Jan 10, 2004 20:05

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by VibeMan » Wed Jun 15, 2016 23:46

Frans de Jonge wrote:
playforstacks wrote:Ik maak dit topic aan omdat ik van mening ben (nadat ik mijzelf er redelijk in verdiept heb) dat er echt wat moet veranderen wil de damsport (en de KNDB) de komende 10-20 jaar nog bestaan. Ik vind het belangrijk dat alle dammers weten hoe het er voor staat, en denk ook dat we met zijn allen echt in staat zouden moeten zijn om het beleid zo te maken dat de damsport over 20 jaar nog steeds bestaat! (Maar dan moeten we wel onze mond open durven doen!)

Op de KNDB site staat dat er op 31-12-2015 nog 5027 leden waren. Dit geeft echter een enorm vertekend beeld omdat de afzeggingen van 2015 in dit cijfer niet verwerkt zijn.

Op dit moment heeft de KNDB nog maar 4438 leden tel daar de dubbel leden vanaf (629 per 10-6-2016)
En je komt op 3809 unieke leden

elk jaar daalt het ledenaantal. dit heeft er onder anderen toe geleid dat het ook financieel gezien dramatisch gaat met de KNDB. Ook bij lange na betalen niet alle KNDB leden dezelfde contributie en de kosten van de bond (en het verplicht matchen van subsidie geld vanuit NOC NSF) zorgen er voor dat de KNDB en daarmee de damsport nog maar een kort bestaan heeft als deze lijn zich doortrekt.


Ik wil hierbij iedereen die dit leest oproepen om zich hier ook in te verdiepen en het bondsraadslid van jouw provincie te vragen zich volledig in te zetten voor de breedtesport en financieel verantwoord beleid.

Thijs van den Broek
bondsraadslid KNDB
Kan ik me helemaal in vinden. Feitelijk betekent dit ook het afbouwen van topsport. Tot hoever willen we gaan in de Bondsraad? En wat betekent dan het afbouwen van topsport. Het liefst zie ik een netwerk aan vergoede school- en jeugddamtrainers om de aanwas naar verenigingen weer aan de praat te krijgen. Een aantal verenigingen scoort hier nu ook al mee.

Ik ben het er ook mee eens dat er snel wat moet veranderen aan het beleid bij de KNDB m.b.t topsport. Het topsport beleid heeft haar vruchten afgeworpen de laatste jaren. Echter heeft dit ook heel veel geld gekost en heeft de KNDB de laatste jaren financieel flink verlies geleden. Nu het doel bereikt is, een Nederlandse wereldkampioen (match Jan tegen Roel), lijkt het me een prima moment om het roer drastisch om te gooien.
Toppers als Roel Boomstra, Jan Groenendijk en Wouter Sipma zijn inmiddels gearriveerd aan de wereldtop. Ik zie niet in waarom de KNDB sporters die de top hebben bereikt, nog verder financieel moet ondersteunen. De clubs waar deze toppers spelen, zouden de spelers zelf kunnen ondersteunen, door trainingen te faciliteren. Ook kunnen de toppers met elkaar sparren en trainen, daar is geen topsport geld voor nodig.

De KNDB dient gelden vrij te maken voor de jeugd en de breedtesport. Een project, zoals Damclub Hoogeveen heeft opgezet m.b.t. jeugd, lijkt mij een goede investering. Hoogeveen heeft in ca. 5 jaar tijd een jeugdafdeling met 40 leden (wellicht al meer) uit de grond gestampt. Eenzelfde soort project dient bij meer enthousiaste verenigingen in Nederland gelanceerd te worden. De KNDB dient hierin te ondersteunen vind ik. Dit zal op termijn het ledenaantal van de KNDB verhogen.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Henk de Witt » Thu Jun 16, 2016 14:42

Om de zoveel tijd wordt weer eens de noodklok geluid. Zelf had ik de eer om de Algemene Ledenvergadering (voorloper Bondsraad) in 1997 toe te spreken. Om de boel wat op te schudden zei ik dat het geen vijf voor twaalf was, maar reeds kwart over twaalf.
Met de instelling van de Bondsraad in 2002 leek alsnog een kentering mogelijk. In de prille Bondraad kwamen diverse enthousiaste, dynamische mensen die begrepen dat het roer om moest. Helaas, zij liepen stuk op de zwijgende, behoudende meerderheid waarvan sommige zelfbenoemde vertegenwoordigers ineens heel hard en lelijk bleken te kunnen schreeuwen. Zij kregen de wind in de zeilen door de gelijktijdige opkomst van internet. Naast alle zegeningen van internet is er een schaduwzijde. Iedereen kan nu zomaar van alles roepen zonder enige kennis van zaken of deugdelijke argumentatie. Dat kon altijd al wel, in de kroeg, in de huiskamer, maar dat werd niet noodzakelijkerwijs gepubliceerd.

Maar we kunnen niet het internet, met name dit forum, de schuld geven. Er zit iets in de damwereld, waardoor goede ideeën, al zijn ze nog zo onderbouwd, al hebben ze hun waarde in de praktijk bewezen, het niet redden. Achteraf bezien geloof ik dat het in 1997 inderdaad al kwart over twaalf was. De vergrijzing had al behoorlijk toegeslagen. Voeg daarbij de overheersende conservatieve, achterhaalde opvattingen en je hebt een behoorlijk dodelijke combinatie. Als dynamische, moderne jongeling moet je wel heel veel van het spel houden om je aangetrokken te voelen tot dit wereldje. Hetzelfde geld voor modern denkende mensen van middelbare en hoge leeftijd.

Bert Dollekamp ging er vier jaar geleden vanuit dat het ledental in 2015 gedaald zou zijn tot zo’n 3.500. Hij zat er niet ver naast, het blijken er in 2016 nog ruim 3.800 te zijn. Er zijn nog enkele plaatsen met een actief, wervend beleid. Clubs met een grote jeugdafdeling. Ik denk niet dat de dragende krachten van deze clubs zich snel zullen laten ontmoedigen. Om de eenvoudige reden dat het erg leuk is om het damspel te promoten en mooie activiteiten te organiseren!
De landelijke daling van het ledental zal echter doorgaan, daar helpt geen moedertje lief aan. In Delft werd twintig jaar geleden de dammonoloog ‘De laatste tegenstander’ voor het eerst opgevoerd. Ach, die laatste tegenstander, dat zal mijn tijd wel duren…

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by playforstacks » Fri Jun 17, 2016 01:01

Henk de Witt wrote: Bert Dollekamp ging er vier jaar geleden vanuit dat het ledental in 2015 gedaald zou zijn tot zo’n 3.500. Hij zat er niet ver naast, het blijken er in 2016 nog ruim 3.800 te zijn.
Ben het volledig met je eens Henk.

Ik wil het niet nog depressiever maken dan het al is, maar ik denk dat Bert Dollekamp er dichterbij zat.

In het bovengenoemde getal van 3809 unieke leden zitten niet de afzeggingen van 1-1-2016 tot 10-6-2016 dit zijn er naar mijn schatting een paar honderd. (de persoonlijke leden zo'n 100 zitten er ook niet bij)

Daarnaast zit in het getal van 3809 unieke leden per 10-6-2016 wel de leden van de zogenoemde "wilde bonden" dit zijn bonden die niet de contributie betalen zoals "echte" KNDB leden. Dit bedroegen er op 10-6-2016 maar liefst 473.

Denk alles bij elkaar geteld dat je wel kunt zeggen dat de we al door de grens van 3500 "echte" KNDB leden gezakt zijn....

krammertje
Posts: 37
Joined: Tue Nov 09, 2010 09:37
Real name: Mark Hees

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by krammertje » Fri Jun 17, 2016 13:28

playforstacks wrote: In het bovengenoemde getal van 3809 unieke leden zitten niet de afzeggingen van 1-1-2016 tot 10-6-2016 dit zijn er naar mijn schatting een paar honderd. (de persoonlijke leden zo'n 100 zitten er ook niet bij)
Het is er in ieder geval 1

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Klaas van der Laan » Fri Jun 17, 2016 16:28

playforstacks wrote: Daarnaast zit in het getal van 3809 unieke leden per 10-6-2016 wel de leden van de zogenoemde "wilde bonden" dit zijn bonden die niet de contributie betalen zoals "echte" KNDB leden. Dit bedroegen er op 10-6-2016 maar liefst 473.
Dus toch!? Ik heb jaren geleden dat al eens als vermoeden geopperd. (evenals het gesjoemel met een zwaar opgevoerde vuile ledenlijst) Die wilde leden weten dat zelf niet eens. Na jarenlange frustraties over het arogante autistische KNDB-beleid bleef mij uiteindelijk slechts het ultieme offer als laatste redmiddel over: Leave it. Ik wilde dit beleid niet langer financieren met mijn contributie als bloedgeld. Dan is het bijzonder pijnlijk als je toch stiekum als lid blijft meetellen om NOC-NSF-subsidie binnen te halen en ze gewoon door kunnen gaan. Macht corrumpeert. Hebben die mensen dan geen enkel ethisch besef?
Flow with the Go

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Frans de Jonge » Fri Jun 17, 2016 17:10

Klaas van der Laan wrote:
playforstacks wrote: Daarnaast zit in het getal van 3809 unieke leden per 10-6-2016 wel de leden van de zogenoemde "wilde bonden" dit zijn bonden die niet de contributie betalen zoals "echte" KNDB leden. Dit bedroegen er op 10-6-2016 maar liefst 473.
Dus toch!? Ik heb jaren geleden dat al eens als vermoeden geopperd. (evenals het gesjoemel met een zwaar opgevoerde vuile ledenlijst) Die wilde leden weten dat zelf niet eens. Na jarenlange frustraties over het arogante autistische KNDB-beleid bleef mij uiteindelijk slechts het ultieme offer als laatste redmiddel over: Leave it. Ik wilde dit beleid niet langer financieren met mijn contributie als bloedgeld. Dan is het bijzonder pijnlijk als je toch stiekum als lid blijft meetellen om NOC-NSF-subsidie binnen te halen en ze gewoon door kunnen gaan. Macht corrumpeert. Hebben die mensen dan geen enkel ethisch besef?
Er staat me bij dat door het Bestuur van de KNDB met NOC*NSF afspraken gemaakt zijn over de status van de leden. Die wilde bonders betalen wel contributie dacht ik, maar niet het volle pond omdat ze nauwelijks gebruik van de faciliteiten van de KNDB maken. Het zou me niks verbazen als er per wilde bonder € 5 wordt afgedragen en daarvoor weer het Damspel beschikbaar wordt gesteld. En dat NOS*NSF dit heeft goedgekeurd voor de telling van het aantal leden. Maar er zijn waarschijnlijk ook vele tientallen (misschien een paar honderd) leden die niet opgegeven zijn aan de KNDB.
Maar hoe er geteld wordt is minder relevant. Wel relevant is dat het aantal leden afneemt en het Bestuur wel veel doet, maar dat dat vooral gericht lijkt te zijn op prestaties en prestigieuse toernooien en niet de breedtesport de toprpiriteit heeft. Ben uitermate benieuwd waar adviesbureau Beerenschot mee aankomt van het najaar. En verder hoop ik natuurlijk dat de stemming in de Bondsraad gaat kantelen naar eerst weer breedtesport in plaats van topsport. Laten we daarmee maar beginnen met een nieuwe samenstelling van de Bondsraad. De kanteling aanbrengen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Klaas van der Laan » Fri Jun 17, 2016 21:44

Frans de Jonge wrote:
Klaas van der Laan wrote:
playforstacks wrote: Daarnaast zit in het getal van 3809 unieke leden per 10-6-2016 wel de leden van de zogenoemde "wilde bonden" dit zijn bonden die niet de contributie betalen zoals "echte" KNDB leden. Dit bedroegen er op 10-6-2016 maar liefst 473.
Dus toch!? Ik heb jaren geleden dat al eens als vermoeden geopperd. (evenals het gesjoemel met een zwaar opgevoerde vuile ledenlijst) Die wilde leden weten dat zelf niet eens. Na jarenlange frustraties over het arogante autistische KNDB-beleid bleef mij uiteindelijk slechts het ultieme offer als laatste redmiddel over: Leave it. Ik wilde dit beleid niet langer financieren met mijn contributie als bloedgeld. Dan is het bijzonder pijnlijk als je toch stiekum als lid blijft meetellen om NOC-NSF-subsidie binnen te halen en ze gewoon door kunnen gaan. Macht corrumpeert. Hebben die mensen dan geen enkel ethisch besef?
Er staat me bij dat door het Bestuur van de KNDB met NOC*NSF afspraken gemaakt zijn over de status van de leden. Die wilde bonders betalen wel contributie dacht ik, maar niet het volle pond omdat ze nauwelijks gebruik van de faciliteiten van de KNDB maken. Het zou me niks verbazen als er per wilde bonder € 5 wordt afgedragen en daarvoor weer het Damspel beschikbaar wordt gesteld. En dat NOS*NSF dit heeft goedgekeurd voor de telling van het aantal leden. Maar er zijn waarschijnlijk ook vele tientallen (misschien een paar honderd) leden die niet opgegeven zijn aan de KNDB.
Maar hoe er geteld wordt is minder relevant. Wel relevant is dat het aantal leden afneemt en het Bestuur wel veel doet, maar dat dat vooral gericht lijkt te zijn op prestaties en prestigieuse toernooien en niet de breedtesport de toprpiriteit heeft. Ben uitermate benieuwd waar adviesbureau Beerenschot mee aankomt van het najaar. En verder hoop ik natuurlijk dat de stemming in de Bondsraad gaat kantelen naar eerst weer breedtesport in plaats van topsport. Laten we daarmee maar beginnen met een nieuwe samenstelling van de Bondsraad. De kanteling aanbrengen.
Goed voorbeeld van onbegrip en symbolisch voor falend beleid. Als wilde bonder betaal ik €15,- (all inclusive) per jaar en kan daar net zo veel voor dammen, met minstens evenveel plezier, als modale tamme bonders dat doen. Denk je nou echt dat daar €5,- van naar de KNDB gaat? (Als dat ook maar 1 cent is dan trek ik ook daar mijn consequenties uit) Die wilde breedte-dammers hebben helemaal geen behoefte aan de faciliteiten van de KNDB. Het lijkt een logischer scenario dat juist de KNDB op de een of andere manier betaald voor de ledenlijst van de wilde bonden (b.v. samen delen van de subsidie?).
De ledenlijst is voor de breedtedammer niet primair van belang. Ook niet voor de bobo's & trainingsstaf. Het is vooral van belang als middel voor de subsidie. En die subsidie is alleen van belang om hun positie en organisatie in stand te houden. Dat is het gouden kalf geworden waarop alle beleid is afgestemd. Het leuke potje dammen is daar ondergeschikt aan gemaakt. Meer dan €15,-/lid is daar niet voor nodig. Dat kan makkelijk zonder subsidie. Doen wilde bonders ook. Een bond richt je op om de gezamenlijke passie te delen, evenredig welke rating je ook hebt.

Ik wens alle tamme dammers morgen een vruchtbare vergadering toe. Op het kritieke moment dat de voorzitter de vergadering schorst voor intern crisisberaad kan het geïntimideerde achterblijvende stem- en klapvee zich even vermaken met de volgende karaoke om de stemming er in te krijgen. Van elke zin kun je een agendapunt maken.

Brother do you think they'll drop the bond?

Flow with the Go

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by playforstacks » Fri Jun 17, 2016 23:26

Klaas van der Laan wrote:
playforstacks wrote: Daarnaast zit in het getal van 3809 unieke leden per 10-6-2016 wel de leden van de zogenoemde "wilde bonden" dit zijn bonden die niet de contributie betalen zoals "echte" KNDB leden. Dit bedroegen er op 10-6-2016 maar liefst 473.
Dus toch!? Ik heb jaren geleden dat al eens als vermoeden geopperd. (evenals het gesjoemel met een zwaar opgevoerde vuile ledenlijst) Die wilde leden weten dat zelf niet eens. Na jarenlange frustraties over het arogante autistische KNDB-beleid bleef mij uiteindelijk slechts het ultieme offer als laatste redmiddel over: Leave it.
morgen is de eerste vergadering ik hoop dat ik van betekenis kan zijn voor de breedtesport en de toekomst van het dammen.
Ik kan me wel iets voorstellen bij wat je zegt. Ik vond het ook heel erg vreemd omdat de contributie die de KNDB ontvangen zou moeten hebben in 2015 op basis van ledenaantal niet overeenkwam met het werkelijke ontvangen bedrag aan contributie. (het werkelijke is in de berekeningen die ik heb gezien zo'n 24000 lager in 2015. Dit kan natuurlijk verschillende redenen hebben.)

Daarom heb ik gisteren het ledenregister opgevraagd bij de KNDB. Ik kreeg echter vanmiddag deze reactie terug :
Beste Thijs,

Je geeft geen reden waarom je dit register zou willen hebben.

Overigens gaan we niet op dit verzoek in. Verenigingsbesturen en provinciale besturen krijgen een actuele ledenlijst van hun vereniging of hun provincie, hetzij op verzoek, hetzij voor controledoeleinden.

De KNDB stelt geen ledenlijsten ter beschikking aan derden, ook niet aan bondsraadsleden.

Vriendelijke groet van Paul Visser
Bondsmedewerker KNDB
Dat informatie die zo naar provinciale besturen gestuurd word geheim moet blijven voor een bondsraadslid laat wel zien hoe het bestuur ten op zichtte van de bondsraad te werk gaat.
Zeer zorgelijk, ik begin opeens in te zien waarom al die bondsraadsleden de afgelopen 10 jaar niks voor elkaar hebben gekregen op het gebied van de breedtesport. Het bestuur lijkt er alles aan te doen om kritische bondsraadsleden niet optimaal te laten functioneren en zo gebeurt er niet wat de leden van de KNDB willen.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jun 18, 2016 22:10

Thijs, ik volg wat je doet en waardeer het. Misschien heb je iets aan onze analyse rondom het in de kast verdwenen Deltaplan. Jaap van Galen heeft prognose opgesteld op basis van de bij de KNDB bekende ledentallen. Ik ben voor breedtesport met behoud topsport

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by playforstacks » Sun Jun 19, 2016 22:01

Fred van Amersfoort wrote:Thijs, ik volg wat je doet en waardeer het. Misschien heb je iets aan onze analyse rondom het in de kast verdwenen Deltaplan. Jaap van Galen heeft prognose opgesteld op basis van de bij de KNDB bekende ledentallen. Ik ben voor breedtesport met behoud topsport
Bedankt! Denk zeker dat er enorm veel goede dingen staan in het Deltaplan. (misschien een linkje in dit topic? )
Wat je ook kan doen is het sturen naar https://www.berenschot.nl/informatie/contact/
Deze partij helpt de KNDB om beleid te maken voor de volgende jaren en waar de focus dan op zou moeten liggen.

Afschaffen van topsport is ook niet mijn doel. Maar ook "topsport" moet goed gedefinieerd worden zo kwam ik er achter dat de subsidie voor topsport blijkbaar bijna denkend was. Toen ik ging doorvragen hoe dit kon bleek dat enorm veel zaken die ik topsport noem. (neem talentontwikkeling, NK dammen, promotie voor WK dammen, jeugd ek/wk's en veel meer) niet onder het kopje van topsport vallen zoals de KNDB die gebruikt.
Op die manier word het natuurlijk lastig om te kijken hoeveel topdammen kost (of mijn definitie van topsport) als er zo enorm verschil zit tussen wat ik topsport vind en wat de KNDB topsport noemt.
Zaken als NK dammen noem ik topsport en dat moet natuurlijk behouden blijven met of zonder subsidie.

Verder ben ik minder enthousiast over al het topsport dat niks of vrijwel niks oplevert voor de breedtesport. Ook topsporters die niet meewerken om de breedtesport te promoten zouden wat mij betreft niet meer ondersteund hoeven worden door de bond.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by Henk de Witt » Mon Jun 20, 2016 15:00

Thijs, mijn waardering voor jouw pogingen om een helder beeld te krijgen van het ledental van de KNDB. We weten wel dat het niet goed gaat met de ledenontwikkeling. Om een probleem serieus aan te pakken moet je a. Het probleem helder benoemen. b. Het probleem analyseren en c. Werken aan een oplossing.

In de damwereld gaat het er anders aan toe. Ongemakkelijke waarheden worden het liefst een beetje onder het tafelkleed geveegd. De onderliggende angst bij veel dambestuurders is dat het benoemen van problemen leidt tot een negatieve sfeer en daardoor het verergeren van de problemen. Je komt nogal wat wensdenken tegen ('dammen zou een verplicht vak moeten zijn op scholen', 'als de topspelers meer risico zouden nemen, zou er geen remiseprobleem zijn' enz. enz.) en troostrijke zaken ('binnenkort hebben we een Nederlandse wereldkampioen', 'in Hoogeveen gaat het jeugdwerk wel goed', enz. enz.) Om Reve te citeren 'Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.' En dus 'moedig voorwaarts.' Het gaat om de toekomst, nietwaar.

Wat denk ik ook een rol speelt, is de angst van diverse bestuurders om afgebrand te worden. Dat de achteruitgang van de damsport hen persoonlijk wordt aangerekend. Dit kan leiden tot een formele, defensieve opstelling. Wat de irritatie onder actieve leden weer vergroot.
Mijn dertigjarige ervaring als promotor van het damspel, bestuurder, jeugdleider, toernooiorganisator, heeft mij geleerd dat er de afgelopen jaren wel iets is veranderd, maar te weinig en te laat. Een echte cultuuromslag heeft niet plaatsgevonden. Uit de column van de KNDB-voorzitter in Het Damspel maak ik op dat we richting breedtesport gaan. Maar geen idee wat dat in de praktijk van een vergrijsde bond met om en nabij 3.500 leden zal betekenen. Naar verluid heeft Amsterdam geen jeugdspelers meer. Nul, nada. Geen idee wat het 'uitrollen' van het Hoogeveense model voor onze hoofdstad met 800.000 inwoners gaat betekenen.
Wel zijn er vele leuke toernooien voor de 'happy few' die nog damt. Ook weer een troostrijke gedachte.

Post Reply