WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva
-
Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva
Persbericht Fryslân Open:
Alexander Georgiev: geen uitdaging meer in internationaal dammen, wel in Fries dammen
Het Friesch Dagblad publiceerde in de krant van vandaag een interview met huidig wereldkampioen internationaal dammen. Hieronder volgt een deel van de tekst.
“ De regerend wereldkampioen internationaal dammen uit Rusland baarde begin deze maand opzien door zich terug te trekken voor de tweekamp om de wereldtitel. Na negen wereldtitels vindt de veertigjarige Rus uit Novgorod het welletjes. Omdat ook zijn landgenote Yekaterina Golubeva zich bijna tegelijkertijd terugtrok bij de vrouwen, werd er gedacht aan een Russisch kunstje in denksportland. Maar niets is minder waar, bekende Georgiev in Franeker.
' Ik heb al teveel titels gewonnen. Het wordt wat gewoon en ik zie geen uitdaging meer in om wereldkampioen te worden. De eerste keer was het leuk. De tweede keer ook, maar daarna het voor mij geen verschil of ik nu won of niet,' bekende de Rus, die weinig genoegen beleefde aan de laatste kandidatenmatch. ' Alleen in het laatst had ik wat lastige partijen. Ik heb al zoveel titels en speel voor de lol, want ik wil leuke partijen dammen.'
Hij liet ook het open damkampioenschap van Suriname aan zich voorbijgaan om er voor de derde keer in de universiteitsstad bij het Frisian Open bij te zijn. ' Ik doe mee, omdat ik weet dat ik hier niet kampioen zal worden,' aldus Georgiev, die vorig jaar wel de beste was van de internationale meesters. ' Maar de Friese spelers zijn sterk en hebben veel ervaring. Het is ook belangrijk om vooraf wat te trainen.'
Die gelegenheid had de Rus niet, omdat hij een belangrijk toernooi in China had. ' De tijd daarna heb ik gebruikt om te rusten. Ik heb maar weinig getraind. Te weinig.' Dus verloor hij zijn eerste partij tegen Tjerk Wijbenga (Arum). ' Dat was de moeilijkste partij. Daarna heb ik nog een partij gewonnen en remise gespeeld. Ik begin er langzaam in te komen. De resultaten zijn niet zo belangrijk, maar ik wil wel winnen.'
Dat is ook de reden dat Georgiev ook af en toe schaakt. Om zijn blikveld te verruimen en nieuwe uitdagingen te vinden. Hij nam voor de gelegenheid zijn Oekraiense vriend Vasyl Ivanchuk en internationaal schaakgrootmeester mee naar Franeker. Hij won zijn derde partij van de Tsjechische Petra Duskova. ' Dat was puur geluk. Ik stond in een zeer netelige positie, maar op een gegeven moment was ze het spoor bijster en gaf me alles cadeau.'
Toch vindt Ivanchuk zijn eerste kennismaking met het Friese dammen geweldig. ' Er zijn zoveel mogelijkheden en je moet constant attent zijn. Het is geweldig om een nieuw spel te ontdekken en te spelen in een romantische sfeer op een schip,' zegt de Oekraiener, verwijzend naar de speelplaats, tallship Mare Frisium “
einde citaat
Alexander Georgiev: geen uitdaging meer in internationaal dammen, wel in Fries dammen
Het Friesch Dagblad publiceerde in de krant van vandaag een interview met huidig wereldkampioen internationaal dammen. Hieronder volgt een deel van de tekst.
“ De regerend wereldkampioen internationaal dammen uit Rusland baarde begin deze maand opzien door zich terug te trekken voor de tweekamp om de wereldtitel. Na negen wereldtitels vindt de veertigjarige Rus uit Novgorod het welletjes. Omdat ook zijn landgenote Yekaterina Golubeva zich bijna tegelijkertijd terugtrok bij de vrouwen, werd er gedacht aan een Russisch kunstje in denksportland. Maar niets is minder waar, bekende Georgiev in Franeker.
' Ik heb al teveel titels gewonnen. Het wordt wat gewoon en ik zie geen uitdaging meer in om wereldkampioen te worden. De eerste keer was het leuk. De tweede keer ook, maar daarna het voor mij geen verschil of ik nu won of niet,' bekende de Rus, die weinig genoegen beleefde aan de laatste kandidatenmatch. ' Alleen in het laatst had ik wat lastige partijen. Ik heb al zoveel titels en speel voor de lol, want ik wil leuke partijen dammen.'
Hij liet ook het open damkampioenschap van Suriname aan zich voorbijgaan om er voor de derde keer in de universiteitsstad bij het Frisian Open bij te zijn. ' Ik doe mee, omdat ik weet dat ik hier niet kampioen zal worden,' aldus Georgiev, die vorig jaar wel de beste was van de internationale meesters. ' Maar de Friese spelers zijn sterk en hebben veel ervaring. Het is ook belangrijk om vooraf wat te trainen.'
Die gelegenheid had de Rus niet, omdat hij een belangrijk toernooi in China had. ' De tijd daarna heb ik gebruikt om te rusten. Ik heb maar weinig getraind. Te weinig.' Dus verloor hij zijn eerste partij tegen Tjerk Wijbenga (Arum). ' Dat was de moeilijkste partij. Daarna heb ik nog een partij gewonnen en remise gespeeld. Ik begin er langzaam in te komen. De resultaten zijn niet zo belangrijk, maar ik wil wel winnen.'
Dat is ook de reden dat Georgiev ook af en toe schaakt. Om zijn blikveld te verruimen en nieuwe uitdagingen te vinden. Hij nam voor de gelegenheid zijn Oekraiense vriend Vasyl Ivanchuk en internationaal schaakgrootmeester mee naar Franeker. Hij won zijn derde partij van de Tsjechische Petra Duskova. ' Dat was puur geluk. Ik stond in een zeer netelige positie, maar op een gegeven moment was ze het spoor bijster en gaf me alles cadeau.'
Toch vindt Ivanchuk zijn eerste kennismaking met het Friese dammen geweldig. ' Er zijn zoveel mogelijkheden en je moet constant attent zijn. Het is geweldig om een nieuw spel te ontdekken en te spelen in een romantische sfeer op een schip,' zegt de Oekraiener, verwijzend naar de speelplaats, tallship Mare Frisium “
einde citaat
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Nog een citaat: "Ik heb besloten het forum maar definitief te mijden". Welkom terug Piet.
Dat een vaag dagblad ons dit mag melden. Beetje vreemd dat we er zo achter moeten komen.
Maar goed, dan doe je niet mee. Worden wij toch lekker wereld kampioen
Maar goed, dan doe je niet mee. Worden wij toch lekker wereld kampioen
-
- Real name: Thijs van den Broek
Waar achter moeten komen ? Je moet wel heel naïef zijn wil je dit geloven. Het is duidelijk dat hij er geen belang bij heeft de echte reden te vertellen.Leri wrote:Dat een vaag dagblad ons dit mag melden. Beetje vreemd dat we er zo achter moeten komen.
Om alle tegenstrijdigheid maar eens bloot te leggen:
De vorige WK match leek niet door te gaan (een echte soap waar van alles was mis gegaan) Maar Georgiev vind internationaal dammen zo leuk dat die dan toch gewoon als side event van het Nijmegen open een match ging spelen tegen Wouter Sipma.
De vorige WK match ging toen opeens wel door (daar heeft Georgiev ook veel moeite voor gedaan) en die match doet hij er dan nog eventjes tussendoor. En de manier waarop is ook duidelijk te zien dat hij zijn spelplezier niet verloren heeft.
Dan niet veel later pakt die nog eventjes een slordige 6.5k op het WK in Nederland door wereldkampioen te worden. Daarna zegt hij meteen dat hij enorm naar uit kijkt om tegen Jan Groenendijk een match om de wereldtitel te spelen (zie interview Volkskrant) . Dit zou (financieel) iig geen debacel voor hem worden omdat achter de schermen al wel duidelijk werd dat het waarschijnlijk in Wageningen zou worden georganiseerd met als mogelijke sponsor de ex directeur van de FMJD Harry otten (ja waar die mogelijk gedoe mee heeft door de vorige match? )
en dan opeens uit niets verklaard hij dat hij zich voor de WK-match terug trekt, net nadat die helemaal naar China ging om 10x10 dammen te spelen (wat een belangrijk toernooi was om het geld natuurlijk).
Zoals al eerder is aangegeven zijn die WK matches zo'n beetje de enige manier om makkelijk geld te winnen voor prof dammers. Zelfs als je niet zou winnen, want bijvoorbeeld in de vorige WK match tussen Georgiev en Ndjofang was het prijzengeld ook al verdeeld voordat ze überhaupt 1 zet hadden gezet.
Verder geloof ik Georgiev wel op het punt dat die titels voor hem veel minder waard zijn dan geld.
- Eric Sanders
Waarom toch altijd die achterdocht en nergens op gebaseerde geruchten verspreiden dat er wel meer achter zal zitten? Er heeft helemaal niemand baat bij dat hij zijn wereldtitel opgeeft. Aan de nieuwe wereldkampioen zal altijd een beetje kleven dat hij hem half cadeau heeft gekregen.
Ik twijfel er niet aan dat het citaat de ware reden is. Tussen het toernooi in Heerhugowaard en voor de match met Wouter Sipma logeerde Georgiev een halve week bij mij en leerde ik hem een beetje kennen. Het zei duidelijk dat hij heeft niets meer te leren of te winnen heeft in dammen. De hele week zat hij op z'n logeerkamer te schaken. Wel vindt hij dammen nog een leuk spel en is het zijn broodwinning. Maar een WK zegt hem niets meer.
Ik twijfel er niet aan dat het citaat de ware reden is. Tussen het toernooi in Heerhugowaard en voor de match met Wouter Sipma logeerde Georgiev een halve week bij mij en leerde ik hem een beetje kennen. Het zei duidelijk dat hij heeft niets meer te leren of te winnen heeft in dammen. De hele week zat hij op z'n logeerkamer te schaken. Wel vindt hij dammen nog een leuk spel en is het zijn broodwinning. Maar een WK zegt hem niets meer.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Wat mij het meest opviel was dat de halve wereld eerder wist dat hij voor de 9e keer wereldkampioen is geworden dan hij zelf in Emmen.
Hij kwam uit de A-H, waar hij net boodschappen had gedaan en vroeg wat Jan had gemaakt. Verder niets. (tenminste, dit is wat ik zag en hoe het op mij over kwam).
Volgens mij was ik nog zenuwachtiger dan Georgiev zelf (ik natuurlijk of Jan het ging worden of niet).
Hij kwam uit de A-H, waar hij net boodschappen had gedaan en vroeg wat Jan had gemaakt. Verder niets. (tenminste, dit is wat ik zag en hoe het op mij over kwam).
Volgens mij was ik nog zenuwachtiger dan Georgiev zelf (ik natuurlijk of Jan het ging worden of niet).
-
Ben je nu serieus? of heb je echt geen flauw benul wat voor belangen hier wel niet mee spelen ook binnen de FMJD.Eric Sanders wrote: Er heeft helemaal niemand baat bij dat hij zijn wereldtitel opgeeft.
Om je maar eens een idee te geven, Topsport KNDB heeft jaren lang ingezet op een Nederlandse wereldkampioen en de TONNEN subsidie geld van NOC*NSF zijn gekoppeld aan het wel of niet halen van een Nederlandse wereldkampioen in 2016. Mensen met veel macht binnen de damwereld zijn afhankelijk hiervan om een inkomen te behouden.
dat ontken ik ook niet. Ik heb andere wereldkampioenen sigarreten over de grens zien smokkelen of Kaas mee naar Rusland zien nemen om wat bij te verdienen. De aanvoerder van de FMJD rating lijst geeft je voor 25 euro een uur training. (denk daar eens over na). Dammen is een armzalig beroep, Georgiev zwemt niet in het geld.Eric Sanders wrote: Wel vindt hij dammen nog een leuk spel en is het zijn broodwinning. Maar een WK zegt hem niets meer.
Het is dus totaal belachelijk dat jij hier beweerd dat het de normaalste zaak van de wereld is dat Georgiev hier wegloopt van een weekje dammen voor mogelijk 10 duizend euro aan prijzengeld. "omdat hij niet echt meer zo'n zin heeft"
- Eric Sanders
Oh, nu snap ik het. Krajenbrink heeft Georgiev 10.000 euro gegeven om zich terug te trekken, zodat Krajenbrink zijn baan houdt.playforstacks wrote:Mensen met veel macht binnen de damwereld zijn afhankelijk hiervan om een inkomen te behouden.
Wat lijkt het me lastig om constant zo paranoïde rond te lopen...
-
Persoonlijk denk ik dat dit heel onwaarschijnlijk zou zijn. Verder gaat het er ook helemaal niet om wat ik denk, maar nu je toch een idee opwerpt denk ik dat het een vrij grote kans is dat mensen hier achter zitten met enigszins de beste bedoelingen zeker voor de Nederlandse dam(top)sport en niet per definitie uit puur eigen belang handelen. Verder valt niet te ontkennen dat JK hier de lachende derde is nu jij toch over hem begint. (net zoals heel topsport KNDB de lachende derde is zo'n beetje)Eric Sanders wrote:Oh, nu snap ik het. Krajenbrink heeft Georgiev 10.000 euro gegeven om zich terug te trekken, zodat Krajenbrink zijn baan houdt.playforstacks wrote:Mensen met veel macht binnen de damwereld zijn afhankelijk hiervan om een inkomen te behouden.
Wat lijkt het me lastig om constant zo paranoïde rond te lopen...
Het paranoïde argument zal nog wel vaker vallen in deze discussie. Het lijk mij ook niet heel zinnig dat mensen naar allerlei mensen gaan wijzen.
Maar laten wij gewoon eens kijken wat er aan de hand is. De wereldkampioen die 2 maanden geleden nog enorm zin had in de match heeft gemeld dat hij zich terug trekt. Het normale gevolg mocht hier niks tegenover staan betekend dat, dat hij niet alleen een wereldtitel misloopt maar ook zeg pak weg 10000 euro, waar hij anders niet al teveel moeite voor zou moeten doen (Georgiev speelt die matches aan de lopen band).
Voor een brood-dammer is dit gewoon enorm veel geld, dit laad een rationeel mens niet zomaar lopen zonder goede reden. en het "geen zin" argument lijkt mij bij zo'n bedrag niet voldoende om jezelf terug te trekken als dammen gewoon je werk is (en je wel gewoon allerlei andere toernooien blijft spelen voor het geld, zie China, Heerhugowaard, etc etc).
-
Laten we niet naief zijn. Ook Koeperman verdiende geld door niet te spelen ipv wel. En ja de investering gaat over de loop van jaren om tonnen. En om dubieus beleid toch nog een datsoenlijk gezicht te geven. Ik hoor niemand kritisch zijn. Waar zijn al die investeringen? Meurs doet niet meer mee aan NK. Boomstra is dit jaar niet ziek of misselijk maae heeft ander (eigen) belang. Maar ok, het beleidsplan en de meelopers weten het zeker: een Nederlandse WK kanpioen gaat een enorme boost geven. Niet dus. Er gaat geen hond of goudvis extra van dammen. Dat is niet de schuld van Krakenbrink, prima gozer. (sorry Thijs). Het is wel de schuld van meekruipers die graag kicken op en gezien worden met wereldtoppers en zo hun ziel verhuren voor een paar euro
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Ik ben doorgaans geen complotdenker, maar je kunt toch niet ontkennen dat dit een vreemde ontwikkeling is? Georgiev die overal aan meedoet en opeens afhaakt wanneer hij een (waarschijnlijk) lucratieve match kan spelen. En ik geloof best dat Georgiev wat minder gemotiveerd is dan vroeger en dat hij geen zin heeft in een match tegen een of andere houwdegen, maar Groenendijk is juist een zeer attractieve speler.Eric Sanders wrote:Wat lijkt het me lastig om constant zo paranoïde rond te lopen...
Ook de reactie van de FMJD is vreemd. Als de wereldkampioen meldt dat hij zijn titel niet wil verdedigen, dan ga je toch eerst eens vragen naar de redenen van dat besluit, en kijk je of je daar iets aan kunt doen. En als de wereldkampioen dan bij zijn standpunt blijft, verwacht ik dat de FMJD zich eens rustig gaat beraden op de situatie.
Maar nee, niets van dit alles. Georgiev is amper uitgesproken, of de FMJD meldt al dat Boomstra de match mag spelen.
Misschien kunnen Georgiev en de FMJD het allemaal prima uitleggen, maar het zou fijn zijn als dat dan ook even gebeurt. Nu blijft iedereen met vraagtekens rondlopen.
- Eric Sanders
Als de wereldkampioen zich terugtrekt, verlang je uiteraard meer uitleg. Maar daar hoeven we in de damwereld niet op te rekenen. Een tijd terug trekt de voorzitter van de FMJD zich plotsklaps terug. De enige uitleg die ik er over heb gezien was een tijd later een interview in de Gelderlander. Op het NK staat opeens Ivo de Jong op de deelnemerslijst. Daar heb ik nog nergens een verklaring over gelezen (ik kan wel speculeren). De voorbeelden van geen/slechte communicatie zijn talrijk. Om meteen te gaan roepen dat er zeker weten van alles achter zit is zinloos. Misschien is dat wel zo, maar daar zijn geen concrete aanwijzingen voor. En dan vind ik "geen zin" een minstens zo goede verklaring als omgekocht of iets dergelijks.
- Henk de Witt
In detail zijn er misschien vraagtekens, maar verder lijkt het me vrij duidelijk. Een match is enorm zwaar en vergt maanden voorbereiding. De laatste match Georgiev-Ndjofang was niet goed. Probeer je de enorme spanning voor te stellen die het spelen van een partij op dit niveau met zich meebrengt. Na de met bijna 100% zekerheid te voorspellen uitslag, remise, moet je op dezelfde dag aantreden voor een rapidpartij. De kans op remise is nog steeds zo'n 85%-90%. Vervolgens moet je, weer op dezelfde dag, gaan sneldammen. Nog steeds is de kans op remise zo'n 70%-75%. Dan volgt een superblitztiebreak met op zeker moment nog slechts enkele seconden op de klok. Is de spanning in de reguliere partij al groot, probeer je de hoogspanning eens voor te stellen in zo'n superblitztiebreak. Het risico dat maanden voorbereiding in een split-second door het toilet worden gespoeld. De FMJD-bestuurders die dit format hebben bedacht, denken dat zij de damsport een dienst hebben bewezen. Spectaculair! Jawel, maar zij hebben zich onvoldoende gerealiseerd dat zij onze wereldtoppers tot 'clowns' (Alex Moiseyev) hebben gereduceerd. In een meer ironische bui heb ik wel eens een 'taartgooimatch' geopperd. Beide spelers krijgen drie taarten tot hun beschikking. Zij mogen op een strategisch opportuun moment een taart in het gezicht van de tegenstander smijten ten einde diens spel te ontregelen. Spectaculair!Jan Pieter wrote:Misschien kunnen Georgiev en de FMJD het allemaal prima uitleggen, maar het zou fijn zijn als dat dan ook even gebeurt. Nu blijft iedereen met vraagtekens rondlopen.
Voor de goede orde, ik ben erg voor sneldammen. Ook voor WK's rapid, sneldammen, superblitz. Maar niet in een match om de algemene wereldtitel. De internationale schaakbond wordt al twintig jaar geleid door de duistere figuur Iljoemzinov, geen prettig idee. Maar de FMJD kan een voorbeeld nemen aan het huidige Kandidatentoernooi in Moskou. Eén partij per dag. Ruime bedenktijd. Na elke drie partijen een rustdag. Respect voor de denksport en goede condities voor de topspelers.
Dat een zo goede speler als Georgiev, met maar liefst negen wereldtitels op zak, geen zin heeft om zich als clown te laten gebruiken valt zeer te prijzen. Hij is er de persoon niet naar om het achterste van zijn tong te laten zien. Dat hoeft ook niet, een goede verstaander heeft slechts een half woord nodig. En hij heeft genoeg wereldtitels om op een meer ontspannen manier te gaan dammen en daarnaast deel te nemen aan denksporten als Fries dammen en schaken. Veel plezier Alexander!
Het is duidelijk dat er diverse belangen gediend zijn bij een Nederlandse wereldkampioen. Die kunnen legitiem zijn, daarvoor hoeft men geen complotdenker te zijn. Bert Dollekamp heeft vier jaar geleden al gewezen op de Nederlandse dominantie in de FMJD, ondanks alle juichverhalen over de groei van het dammen in China en Thailand. Dit vereist van de Nederlanders in de FMJD wel dat men zich niet, bewust of onbewust, laat meeslepen door nationalistische belangen/gevoelens. Met Jean Marc Ndjofang (en daarmee indirect het Afrikaanse dammen) is niet goed omgesprongen. Harry Otten heeft dit erkend en excuses aangeboden. Ik hoop dat de FMJD hieruit lering trekt.
-
Nieuwe wereldkampioen uit Nederland
Over de gevolgen van het terugtrekken van Alexander Georgiew uit de WK-cyclus
www.ericsdamsite.com
Over de gevolgen van het terugtrekken van Alexander Georgiew uit de WK-cyclus
www.ericsdamsite.com
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
-
Het dik gedrukte is niet waar. De FMJD heeft de indruk willen wekken, door het persbericht, dat beiden spelers in China hebben mede gedeeld geen WK match te willen spelen.Jan Pieter wrote: Ik ben doorgaans geen complotdenker, maar je kunt toch niet ontkennen dat dit een vreemde ontwikkeling is? Georgiev die overal aan meedoet en opeens afhaakt wanneer hij een (waarschijnlijk) lucratieve match kan spelen. En ik geloof best dat Georgiev wat minder gemotiveerd is dan vroeger en dat hij geen zin heeft in een match tegen een of andere houwdegen, maar Groenendijk is juist een zeer attractieve speler.
Ook de reactie van de FMJD is vreemd. Als de wereldkampioen meldt dat hij zijn titel niet wil verdedigen, dan ga je toch eerst eens vragen naar de redenen van dat besluit, en kijk je of je daar iets aan kunt doen. En als de wereldkampioen dan bij zijn standpunt blijft, verwacht ik dat de FMJD zich eens rustig gaat beraden op de situatie.
Maar nee, niets van dit alles. Georgiev is amper uitgesproken, of de FMJD meldt al dat Boomstra de match mag spelen.
Misschien kunnen Georgiev en de FMJD het allemaal prima uitleggen, maar het zou fijn zijn als dat dan ook even gebeurt. Nu blijft iedereen met vraagtekens rondlopen.
Dit is feitelijk onjuist zowel de FMJD als de mensen die in Nederland bezig waren met het organiseren van de match wisten al ver voor het toernooi in China dat Georgiev zich terug getrokken had.