NK Dammen Algemeen 2016
NK Dammen Algemeen 2016
Het NK Dammen Algemeen 2016 wordt gehouden in Enschede: http://nk2016.kndb.nl/
Re: NK Dammen Algemeen 2016
http://www.kndb.nl/kampioen-boomstra-tr ... -terug-nk/
Kampioen Boomstra trekt zich terug uit NK
Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster)Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster)PDFKlik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster)Klik om te delen via Twitter (Opent in een nieuw venster)Klik om op Google+ te delen (Opent in een nieuw venster)Meer
Enschede, 8 maart 2016.
Regerend damkampioen Roel Boomstra zal volgende maand in Enschede niet zijn nationale titel verdedigen. De speler wil zich dit jaar vooral concentreren op zijn studie natuurkunde en de match om de wereldtitel.
“Bij topsport hoort het maken van moeilijke keuzes”, zegt Boomstra. “Afgelopen jaren hebben me geleerd om naast het dammen en de studie voldoende rust te nemen. Het lijkt me onverstandig mij begin april in een zwaar toernooi te storten.”
De organisatoren van het nationale damkampioenschap in Enschede respecteren de keuze van Boomstra, een van de sterkste spelers ter wereld. De naam van zijn vervanger zal later deze week bekend worden gemaakt.
Roel Boomstra en Jan Groenendijk zullen komend najaar of begin 2017 strijden om de wereldtitel. De match zal waarschijnlijk plaatsvinden in het oosten of noorden van Nederland. De Rus Alexander Georgiev, de regerend wereldkampioen, heeft zich teruggetrokken voor de tweekamp. Daardoor staat vast dat het dammen voor het eerst sinds 1984 (Harm Wiersma) weer een Nederlandse wereldkampioen dammen krijgt.
De verklaring van Roel Boomstra:
“Bij topsport hoort ook het maken van moeilijke keuzes. De afgelopen jaren heb ik geleerd dat ik naast al het dammen en studeren genoeg aandacht moet hebben voor rust. Hoewel ik net op tijd klaar zal zijn met mijn studie en mijn resultaten in de Ereklasse uitstekend waren, heb ik toch besloten af te zien van deelname aan het NK 2016. Begin april zal ik toe zijn aan rust, en het lijkt me onverstandig om me juist dan in een zwaar toernooi te storten. Natuurlijk vind ik het spijtig dat ik mijn Nederlandse titel niet zal verdedigen, maar met het oog op de langere termijn lijkt het me de verstandige keuze.
Ik betreur dat dit na de IMSA Elite Mind Games al het tweede toernooi is dat ik aan me voorbij laat gaan vanwege mijn studie. Het was moeilijk drie geschikte maanden te vinden om een ander groot doel van mij te bereiken, namelijk het definitief behalen van mijn bachelor natuurkunde.
Veel succes aan de organisatie en alle deelnemers van het NK. Maak er een prachtig toernooi van en ik hoop er volgend jaar weer bij te zijn!”
-
Jammer.
Op de website van de KNDB las ik dat de opengevallen plaats voor de finale van het NK (door het afzeggen van Roel Boomstra) wordt ingenomen door de beste nummer drie uit de halve finales. Ik moet bekennen dat ik de reglementen niet precies ken, maar gezien het feit dat deze beslissing enige dagen op zich liet wachten, vermoed ik dat een dergelijke situatie door het reglement niet wordt gedekt. Anders had de invaller immers wel meteen bekend geweest. Ik denk dat hier sprake is van een 'keuzeplek'. Naar mijn mening is deze keuze arbitrair. Het had logischer geweest dat de opengevallen plek zou worden opgevuld door een speler afkomstig uit het toernooi waarin degene die afzegt, Roel dus, zich had geplaatst. In dit geval dus het NK 2015. Omdat de eerste drie daarvan zich plaatsten voor de finale, maar Roel heeft afgezegd, zou het logischer zijn om de nummer vier van dat NK ook tot de finale van het NK 2016 toe te laten in plaats van de beste nummer drie uit de halve finales.
In het geval dat iemand die zich via de halve finale heeft geplaatst af zou zeggen, zou je de nummer drie uit die poule waarin hij speelde, en dus niet de beste nummer drie, moeten toevoegen aan het NK. Dit is allemaal wat transparanter en eenvoudiger in het reglement vast te leggen.
Vergelijk deze situatie bijvoorbeeld eens met TDV 2 dat in het volgende seizoen in de nationale competitie geen team op de been kan brengen voor de 1e klasse. Het reglement zegt in dat geval dat TDV als laatste wordt geklasseerd en alle ploegen die onder TDV zijn geëindigd een plekje opschuiven. Daar wordt de opengevallen plek dus ook niet opgevuld door de hoogst geëindigde ploeg in de tweede klasse (die nog niet gepromoveerd is).
In het geval dat iemand die zich via de halve finale heeft geplaatst af zou zeggen, zou je de nummer drie uit die poule waarin hij speelde, en dus niet de beste nummer drie, moeten toevoegen aan het NK. Dit is allemaal wat transparanter en eenvoudiger in het reglement vast te leggen.
Vergelijk deze situatie bijvoorbeeld eens met TDV 2 dat in het volgende seizoen in de nationale competitie geen team op de been kan brengen voor de 1e klasse. Het reglement zegt in dat geval dat TDV als laatste wordt geklasseerd en alle ploegen die onder TDV zijn geëindigd een plekje opschuiven. Daar wordt de opengevallen plek dus ook niet opgevuld door de hoogst geëindigde ploeg in de tweede klasse (die nog niet gepromoveerd is).
- Wishmaster
- Real name: Pascal Stil
Niek Kuijvenhoven neemt de vrijgekomen plaats in.
http://www.destentor.nl/regio/kampen/ku ... k.facebook
Dat het een paar dagen geduurd heeft zal wellicht te maken gehad hebben met dat de speler benaderd moet worden of hij nog beschikbaar is.
http://www.destentor.nl/regio/kampen/ku ... k.facebook
Dat het een paar dagen geduurd heeft zal wellicht te maken gehad hebben met dat de speler benaderd moet worden of hij nog beschikbaar is.
everytime is a good time to take your time to have a good time
Een trieste gang van zaken weer.
De KNDB is vaker niet op logica te betrappen.
Dat de nummer 4 van het vorige NK bovendien 3 klassen beter is dan de figurant, die nu gaat meespelen is kennelijk niet van belang.
De organisatie had om deze plek voor Niek gevraagd, omdat er anders niemand uit Overijssel mee zou spelen.
Dat dit niet juist was, omdat Marino Barkel al speelt, werd niet nagetrokken. Het lijkt er meer op dat men blij is dat deze speler nu definitief als concurrent voor de KNDB talenten kwijt is.
Eerder haakten al Dolfing en Thijssen af.
Saillant detail. Onderlinge score nr 4 NK-Niek 3-0
Dat de nummer 4 van het vorige NK bovendien 3 klassen beter is dan de figurant, die nu gaat meespelen is kennelijk niet van belang.
De organisatie had om deze plek voor Niek gevraagd, omdat er anders niemand uit Overijssel mee zou spelen.
Dat dit niet juist was, omdat Marino Barkel al speelt, werd niet nagetrokken. Het lijkt er meer op dat men blij is dat deze speler nu definitief als concurrent voor de KNDB talenten kwijt is.
- Henk de Witt
Wie was de nummer vier van het NK 2015?
- Wishmaster
- Real name: Pascal Stil
Nummer 4 was Luteijn http://www.aanzetdammen.nl/index.php/nk2015/uitslagen
Is het niet ergens in de regels vastgelegd dat een invaller uit het kwalificatietoernooi moet komen?
Is het niet ergens in de regels vastgelegd dat een invaller uit het kwalificatietoernooi moet komen?
everytime is a good time to take your time to have a good time
- Arjen de Mooij
...
Last edited by Arjen de Mooij on Sat Mar 12, 2016 17:02, edited 1 time in total.
- Arjen de Mooij
GuidoB wrote:Een trieste gang van zaken weer.
3 klassen beter lijkt me wat overdreven, Guido, het scheelt 33 ratingpunten. Wij schelen meer dan 60 ratingpunten, en ik ben hooguit twee klassen beter, zoals ik onlangs heb laten zien.

Zijn er uberhaupt officiele regels voor dit soort situaties. Als ik het goed begrijp worden die door de bondsraad vastgesteld, maar ik kan ze zo snel niet vinden.
De nummer 4 van het NK 2015 heeft laatst nog WK gespeeld.
- Arjen de Mooij
Ah, ik vertrouwde Wishmaster volledig, maar ik begrijp dat Ron 4e was en niet Frits.GuidoB wrote:De nummer 4 van het NK 2015 heeft laatst nog WK gespeeld.
-
- Real name: Thijs van den Broek
Sins wanneer ben jij kritisch op de KNDB?GuidoB wrote: Het lijkt er meer op dat men blij is dat deze speler nu definitief als concurrent voor de KNDB talenten kwijt is.
verder klopt het maar half wat je hier zegt, de meeste KNDB talenten nemen niet eens de moeite om überhaupt mee te doen met zo'n nk'tje.
Groenteboer dan? Wil die niet invallen? Of lukt het dan niet met de e-borden
?

GuidoB wrote:Een trieste gang van zaken weer.
KUIJVENHOVEN is een prima keuze!! Oud nederlands kampioen junioren 2004! Ron is een aardige vent en natuurlijk een goede speler! Echter heeft Ron in de hf als een natte krant gepresteerd! 7x remise... saaier kan niet! Doordat Mr Wu zat achter het bord zat tegen Stokkel, werd Niek helaas de huilende 3e. Gelukkig voor hem krijgt hij alsnog een nk plaats! Het zij Niek van harte gegund! En Niek je weet natuurlijk dat de deur altijd voor jou openstaat!! Ik voorspel... Barkel top 5 en de Kuijf top 8!! En Ron, helaas voor dit jaar. Volgend jaar beter. En Guido, als Ron zonodig moet spelen , dan staat Frits zn plaats maar af. Frits is eerder figurant in dit veld.