WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post Reply
henk stoop

WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by henk stoop » Sat Mar 05, 2016 19:28

Van de FMJD-site:

As Tournament Director of the FMJD Mr. J. Pawlicki informed us from China both World champions Alexander Georgiev and Zoja Golubeva have informed FMJD to not willing to defend their title.
They both supposed to continue playing draughts but not fighting for the World Title.

The direct consequences of this decisions are as follow:

- The next player in the classifications of last WC - Roel Boomstra has a right to play the Match for World Title against the Vice Champion Jan Groenendijk.
- The next player in the classification of last WCW - Olga Kamyshleeva has a right to play the Match for World Title against the Vice Champion Natalia Sadowska.

Eric van Dusseldorp

Re: WK matches Groenendijk - Boomstra en Sadowska - Kamyshleeva

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Mar 05, 2016 20:46

henk stoop wrote: The next player in the classifications of last WC - Roel Boomstra has a right to play the Match for World Title against the Vice Champion Jan Groenendijk.
Zo!
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Bennie Hiddink
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bennie Hiddink » Sat Mar 05, 2016 21:15

Hup Olga Jan en Roel :D

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Sat Mar 05, 2016 21:49

Zo, Nederland een wereldkampioen rijker. Kan georgiev moet vanuit zijn stoel kijken wie zijn titel afneemt!

VibeMan

Post by VibeMan » Sat Mar 05, 2016 22:37

Leri wrote:Zo, Nederland een wereldkampioen rijker. Kan georgiev moet vanuit zijn stoel kijken wie zijn titel afneemt!
Georgiev rijdt binnenkort in een Toyota en damt in drente :)

Goede zet van Wim!!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Mar 06, 2016 13:31

Merkwaardige ontwikkeling. Het idee achter een match was toch altijd dat iemand de wereldkampioen mocht uitdagen, of dat de onttroonde wereldkampioen een kans kreeg zijn titel terug te pakken.
Een match tussen de nummers 2 en 3 slaat m.i. nergens op. Stel dat ook zij niet kunnen of willen, en zo verder, krijgen we dan een match tussen bijvoorbeeld de nummers 10 en 11 van het afgelopen wk?

Overigens verbaast het me wel dat Georgiev zich nu terugtrekt. Bij mijn weten is er nog helemaal niets bekend over de condities van een match tussen hem en Groenendijk. Ik ben wel benieuwd naar de motivering van zijn besluit.

krijn ter braake

Post by krijn ter braake » Sun Mar 06, 2016 14:56

Jan Pieter wrote:Merkwaardige ontwikkeling. Het idee achter een match was toch altijd dat iemand de wereldkampioen mocht uitdagen, of dat de onttroonde wereldkampioen een kans kreeg zijn titel terug te pakken.
Een match tussen de nummers 2 en 3 slaat m.i. nergens op. Stel dat ook zij niet kunnen of willen, en zo verder, krijgen we dan een match tussen bijvoorbeeld de nummers 10 en 11 van het afgelopen wk?

Overigens verbaast het me wel dat Georgiev zich nu terugtrekt. Bij mijn weten is er nog helemaal niets bekend over de condities van een match tussen hem en Groenendijk. Ik ben wel benieuwd naar de motivering van zijn besluit.
Dit is toch erg jammer. Georgiev zelf zal neem ik aan nog wel een verklaring geven. Ik ben ook benieuwd. Enige reden die ik kan bedenken is dat het financieel is. Of vindt hij matches te saai geworden? Verder lijkt mij de beslissing om nu een match te doen tussen Boomstra en Groenendijk wel erg snel genomen. Staat het in de reglementen dat als de wereldkampioen zijn titel niet wil verdedigen dat dan de nummer drie zijn plek inneemt? Of heeft de FMJD dit besloten, en op basis waarvan?

Is een beetje anti-climax. Je wil toch dat een Nederlander een Rus verslaat en op die manier de titel weer eens naar dit land haalt.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Sun Mar 06, 2016 16:16

Heeft Groenendijk niet "gewoon" een rechtstreekse claim op de wereldtitel? Georgiev heeft toch ook eens een wereldtitel "gekregen" nadat Tsjizjow de match-voorwaarden niet zag zitten. Idem voor Koeperman in 1974 nadat Sijbrands stopte met dammen.

Dat Boomstra dan Groenendijk mag uitdagen in een alternatieve match, is een ander verhaal.

EDIT: nee, dit is allemaal conform het reglement Annex 17 Individual FMJD Competitions–The World Championship
11. Right for the World Title Match
If the ex-champion has lost his title in the tournament for the World Championship he has the right
to challenge the new champion to a World Title Match
If the ex-champion has retained his title in the World Championship tournament, the player ended
on the second place in the World Championship has the right to challenge the current World
Champion to a World Title Match.
When a world title match cannot be played the World Champion keeps his title but does not have
the right for a title match two years later. Then this right for a title match goes to the numbers 1 and
2 of the World Championship tournament.
When the conditions for the world title match are acceptable for the FMJD Executive Council the
players have the obligation to play (unless they come with a better possibility). If one of them does
not accept the conditions a reserve may take his place. The reserve is the next player from the last
World Championship tournament.
De laatste zin is hier dus van toepassing op Boomstra.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Mar 07, 2016 00:39

Welke condities heeft Georgiev niet geaccepteerd dan? Er waren nog helemaal geen condities voor de match. Er staat niets over wat er moet gebeuren als de kampioen zijn titel niet wil verdedigen. Groenendijk tot wereldkampioen uitroepen lijkt mij minstens net zo logisch als een match houden tussen de nummers 2 en 3.

wim martin

Post by wim martin » Mon Mar 07, 2016 04:39

Mee eens.

De aangekondigde match (zonder eerst een nieuwe wereldkampioen aan te wijzen) vind ik wel een erg 'lenige' interpretatie van het reglement.

Juri
Real name: Anikeev Juri

Post by Juri » Mon Mar 07, 2016 05:56

in 2015 Georgiev did a lot of efforts to get the match with Ndjofang, including publishing latters.
Despite the prize fund in his Match with Chizhov was too small, anyway he came and got the title.

With losing the title World champions are losing the right to play next Match after 2017 year if they will not becaome a champions.
In such poor sport as draughts the Matches are only possibility to earn something.

And now players refused without any explanation?
Moreover FMJD informed about this decision, but not players bythemself. And they do it at the same time...

Can you believe in it?

The benefit of no playing in Match have to be much bigger than to take part in.

Shame to FMJD and to players too (if they will not give any explicable reasons)
http://ru.pokerstrategy.com/#uS7UG6
Lets play Poker, to get for free 50$

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Mon Mar 07, 2016 10:13

Juri wrote: In such poor sport as draughts the Matches are only possibility to earn something.

And now players refused without any explanation?
Moreover FMJD informed about this decision, but not players bythemself. And they do it at the same time...

Can you believe in it?

The benefit of no playing in Match have to be much bigger than to take part in.
it not that hard to believe.
Sometimes in draughts it wise to sacrifice some peaces to gain an advantage.

It is no secret that it means everything for (a part of) the Netherlands (KNDB) to get a world title. there are plenty of people who could lose there job inside the KNDB otherwise. And biggest players will lose there ability to get money for training or other financial benefits.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Mar 07, 2016 11:46

Mooi een NL wereldkampioen en ik hoop Groenendijk. Ik hoop ook dat Georgiev zich op eigen kracht heeft teruggetrokken. Als later zou blijken dat hij geld heeft gehad om van deelname af te zien dan zou dat zeer dubieus zijn.

Jeroen Kos
Real name: Jeroen Kos

Post by Jeroen Kos » Mon Mar 07, 2016 12:07

Uit de volkskrant van vandaag.
2016-03-07 Wie wordt opvolger Harm Wiersma.JPG
2016-03-07 Wie wordt opvolger Harm Wiersma.JPG (239.72 KiB) Viewed 19465 times

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Mon Mar 07, 2016 12:16

Fred van Amersfoort wrote:Mooi een NL wereldkampioen en ik hoop Groenendijk. Ik hoop ook dat Georgiev zich op eigen kracht heeft teruggetrokken. Als later zou blijken dat hij geld heeft gehad om van deelname af te zien dan zou dat zeer dubieus zijn.
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat hij er geld voor heeft gehad.
Ik denk eerder dat hij dit als protest/ payback doet naar de FMJD toe (voor de vorige match). + hij goed bevriend met Nederlandse top dammers die er enorm groot belang bij hebben. Daarnaast is Georgiev ook niet dom en snapt hij dat als topsport KNDB omvalt het ook hem op langere termijn veel zal kosten. De goodwill die hem dit opleverd bij bepaalde mensen kan in de toekomst ook veel waard zijn.

Verder zal het Russische kamp hem dit ook niet echt kwalijk nemen denk, dit is zelfs uit te leggen als een vernedering. Russen zijn zo oppermachtig dat de enige manier hoe Nederland een wereldkampioen kan krijgen is als de russen dit cadeau doen.

Post Reply