Ok, helder. Uitgaande van de klassen van vorig jaar en de reisafstanden is er een goede indeling uitgekomen.GuidoB wrote:Qua promotiekandidaten is de indeling vrij eerlijk. Niet helemaal ideaal, maar dat was gezien de ligging van de clubs ook niet mogelijk. 1B is de zwakste klasse.Jaap van Galen wrote:Guido, maar vind jij nou serieus dat de drie poules eerlijk verdeeld zijn?
Ik heb het al een keertje uitgelegd en dat zal ik dan nog wel een keer doen. Er zitten in de eerste klasse 2 ploegen die het afgelopen seizoen in de hoofdklasse speelden en 10 ploegen die in de eerste klasse speelden. De verdeling van deze ploegen over de klassen A-B-C is respectievelijk 4-3-5. 1B heeft dus de minste van de ploegen die het vorige seizoen het hoogst speelden.
Bij de indeling is niet direct gekeken naar de degradatiekandidaten. Ik vind het logisch klinken dat alle ploegen afkomstig uit de tweede klasse degradatiekandidaten zijn. 1B heeft dus de meeste degradatiekandidaten.
Zo, uitgelachen allemaal? Natuurlijk is de indeling qua rating niet gelijk. Maar dat moet ook niet, vind ik. Een ploeg als Amstelland heeft al jaren een torenhoge rating, maar presteren is er niet bij. Hetzelfde geldt voor Krommenie, nu Zaanstreek 1. Ik zou het als tegenstander heerlijk vinden om tegen Amstelland en Zaanstreek 1 te mogen spelen. Dat is namelijk zeer goed voor mijn eigen rating
De KNDB hecht m.i. zeer terecht veel meer waarde aan zo klein mogelijke reisafstanden. Dit houdt voor de clubs de reiskosten zo laag mogelijk; de meeste clubs vinden dit heel belangrijk. Verder blijft de reistijd beperkt. Zeker op de wat lagere nivo's (tweede en eerste klasse) vinden de spelers dat heel prettig. Denk je nu echt dat Enschede zit te wachten op een reis naar Heerhugowaard?
Het discussiepunt blijft wat mij betreft echter staan.
Voor alle klassen denk ik dat er duidelijkheid zou moeten zijn omtrent de criteria bij indeling, sterkte versus afstand. Bij het criterium sterkte vind ik dat klasse vorig jaar niet leidend zou moeten zijn, maar vind ik gemiddelde rating beter. De incidentele voorbeelden dat rating niet goed is overtuigen mij niet. Natuurlijk heeft ook rating zijn beperkingen, maar het is in elk geval objectief. En om dan toch ook nog maar een voorbeeld te noemen: De door (vrijwel) iedereen op dit forum in de eerste klasse als favoriet voor de titel genoemde clubs Raes Maastricht en Damclub Den Haag, worden door een ratingcriterium in elk geval ingedeeld bij de favorieten, en op grond van de klasse-indeling bij de "logische" degradatiekandidaten.