Is schijvenjagen in het eindspel ordinair?

Post Reply
Eric van Dusseldorp

Re: Is schijvenjagen in het eindspel ordinair?

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Jan 24, 2016 07:36

"Het verheugende nieuws is dat in Heerhugowaard bij de Masters met killer gespeeld wordt."

Inderdaad een geweldig initiatief. Wellicht een (beslissende) doorbraak. Ik verheug me erg op het komende toernooi.
Killer draughts naast (niet in plaats van) het klassieke internationale spel. Voor de toppers en andere liefhebbers.
Wat vind jij ervan, Henk? Je bent zo stilletjes.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Jan 24, 2016 13:56

Op de draad 'Klok en speltempo' heb ik al uitgelegd dat ik de afgelopen dagen niet op het forum had gekeken. Nu lees ik dat bij de
Masters in Heerhugowaard met de killerregels gespeeld gaat worden. Onverwacht en goed nieuws en ik feliciteer de mensen die dit initiatief hebben genomen! Tevens mijn complimenten aan de organisatie dat ze dit aandurven! De damwereld heeft dringend nieuwe ideeën nodig en mensen die deze ideeën durven uit te voeren.

Killerdammen is een antwoord op de vele remises in de top. Zoals vastgesteld eindigt 95% van de partijen in de mondiale toptien in remise. Dit kan echt niet. De remisedood die weleens voorspeld is, is feitelijk allang ingetreden. De 5% winstpartijen schenk ik u.
In matches om de wereldtitel was de remisedood overigens al veel eerder een feit. In 1971(!) speelden Dibman en Koeperman 20 partijen, zij eindigden alle 20 in remise. Zoals men toen al kon vermoeden was dit geen incident, maar een voorbode van wat ons te wachten stond.
Wellicht ligt de toekomst van het dammen in een spelvorm als killer. En dan niet alleen vanwege het terugdringen van het aantal remises, maar ook en vooral in het bekorten van het eindspel. Zonder slag of stoot en zonder pijn zal dat niet gaan. Killer betekent immers dat het bestaande eindspel verdwijnt. Het beroemde eindspelboek van Moser en alle eindspelcomposities worden museumstukken. Maar er kan een moment komen dat je simpelweg moet kiezen. De schaatssport maakt momenteel ook een ontwikkeling door. Volgend seizoen verdwijnt de aloude 10 kilometer uit het allrounden. Maar het hele allrounden staat onder druk. Andere schaatsvormen als shorttrack en massastart worden populairder.

Of het killerdammen het traditionele dammen in populariteit zal gaan overtreffen ligt in de schoot der toekomst verborgen. Als je ziet dat Nederlandse kampioenen als Rob Clerc, Jannes van der Wal en Pieter Bergsma al in de jaren negentig in diverse bewoordingen riepen 'Er moet iets gebeuren!' dan zou dat best nog een heel langdurig, frustrerend traject kunnen zijn. In de tussentijd staat ons de match Georgiev-Groenendijk en het WK in 2017 te wachten. Wordt de match wederom een merkwaardig geheel van barrages met superblitz? Wordt het WK-toernooi wederom een remisegebeuren? Dit hoeft niet. Het FMJD-reglement staat tussenscores toe. De meerderheid van de mondiale toptien is daar voorstander van. Wereldkampioen Georgiev heeft meerdere keren actief voorstellen ingediend. Gezocht: bestuurders die begrijpen waar het om gaat, die willen luisteren en besluiten durven nemen.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Sun Jan 24, 2016 14:55

Henk de Witt wrote: In matches om de wereldtitel was de remisedood overigens al veel eerder een feit. In 1971(!) speelden Dibman en Koeperman 20 partijen, zij eindigden alle 20 in remise. Zoals men toen al kon vermoeden was dit geen incident, maar een voorbode van wat ons te wachten stond.
Het was Andreiko-Koeperman in 1971, en Dibman-Gantwarg in 1987 die beide in 0-0 over 20 partijen eindigden. De laatste match had echter net zo goed 4-2 in het voordeel van Dibman kunnen uitvallen. Zie oude draad: viewtopic.php?f=65&t=555&start=556

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Jan 24, 2016 15:39

Henk de Witt wrote:Het beroemde eindspelboek van Moser en alle eindspelcomposities worden museumstukken.
Niet als je het huidige spel, zoals ik voorstel, gewoon laat bestaan naast Killer.
Je krijgt met Killer inderdaad heel veel nieuwe eindspelen en in (veel) mindere mate ook nieuwe problematiek. Leuk voor jonge eindspelcomponisten en problemisten die zich kunnen uitleven in nog niet weggemaaid gras.

Peter van der Stap

Post by Peter van der Stap » Sun Jan 24, 2016 19:27

Eric van Dusseldorp wrote:
Henk de Witt wrote:Het beroemde eindspelboek van Moser en alle eindspelcomposities worden museumstukken.
Niet als je het huidige spel, zoals ik voorstel, gewoon laat bestaan naast Killer.
Je krijgt met Killer inderdaad heel veel nieuwe eindspelen en in (veel) mindere mate ook nieuwe problematiek. Leuk voor jonge eindspelcomponisten en problemisten die zich kunnen uitleven in nog niet weggemaaid gras.
Image

Wit wint. :)

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Jan 25, 2016 11:13

En dan zonder WK? Of met een aangepast scoresysteem op topniveau?

Bennie Hiddink
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bennie Hiddink » Mon Jan 25, 2016 21:13

Peter van der Stap wrote:
Image

Wit wint. :)
ff de regels, dam moet na het slaan gelijk stoppen als er niks meer te slaan valt?

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon Jan 25, 2016 22:36

Bennie Hiddink wrote: ff de regels, dam moet na het slaan gelijk stoppen als er niks meer te slaan valt?
dam moet na slaan stoppen als laatst geslagen stuk een dam is

AnDa

Post by AnDa » Tue Jan 26, 2016 00:29

Je krijgt met Killer inderdaad heel veel nieuwe eindspelen
En niet alleen eindspelen, zelfs bekende openingen kunnen veranderen.
Ik weet dat er lang geleden eens een experimenteel Killer-toernooitje gespeeld is met het volgende fragment:

1. 31-26 19-23 2. 36-31 14-19 3. 41-36 10-14 4. 46-41 05-10 5. 33-29 20-25 6. 39-33 14-20(!!!?) waarna de zwartspeler met enig gevoel voor theater onthutst riep "Ach nee toch, loop ik me daar in het zetje van Bergen. Verdorie". :oops: Wit, zich van geen kwaad bewust, ging verder met 7. 26-21 17*26 8. 32-28 23*32 9. 37*28 26*46 10. 29-23 18*29 11. 34*05 en kon het na 46*14(!) 12. 05*19 (verplicht!) en 13*24 meteen opgeven. :o :shock: :lol:

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue Jan 26, 2016 02:52

Alles goed en wel, schijvenjacht is en blijft natuurlijk een ordinaire kwestie.
Heaven is no location, but a state of mind

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Jan 26, 2016 05:38

Henk de Witt wrote:
En dan zonder WK? Of met een aangepast scoresysteem op topniveau?
Nee, gewoon zoals ik het schrijf, Henk.
Zonder toevoegingen.
Lees anders nog even wat schreef over dammen versus biljarten. Van die dingen dus.

Leo Mous

Post by Leo Mous » Tue Jan 26, 2016 16:32

Zaterdag bij de wedstrijden van Van Stigt Thans spelen Matthijs Broek en ik een partij op een mooi origineel Frans 144 veldenbord. Ook leuk. Op 1 en 2 oktober kan in Troyes gespeeld worden voor het open Frans kampioenschap op de 144 velden. 144 Velden, geen oorspronkelijk idee, maar misschien wel de oplossing voor alle remiseproblemen! Leuke uitdaging ook: het spel min of meer opnieuw uitvinden.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Tue Jan 26, 2016 20:03

Kosmos wrote:Alles goed en wel, schijvenjacht is en blijft natuurlijk een ordinaire kwestie.
En op twee schijven jagen is natuurlijk extra-ordinair

Kosmos

Post by Kosmos » Tue Jan 26, 2016 20:46

Leo Mous wrote:Zaterdag bij de wedstrijden van Van Stigt Thans spelen Matthijs Broek en ik een partij op een mooi origineel Frans 144 veldenbord. Ook leuk. Op 1 en 2 oktober kan in Troyes gespeeld worden voor het open Frans kampioenschap op de 144 velden. 144 Velden, geen oorspronkelijk idee, maar misschien wel de oplossing voor alle remiseproblemen! Leuke uitdaging ook: het spel min of meer opnieuw uitvinden.
12 x 12 is nog slechter dan 10 x 10 met de oude regels, ellenlange opbouwfases en 3 dammen winnen niet van één dam...
Beter is 9 x 11, 10 x 11 of 10 x 12.

Kosmos

Post by Kosmos » Tue Jan 26, 2016 20:47

Arjen de Mooij wrote:
Kosmos wrote:Alles goed en wel, schijvenjacht is en blijft natuurlijk een ordinaire kwestie.
En op twee schijven jagen is natuurlijk extra-ordinair
Wat ben je toch een faute uil :lol:

Post Reply