KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 1 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 01, 2004 16:40

Halve finale dammen in Westerhaar

WESTERHAAR - In Westerhaar wordt volgende week één van de drie halve finales van het Nederlands kampioenschap dammen voor junioren gehouden. De organisatie is in handen van het jeugdbestuur van damclub Witte van Moort. Gespeeld wordt in het clublokaal aan de Asterstraat.

Gelijktijdig worden in Hengelo en Wageningen halve finalewedstrijden gespeeld. De eerste drie aankomenden uit elke groep plaatsen zich voor de finale van 6 tot en met 17 juli in Westerhaar. Dat wordt de 25ste finale in successie voor de actieve Westerhaarse damvereniging.

Image
Klaas-Hendrik Leijenaar
foto:Henk Stoop

In het deelnemersveld in Westerhaar is Klaas-Hendrik Leijenaar uit Leeuwarden de grote favoriet voor een finaleplaats. Sinds kort is hij ook de plaatselijke favoriet, omdat de talentvolle speler het komende seizoen uitkomt voor het eerste team van Witte van Moort, dat in de nationale ereklasse speelt.

De organiserende vereniging zelf heeft dit jaar geen speler in de halve finale. Provinciaal kampioen Gert Jan Hoeve uit Wezep neemt als Overijsselse deelnemer deel aan de halve finale, terwijl de nummer twee van het Overijssels kampioenschap, Hin Wong uit Borne, deelneemt aan de halve finale in Hengelo.

Gert Jan Hoeve maakt een sterk seizoen door en behoort tot de gevaarlijke outsiders voor een finaleplaats. Naast Klaas-Hendrik Leijenaar lijkt Ernst-Jan de Bruijn uit Zegveld de voornaamste kandidaat voor een finaleplaats.

Het toernooi begint maandag 3 mei om 12.00 uur. Dinsdag en donderdag wordt een dubbele ronde gespeeld, die achtereenvolgens om 9.30 en 18.00 uur begint. Woensdag wordt om 12.00 uur begonnen, terwijl de slotronde voor vrijdag om 10.00 uur op het programma staat. De sluiting en prijsuitreiking zal, als de partijen het toelaten, om 15.00 uur plaatsvinden.

De spelers worden deze week in een gastgezin ondergebracht. Voor de deelnemers worden enkele neven-activiteiten georganiseerd. Het toernooi staat onder leiding van arbiter Hans Lucassen uit Almelo.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Sun May 02, 2004 00:50

5e ronde Limburgs Kampioenschap:

Uitslagen:
Andy Damen - Brion Koullen 0-2
Willy Okrogelnik - Eddy Budé 0-2
Leo Nagels - Peter Schellekens 2-0
Martijn van Gortel - Olga Kamyshleeva 0-2 [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]

Stand:
1. Kamyshleeva, Budé met 7 punten
3. Koullen met 6 punten
4. van Gortel met 5 punten
5. Schellekens, Okrogelnik, Damen met 4 punten
8. Nagels met 3 punten

Nog 2 rondes te spelen. Nr. 1 speelt Hf Senioren. 7&8 degraderen.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Sun May 02, 2004 08:23

COUPE DE FRANCE 2004

Semi-finals have been played. PARIS and CAEN are qualified for final.

SUNDAY morning :

Final between PARIS and CAEN.

Third seat between NICE and WATTRELOS.

More here :

http://damierlyonnais.free.fr/cdf_rencontres.htm

Photos here :

http://damierlyonnais.free.fr/cdf_rencontres_finale.htm

All games here :

http://damierlyonnais.free.fr/dambodir/ ... 004_2.html

--------------------------------------------------------------------------------

This sunday morning is scheduled :

1) Final between PARIS (last winner) and CAEN (with french champion LAURENT NICAULT).

2) Third seat contest between NICE and WATTRELOS.

You 'll have the possibility to view a game in LIVE here :

http://damierlyonnais.free.fr/cdf2004_webcam.htm

Beginning at 9:00 AM

L'info en première ligne !!
Information : my first priority !!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 02, 2004 14:03

Well done Jacques, thank you!
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Sun May 02, 2004 18:18

COUPE DE FRANCE 2004

Paris won again the final. 10-6 Victory against CAEN.

WATTRELOS finished 3rd. NICE is 4th.

BRAVO à PARIS !!!

More here : (bottom of page ; use cursor).

http://damierlyonnais.free.fr/cdf_rencontres_finale.htm

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Sun May 02, 2004 20:38

Games are available now :

COUPE DE FRANCE 2004
Final and third seat contest

http://damierlyonnais.free.fr/dambodir/ ... 4_fin.html

http://damierlyonnais.free.fr/dambodir/ ... 04_ch.html

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Lucifer

Post by Kosmos » Sun May 02, 2004 23:39

Image

Is dit dan die Kolvenbach?
Mijn lieve Kosmos, die man ziet er inderdaad uit als een heel geniepige, hypocriete Farizeeër, een duivelsaanbidder pur sang!

Ik moet een bekentenis doen.
Ik dacht 2 weken geleden op een nacht, ik had net gelezen over de Jezuïeten wier hoogste baas Lucifer zou zijn, terwijl ik een kaars aanstak:
"Op zich is die Lucifer misschien best een interessant figuur.."
en brandde daarop meteen een stuk in mijn vinger doordat de LUCIFER (!!!) niet richting kaars bewoog, maar diametraal de andere kant op richting top van vinger!
Enorm gechrokken, de vinger onder de kraan, bood ik de Kosmos mijn excuses aan en beloofde niooit meer geinteresseerd te zijn in Lucifer, ik smeekte en bad om mij van Lucifer te verlossen en Liefde als richtsnoer te nemen.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Peter-Hans Kolvenbach, 'The Black Pope'

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 03, 2004 00:46

Inderdaad Tjalling, de man op die foto is Peter-Hans Kolvenbach, De Zwarte Paus, de machtigste man op Aarde. Hieronder een belangrijk artikel van oud-USAF-luchtmachtofficier Eric Jon Phelps over de betrokkenheid van Peter-Hans, leider der Illuminati, bij de aanslag op het World Trade Center op 11 september 2001. Met uitleg over het waarom en ook wat toekomstplannetjes van de Jezuïeten. Schrik niet, want het lijkt allemaal erg op een in-vervulling-gaan van de Openbaring van Johannes.

Image
Onze landgenoot Peter-Hans Kolvenbach, de machtigste
man op Aarde, temidden van zijn generale staf van de Jezuïeten

DID THE BLACK POPE ORDER THE WTC ATTACKS?
Date: Saturday, 5 January 2002, 2:31 p.m.
http://www.vaticanassassins.org/
By Eric Phelps

Peter-Hans Kolvenbach, the General of the International Military Order of the Society of Jesus, commonly known as “the Black Pope�, ordered the attack on the World Trade Center and the Pentagon on Tuesday, September 11, 2001, with the advice and consent of his General Staff, composed of five assistants (each representing a hemisphere and under whom are many advisory Provincials), an advisor (resembling the likes of a military commander to warn him of any faults or mistakes), and his confessor (to ease his conscience and absolve him of his many sins).

Image

Why? Because the appointed time has arrived for the Jesuit General to destroy both the Dome of the Rock and the Al Aqsa Mosque in Jerusalem, secretly using his CIA/Nazi-trained, Masonic Zionist Mossad in conjunction with his CIA/Nazi-trained, Masonic Islamic Intelligence Agencies, including Osama bin Laden’s MAK and Pakistan’s ISI, while shrouded in the confusion of a huge aerial war yet to come. This will enable the General’s crusading Knights Templars (the present day Shriner Freemasons) to rebuild Solomon’s Temple â€â€
Last edited by Hanco Elenbaas on Mon May 03, 2004 19:20, edited 1 time in total.

Kosmos

Piloten

Post by Kosmos » Mon May 03, 2004 01:13

Eén ding heeft me altijd verbaasd en dat is dat onervaren piloten zulke voltreffers produceerden.....

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 03, 2004 01:34

Heeft je nooit verbaasd dat de leiding over het NSA-onderzoek naar 9/11 in handen kwam van Henry Kissinger, een van de grootste oorlogsmisdadigers van deze tijd?

Kosmos

Post by Kosmos » Mon May 03, 2004 01:41

Hanco Elenbaas wrote:Heeft je nooit verbaasd dat de leiding over het NSA-onderzoek naar 9/11 in handen kwam van Henry Kissinger, een van de grootste oorlogsmisdadigers van deze tijd?
Ik heb me daar nooit in verdiept.
Was Kissinger niet die communistenhunter?

Mark Hees

Re: Piloten

Post by Mark Hees » Mon May 03, 2004 12:08

Kosmos wrote:Eén ding heeft me altijd verbaasd en dat is dat onervaren piloten zulke voltreffers produceerden.....
Het enige waar ze in geïnteresseerd waren om te oefenen was het vliegen. Ze hadden niet zo veel interesse in eht landen....

Hanco Elenbaas

De Stentor, 3 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 03, 2004 14:48

Ludwig houdt gezicht in de plooi
door Nikhila

3 MEI 2004 - HUISSEN - Wouter Ludwig kwam in het Gelderse kampioenstoernooi met de schrik vrij. ‘Ik maakte een fout‘, zei de 17-jarige dammer. ‘Mijn tegenstander had nog een half uur bedenktijd en leunde op zijn gemak achterover. Ik probeerde niets te verraden, maar zat wel de héle tijd in spanning.‘

Image
Wouter Ludwig

De topspeler van het Vordense DUO, titelverdediger in de Huissense arena, verkeek zich op het ondernemende spel van routinier Arie Janssen van Doorn.

‘Ik wilde een actie over veld 27 inzetten. Dat lukte niet. Ik moest op de rem trappen, want ik werd langzaam maar zeker weggedrukt.‘

Ludwig trok veel bedenktijd uit voor een slagkeus, maar ging even later toch in de fout. Hij hield zijn gezicht in de plooi. ‘Mijn tegenstander had gelukkig geen oog voor de winnende slagzet‘, lachte hij opgelucht. ‘Ik ben dolblij met mijn puntje.‘

Peter Scheutige, al jaren actief in Drenthe, hoopt via het Gelderse toernooi een NK-ticket af te dwingen en werd ook om die reden lid van DUO. Het verlies tegen Jasper Lemmen drukte hem met de neus op de feiten.

Het veld met 27 deelnemers is sterker dan ooit. Met topspelers als Alex Mathijsen en Henk Klarenbeek, maar ook met aanstormende talenten als Danny Slotboom en jeugdwereldkampioen Boudewijn Derkx.

Image Image
Danny Slotboom en Boudewijn Derkx

Het persoonlijk kampioenschap van Overijssel wordt al sinds 1985 in Raalte gehouden. Ab Steenbergen pakte een puntje tegen Vitalia Doumesh, twee jaar geleden de eerste vrouwelijke kampioen van de PODB.

‘Zij hield mij met een aanval onder druk‘, erkende de Raaltenaar. ‘Ik dreigde een schijf te verliezen, maar sleepte met een plakker nog een eindspel uit het vuur.‘

Met behulp van drie dammen hield Steenbergen de vijandelijke overmacht in bedwang. Met in het zesde uur een verdiende remise.

Zijn vooruitgespeelde partij met Gert Jan Hoeve ging verloren. De doorbraakactie van de koploper was nog niet fataal, maar de Raaltenaar miste door de schrik de beste verdediging.

Het provinciale rapidtoernooi, een initiatief van DamRa, werd gewonnen door Nijverdal. ‘Het was alweer het vijfde toernooi‘, sprak wedstrijdleider Gerrit Visscher. ‘Het Raalter team was twee keer de sterkste, maar eindigde dit keer puntloos onderaan.‘

DOS Heino organiseerde de kampioenswedstrijd om de Overijsselse titel. Met Dronten (12-4 tegen Almelo) als verdiende winnaar.

Het provinciale toernooi in Terborg was een succes voor de Hengelose spelers. Met hoofdprijzen voor Bennie Goorman en Jan Heijink.
Last edited by Hanco Elenbaas on Mon May 03, 2004 15:01, edited 2 times in total.

Hanco Elenbaas

De Stentor, 3 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 03, 2004 14:57

Dronten verzekert zich van Overijsselse damtitel
door Nikhila

3 MEI 2004 - HEINO - Damclub Dronten legde beslag op de Overijsselse titel. Het Flevo-team, winnaar in de hoofdklasse West, boekte in het kampioensduel in Heino een 12-4 zege. Met Almelo, de uitblinker in de oostelijke poule, als tegenstander.

DAMMEN

‘We kwamen na de 5-1 voorsprong geen moment in gevaar‘, sprak aanvoerder Siep Hamster. De succesvolle rentree in de Overijsselse competitie wekte verbazing.

‘We hebben vijftien jaar in Gelderland gespeeld‘, aldus Hamster. ‘Met weinig aansprekende resultaten.‘

Henk Kamminga zorgde in Heino voor een valse start. Zijn tegenstander zette een slagzet open, maar de Drontenaar was te gretig. ‘Hij offerde tot zijn schrik de verkeerde schijf‘, wist Hamster. ‘Met een ruil in plaats van een schijfje winst.‘ Na de doorbraak van Rinus van Wijk en de mooie forcing van voorzitter Johan Akster was het voorval snel vergeten. Dronten drukte in het derde speeluur door met voltreffers van Hennie de Ruyter en clubkampioen Wiebren de Vries.

Ook Gerlof de Jong kwam tot winst en was de topscorer van het kampioensteam. Het eindspel van Joop Kip was niet te redden.

Gert Jan Hoeve nam de leiding in het kampioenschap van Overijssel. De 17-jarige benjamin uit Wezep deelde de punten met Krijn ter Braake en zette de vooruitgespeelde partij met Ab Steenbergen in winst om.

‘De aanval tegen Steenbergen leek een beetje wankel, maar werd steeds sterker‘, vertelde de koploper. ‘Na mijn doorbraak reageerde hij verkeerd. Hij wilde ook zelf damhalen, maar de jacht op mijn dam zou remise hebben opgeleverd.‘

Image
Gert Jan Hoeve

In het duel met Ter Braake nam Hoeve voorzichtigheid in acht. ‘Ik heb in de opening bewust zitten hakken, want hij heeft de hoogste rating van alle deelnemers.‘ Met een omsingeling stelde de Wezeper vervolgens een verdiende remise veilig. Bill Neven moest tegen clubgenoot Hin Wong wederom in remise berusten.

Het provinciale rapidtoernooi werd afgerond in Den Ham. OG, met Freek Jongerman als uitblinker, eindigde als derde. De ploeg uit Wapenveld won met 8-4 van de thuisclub, maar moest buigen voor Almelo: 5-7.

Deze uitslag speelde een rol bij de verdeling van het zilver en goud. Het bordsaldo van Almelo en Nijverdal was gelijk, waarna de grotere zege op OG (8-4) in het voordeel van Nijverdal werkte.

Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 4 mei 2004

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 04, 2004 14:40

Na angst van kidnap op een wolk van geluk

Door Tonny van der Mee en Wessel Penning

Arjan Erkel is nu drie weken vrij mens. Maar normaal voelt zijn leven bij lange na nog niet. De ontvoering, de overlevingsstrijd, de plotselinge vrijlating en de heldenontvangst in Nederland. Zo veel kan een mens niet zomaar verwerken. ‘Misschien komt alle agressie er op een dag nog in één keer uit.’

‘Lekker voor de tv, daar heb ik maandenlang naar verlangd. Een mooie film, een luie stoel. Dat leek me heerlijk’, zegt Arjan Erkel. ‘Maar ik kan me nog niet concentreren.’

Arjan Erkel (34) is weer vrij man, maar hij is de oude nog niet. Hij is min of meer gezond, maar is twintig kilo te licht en heeft nog wallen onder zijn ogen. Als we hebben plaatsgenomen in zijn favoriete maar rumoerige café De Tuin van de Vier Windstreken aan de Kralingse Plas schieten zijn ogen schichtig door de zaak en vraagt hij of we ‘naar buiten’ kunnen. ‘Ik ben niet meer gewend om met veel mensen in één ruimte te zijn.’

Buiten zit Arjan Erkel daarna uren op zijn praatstoel. Is hij ernstig, maar met humor en relativerend, al valt er na een kidnap van twintig maanden niet zo gek veel te relativeren. Hij zit al een dag of twintig op een wolk van geluk. Is ontvangen als een held. Erkel mag op de koffie bij Beatrix, was eregast bij Feyenoord en mag op uitnodiging van de KNVB naar het Europees kampioenschap voetbal in Portugal.

Hij wordt overal herkend. Een agent die hem voor foutparkeren wilde bekeuren, trok de bon bliksemsnel in toen bleek dat hij met Arjan Erkel van doen had. De Rotterdammer krijgt dagelijks een stapel ansichtkaarten en brieven. Post gericht aan ‘Arjan Erkel’. Geen adres, geen woonplaats. Verrek, ze komen aan! ‘Overal voel je die ogen prikken. Mensen roepen: ‘Hé Arjan. Goed dat je terug bent.’

‘Tijdens de ontvoering heb ik twee keer gedroomd dat bij terugkeer in Nederland niemand op mij zou wachten. Pas nu weet ik dat het Nederlandse volk mijn familie heeft gesteund. Dat Bush, Poetin, Chirac, Balkenende, Angelina Jolie en Bono zich met de zaak hebben bemoeid. En ik dacht al die tijd dat er maar niks gebeurde. Ik heb gehoord dat alleen Frans Bauer een bekendere Nederlander is dan ik.’ Hij is ook trots dat hij als levend wezen uit onrustig Dagestan is teruggekeerd. ‘Je hebt het natuurlijk helemaal voor jezelf gedaan. Maar dat je het hebt overleefd dank je wel aan je wilskracht, je sterke karakter en het vermogen om je aan de omstandigheden aan te passen.’

Overleven, dat werd het motto van Arjan Erkel. Hij had zich er niet op ingesteld dat de kidnap zó lang zou duren. Twee maanden, misschien zes zoals gemiddeld in een ‘Kaukasus-ontvoering’. ‘Gevangenen kunnen aftellen, maar ik had geen einddatum.’

Terug naar augustus 2002. Arjan Erkel verlaat het huis van vriendin en tolk Amina. Voordat hij en zijn chauffeur de auto van Artsen zonder Grenzen instappen, wordt de doodlopende straat geblokkeerd door een auto. Mannen met pistolen stappen uit. Met de kolven slaan ze hem op zijn hoofd en sleuren hem de wagen in.

Er volgden momenten dat hij dacht dat het over zou zijn. Bijvoorbeeld toen zijn gijzelnemers gezamenlijk gingen bidden. Hij moest met zijn gezicht naar de muur staan, zodat zij hun bivakmuts konden afdoen. Het reciteren klonk angstaanjagend. ‘Je denkt dat dit het begin is van een soort slachtingsritueel.’

‘De eerste weken had ik niks te doen. Je ligt de hele dag op bed, naar het plafond staren en nadenken. Heen en weer lopen, opdrukken, buikspieren, kniebuigingen.’ Hij klopt even op zijn buik. ‘Ja, ik had een wasbordje.’ Een snelle rekensom: 23 van de 24 uur per dag in isolatie, ruim 600 dagen lang. Hij kreeg boeken, in het Russisch. Hij las ze uit, meerdere keren. Later kwamen ze met spelletjes. Backgammon en dammen. Hij speelde het 21 keer per dag, meestal tegen zichzelf maar soms tegen zijn bewaarders.

Een van de bewaarders hield hem geregeld op de hoogte van het wereldnieuws. In die twintig maanden sijpelde één keer een bericht uit vaderland door de muren van zijn gevangenis. ‘Hij vertelde over een bericht op de Russische televisie. Het ging economisch slecht in Nederland, de sociale voorzieningen zouden achteruit gaan. Ik denk dat het uit de troonrede van 2003 kwam.’

Geen seconde heeft hij de gezichten van zijn bewaarders gezien. Altijd maar die bivakmutsen. Maar het contact werd persoonlijker. ‘Ze nodigden me uit in de keuken om te helpen met koken en afwassen. Ze vonden het interessant om met mij te praten, want ze kenden Nederland niet. Als ik honger had, klopte ik op de deur en brachten ze me eten. Op mijn tweede verjaardag heb ik gevraagd of ik wat zoete dingen kon krijgen. Ze kwamen met snoep, fruit en een Mars.’

Bang voor de dood was hij niet. De zorg om zijn familie was misschien wel groter. Zijn verzoek aan de gijzelnemers was even nuchter als gruwelijk. Als ze hem zouden doodschieten, dan het liefst op de snelste en meest pijnloze manier. ‘En ik vroeg hen om het mijn ouders te laten weten, of mijn lijk ergens neer te leggen, zodat ze niet in eeuwige onzekerheid zouden blijven.’

Hij dacht aan ontsnappen. ‘Ik heb twee keer de kans gehad om een wapen te pakken, maar ik heb het niet gedaan. Ik wees ze er alleen op. Wat moest ik doen? Ze neerschieten? Ze waardeerden het.’ In het laatste half jaar verhuisde hij nog vijf, zes keer. Eerst naar een huis waar hij een ruime kamer kreeg met elektriciteit, kachel, televisie en toilet op de kamer. ‘Dat was een paradijs.’ Later werd hij weer overgebracht naar een donkere kruipruimte onder een andere woning, waar hij twee weken bleef. Zestien maanden zat hij toen vast. ‘Ik voelde me in de steek gelaten.’

Tot die negende april. ‘Ik werd ’s nachts uit mijn bed gehaald en geblinddoekt in een auto gestopt. Ik hoefde deze keer geen spullen in te pakken. Dat kon goed of slecht zijn. Na een uur rijden, keerden we terug. Ze zeiden dat de overdracht was mislukt. De volgende dag werd een nieuwe poging gedaan. Alles zou goed komen, werd mij verzekerd. Maar ze hadden al zo vaak gezegd dat ik zou vrijkomen.’ Dit keer kwam het goed. Een uitgeputte, vermagerde Arjan Erkel wérd overgebracht naar een kantoor van de FSB, de Russische geheime dienst.

Voor hem stonden mensen zonder blinddoek, de eerste gezichten die hij sinds twintig maanden zag. ‘Ze zeiden: ‘welkom thuis. Het is over, voorbij’. Pas bij het telefoontje naar de ambassade begon ik het te geloven.’

Even later stond hij in een sanatorium. Voor het eerst warm water. En wat doe je dan? ‘Zingen onder de douche: ‘Oerendhard’ en ‘Je loog tegen mij’,’ lacht hij. ‘Het was een mooie dag. Een balkon met uitzicht op zee. Pasen. Het feest van de wederopstanding.’ Biertje. Na de bevrijding, in Moskou, kreeg hij zijn zusje Roos aan de telefoon. ‘Ik heb het nooit gezegd, maar ik heb altijd van je gehouden, blèrde ze. Mooie, emotionele momenten.’

Arjan Erkel maakte grapjes met de Nederlandse ambassadeur, die hem wist te vertellen dat het Nederlands elftal zich voor het EK had geplaatst, waar een andere Nederlandse diplomaat eerder nog het antwoord op schuldig had moeten blijven. ‘Ik heb de ambassadeur verzocht om zijn medewerker daarvoor een stevige reprimande te geven’, grapt hij. Op Rotterdam Airport dronk hij met vaderlief geen champagne maar, zoals hij zich had voorgenomen, een biertje.

Nu kan het grote verwerken beginnen, al sluit hij niet uit dat hij daarmee reeds in Dagestan is begonnen. ‘Lezen, niks doen en nadenken, meer had ik daar niet te doen, dus ik heb al veel doorgenomen. Ik heb wel momenten gehad dat ik dacht dat ik gek werd, maar ik ben niet doorgedraaid. Tot nu toe niet. Misschien komt het nog. Komt alle agressie er ineens uit.’

Op straat kijkt hij zijn ogen uit. ‘Ik heb twintig maanden lang alleen bivakmutsen gezien. Nooit vrouwen, altijd mannen. Het is leuk om weer mooie vrouwen te zien. Die stewardessen in het Russische vliegtuig van Dagestan naar Moskou waren de eerste vrouwen die ik zag. Ze zullen wel gedacht hebben: Wat zit die vent met die baard ons aan te kijken?’

Post Reply