Partijproblematiek

Post Reply
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Re: Partijproblematiek

Post by ildjarn » Tue Aug 25, 2015 15:37

Kosmos wrote: Op een of andere manier overschrijden problemisten vaak al voordat de eerste zet gespeeld is allerhande grenzen. Er worden posities aangeboden waar de honden geen brood van lusten en dat wordt dan verdedigd onder het motto dat er geen link is met partijspel ... Ammehoela! Je kunt niet zomaar de link met het spel ontkennen, zonder spel is er geen problematiek.
Jawel hoor, als het gewone dammen allang is overleden aan de remisedood zitten componisten nog steeds problemen te maken.

De relatie partijdammen-problematiek is vergelijkbaar, m.i., met de relatie rondjesschaatsen-kunstrijden. Beiden gebruiken schaatsen en ijs, maar het resultaat is volledig verschillend. Daarom vond ik het commentaar van Bram Doeves ook volledig misplaatst in het recente Problemisten-nummer. Het was alsof Rintje Ritsma een kunstschaatswedstrijd versloeg en zich afvroeg waarom ze zo langzaam over het ijs gingen.....
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue Aug 25, 2015 15:44

Zonder partijspel was de problematiek nooit ontstaan. Het spel ligt aan de basis van de problematiek en die link zal dus nooit verbroken kunnen worden.
Het is een positieve gedachte om partijspel en problematiek met elkaar verbonden te houden. Er is een neiging bij sommige SR-problemisten zich te isoleren.
Het is veel aantrekkelijker om composities te maken als je weet dat je daarmee een breed publiek liefhebbers bereikt, dan om in je eentje op je zolderkamertje, verstoken van contact met broeders, probleempjes te wrochten.
Dus om zoveel mogelijk damliefhebbers aan te spreken zul je van die perepelikinze praktijken moeten afzien en eens echte kunst gaan publiceren, is mijn onbescheiden mening.
Last edited by Kosmos on Tue Aug 25, 2015 19:34, edited 3 times in total.
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos

Post by Kosmos » Tue Aug 25, 2015 15:51

Ik gebruik de term elitair om aan te geven dat een dergelijke houding niet verbindend is maar uitsluitend. ik wil juist partijspelers aanspreken en dat is niet elitair maar eerder populistisch ... maar ik bied natuurlijk kwaliteit, geen ontaarde kunst.

Je geeft twee interessante vorobeelden om eens te bespreken.

Image

Een fraai staaltje problematiek van Ardjan de jong en wel degelijk vallend onder mijn benadering van kunst. De beginstand zal in een partij niet voorkomen, maar ik schreef genuanceerd dat het niet helemaal partij hoeft te zijn, maar wel dat het prettig moet ogen. Een duidelijke voorwaarde is gescheiden standen, zeg maar dat je nog kunt herkennen welke kant bedie spelers opspelen. Er is een schijfje ingeklemd op veld 21, maar de stand oogt nog wel vredig genoeg om mij te bekoren. De afwikkeling betreft fantastische acrobatiek en compenseert meer dan voldoende voor het kleine ongemakje op 21.
Vakwerk dus en zulke porblemen plaats ik ook wel in het Friesch Dagblad.

Image

Zwart speelt hier 24-29 vanuit een wilde stand. Er ligt al een slang op het podium en op rechts zijn de matties ook fijn in elkaar geschoven. Het is op het randje, maar het kan nog net.
De afwikkeling geeft veel kwaliteitsvermaak: het begint met een fraaie 4:3 meerslag, die al kaatsend overgaat in een 2:1:1:1 meerslag. Daarna is er sprake van een aantrekelijke 2:2 slagkeuze, zwart spaart zijn dam, wit slingert naar dam, weer 2:1 meerslag, dam slingert naar beneden en mag het netjes uittikken met een scherp slot.
Nog steeds zie ik rust - beweging - rust. Hogeschoolkunst dus.

Ik sla even het laatste nummer van DP open om een baggerstand uit te zoeken.

Image

R. nogwat presteert dit. Probleemrubriek DP augustus 2015.
Dit is geen kunst, dit is vulling van de prullenbak al is er concurrentie van de afvoerput en de papierversnipperaar. Ik geef de voorkeur aan laatstgenoemd apparaat om 'het probleem op te lossen'.
Je laat iemand een klomp modder zien en dat moet dan gewaardeerd worden als kunst?
Zwarts schijf op 45 kon dam halen, maar de oen deed 35-40??
Er is geen enkele compensatie voor de afschuwlijke beginstand. Het rijtje zwarte schijven 27, 18 en 9 staat opzichtig klaar om weggemept te worden en dat ook nog eens met een afgezaagde plakker na het bizarre 35-40?? dit zit allemaal heel slecht in elkaar.
De eerste zet is 36-31, schaamteloos! Er wordt naar dam geplakt, hop-hop-hop over 3 blokken en wow wit mag nog een keertje, want een vrije zet dankzij schijfje 25.
Dan mag wit zijn dam nog even offeren, het enige moment wat nog voor een glimlach kan zorgen ... een treurig geval that does not deserve any applause ...
Hier worden toch de grenzen der betamelijkheid met voeten getreden, beste Arjen?
Last edited by Kosmos on Tue Aug 25, 2015 19:37, edited 2 times in total.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Tue Aug 25, 2015 16:37

In dat laatste heb je gelijk: het is ook gewoon een matig probleem. Maar dat heeft niks te maken met de verklaarbaarheid van de laatste zet of het stuk op 45: het is gewoon problematiek gezien niet interessant. Er ontbreekt overigens een schijf op 32.

Een paar diagrammen verder vinden we:
S. Perepelkin
Image
39 (41) 03, 21 (16x) 40, 07, 01, 07, 27, 46

Hotseknotsebegoniastand, maar wat maakt dat uit? Buitelende schijven, damoffers, meerslagen, een fantastisch probleem. En dat is dan nog een van de mindere problemen van Perepelkin....

"Wit speelt en wint". Hoe duidelijker wil je het hebben dat er geen link is tussen partijspel en problematiek?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Arjen

Post by Arjen » Tue Aug 25, 2015 16:48

Kosmos wrote:Hier worden toch de grenzen der betamelijkheid met voeten getreden, beste Arjen?
Zeker, ben ik helemaal met je eens.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Aug 25, 2015 17:35

Kosmos wrote: R. nogwat presteert dit. Probleemrubriek DP augustus 2015.
Dit is geen kunst, dit is vulling van de prullenbak al is er concurrentie van de afvoerput en de papierversnipperaar. Ik geef de voorkeur aan laatstgenoemd apparaat om 'het probleem op te lossen'.
Je laat iemand een klomp modder zien en dat moet dan gewaardeerd worden als kunst?
Zwarts schijf op 45 kon dam halen, maar de oen deed 35-40??
Er is geen enkele compensatie voor de afschuwlijke beginstand. Het rijtje zwarte schijven 27, 18 en 9 staat opzichtig klaar om weggemept te worden en dat ook nog eens met een afgezaagde plakker na het bizarre 35-40?? dit zit allemaal heel slecht in elkaar.
De eerste zet is 36-31, schaamteloos! Er wordt naar dam geplakt, hop-hop-hop over 3 blokken en wow wit mag nog een keertje, want een vrije zet dankzij schijfje 25.
Dan mag wit zijn dam nog even offeren, het enige moment wat nog voor een glimlach kan zorgen ... een treurig geval that does not deserve any applause ...
Hier worden toch de grenzen der betamelijkheid met voeten egtreden, beste Arjen?
ildjarn wrote:Er ontbreekt overigens een schijf op 32.
Ik zou nog eerder het overtollige hout op 43 weggooien. Dan heb je nog enigszins scherpte in de compositie. Het is uiteraard niet veel soeps, maar ik zie nog altijd liever dit soort standen dan dat probleem van de heer of mevrouw Perepelkin. Hoewel ik heel soms in een leergierige bui de grenzen van mijn voorstellingsvermogen opzoek door koste wat het kost dergelijke problemen op te lossen. Dit gebeurt dan zonder bord en ik mag er van mezelf gerust enkele tientallen uren mee bezig zijn. (Om dan na al deze tijd erachter te komen dat de bewuste compositie (in dit geval die in Het Damspel van een paar jaar geleden) niet eens correct is weergegeven :lol: )

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Aug 25, 2015 18:21

ildjarn wrote:In dat laatste heb je gelijk: het is ook gewoon een matig probleem. Maar dat heeft niks te maken met de verklaarbaarheid van de laatste zet of het stuk op 45: het is gewoon problematiek gezien niet interessant. Er ontbreekt overigens een schijf op 32.

S. Perepelkin
Image

Hotseknotsebegoniastand, maar wat maakt dat uit? Buitelende schijven, damoffers, meerslagen, een fantastisch probleem. En dat is dan nog een van de mindere problemen van Perepelkin....

"Wit speelt en wint". Hoe duidelijker wil je het hebben dat er geen link is tussen partijspel en problematiek?
Normaal vind ik Perepelkin een van de beste problemisten, maar deze compositie vind ik niet zo mooi. Waarom niet? Omdat na 39 (23) een lelijke overmachtsrest op het bord komt en dan krijg je een soort partijspel. Als je een fantasieprobleem maakt, moet m.i. alles op rolletjes lopen. Geen losse eindjes in de vorm van dit soort lelijke residuen.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Kosmos

Post by Kosmos » Tue Aug 25, 2015 18:52

ildjarn wrote:In dat laatste heb je gelijk: het is ook gewoon een matig probleem. Maar dat heeft niks te maken met de verklaarbaarheid van de laatste zet of het stuk op 45: het is gewoon problematiek gezien niet interessant. Er ontbreekt overigens een schijf op 32.

S. Perepelkin
Image

Hier worden grenzen overschreden, die niet toegestaan zijn als het om kunst gaat. Dit is misschien een leuke puzzle, het is geen kunst.

Kosmos

Post by Kosmos » Tue Aug 25, 2015 18:56

S. Perepelkin
Image

Hier worden grenzen overschreden, die niet toegestaan zijn als het om kunst gaat. Dit is misschien een leuke puzzle, het is geen kunst.
Deze wanorderlijke toestand roept teveel tegenzin op. Dit soort ontaarde problematiek zorgt voor een kloof tussen partijspelers en problemisten.

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Tue Aug 25, 2015 19:49

Ikzelf ben uiteraard ook meer van de partijproblemen (of praktische problemen)

Ook heb ik geen bezwaar tegen problemen zonder dammen in de stand en die redelijk overzichtelijk zijn (er is een soort van afstand tussen de partijen)

Eens in de zoveel tijd probeer ik ook knotsen op te lossen, maar dat zal nooit mijn hobby worden; het is echter wel een goede methode (vind ik) om je denkraam te verbreden en je voorstellingsvermogen te vergroten (ik los meestal zonder bord op)...

Maar het is al eerder aangegeven dat dit 2 takken van sport zijn.

De laatste 30 jaar heeft de partijproblematiek toch zeker wel wat meer terrein gewonnen en dat is een goede zaak.
Maar ook de echte problematiek mag niet verloren gaan.... het is een uitgave van de KVD en niet van de KVPD (partijdamproblematiek)

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Tue Aug 25, 2015 23:15

Kosmos wrote: Hier worden grenzen overschreden, die niet toegestaan zijn als het om kunst gaat. Dit is misschien een leuke puzzle, het is geen kunst.
Deze wanorderlijke toestand roept teveel tegenzin op. Dit soort ontaarde problematiek zorgt voor een kloof tussen partijspelers en problemisten.
Is dit niet een beetje dezelfde discussie als tussen abstracte en figuratieve kunst?
Flow with the Go

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 26, 2015 01:56

Klaas van der Laan wrote:
Kosmos wrote: Hier worden grenzen overschreden, die niet toegestaan zijn als het om kunst gaat. Dit is misschien een leuke puzzle, het is geen kunst.
Is dit niet een beetje dezelfde discussie als tussen abstracte en figuratieve kunst?
Men mag leuk vinden wat men leuk vindt, daar gaat het niet om.
Mijn doel is het verbinden van twee werelden die nu geïsoleerd zijn van elkaar. Binnen dat kader zijn zulke wanorderlijke toestanden niet gewenst. Dit is nou net wat veel mensen tegen de borst stuit. Anton Schotanus vond het verrassend genoeg allemaal wel oké, vernam ik vanavond. Ik heb hem gerust gesteld, ik zal geen verbod op dit soort ontaarde kunst uitvaardigen ;-).
Ik ben gecharmeerd van Kuykens definitie van goede damkunst: kosmos - chaos - kosmos!!!
Je begint dus als damkunstenaar niet met chaos, maar de fantasten wel.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 26, 2015 23:05

Vanmiddag bekeek ik in bibliotheek Tresoar een boek van kleen over de historie van de problematiek. Morgen ga ik verder.
Ik moest even wachten tot het boek geleverd werd en benutte de tijd om even een probleempje in elkaar te flansen.
Ik zag in Slagzet.com een omhaal en binnen 1 minuut tijd wrochtte ik dit standje:

Image

TG Bicycle shot 26-08-2015

Image

Op Alldraughts zag ik een standje, dat omgezet werd in dit probleempje, een lokzet.

Fierljeppen TG 26-8-2015

Na het logische verloop 1.22-17 13-18 2.39-33 24-30 wint wit.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 26, 2015 23:12

Er werden problemen van Van emden getoond en vanwege het historische belang heb ik ze ingevoerd in Slagzet.com.
Smullen voor de liefhebbers van ontaarde kunst.

Image

E. van Emden

Het is 11 uur geweest, dus de kinderen liggen al op bed en kan ik dit gedrocht, dat het daglicht niet verdragen kan, wel even snel laten zien ... het blijft een beetje pervers allemaal ...

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 26, 2015 23:18

Edwin Twiest wrote:Ikzelf ben uiteraard ook meer van de partijproblemen (of praktische problemen)

Ook heb ik geen bezwaar tegen problemen zonder dammen in de stand en die redelijk overzichtelijk zijn (er is een soort van afstand tussen de partijen)

Eens in de zoveel tijd probeer ik ook knotsen op te lossen, maar dat zal nooit mijn hobby worden; het is echter wel een goede methode (vind ik) om je denkraam te verbreden en je voorstellingsvermogen te vergroten (ik los meestal zonder bord op)...

Maar het is al eerder aangegeven dat dit 2 takken van sport zijn.

De laatste 30 jaar heeft de partijproblematiek toch zeker wel wat meer terrein gewonnen en dat is een goede zaak.
Maar ook de echte problematiek mag niet verloren gaan.... het is een uitgave van de KVD en niet van de KVPD (partijdamproblematiek)
Dat klinkt redelijk.
Er moet genoeg te beleven zijn voor partijspelers, is wat ik beoog. De nadruk ligt nu nog op SR-problematiek. De fantasten moeten k zich kunnen blijven uitleven, maar dat kunnen ze al, dus daar schrijf ik niet over.
Er is al meer oog voor partijproblematiek en die trend wil ik doorzetten. Elk nummer schrijf ik over forcings en vaak (er is niet altijd voldoende ruimte) publiceer ik over partijproblematiek.
Ik ga die artikelen vertalen in het Engels en een keer bundelen, zodat buitenlandse dammers ook kunnen genieten van partijproblematiek.

Post Reply