Ik gebruik de term elitair om aan te geven dat een dergelijke houding niet verbindend is maar uitsluitend. ik wil juist partijspelers aanspreken en dat is niet elitair maar eerder populistisch ... maar ik bied natuurlijk kwaliteit, geen ontaarde kunst.
Je geeft twee interessante vorobeelden om eens te bespreken.
Een fraai staaltje problematiek van Ardjan de jong en wel degelijk vallend onder mijn benadering van kunst. De beginstand zal in een partij niet voorkomen, maar ik schreef genuanceerd dat het niet helemaal partij hoeft te zijn, maar wel dat het prettig moet ogen. Een duidelijke voorwaarde is gescheiden standen, zeg maar dat je nog kunt herkennen welke kant bedie spelers opspelen. Er is een schijfje ingeklemd op veld 21, maar de stand oogt nog wel vredig genoeg om mij te bekoren. De afwikkeling betreft fantastische acrobatiek en compenseert meer dan voldoende voor het kleine ongemakje op 21.
Vakwerk dus en zulke porblemen plaats ik ook wel in het Friesch Dagblad.
Zwart speelt hier 24-29 vanuit een wilde stand. Er ligt al een slang op het podium en op rechts zijn de matties ook fijn in elkaar geschoven. Het is op het randje, maar het kan nog net.
De afwikkeling geeft veel kwaliteitsvermaak: het begint met een fraaie 4:3 meerslag, die al kaatsend overgaat in een 2:1:1:1 meerslag. Daarna is er sprake van een aantrekelijke 2:2 slagkeuze, zwart spaart zijn dam, wit slingert naar dam, weer 2:1 meerslag, dam slingert naar beneden en mag het netjes uittikken met een scherp slot.
Nog steeds zie ik rust - beweging - rust. Hogeschoolkunst dus.
Ik sla even het laatste nummer van DP open om een baggerstand uit te zoeken.
R. nogwat presteert dit. Probleemrubriek DP augustus 2015.
Dit is geen kunst, dit is vulling van de prullenbak al is er concurrentie van de afvoerput en de papierversnipperaar. Ik geef de voorkeur aan laatstgenoemd apparaat om 'het probleem op te lossen'.
Je laat iemand een klomp modder zien en dat moet dan gewaardeerd worden als kunst?
Zwarts schijf op 45 kon dam halen, maar de oen deed
35-40??
Er is geen enkele compensatie voor de afschuwlijke beginstand. Het rijtje zwarte schijven 27, 18 en 9 staat opzichtig klaar om weggemept te worden en dat ook nog eens met een afgezaagde plakker na het bizarre 35-40?? dit zit allemaal heel slecht in elkaar.
De eerste zet is 36-31, schaamteloos! Er wordt naar dam geplakt, hop-hop-hop over 3 blokken en wow wit mag nog een keertje, want een vrije zet dankzij schijfje 25.
Dan mag wit zijn dam nog even offeren, het enige moment wat nog voor een glimlach kan zorgen ... een treurig geval that does not deserve any applause ...
Hier worden toch de grenzen der betamelijkheid met voeten getreden, beste Arjen?