KNDB Competitie 15-16: welke club helpt Team Afrika?

Marcel Kosters

Re: KNDB Competitie 15-16: welke club helpt Team Afrika?

Post by Marcel Kosters » Thu May 28, 2015 09:57

Toch nog even terug in de draad, want Piet slaat de spijker(s) op de kop: dammers doen er goed aan in mogelijkheden te denken en deze te benutten!

En inderdaad, ondernemen en sponsoring gebeuren - zeker in het dammen dat van gunning en liefhebbers aan elkaar hangt - in het hier en nu. Hoewel Maarten zich niet door de waan van de dag laat leiden en zowel als promotor als sponsor een zeker voor de damwereld bijzonder verre horizon heeft. Juist vanwege dat geduld en die commitment is het - in mijn ogen! - logisch dat je af en toe ook van andere zijden op wat goodwill en meedenken hoopt.

Voor wat betreft het door Frans aangehaalde promotieplan, een Nederlands productiebedrijf zoekt naar een zender om het team op Nederlandse televisie te brengen en bij succes hópen we dat dit ook in een of meer Afrikaanse landen op de buis gebracht kan worden. Voor het moment is nog niets zeker. In aanloop naar en tijdens Heerhugowaard Open vestigen we met persberichten de aandacht op Team Afrique.

Om te onderstrepen, dat we niet uit zijn op het pesten van tweede klasse teams en dat we derhalve niet door waanzin worden gedreven: het terugtrekken van Volendam leek een perfect moment om een al langer gekoesterde wens te realiseren, snel te schakelen en bijbehorende commitments met spelers aan te gaan. Ten tijde van de terugtrekking van Volendam heeft Maarten overleg met Volendam gevoerd om de vrijgekomen Volendamse plaats in de ereklasse in te vullen en de KNDB en KNDB wedstrijdcommissie zijn hierover voor, tijdens en na overleg met Volendam geïnformeerd, alles voor 1 mei. Volendam besloot niet mee te werken en het KNDB-bestuur al dan niet op advies van de KNDB wedstrijdcommissie maakte eveneens een andere afweging voor het invullen van de vrijgekomen Volendam-plaats.

Het spreekt voor zich dat we aanvankelijk zeer teleurgesteld waren over deze gang van zaken. We hadden erop gerekend dat het links- of rechtsom zou lukken om na het terugtrekken van Volendam Team Afrique in de ereklasse te krijgen. In onze ogen won iedereen - inclusief de damsport - met het invullen van de Volendamse plaats. Het is daarna ook niet gelukt om een hoger team van SNA of een team van CEMA in te vullen, vanzelfsprekend ligt dat met actieve clubs een stuk moeilijker. Deze pogingen liggen nu allemaal achter ons en onze hoop is gericht op een club die misschien toch zijn voordeel kan doen met het initiatief van Maarten.

Voor het moment wachten we af of zich een club meldt en bereiden ons voor op lancering in de KNDB Tweede Klasse C, we hopen op een ieders begrip en we zullen er alles aan doen, om het komende seizoen tot een mooi en productief seizoen te maken ook en juist voor de clubs en teams in de KNDB Tweede Klasse C. Bijvoorbeeld met schoolbezoeken en damles door Team Afrique dat als het meezit, dan bekend zal zijn van televisie. Vanzelfsprekend blijft dit ook de insteek als Team Afrique in een hogere klasse kan uitkomen.
Last edited by Marcel Kosters on Thu May 28, 2015 10:14, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu May 28, 2015 10:14

Marcel Kosters wrote:VOORSTEL VOOR UW CLUB:
2. Uw club wordt (lands)kampioen;
Het enthousiasme is hartverwarmend.
De naïviteit (we fiksen dit wel even) een beetje zorgwekkend.
Veel succes!
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

mountain

Post by mountain » Thu May 28, 2015 21:55

Even een practische vraag : stel een willekeurige club met 1 tiental in de eerste klasse of hoofdklasse en geen verdere teams zou dit team een plek willen geven. Dan kunnen de huidige spelers toch komend seizoen niet spelen ?
De inschrijvingstermijn is al verlopen of zouden die spelers die nu uitkomen in die klassen dan de plek van SNA 3 moeten overnemen en iedere week vanuit bijv Brabant of Friesland hun wedstrijden komen spelen in de 2e klasse C.
Niet om dit initiatief de grond in te boren, vind het wel iets hebben maar gewoon even ter eventuele ontnuchtering...
PS voor evt mensen van de damclub waar ik wel eens iets voor doe, nee ik heb het NIET over deze damclub die zich beschikbaar zou stellen, wij hebben al een multi culti vereniging van onszelf....

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Thu May 28, 2015 22:18

Marcel Kosters wrote:VOORSTEL VOOR UW CLUB:

Het zich uit de competitie terugtrekkende Volendam wilde zijn plek niet overdragen en de KNDB besloot de vrijgevallen plaats toe te kennen aan de beste verliezer van de KNDB nacompetitie.
Marcel, deze tekst vind ik toch wel vreemd. Volendam gaat toch niet over het overdragen van een vereniging. En het is toch eigenlijk competentievervalsing als op een dergelijke wijze plotsklaps een potentiële kampioenskandidaat te voorschijn komt. Andere verenigingen die een lange weg begaan hebben, sponsors, vrijwilligers, e.d. worden hierdoor wel erg gepasseerd. De kans bestaat dat andere sponsors gaan afhaken wanneer de KNDB dit zou toelaten. Met de belangen van sponsors moeten we dan ook zorgvuldig omgaan. Ik denk dat het Bestuur van de KNDB voor haar leden de beste afweging heeft gemaakt en de belangen van alle partijen heeft afgewogen. En als ex KNDB Bestuurder moet je ook weten dat dit zo werkt. Maar ja als ZZP-er zal je ongetwijfeld opportunistischer zijn..... Maar ik blijf het een mooi plan vinden, maar dan via een zorgvuldige aanpak.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Dieter

Post by Dieter » Sun Jun 14, 2015 17:26

Natuurlijk had Volendam door TA vervangen kunnen worden, misschien zelfs als TA Volendam als men dat zou willen.
Het overgeven van een plek in welke hogere klasse dan ook kost andere dammers hun plek, Cema heeft e.e.a. wel overwogen omdat we al moeilijk zitten met onze spelersgroep, we hadden dan ook een aantal voorwaarden willen opnemen waar we zeker uit zouden zijn gekomen. Het probleem was wel dat we democratisch niet tot eenheid kwamen om een van de teams op te geven, persoonlijk denk ik dat het een goede zaak was geweest als er toch een oplossing gevonden zou zijn.
Hoe dan ook, het zou jammer zijn als een dergelijk team in de 2e klasse moet starten maar dan zij het zo.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Jun 14, 2015 17:57

Ik heb me even afzijdig gehouden van de discussie omdat ik het hogere doel van Marcel niet in de weg wil zitten. Zo vind ik zijn jeugdinitiatief met Maarten samen wel een prima idee. Team Afrika vind ik minder maar als je ouder wordt moet je ook niet altijd TEGEN schreeuwen. Zelf had ik destijds het idee om de beste topjeugd van Nederland in een team te verenigen en in de Ereklasse te laten uitkomen. JP Drost zei toen direct vrij begrijpelijk: lekker gezellig maar niet heus, ieder voor zichzelf naar een uitwedstrijd reizen. TEGEN dus. Maar toch: het idee om de beste jeugd te bundelen en met een coach te laten strijden en ervaring op doen op het hoogste nivo, ik zie niet wat daar nu zo heel veel vreemder aan is dan een Team Afrika. Wat overigens van mij ook best mag.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Jun 15, 2015 17:27

@ Frans: Ik had niet bedacht dat ereklasse sponsors of ereklasse clubs niet blij zouden zijn met Team Afrique in de ereklasse. Misschien had in dat geval de mening m.b.t. Team Afrique onder de ereklasse clubs geïnventariseerd kunnen worden? Soms is het goed te denken in kansen. Neem 32-28 18-23 37-32: een unieke en opgelegde kans voor zwart. Ondermeer als oud bestuurder(tje) ben ik redelijk op de hoogte van wat je hier zoal zou kunnen afwegen. Maar relevant is het niet meer en we richten de blik weer vooruit, mooi dat je positief tegenover het team blijft staan!

@ Dieter: Nogmaals bedankt voor je meedenkende opstelling. Het besluit van de ALV van CEMA is te respecteren en ik wens beide CEMA teams een goede competitie.

@ Fred: Het idee van een jong all star team is mooi. Als ten tijde van het terugtrekken van Volendam ‘toevallig’ iemand met juist dat initiatief was gekomen, zou dat (ook) geweldig zijn geweest en Tilburg lijkt zowel qua samenstelling als leeftijd eigenlijk gewoon aan te sluiten op jouw idee.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Post Reply