NK Junioren 2015

Bert Aalberts

NK Junioren 2015

Post by Bert Aalberts » Mon May 04, 2015 23:45

Hoewel het moeilijk is voor te stellen wordt er tegenwoordig ook nog daadwerkelijk gedamd. In Westerhaar spelen de junioren om de nationale titel. De eerste ronde is zojuist afgelopen, er waren maar liefst vier winstpartijen te noteren. De mooiste partij van deze ronde was m.i. die tussen Jitse Slump en Jan van der Star, principieel openings- en middenspel en een boeiend eindspel dat nadere analyse verdient.

Rondeverslagen en meer informatie zijn te vinden via de volgende websites:
http://jeugddammen.com/toernooi.php?TID=62
www.damclubwittevanmoort.nl

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Re: NK Junioren 2015

Post by Leri » Tue May 05, 2015 00:04

Leuk toernooi altijd, met vaak leuke partijen!

Jan Groenendijk durfe zijn krachten dit keer niet te meten trouwens? Of geeft ie aan het einde een simultaan?

Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts » Tue May 05, 2015 16:06

Het tweede dagverslag is beschikbaar op jeugddammen.com.

Voor de liefhebbers van hachelijke ontsnappingen:
Image
Mitchel Mensinga-Jitse Slump 0-2
Hoe deze stand op het bord kwam kan op Toernooibase nagespeeld worden. Wit kan met het bizarre 47-42 remise maken.

Drie zetten later stond het zo:
Image
Zoals aangegeven in de analyseruimte kon wit met het dubbeloffer 47-42, 25-20 en 8-3 remise maken. De killerliefhebbers kunnen hun hart weer ophalen :wink:

Leri

Post by Leri » Thu May 07, 2015 22:17

Complimenten dat de partijen zo snel op toernooibase staan! Goed te volgen zo!

Dieter

Post by Dieter » Fri May 08, 2015 14:35

Het plusje in zijn meest negatieve vorm in de voorlaatste ronde van dit kampioenschap. Wouter Wolf ontvangt in 8 om 8 een plusje en heeft zo morgen genoeg aan een gelijkspel voor de titel.
Ik mag van harte hopen dat Jitse de slotronde gaat winnen anders is hier vandaag toch wel duidelijk het kampioenschap vergeven.
Snel afschaffen die onzinnige plusjes.

henk stoop

Post by henk stoop » Fri May 08, 2015 15:29

Dieter wrote:Het plusje in zijn meest negatieve vorm in de voorlaatste ronde van dit kampioenschap. Wouter Wolf ontvangt in 8 om 8 een plusje en heeft zo morgen genoeg aan een gelijkspel voor de titel.
Ik mag van harte hopen dat Jitse de slotronde gaat winnen anders is hier vandaag toch wel duidelijk het kampioenschap vergeven.
Een plusremise is morgen genoeg voor Jitse. :D

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri May 08, 2015 22:34

Dieter wrote:Het plusje in zijn meest negatieve vorm in de voorlaatste ronde van dit kampioenschap. Wouter Wolf ontvangt in 8 om 8 een plusje en heeft zo morgen genoeg aan een gelijkspel voor de titel.
Volkomen terecht het plusje, ik zou het ook meteen aangenomen hebben met wit.
Heel juist om toch een beloning te geven aan iemand die duidelijk veel beter gespeeld heeft.
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos

Post by Kosmos » Fri May 08, 2015 22:35

Bert Aalberts wrote:Het tweede dagverslag is beschikbaar op jeugddammen.com.

Voor de liefhebbers van hachelijke ontsnappingen:
Image
Mitchel Mensinga-Jitse Slump 0-2
Hoe deze stand op het bord kwam kan op Toernooibase nagespeeld worden. Wit kan met het bizarre 47-42 remise maken.

Drie zetten later stond het zo:
Image
Zoals aangegeven in de analyseruimte kon wit met het dubbeloffer 47-42, 25-20 en 8-3 remise maken. De killerliefhebbers kunnen hun hart weer ophalen :wink:
Nou, inderdaad, dit is weer een bizar voorbeeld van de veel te grote remisemarge.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sat May 09, 2015 13:40

Kosmos wrote:
Volkomen terecht het plusje, ik zou het ook meteen aangenomen hebben met wit.
Heel juist om toch een beloning te geven aan iemand die duidelijk veel beter gespeeld heeft.
Mwoah, dat is niet te meten. Hoe vaak gebeurt het in het voetbal bijvoorbeeld niet dat een ploeg die 90 minuten lang verdedigde nog wint of een gelijkspel eruit sleept? Een voorsprong van drie schijven is wel meetbaar.

Kosmos

Post by Kosmos » Sat May 09, 2015 15:13

Ik had het Jitse gegund om kampioen te worden, want ik vind Jitse een leuke jongen. Maar ik gun het anderen ook.
We moeten wel sportief blijven en een kampioen feliciteren met zijn titel, die geheel volgens de regels is gespeeld.
Vandaar de felicitaties aan Wouter die verdiend heeft gewonnen en dat plusje was zeker ook verdiend. Ik heb de stand zelf geanalyseerd en wit zal een schijf moeten offeren om ook op dam te komen. Als je tegenstander je dan remise met een min aanbiedt, is het logsich dat het wordt aangenomen. Er is dus niks weggeven, maar wel kwalijk dat zulke insinuaties zomaar gedaan worden.

Het winnen is niet het belangrijks bij dammen, het gaat erom dat we met elkaar een leuke tijd hebben, dat schijnen sommigen te vergeten.

Als je later deze wereld verlaat denk je soms dat de engelen gaan vragen naar je medailles? Ze vragen wat je betekent hebt voor anderen, wees voorbereid.

Leri

Post by Leri » Sat May 09, 2015 16:50

Wouter Wolff Kampioen, gefeliciteerd!

Kun je ook ergens de leeftijden vinden van jeugd spelers?
Hij zal vast niet de jongste kampioen ooit zijn. maar scheel het erg veel (ik heb geen idee)?

Met Hemelvaartsdag mag hij namelijk in Heerde komen om mee te doen aan de halve finale NK aspiranten :).

Dieter

Post by Dieter » Sun May 10, 2015 11:35

Kosmos wrote:Ik had het Jitse gegund om kampioen te worden, want ik vind Jitse een leuke jongen. Maar ik gun het anderen ook.
We moeten wel sportief blijven en een kampioen feliciteren met zijn titel, die geheel volgens de regels is gespeeld.
Vandaar de felicitaties aan Wouter die verdiend heeft gewonnen en dat plusje was zeker ook verdiend. Ik heb de stand zelf geanalyseerd en wit zal een schijf moeten offeren om ook op dam te komen. Als je tegenstander je dan remise met een min aanbiedt, is het logsich dat het wordt aangenomen. Er is dus niks weggeven, maar wel kwalijk dat zulke insinuaties zomaar gedaan worden.

Het winnen is niet het belangrijks bij dammen, het gaat erom dat we met elkaar een leuke tijd hebben, dat schijnen sommigen te vergeten.

Als je later deze wereld verlaat denk je soms dat de engelen gaan vragen naar je medailles? Ze vragen wat je betekent hebt voor anderen, wees voorbereid.
Juist vanwege die sportiviteit is het jammer dat in een 8 om 8 een plus gegeven wordt. Laat ik voorop stellen dat ik wie dan ook de titel gun maar ook voor Wouter is het daardoor een titel met een smetje, die plus is niet behaald maar gekregen en daarmee mag Jitse zich best bedonderd voelen. Het is ook een voorbeeld ten top dat het plusje snel afgeschaft moet worden, remise blijft remise en dit lijkt meer een beslissing op het aantal corners bij voetbal volstrekte onzin en een gedrocht van een beslissing die ook nog eens misbruikt wordt zoals in dit geval.
Ik heb ook al analyses zien langskomen waarin het nog maar de vraag was of de stand goed zou aflopen voor Wouter, in elk geval had het dus gespeeld moeten worden. Met de redenatie van Tjalling (die ik overigens wel begrijp, en hij zal vast goed geanalyseerd hebben) zou je dus ook kunnen zeggen, Ach ik zal wel gaan verliezen dus ik geef maar alvast op in een 8 om 8 omdat ik vrees dat ik straks toch een schijf verlies.

brenod

Post by brenod » Sun May 10, 2015 17:17

Ik heb altijd gedacht dat een plusremise gebonden was aan een regel , een eindstand is niet te winnen , maar een speler kan een plusremise opeisen ,omdat hij bijv 3 schijven voorsprong heeft , waarbij een dam voor 2 schijven geldt.
Maar schijnbaar heb ik me vergist. Een speler kan gewoon iemand een plus remise aanbieden ,zonder dat de tegenstander daarom vraagt . Hij kan dit doen in een volkomen gelijkwaardige stand , eventueel zelfs in een betere stand, om allerlei motieven , het spel heeft lang genoeg geduurd, en och wat maakt het uit .
Ik vind dat het nooit in dit geval had mogen gebeuren . Het moge zo zijn dat het voor de speler ,die de plus remise aanbood, niets uitmaakte , hij benadeelt wel een andere speler , en wel heel erg . Hierdoor moest Jitse zijn laatste partij ook heel anders spelen, veel risico nemen.
Jitse is erg benadeeld, door een nonchalant aanbieden van een plusremise . Ik dam al ruim 50 jaar en met dammen kan in zo'n stand van alles gebeuren, of je nu wel of niet analytisch beter staat .
Ik ben wel voorstander van het systeem van een plusremise , immers zoals Kosmos heel terecht zegt bij dammen is de remisemarge veel te groot. Remise betekent gelijkspel en bij dammen zegt men dat drie dammen tegen een dam een gelijkspel is. Dat is gewoon niet zo. dat is niet gelijk. Ik heb onlangs een aantal nummers van het damspel van de jaren 1996-2000 doorgenomen . Toen werd er al herhaaldelijk gepleit voor verandering van regels. Tevergeefs, met als voornaamste argument dat dan de eindspelliteratuur naar de prullenbak kon. Door die remises kreeg de damsport veel negatieve publiciteit , maar och we veranderen niets, want immers die eindspelliteratuur is veel belangrijker, ook als niemand die nog bekijkt, omdat er geen dammers meer zijn.

Ik vind dat de twee hoogst geeindigde spelers evenveel recht hebben op de titel .Dat plusje meer is geen echt plusje .
Er moeten , als dat niet het geval is , scherpomlijnde regels komen voor een plusremise . Een arbiter moet daarop kunnen toezien .
Het gebeurt de laatste jaren meer dat twee speler gelijk eindigen en allebei de kampioenstitel krijgen .
Men zou dat ook kunnen motiveren door te zeggen, er zijn wat onvoorziene tekortkomingen gebleken bij de toepassing van een plusremise , we gaan dit veranderen en in afwachting daarvan kennen we de kampioenstitel dit jaar toe aan twee personen .

Een ding weet ik zeker , als degene die een plusremise aanbood op dat moment bovenaan had gestaan in het klassement ,dan had hij in die stand geen plusremise aangeboden.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sun May 10, 2015 17:56

brenod wrote:...Ik heb onlangs een aantal nummers van het damspel van de jaren 1996-2000 doorgenomen . Toen werd er al herhaaldelijk gepleit voor verandering van regels. Tevergeefs, met als voornaamste argument dat dan de eindspelliteratuur naar de prullenbak kon. Door die remises kreeg de damsport veel negatieve publiciteit , maar och we veranderen niets, want immers die eindspelliteratuur is veel belangrijker, ook als niemand die nog bekijkt, omdat er geen dammers meer zijn...
Het gekke is dat eindspel/probleem-fetisjisten voor zichzelf wel allerlei (scherpe) regels hebben voorgeschreven om hun spel zuiverder te kunnen waarderen. Maar als wedstrijdspelers dat ook voor zich zelf willen doen dan schreeuwen ze moord en brand.
Flow with the Go

Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts » Sun May 10, 2015 18:07

Over de discussie wel/niet plusjes is al veel geschreven. De suggestie om plusjes alleen te overeenkomen als die op het bord staat is op zich logisch, maar zorgt weer voor veel onnodig geschuif als het allang duidelijk is dat een partij in een plusje zal uitmonden.

Voor wat betreft de partij tussen Mitchel en Wouter: er wordt hier telkens geschreven dat Mitchel zijn tegenstander een plusje cadeau deed. Waarom dat mijns inziens niet zo is:

1) Mitchel stond de hele partij onder druk en ook in de slotstand had hij nadeel. Of de stand wel of niet analytisch een minremise was is niet zo relevant, Mitchel voelde zich vast niet prettig in de partij en nu kon hij direct met een min wegkomen.
2) Mitchel eindigde uiteindelijk vierde. Zonder dit minnetje was hij (gedeeld) derde geëindigd. Het lijkt er dus niet op dat hij in een positie zat om een plusje cadeau te doen.
3) Door het relatief kleine belang van het plus/min-saldo kun je beter een min accepteren dan je nadelige stelling naar een gewone remise proberen te krijgen en wellicht nog verliezen.

Het lijkt er dus op dat Mitchel volledig rationeel een plus heeft aangeboden danwel de minremise heeft geaccepteerd. De suggestie dat hij hier Jitse mee benadeeld heeft is nogal flauw, je sportieve plicht doen is tot daar aan toe maar je speelt in zo'n toernooi uiteindelijk voor jezelf.

Post Reply