Deelname Nederlanders WK Jeugd

Post Reply
Walter
Real name: Walter Thoen

Re: Deelname Nederlanders WK Jeugd

Post by Walter » Thu May 07, 2015 13:05

Michel Stempher wrote: 2. Visie moet volledig/grotendeels op schooldammen gericht zijn. Ik ben het uiteraard eens met Marcel dat schooldammen zeer belangrijk is, maar ik krijg de indruk dat Marcel schooldammen als doel op zich gebruikt. Op vijftig verschillende locaties honderd schooldammers hebben, is uiteraard prachtig. Maar wat levert het op zonder concreet plan erachter? Op 30 april heeft het PODB-bestuur de heren Zainal Palmans en Jan Ekke de Vries (namens het regioplan Drenthe) uitgenodigd om ook in Overijssel het jeugddammen opnieuw leven in te blazen. In dit plan, welk overigens op korte termijn tot zichtbare resultaten heeft geleid in onder andere Winschoten, Hoogeveen en Gramsbergen, is het schooldammen slechts de eerste fase in een langdurig traject om personen te verbinden aan de damsport. Deze eerste fase is zeer belangrijk, maar het schooldammen blijft slechts een middel en niet het doel.
Dit maakt me erg nieuwsgierig naar wat het doel dan wel precies is. Het doel 'personen te verbinden aan de damsport' vind ik nogal vaag. Bedoel je dat het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk contributie-betalende KNDB leden te hebben?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu May 07, 2015 13:07

Het gaat mij ook niet om de persoonlijke verhoudingen. Wel om de sfeer. Als je inhoudelijk wil discussieren, bereik je volgens mij het meest als je respect (excusez le mot) toont voor degenen met en over wie je discussieert. Dat gebeurt hier veel en veel te weinig.

Wat betreft inhoud en prioriteiten: Ik ben er voor dat een deel van de contributie gebruikt wordt voor topsport. Als dat op een slimme manier vermeerderd kan worden, is dat alleen maar goed. Omdat het zo slim vermeerderd wordt, lijkt het alsof er onevenredig veel geld en aandacht naar topsport gaat ten opzichte van breedtesport. Ik vind dat niemand kwalijk te nemen. Ook vind ik het niet zo interessant of een wereldtitel van Roel of Jan leidt tot ledenwinst. Blindstaren op ledenwinst is kortzichtigheid.

Het deltaplan is niet onleesbaar, maar veel te lang. En te wollig. Er staat weinig verrassends in en naar mijn mening is er veel te weinig aandacht voor internet. In mijn ideale wereld heeft elke stad een grote damclub, maar dat gaat met 100 deltaplannen nog niet lukken. Als er in de toekomst nog gedamd wordt, is het op internet. Als men van daaruit ook af en toe nog een echt bord pakt, is dat mooi meegenomen. Sad but true.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu May 07, 2015 14:22

Hoi Michel,

Dat is geweldig nieuws van jullie initiatieven in Drente en Overijssel! Je hebt correct gelezen dat ik schooldammen als doel op zich zie, maar het is natuurlijk alleen maar mooi als mensen mogelijkheid zien en benutten om 'iets' tegen een schooldam toernooi aan te bouwen en kinderen bijvoorbeeld bij een club te betrekken, zodat de club dan wel de KNDB hier direct van profiteert. Dat is alleen maar winst en dat is natuurlijk ook de insteek van mijn eigen club bij het schooldam kampioenschap van Haarlem.

Zelf zie ik schooldammen als doel op zich enerzijds omdat een 'beperkt' doel eerder succes oplevert (ik maak het mezelf graag zo makkelijk mogelijk) en anderzijds ben ik benieuwd of en wat uit een succesvol standalone schooldam project kan ontstaan aan misschien wel nieuwe jeugdclubjes, clubvormen en volwassenen (ouders) die ook wat in dat leuke spelletje zien en weet ik veel wat voor initiatieven die ik zelf niet kan bedenken. Misschien dat de 'oude' dam community van de clubs dan wel op bezoek gaat en deel gaat nemen in het door energieke mama's en papa's op schooldammen gebouwde netwerk. Maar dat is dagdromen en koffiedik kijken. En hopelijk groeit los daarvan steeds meer het vermogen en de animo om inderdaad ook een brug tussen schooldammen en clubs te slaan. Om deze redenen zie ik zelf schooldammen als doel op zich, maar prima als anderen dat omslachtig of niet reëel vinden en meer ambitieuze doelen stellen. Hoe je de doelen ook formuleert, bedoeling is dat er per saldo veel meer mensen dan nu het geval is lol beleven aan het damspel.

En, jij en ik zien school- dan wel jeugddammen als belangrijkste, maar als de KNDB besluit zich volledig op bijvoorbeeld 50 plussers te richten, ook prima, als er maar 1 duidelijk doel is waaromheen iedereen - zeker ook in bestuur en op bondsbureau - samen wordt gebracht. Wel nog een nuttig weetje: onderzoek heeft geleerd, dat zich in de afgelopen decennia vrijwel geen volwassen KNDB-leden als nieuw lid (via verenigingen) hebben gemeld die niet in hun jeugd lid waren van een damclub. Hoewel dit enerzijds zal zijn omdat er tot nu vrij weinig op 50 plus gerichte activiteiten zijn georganiseerd (met uitzondering van succesverhalen als Lent en Wageningen, al weet ik niet of dat ook nieuwe leden oplevert, alleen al voor de minstens zo belangrijke ledenbinding zijn het natuurlijk geweldige initiatieven) zal het voor een ander deel toch ook komen omdat het moeilijker is om volwassenen die onbekend zijn met dammen en damclubs te interesseren en vervolgens over te halen. Terwijl de kindergeest open is en geen of minder last heeft van sociale druk dan wel achterhaalde associaties. Moderne kinderen en ouders vinden dammen - terecht - gewoon een leuk en boeiend spel. Misschien dan ook wel, dat schooldammen ook wel kan helpen bij het interesseren van ouders en opa's en oma's (deze laatsten zijn meestal toch wel 50plus!).

Hartelijke groet,
Marcel
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Fri May 08, 2015 01:36

on-topic

Net thuis gekomen van een bezoekje aan het NK pupillen, snel de computer aan gezet om de live stream van het rondje Nederland in Heerhugowaard te bekijken. helaas was de kwaliteit (bij mij) heel slecht maar was het al enorm mooi dat zo iets live gestreamd werd om iedereen er bij te betrekken.
Helaas was er niemand die kritische vragen omtrent het beleid stelde. Ik werd wel heel erg warm van de presentatie over hoe het verder moet met het (jeugd) dammen door Maarten van SNA en zijn visie.

Ik zelf besloot via de chat toch maar eens direct wat kritische vragen te stellen ontremd dit topic. Waar naar de Voorzitter van de KNDB Hans Vermeulen eigenlijk niet reageerde en zo iets zei van "We kunnen elke euro maar een keer uitgeven"
Ik besloot het hier niet bij te laten en stelde DE vraag waar het hier eigenlijk over gaat.

Waarom zijn andere dam-bonden van andere landen wel in staat op hun WK jeugd deelnemers financieel bij te staan? en de KNDB niet? waar gaat het mis?

En net 2 seconden voordat Marcel Koster in staat was de vraag voor te lezen, kapte de voorzitter de vragen van mij ontremd dit topic af. (terwijl ik de enige was die vragen stelden in het livestream)

Ergens ben ik teleurgesteld in het KNDB bestuur maar ik ben eigenlijk boos. Boos omdat de voorzitter een verhaal hield over dit onderwerp dat gelijk stond aan kei hard liegen zonder echt precies te liegen. De mensen die er waren hadden totaal niet door hoe zij gemanipuleerd werden door de voorzitter. En zo niet in staat echt tot de kern van dit probleem door te dringen. ik zal dit onderbouwen aan de hand van enkele voorbeelden (en iedereen kan de stream terug kijken en zien dat het echt klopt wat ik schrijf https://www.youtube.com/watch?v=5-a9TVpiJM4)

Er werd door 1 van de aanwezige gevraagd hoe het dan zat met die NT'ers vergoeding en dit WK: Het ingestudeerde antwoord van de voorzitter Hans Vermeulen was dat dit gaat om een enkeling en om dit kracht bij te zetten werden 2 van de bekendste (beste) jeugdspelers benoemd (dit om de illusie te wekken dat dit echt totaal geen probleem is want ja deze 2 spelers zijn zo uitzonderlijk).
IK kan hier uit mijn hoofd al zo 7 NT spelers opnoemen waarvan er toch zeker wel 6 mee zullen doen aan DIT WK het is echt belachelijk dat de voorzitter gewoon niet kan zeggen hoe het zit! Waarom word er niet gewoon eerlijk antwoord gegeven?
Het Antwoord had moeten zijn "ja er zijn dit WK waarschijnlijk 6-7 spelers met zo'n status die ALLES vergoed krijgen en de rest moet ALLE kosten betalen zelfs die van de verplichte KNDB coaches". (https://www.youtube.com/watch?v=5-a9TVpiJM4 tijd: op 1:43:00 )

een ander voorbeeld: toen het bedrag ontremd dit WK besproken werd. Veranderde de voorzitter "500 euro voor een toernooi in Nederland" al snel in " eigen bijdrage voor een WK". Ik kan me niet voorstellen dat Hans nog nooit ergens een "eigen bijdragen" voor heeft betaald. De betekenis van "eigen bijdrage" is in ieder geval niet dat je het volledige bedrag + verplichte coaching moet betalen. Weer word er gemanipuleerd en niet benoemt hoe het daadwerkelijk zit.

Wat ik mij nog steeds afvraag is of Hans Vermeulen hier sprak als commissie lid van de "commissie Topsport KNDB" of als voorzitter van de KNDB. Volgens de KNDB eigen huisreglement is dit zelfs verboden onder het kopje commissies :
"12.2 Leden van het bestuur kunnen geen lid zijn van een raadscommissie."

dit waarschijnlijk om te voorkomen dat leden van het bestuur dubbele petten zullen hebben (en dus verschillende belangen in plaats van het belang van de damsport in het geheel) . Wel grappig dat ik zo iets dan moet opmerking aangezien 1 van de taakbeschrijvingen van de voorzitter zelf is: " - draagt zorg voor de naleving van de statuten, reglementen en besluiten van de bond;"
het is allemaal een trieste vertoning. Is het nog mogelijk om de breedtesport de prioriteit te maken binnen de KNDB met een topsport voorzitter ?
Last edited by playforstacks on Tue May 12, 2015 12:02, edited 1 time in total.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Fri May 08, 2015 10:38

playforstacks wrote:on-topic

Net thuis gekomen van een bezoekje aan het NK pupillen, snel de computer aan gezet om de live stream van het rondje Nederland in Heerhugowaard te bekijken. helaas was de kwaliteit (bij mij) heel slecht maar was het al enorm mooi dat zo iets live gestreamd werd om iedereen er bij te betrekken.
Helaas was er niemand die kritische vragen omtrent het beleid stelde. Ik werd wel heel erg warm van de presentatie over hoe het verder moet met het (jeugd) dammen door Maarten van SNA en zijn visie.

Ik zelf besloot via de chat toch maar eens direct wat kritische vragen te stellen ontremd dit topic. Waar naar de Voorzitter van de KNDB Hans Vermeulen eigenlijk niet reageerde en zo iets zei van "We kunnen elke euro maar een keer uitgeven"
Ik besloot het hier niet bij te laten en stelde DE vraag waar het hier eigenlijk over gaat.

Waarom zijn andere dam-bonden van andere landen wel in staat op hun WK jeugd deelnemers financieel bij te staan? en de KNDB niet? waar gaat het mis?

En net 2 seconden voordat Marcel Koster in staat was de vraag voor te lezen, kapte de voorzitter de vragen van mij ontremd dit topic af. (terwijl ik de enige was die vragen stelden in het livestream)

Ergens ben ik teleurgesteld in het KNDB bestuur maar ik ben eigenlijk boos. Boos omdat de voorzitter een verhaal hield over dit onderwerp dat gelijk stond aan kei hard liegen zonder echt precies te liegen. De mensen die er waren hadden totaal niet door hoe zij gemanipuleerd werden door de voorzitter. En zo niet in staat echt tot de kern van dit probleem door te dringen. ik zal dit onderbouwen aan de hand van enkele voorbeelden (en iedereen kan de stream terug kijken en zien dat het echt klopt wat ik schrijf https://www.youtube.com/watch?v=5-a9TVpiJM4)

Er werd door 1 van de aanwezige gevraagd hoe het dan zat met die NT'ers vergoeding en dit WK: Het ingestudeerde antwoord van de voorzitter Hans Vermeulen was dat dit gaat om een enkeling en om dit kracht bij te zetten werden 2 van de bekendste (beste) jeugdspelers benoemd (dit om de illusie te wekken dat dit echt totaal geen probleem is want ja deze 2 spelers zijn zo uitzonderlijk).
IK kan hier uit mijn hoofd al zo 8 NT spelers opnoemen waarvan er toch zeker wel 6-7 mee zullen doen aan DIT WK het is echt belachelijk dat de voorzitter gewoon niet kan zeggen hoe het zit! Waarom word er niet gewoon eerlijk antwoord gegeven?
Het Antwoord had moeten zijn "ja er zijn dit WK waarschijnlijk 6-7 spelers met zo'n status die ALLES vergoed krijgen en de rest moet ALLE kosten betalen zelfs die van de verplichte KNDB coaches". (https://www.youtube.com/watch?v=5-a9TVpiJM4 tijd: op 1:43:00 )

een ander voorbeeld: toen het bedrag ontremd dit WK besproken werd. Veranderde de voorzitter "500 euro voor een toernooi in Nederland" al snel in " eigen bijdrage voor een WK". Ik kan me niet voorstellen dat Hans nog nooit ergens een "eigen bijdragen" voor heeft betaald. De betekenis van "eigen bijdrage" is in ieder geval niet dat je het volledige bedrag + verplichte coaching moet betalen. Weer word er gemanipuleerd en niet benoemt hoe het daadwerkelijk zit.

Wat ik mij nog steeds afvraag is of Hans Vermeulen hier sprak als commissie lid van de "commissie Topsport KNDB" of als voorzitter van de KNDB. Volgens de KNDB eigen huisreglement is dit zelfs verboden onder het kopje commissies :
"12.2 Leden van het bestuur kunnen geen lid zijn van een raadscommissie."

dit waarschijnlijk om te voorkomen dat leden van het bestuur dubbele petten zullen hebben (en dus verschillende belangen in plaats van het belang van de damsport in het geheel) . Wel grappig dat ik zo iets dan moet opmerking aangezien 1 van de taakbeschrijvingen van de voorzitter zelf is: " - draagt zorg voor de naleving van de statuten, reglementen en besluiten van de bond;"
het is allemaal een trieste vertoning. Is het nog mogelijk om de breedtesport de prioriteit te maken binnen de KNDB met een topsport voorzitter ?
Misschien is het inderdaad nog niet duidelijk hoe het helemaal zit. Er werd echter wel degelijk extra informatie gegevens die ik op het forum niet eerder had gelezen. Zo ver werd er uitgelegd dat het gangbaar is om 1 coach per 6 deelnemers naar zo'n toernooi te sturen. Er zijn 8 verschillende categoriën op het jeugd WK (4 leeftijdscategoriën voor zowel jongens als meisjes). De verwachting is dat i.v.m. met sponsorplaatsen e.d. er 6 Nederlandse deelnemers per categorie zouden kunnen zijn. Dat zou dus 48 deelnemers betekenen en dus 8 coaches. Zodra het definitieve aantal Nederlandse deelnemers bekend is zal ook het aantal coaches definitief bekend worden.

Daarnaast werd er bevestigd dat de NT spelers geen eigen bijdrage betalen. De NT spelers hebben hun eigen coaches (er werd inderdaad alleen als voorbeeld gegeven dat Rik Keurentjes de vaste coach is voor Jan Groenendijk en Martijn van IJzendoorn). Die coaches hebben een vaste aanstelling en de kosten voor die aanstelling wordt door geen enkele deelnemer aan bijgedragen. Blijft over dat de niet NT-spelers dus blijkbaar wel opdraaien voor de onkosten van alle coaches en dat de niet NT-spelers te maken hebben met gedwongen winkelnering (ze zijn verplicht te werken met de aangewezen coaches en moeten daarvoor betalen). Er werd ook gezegd dat de KNDB de keuze voor deze regeling gemaakt heeft omdat men geen andere mogelijkheden zag de kosten te financieren.

Nogmaals de onderste steen betreffende dit onderwerp is vast nog niet boven. En je kan natuurlijk ook na de uitleg blijven vinden dat het een foutieve keuze van de KNDB is. Maar gezien de vele interessante onderwerpen en het doel van de bijeenkomst vind ik zelf dat er voldoende aandacht aan dit onderwerp werd gegeven door de voorzitter.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Fri May 08, 2015 11:03

Dus zelfs de sponsorplekken MOETEN zich voegen bij Team KNDB? lijkt me de grootste onzin ooit.

Bennie Hiddink
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bennie Hiddink » Fri May 08, 2015 21:16

Michel Stempher wrote:Dus zelfs de sponsorplekken MOETEN zich voegen bij Team KNDB? lijkt me de grootste onzin ooit.
En de niet NT deelnemers moeten het kosten plaatje rond brijen!

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Fri May 08, 2015 21:33

Wie gaat eigenlijk de kosten betalen als alle niet-NT-leden afhaken.......

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Fri May 08, 2015 22:03

Douwe Edelenbos wrote:Wie gaat eigenlijk de kosten betalen als alle niet-NT-leden afhaken.......
Dan zijn er ook geen coaches, andere kosten, e.d. Wat is het probleem?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri May 08, 2015 22:18

Frans de Jonge wrote:
Douwe Edelenbos wrote:Wie gaat eigenlijk de kosten betalen als alle niet-NT-leden afhaken.......
Dan zijn er ook geen coaches, andere kosten, e.d. Wat is het probleem?
Altijd al gedacht dat die NT-leden geen coaches nodig hebben :D
En bed, bad en breakfast...Nou ja, Ter Apel is dichtbij.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sat May 09, 2015 12:31

Piet Bouma wrote: Altijd al gedacht dat die NT-leden geen coaches nodig hebben :D
En bed, bad en breakfast...Nou ja, Ter Apel is dichtbij.
Ter Apel! Nu snap ik eindelijk waarom HS is aangesteld als coach :lol: :lol:

playforstacks

Post by playforstacks » Mon May 11, 2015 03:52

Walter wrote:
Misschien is het inderdaad nog niet duidelijk hoe het helemaal zit. Er werd echter wel degelijk extra informatie gegevens die ik op het forum niet eerder had gelezen. Zo ver werd er uitgelegd dat het gangbaar is om 1 coach per 6 deelnemers naar zo'n toernooi te sturen. Er zijn 8 verschillende categoriën op het jeugd WK (4 leeftijdscategoriën voor zowel jongens als meisjes). De verwachting is dat i.v.m. met sponsorplaatsen e.d. er 6 Nederlandse deelnemers per categorie zouden kunnen zijn. Dat zou dus 48 deelnemers betekenen en dus 8 coaches. Zodra het definitieve aantal Nederlandse deelnemers bekend is zal ook het aantal coaches definitief bekend worden.
Kijk dit is dus precies wat ik bedoel. Het bestuur manipuleert aan alle kanten zonder precies te liegen. Blijkbaar heb jij serieus de illusie dat het dik-gedrukte klopt, ondanks dat het bestuur dit volgens mij niet heeft gezegd. Maar ik snap wel waarom je dit denkt omdat het bestuur het wel gesuggereerd heeft en deze illusie probeerde te wekken.
Dit is in ieder geval niet zo. de 8 coaches zijn al definitief aangesteld en of er nu 48 man mee gaan of 35 deze 8 coaches zullen gaan. Daarnaast klopt er nog steeds niks van want iedereen weet dat er nooit 6 deelnemers per categorie meedoen zeker niet bij de meisjes waar er amper 6 meisjes inschrijven voor het NK.
Ook zal naar alle waarschijnlijkheid de coach van Ijzendoorn en Groenendijk op dit WK niet de talentcoach zijn maar een 1500 speler ( prosman ,Krajenbrink) die weer betaald worden door de niet NT'ers.

Binnenkort zal ik maar eens meer helderheid geven (lijken uit de kast halen) waar (en vooral na wie) de technisch directeur al het subsidie geld laat stromen waardoor er niet eens kan worden gefaciliteerd in de coaching op EK's en WK's bij de jeugd. (terwijl dit bij andere dambonden wel gebeurt)
Dit zal waarschijnlijk nog meer ogen gaan openen wat voor bizarre keuzes er worden gemaakt met geld door topsport KNDB(=Johan Krajenbrink).

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu May 14, 2015 01:22

Mogelijk slecht nieuws voor degenen die hoopten dat het roer om zou gaan vanaf 2016. De landenuitdaging is dankzij het Panamerikaanse toernooi geslaagd, schrijft de Technisch Directeur in zijn maandelijkse briefing. Dit betekent dat de kans op een voortzetting van de subsidiegelden na 2016 aanzienlijk gegroeid is.

playforstacks

Post by playforstacks » Sat May 16, 2015 00:02

Dit schreef ik voordat het NK junioren was begonnen:
playforstacks wrote: Ik zelf ben in mijn 2de jaar junior ook niet gegaan (deels uit protest) naar het EK omdat ik als hoogst geplaatste junior zelf moest betalen terwijl er andere junioren die lager waren geëindigd wel de vergoeding kregen van Johan Krajenbrink. Helaas niemand die dit een probleem vond ondanks dat ik elk EK dat ik deelnam nog minimaal 1 medaille had gehaald (ook als eerste jaar junior). Ook het jaar erop waar ik revanche nam op het EK moest ik alles zelf betalen terwijl er junioren onder mij wel vergoed kregen.
Ook dit jaar is het weer heel goed mogelijk dat de nummer 2-3 van de junioren niet vergoed krijgt maar de nummer 5 dan weer wel. Ik snap niet waarom er aan deze ongelijkheid niks gedaan word door het bestuur/bondsraad.
Inmiddels is het NK junioren afgelopen. En nee ik kan niet in de toekomst kijken, maar helaas is dit de trieste realiteit geworden. De nummer 5 zal wel alles vergoed krijgen (inclusief de peperdure verplichte coaching) en de Junioren zonder status die daarboven zijn geëindigd en deel zullen nemen aan het WK junioren in Nederland moeten alles zelfs betalen (inclusief de door topsport KNDB opgelegde coachbelasting).

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Sat May 16, 2015 15:50

playforstacks wrote:De nummer 5 zal wel alles vergoed krijgen
Thijs, gaat nummer 5 van het NK junioren naar het WK? Of moeten nrs 3-5 (allen 10 uit 9) nog een beslissingswedstrijd spelen? Dan heeft mijn clubgenoot Alex Ketelaars (nr 6 met 9 uit 9) dus net de boot gemist.

Post Reply