by Frans de Jonge » Tue May 05, 2015 08:10
Even de draad verplaatst van WK jeugd naar Deltaplan.
Marcel Kosters wrote:
Hoi Frans,
Bedankt voor uitnodiging maar daar ga ik om volgende redenen niet op in:
- Lang heb ik op een plek in KNDB gezeten waar ik op dit punt minstens zoveel effect had moeten hebben als in een werkgroep, dit is (nog) niet gelukt en nu is het beter dit binnen de KNDB aan anderen te laten;
- Sinds 2011 ben ik zzp-er in de dam- en denksport en sinds ik terugtreden ben uit KNDB-bestuur met uitzondering natuurlijk van alle activiteiten voor eigen club uitsluitend als zzp-er actief in de damsport;
- Ik doe met name veel met en voor dam-promotor Maarten van SNA en schooldammen in Noord Holland staat al hoog op Maartens lijstje. Het zou geweldig voor de damsport zijn als de KNDB snel besluit om landsbreed en vol in te zetten op schooldammen. Ongeacht of dit wel of niet gebeurt, zet Maarten van SNA door m.b.t. schooldammen in in eerste instantie Noord Holland;
- O ja, voor de duidelijkheid, de KNDB is geen klant van mij;
Dat gezegd hebbend:
- De werkgroep VO zou lijst met NL gemeenten kunnen maken. Inventariseren met schooldam coördinator in KNDB jeugdcommissie waar geen schooldam toernooi wordt georganiseerd en de eigen naam bij 1 'lege' gemeente noteren;
- Ik kan op vrijwillige basis ook een schooldam toernooi in 1 'lege' gemeente buiten Noord Holland organiseren;
- Mij lijkt, dat de bureau medewerkers ook ieder 1 'lege' gemeente achter hun namen kunnen noteren, leuke ervaring die de materie verder tot leven brengt;
- Verder de lijst vullen via - laten we hip doen - crowdsourcing, moet binnen no-time vol kunnen zijn.
Vervolgens in overleg met schooldam coördinator in KNDB jeugdcommissie een actielijstje naar de toernooi organisatoren:
1. Is er een Sportservice of sportloket in je gemeente en heeft deze (vaak exclusieve) loketfunctie naar basisscholen in de gemeente?
2. Als ja: gebruik het! Zij kunnen mooi uitnodigingen naar school versturen en wellicht zelfs de lokale publiciteit regelen. En wellicht ook langs deze weg te regelen: speelzaal (middelbare school wil altijd graag toekomstige leerlingen over vloer), herinneringen en bekers dan wel medailles. Mooi als je meerdere dammers of vrijwillgers kunt mobiliseren op dag zelf als tafeldame of heer maar anders kun je begeleidende ouders en / of leraren ter plekke mobiliseren;
3. Als geen Sportservice: scholen en contactgegevens voor betreffende gemeente inventariseren en bovenstaande puntjes regelen.
4. Na afloop toernooi op gezamenlijk platform (ik neem aan toernooibase) delen zodat voor alle organisatoren en ook alle schooldammers resultaat en omvang van het Nederlandse schooldammen zichtbaar zijn;
- Vervolgens: vouwborden, schijven, beamer, computer, printer in achterbak (eventueel aangevuld met bijvoorbeeld DamZ brochure) en op naar het toernooi.
- Schooldammen moet via lokale media en via lokale sociale netwerken het land doorknetteren: Jantje in plaats A en Pietje in plaats B komen erachter, dat zij allebei aan een schooldam toernooi hebben meegedaan. In met name het gebied tussen Heerhugowaard en Den Helder begint Maarten van SNA dat al een beetje voor elkaar te krijgen. Frisse en onbevangen ouders die in lokale kranten en in hun sociale netwerken allerlei damnieuwtjes ondermeer over schooldammen tegenkomen en concluderen: ,,Dammen is helemaal in hè." De wereldkampioenschappen van Jannes en Harm zijn al twee generaties geleden en deze doelgroep heeft nog nooit van hen gehoord. Ook hebben zij nog nooit gedacht over dammen als een suf of nerderig spel. Ze vinden het gewoon een leuk spel, zoals wij 'echte' dammers dat ook vinden. Ook van Roel Boomstra zullen ze vrees ik nog niet hebben gehoord. Maar, ze zullen het wel leuk vinden, als jonge en frisse Roel de prijzen op het schooldam kampioenschap komt uitreiken.
Zo boeken we snel de eerste zo verlangde successen en kunnen we hier op voort bouwen.
Hartelijke groet,
Marcel
We spreken elkaar! Dank voor je uitvoerige en interessante reactie. Ik zie voor KNDB ook een landelijk aanjagende en faciliterende rol weggelegd. Hoe moeten we nog maar zien en ook de doorgroei van school- naar jeugddammen organiseren is nog een interessante uitdaging.