NC op rating

Post Reply

de KNDB zou de verplichte opstelling op rating weer moeten invoeren.

Ja
0
No votes
Ja natuurlijk, zo is het eerlijker
2
13%
Nee. Wat een belachelijk plan
13
87%
Nee. het is ouderwets
0
No votes
Geen mening
0
No votes
 
Total votes: 15

Jeepee
Posts: 60
Joined: Mon Jul 17, 2006 22:56
Location: Den Haag

NC op rating

Post by Jeepee » Wed Apr 01, 2015 10:04

Ik ben in discussie met een clublid en dit gaat over het opstellen van spelers in de NC op rating, bord 1 de hoogste rating en bord 10 de laagste rating van het team. Ik ben fel tegen. Ben benieuwd naar jullie mening.
Mijn mede clublid is erg voor. Maar duidelijke argumenten komen niet :-P

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: NC op rating

Post by Michel Stempher » Wed Apr 01, 2015 12:05

Sommige provincies experimenteren ermee dat je de opstelling opdeelt in twee helften op basis van rating. Deze helften mag je vervolgens opstellen zoals je wilt, zodat je altijd krijgt dat de beste helft van team X speelt tegen de beste helft van team X en dat de slechtste helften van X en Y ook tegen elkaar spelen. Ik weet niet meer goed wat er nou wordt gedaan met jeugdspelers of spelers die anderszins snel stijgen/dalen.

Het moge duidelijk zijn dat ik hier ook tegen ben. Waar ik wel voor zou zijn: een eventuele dummy verplicht aan het onderste bord laten deelnemen, behoudens overmacht. Zo kan het voorkomen dat iemand op het laatste moment opeens nog afbelt en als je dit dan gewoon aangeeft bij de arbiter moet dat voldoende zijn. Het komt behoorlijk vaak voor dat clubs hun dummy tactisch opstellen waardoor ze deels nog worden beloond ook door het ontbreken van een compleet team. Dit moet eens voorbij zijn vind ik.

Jeepee
Posts: 60
Joined: Mon Jul 17, 2006 22:56
Location: Den Haag

Re: NC op rating

Post by Jeepee » Wed Apr 01, 2015 12:24

Je geeft aan dat als iemand met een man minder opkomt dat die altijd op bord 10 moet zitten (dus leeg bord?)

het volledige team kan dan zelf een tactisch iemand (lees de laagste rating) op die plek zetten waardoor die extra in het voordeel is.

Ik ben teamleider van een team en we hebben afgelopen jaar geen enkele keer ongeveer hetzelfde gezeten :-). Dat vind ik wel iets hebben dat je echt niet weet waar wie zou zitten. Als we er een te kort zouden hebben zou ik bord 2 of 3 leeg laten. (uitzonderingen daargelaten :-)

Leri
Posts: 457
Joined: Tue May 10, 2011 20:09
Real name: Maikel van den Esker

Re: NC op rating

Post by Leri » Wed Apr 01, 2015 13:37

Ook tegen.

Dammen al geen echte team sport (ieder speelt toch zijn eigen partij), en dan zul je het 'tactische' gedeelte van een teamwedstrijd ook nog is wijzigen.
Maak er dan een individuele competitie van.

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: NC op rating

Post by henk stoop » Wed Apr 01, 2015 14:11

Gewoon alle teams op diabetische volgorde.

Post Reply