Deltaplan
-
- Real name: Michel Stempher
Re: Deltaplan
Fred, wat je zou kunnen doen: zoek eens uit welke links incorrect zijn en welke links er niet staan die in werkelijkheid wel degelijk bestaan (Damclub Nijverdal bijvoorbeeld heeft wel degelijk een eigen website) en e-mail dit naar het Bondsbureau. Wedden dat Paul Visser dit binnen twee werkdagen erop heeft staan? Ik ken hem in ieder geval als iemand die eigenlijk altijd onmiddellijk nadat hij input krijgt in actie komt en de boel publiceert. Zolang de mannen in pak met een stropdas als je geluk hebt niet weten dat er bepaalde content onjuist of incompleet is, kunnen ze ook niet in actie komen.
We kunnen mijns inziens niet verlangen van bestuursleden en bondsmedewerkers dat ze altijd ALLES onder controle hebben en altijd ALLES geheel actueel hebben. Je kunt wel van ze verwachten dat ze in actie komen, nadat je ze wijst op bepaalde onjuistheden of/en onvolledigheden.
We kunnen mijns inziens niet verlangen van bestuursleden en bondsmedewerkers dat ze altijd ALLES onder controle hebben en altijd ALLES geheel actueel hebben. Je kunt wel van ze verwachten dat ze in actie komen, nadat je ze wijst op bepaalde onjuistheden of/en onvolledigheden.
-
- Real name: Frans de Jonge
Ha Piet, Eva heeft vanwege drukte mijn mails niet tijdig gezien (en er zijn ook meer mailadressen ..) en heeft haar excuses gemaakt. Dat siert haar. Je constatering deel ik. Geen (zichtbaar) beleid op breedtesport. Ook het Deltaplan is nog geen uitgewerkt plan, maar stelt wel een aantal fundamentele uitgangspunten centraal. Die worden steeds prominenter aangezien zonder effectieve, op ledenbehoud en -groei gerichte, acties de door Jaap van Galen op arbeidsintensieve wijze onderbouwde prognoses en geconstateerde trends worden bewaarheid.Piet Bouma wrote:Ik denk dat het Fred meer gaat om structuur. En dat is momenteel de KNDB.
Als bondsraadslid Frans de Jonge van KNDB-bestuurslid Eva Houtjes na twee mailtjes geen antwoord op een vraag krijgt is er iets mis.
Als op de KNDB-site via de link http://www.kndb.nl/cms/index.php?option ... 1&Itemid=1
een groot aantal clubwebsites niet te bereiken zijn omdat de link http// is in plaats van http:// dan is er iets mis.
Als bij de link damclubs NL, via de link
http://www.kndb.nl/cms/index.php?option ... Itemid=173
websites van de clubs ook niet allemaal tevoorschijn komen, dan is er iets mis.
Als het laatst vermelde ledenaantal van juni 2013 op de KNDB-site vermeld wordt en de statistische gegevens met analyse van Jaap van Galen ergens in een bureaula liggen te verstoffen dan is er iets mis.
Bij clubs (OG Wapenveld) en in de regio (bij Maarten van Leenen) kan het best goed gaan.
Maar …. "Er is geen structureel beleid, wat een Deltaplan zou behelzen. Afhankelijk van schakels Van Leenen, Bruins, Palmans en anderen. Er is geen nationaal beleid op breedtesport. Zodra personen stoppen, kakt alles meteen weer in."
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
Piet heef gelijk dat het mij inderdaad om de structuur gaat en dat is de KNDB. Een overkoepelend orgaan moet een meerwaarde hebben. Michel heeft ook gelijk dat niet ALLES up to date kan zijn. Dus ja ik wil best een lijstje met dode links maken en dat opsturen. Staat trouwens ook al verwerkt in wat Frans Jaap en ik ooit opschreven. Het gaat mij eigenlijk niet om dat lijstje maar om de onderliggende keuzes. Hoe kan het dat we wel tijd en zin hebben om China, Sao Paulo ,Dakar, Ufa en nog een lange rij te doen maar te weinig aan de basis in onze eigen omgeving doen? Hoe kan het dat mensen die hun eigen club niet of nauwelijks bezoeken, waardoor clubs onder het bestaansminimum komen, wel in een bondsbestuur of bondsraad gaan zitten? Kan dat dan wel succesvol zijn? Hoe kan het dat de aanstaande landskampioen geen clubavond ,website of zelfs maar 5 eigen spelende leden heeft? Natuurlijk, je kunt iedere discussie doodslaan door te zeggen dat je niet kritisch mag zijn want het is vrijwilligerswerk.....wat een onzin. Als je een bestuurstaak op je neemt moet je initiatief nemen en niet alleen bij de sexy evenementen. Het gaat mij trouwens nooit om personen maar om wat iemand doet in een bepaalde rol. In het geval van de breedtesport is er meer nodig dan nu gebeurt. Dan kan jongeman van den Esker wel boos op mij worden, hij zou ook verder kunnen kijken dan zijn eigen dorp. Dat ik hier verder kop van jut ben boeit me niet, iemand moet het lef hebben om te zeggen wat de toestand is, zonder aanziens des persoons. De toestand is: alle inzet is gericht op topsport en de rest loopt r aanzienlijk minder. Dramatisch zelf. En natuurlijk wil ik me overal gratis inzetten, zelfs in dorpen waar je liever niet komt. Maar dan wel eerst een beleidsverandering: alles op breedtesport en zo min mogelijk geld en inzet naar topsport en reizende mensen.
Piet en Michel hebben ook gelijk. En jij ook voor een gedeelte.
Maar het gaat/ging mij erom dat je het dan ook juist verwoord. Je gaat niet zomaar namen van clubs gebruiken als het kant noch wal slaat.
Simpelweg omdat ik geen tijd heb, omdat ik in 'het dorp' al genoeg op basisscholen rondhang.
Of moet ik mij nu minder in 'het dorp' bezighouden, en ook is even gaan bemoeien met het bestuur?
Maar het gaat/ging mij erom dat je het dan ook juist verwoord. Je gaat niet zomaar namen van clubs gebruiken als het kant noch wal slaat.
Doe ik ook wel, alleen ga ik niet de betweter langs de rand spelen. Ik zeg er niet te veel over, omdat ik zelf niet kan helpen.Fred van Amersfoort wrote: Dan kan jongeman van den Esker wel boos op mij worden, hij zou ook verder kunnen kijken dan zijn eigen dorp.
Simpelweg omdat ik geen tijd heb, omdat ik in 'het dorp' al genoeg op basisscholen rondhang.
Of moet ik mij nu minder in 'het dorp' bezighouden, en ook is even gaan bemoeien met het bestuur?
-
Ja Esker je zult nog heel lang op de basisschool moeten rondlopen wil je daar net zo veel uren maken als ik daar met dammen ben bezig geweest. Of heb jij ook al een stuk of 10 schooldamtoernooien georganiseerd? Ik ben niet alleen betweter, ik heb er ook daadwerkelijk veel uren in gestopt. En nog steeds mag je me s, nachts wakker maken voor het dammen. Nog steeds spring ik spontaan in de auto naar Tilburg of gisteren nog Utrecht als er iemand te weinig is. Dus jij en jouw vriend Goedemoed moeten bij mij niet aankomen dat ik alleen maar negatief ben. Ik hang niet alleen aan de zijlijn maar heb ook zelf actief meegewerkt aan dat Deltaplan, dat doe je niet alleen in de huiskamer maar op diverse plaatsen en met meer mensen. Natuurlijk weet ik ook niet alles, integendeel. Je maakt een ernstige denkfout. Bouma zegt dezelfde dingen als ik zeg en dan ben je het er wel mee eens. Het gaat jou dus om de toon en niet de inhoud.........en dat is zoooooooo dom. Nogmaals, kijk verder dan je dorp en maak van jouw club een nog mooier regionaal bolwerk tussen Aoeldoorn en Zwolle en ik kom je nog helpen ook.
Bouma zegt en verwoord dingen beter als jou. Misschien is dat dan het verschil, het komt bij mij iig heel anders over als hij iets zegt.
En goed, die 10 moet toch al wel is gepasseerd zijn ja. Zo veel is dat nou ook niet. Maar goed, fijn dat je zulke dingen doet!
En nee, ik ga niet regionaal werken. Gewoon in 'het dorp' (de gemeente) lijkt goed te werken. En iets wat goed lijkt te werken moet je niet wijzigen.
Ik ken de kinderen nu een tijdje, sommige al meerdere jaren. hierdoor ben ik 'meer' dan iemand die ze ff leert dammen. Ze vertellen bijv ook hoe het op school of privé gaat. Iets wat ook belangrijk is als je leden wilt behouden. Daarbij, als je het dicht bij de vereniging zelf houdt, kunnen ze ook blijven komen op hun fietsje.
Hoe zie jij een regionaalbolwerk dan? Massa's kinderen bij elkaar en dan 1 dag laten dammen en ze nooit weer zien?
En goed, die 10 moet toch al wel is gepasseerd zijn ja. Zo veel is dat nou ook niet. Maar goed, fijn dat je zulke dingen doet!
En nee, ik ga niet regionaal werken. Gewoon in 'het dorp' (de gemeente) lijkt goed te werken. En iets wat goed lijkt te werken moet je niet wijzigen.
Ik ken de kinderen nu een tijdje, sommige al meerdere jaren. hierdoor ben ik 'meer' dan iemand die ze ff leert dammen. Ze vertellen bijv ook hoe het op school of privé gaat. Iets wat ook belangrijk is als je leden wilt behouden. Daarbij, als je het dicht bij de vereniging zelf houdt, kunnen ze ook blijven komen op hun fietsje.
Hoe zie jij een regionaalbolwerk dan? Massa's kinderen bij elkaar en dan 1 dag laten dammen en ze nooit weer zien?
-
Fred van Amersfoort wrote:Ja Esker je zult nog heel lang op de basisschool moeten rondlopen wil je daar net zo veel uren maken als ik daar met dammen ben bezig geweest. Of heb jij ook al een stuk of 10 schooldamtoernooien georganiseerd? Ik ben niet alleen betweter, ik heb er ook daadwerkelijk veel uren in gestopt. En nog steeds mag je me s, nachts wakker maken voor het dammen. Nog steeds spring ik spontaan in de auto naar Tilburg of gisteren nog Utrecht als er iemand te weinig is. Dus jij en jouw vriend Goedemoed moeten bij mij niet aankomen dat ik alleen maar negatief ben. Ik hang niet alleen aan de zijlijn maar heb ook zelf actief meegewerkt aan dat Deltaplan, dat doe je niet alleen in de huiskamer maar op diverse plaatsen en met meer mensen. Natuurlijk weet ik ook niet alles, integendeel. Je maakt een ernstige denkfout. Bouma zegt dezelfde dingen als ik zeg en dan ben je het er wel mee eens. Het gaat jou dus om de toon en niet de inhoud.........en dat is zoooooooo dom. Nogmaals, kijk verder dan je dorp en maak van jouw club een nog mooier regionaal bolwerk tussen Apeldoorn en Zwolle en ik kom je nog helpen ook.
Zie ik hier moois ontstaan? Het aanbod van Fred ligt er, en ik weet dat dit dan ook menens is. Nu nog inderdaad meer handen en voeten geven aan wat een regionaal bolwerk tussen Apeldoorn en Zwolle.Leri wrote:Bouma zegt en verwoord dingen beter als jou. Misschien is dat dan het verschil, het komt bij mij iig heel anders over als hij iets zegt.
Ik ken de kinderen nu een tijdje, sommige al meerdere jaren. hierdoor ben ik 'meer' dan iemand die ze ff leert dammen. Ze vertellen bijv. ook hoe het op school of privé gaat. Iets wat ook belangrijk is als je leden wilt behouden. Daarbij, als je het dicht bij de vereniging zelf houdt, kunnen ze ook blijven komen op hun fietsje.
-
Nou Frans, ik kreeg niet de indruk dat het aanbod werd aangenomen. Los daarvan bespeur ik ook een verschil van inzicht. Ik denk dat verenigingen die nog redelijk bestaansrecht hebben hun kennis en inzet moeten delen met clubs in de buurt. Leri lijkt zich liever te beperken tot het eigen dorp. Ik denk overigens niet uit onwil maar om het praktisch behapbaar te houden. De lichte groei van zijn club is overigens ten dele veroorzaakt doordat Hattemerbroek niet meer landelijk speelt. Mijn idee van een regionaal bolwerk is overigens niet mijn eigen idee. Het was Gerhard Gerritsen die ooit al een geweldig stuk presenteerde waarin hij omschreef dat er in de hoek Apeldoorn-Zwolle een blinde vlek is die opgevuld moet worden. Vaak gebeurt het volgende: een kleine club gaat ter ziele. Een paar leden verkassen dan naar diverse clubs verspreid in de regio. Een aantal anderen stoppen dan met dammen. Die laatste groep heeft wel affiniteit met dammen maar haakt toch af. Daar is het verlies beter te beperken. DE KNDB biedt ook volkomen terecht de optie van combinatieteams. In Deventer zie je dat er ook niet meer landelijk gespeeld wordt. Ook daar had een combinatieteam uitkomst kunnen bieden. Ik ben destijds nog bij de secretaris langs geweest om het te bespreken. Vervolgens bloedt het dan weer dood. Ik snap Leri ook wel dat je met weinig vrijwilligers hooguit de eigen winkel goed kunt runnen. Nadeel is dat je dan alleen naar binnen kijkt en de wereld erom heen niet ziet. Met een regionale aanpak sta je veel sterker. Zie ook wat Van Leenen heel knap doet. Leri vraagt hoe ik dat alles voor me zie. Wel, dat staat dus in dat Deltaplan, keurig uitgewerkt door Jaap. Maar ook Bouma heeft het allemaal keurig uitgewerkt in zijn "back to basis". En dus ook al door Gerritsen in een beleidsstuk GDB. Dat meneer Leri mij niet serieus neemt is no problem, dat hij voor zijn eigen club van enorme waarde is vind ik alleen maar mooi en goed. Toch zal er een allesomvattend plan moeten komen om de enorme ledendaling landelijk te keren. Een coordinator breedtesport moet dan volgens mij de kar trekken en initiatieven serieus nemen. Dat heb ik een beetje gemist maar wat niet is kan nog komen. En Frans, je hebt mij gemaild om het plan alsnog in de bondsraad te brengen, ik heb toegestemd maar vervolgens hoor ik geen antwoord meer...hoe wil je verder?
-
Ha Fred, we hebben wel degelijk contact gehad over de mail. En wat ons allebei deelt is de zorg en ambitie om de damsport verder te helpen. Ieder op zijn eigen wijze en passend bij eigen mogelijkheden en stijl. Morgen de onthulling in de Bondsraad. Het is allemaal heel simpel. Of je gaat voor een wereldkampioen met weinig kans op ledengroei of je gaat voor jeugddammen met minimaal de garantie dat de krimp wordt gestopt. Voor het salaris van een toptrainer kan je heel wat licht vergoede jeugddamtrainers aan het werk zetten met een veel groter rendement. Laten we duimen, dat de analyses van Jaap van Galen zijn effect hebben!Fred van Amersfoort wrote:Nou Frans, ik kreeg niet de indruk dat het aanbod werd aangenomen. Los daarvan bespeur ik ook een verschil van inzicht. Ik denk dat verenigingen die nog redelijk bestaansrecht hebben hun kennis en inzet moeten delen met clubs in de buurt. Leri lijkt zich liever te beperken tot het eigen dorp. Ik denk overigens niet uit onwil maar om het praktisch behapbaar te houden. De lichte groei van zijn club is overigens ten dele veroorzaakt doordat Hattemerbroek niet meer landelijk speelt. Mijn idee van een regionaal bolwerk is overigens niet mijn eigen idee. Het was Gerhard Gerritsen die ooit al een geweldig stuk presenteerde waarin hij omschreef dat er in de hoek Apeldoorn-Zwolle een blinde vlek is die opgevuld moet worden. Vaak gebeurt het volgende: een kleine club gaat ter ziele. Een paar leden verkassen dan naar diverse clubs verspreid in de regio. Een aantal anderen stoppen dan met dammen. Die laatste groep heeft wel affiniteit met dammen maar haakt toch af. Daar is het verlies beter te beperken. DE KNDB biedt ook volkomen terecht de optie van combinatieteams. In Deventer zie je dat er ook niet meer landelijk gespeeld wordt. Ook daar had een combinatieteam uitkomst kunnen bieden. Ik ben destijds nog bij de secretaris langs geweest om het te bespreken. Vervolgens bloedt het dan weer dood. Ik snap Leri ook wel dat je met weinig vrijwilligers hooguit de eigen winkel goed kunt runnen. Nadeel is dat je dan alleen naar binnen kijkt en de wereld erom heen niet ziet. Met een regionale aanpak sta je veel sterker. Zie ook wat Van Leenen heel knap doet. Leri vraagt hoe ik dat alles voor me zie. Wel, dat staat dus in dat Deltaplan, keurig uitgewerkt door Jaap. Maar ook Bouma heeft het allemaal keurig uitgewerkt in zijn "back to basis". En dus ook al door Gerritsen in een beleidsstuk GDB. Dat meneer Leri mij niet serieus neemt is no problem, dat hij voor zijn eigen club van enorme waarde is vind ik alleen maar mooi en goed. Toch zal er een allesomvattend plan moeten komen om de enorme ledendaling landelijk te keren. Een coordinator breedtesport moet dan volgens mij de kar trekken en initiatieven serieus nemen. Dat heb ik een beetje gemist maar wat niet is kan nog komen. En Frans, je hebt mij gemaild om het plan alsnog in de bondsraad te brengen, ik heb toegestemd maar vervolgens hoor ik geen antwoord meer...hoe wil je verder?
-
Waarom is het rondje langs de velden in Leeuwarden niet doorgegaan? Omdat het vanuit de organisatie van de KNDB uitging? Een optie is ook dat het vooral vanuit de provinciale bonden wordt opgestart en dat Bestuur KNDB of /en Verenigingsondersteuning op bezoek komt. Ik vermoed dat dit soms wel goed is.
-
Het kan zijn, zoals de KNDB op de website schrijft, dat er nauwelijks belangstelling was voor de avond. (Zelf zou ik in een bekerwedstrijd spelen tegen Oldehove 1A, die 's middags gecanceld werd). Zodoende had ik mijn belangstelling ook niet gemeld. Wel had ik de dag daarvoor nog wat facebook contact met Eva Houtjes, om na mijn partij nog over een bepaalde zaak te spreken.Frans de Jonge wrote:Waarom is het rondje langs de velden in Leeuwarden niet doorgegaan? Omdat het vanuit de organisatie van de KNDB uitging? Een optie is ook dat het vooral vanuit de provinciale bonden wordt opgestart en dat Bestuur KNDB of /en Verenigingsondersteuning op bezoek komt. Ik vermoed dat dit soms wel goed is.
Maar ik heb ook een ander verhaal gehoord. Namelijk dat er geen zaal meer beschikbaar was in Tivoli, toen KNDB wilde reserveren. Toen is er geïnformeerd naar De Insulinde (speellocatie De Oldehove) voor de donderdag, maar was ook niet meer beschikbaar. Wel op dinsdag maar dat scheen de KNDB niet te willen.
Tja, als dat de reden was........
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Jammer. Er Speelt veel en het ledental gaat achteruit. Onder de 5.000 betekent per saldo onder de 4.000 vanwege dubbeltellingen.Piet Bouma wrote:Het kan zijn, zoals de KNDB op de website schrijft, dat er nauwelijks belangstelling was voor de avond. (Zelf zou ik in een bekerwedstrijd spelen tegen Oldehove 1A, die 's middags gecanceld werd). Zodoende had ik mijn belangstelling ook niet gemeld. Wel had ik de dag daarvoor nog wat facebook contact met Eva Houtjes, om na mijn partij nog over een bepaalde zaak te spreken.Frans de Jonge wrote:Waarom is het rondje langs de velden in Leeuwarden niet doorgegaan? Omdat het vanuit de organisatie van de KNDB uitging? Een optie is ook dat het vooral vanuit de provinciale bonden wordt opgestart en dat Bestuur KNDB of /en Verenigingsondersteuning op bezoek komt. Ik vermoed dat dit soms wel goed is.
Maar ik heb ook een ander verhaal gehoord. Namelijk dat er geen zaal meer beschikbaar was in Tivoli, toen KNDB wilde reserveren. Toen is er geïnformeerd naar De Insulinde (speellocatie De Oldehove) voor de donderdag, maar was ook niet meer beschikbaar. Wel op dinsdag maar dat scheen de KNDB niet te willen.
Tja, als dat de reden was........
- Eric Sanders
Piet Bouma doet een Edith Schippersje...
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
-
- Real name: Maarten van Leenen
Kom dan maar met zijn allen op 7 mei naar Heerhugowaard, plek zat. Genoeg te bespreken en te delen. Ik ben er klaar voor!
D-Day.
D-Day.
-
Beste Maarten, wat is er 7 mei in Heerhugowaard? Ik kom graag (vanuit de werkgroep Verenigingsondersteuning), er is inderdaad stof genoeg en ervaringen en successen te delen. Zal kijken of ik een maatje kan meenemen. Johan Pronk. Voorzitter van de 10 jaar terug opgerichte damclub Scheveningen (!). Vandaag wordt het 10 jarig jubileum gevierd met het eerste vissersdorpentoernooi met teams uit IJmuiden, Monster, Katwijk, Scheveningen en zelfs van overzee (Texel!).Maarten van Leenen wrote:Kom dan maar met zijn allen op 7 mei naar Heerhugowaard, plek zat. Genoeg te bespreken en te delen. Ik ben er klaar voor!
D-Day.