Voor wie geen zin heeft om te zoeken, hier het document.GuidoB wrote:Staat op de KNDB-site.Piet Bouma wrote:@Guido kun jij die voorlopige rapportage rondom het speeltempo niet on-line zetten?
Enquête speeltempo Nationale Competitie
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Re: Enquête speeltempo Nationale Competitie
- Attachments
-
- Enquete Speeltempo.pdf
- (2.11 MiB) Downloaded 209 times
-
Waarom toch die belangstelling voor een schandalig slechte enquete?
Tjalling van den Bosch heeft dit toch allemaal al uitgelegd?
http://huizumerhighlights.blogspot.nl/2 ... pelen.html
- Jan Pieter
Tja, het onderbuikgevoel van jou en Tjalling is uiteraard veel betrouwbaarder dan een enquete die door 92 teams is ingevuld.Paul van de Veen wrote:Waarom toch die belangstelling voor een schandalig slechte enquete?
Als jullie het ergens niet mee eens zijn, dan moet de rest van de wereld er ook zo over denken, dat kan niet anders. Onbegrijpelijk dat niet iedereen dat meteen inziet.
-
Enquêtes liegen niet. Je kunt alleen redetwisten over vraagstelling.Jan Pieter wrote:Tja, het onderbuikgevoel van jou en Tjalling is uiteraard veel betrouwbaarder dan een enquete die door 92 teams is ingevuld.Paul van de Veen wrote:Waarom toch die belangstelling voor een schandalig slechte enquete?
Als jullie het ergens niet mee eens zijn, dan moet de rest van de wereld er ook zo over denken, dat kan niet anders. Onbegrijpelijk dat niet iedereen dat meteen inziet.
Ik zie wel wat verschillen tussen Ereklasse-Hoofdklasse en 1e klasse-2e klasse.
Jammer dat er niet een vraag gesteld is of er weer spelers zijn begonnen met dammen in Nationale Competitie door het nieuwe speeltempo (en so wie so opnieuw begonnen zijn met dammen). Want dat is (naast het stoppen) misschien wel de belangrijkste vraag.....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
- Jan Pieter
Het is inderdaad opvallend dat de tevredenheid het hoogst is in de lagere klassen, dwz het niveau waar het ledenverlies het grootst is geweest. Een mooiere uitkomst kunnen we niet wensen.Piet Bouma wrote:Enquêtes liegen niet. Je kunt alleen redetwisten over vraagstelling.
Het antwoord op die vraag kan ik je wel zonder enquete geven: (bijna) niemand zal zeggen dat hij vanwege het nieuwe speeltempo is gaan dammen, zoals ook bijna niemand zal zeggen dat hij klant is geworden bij Ziggo vanwege de sponsordeal met Ajax. Er liepen wel mensen boos weg nav die deal, dus kunnen we concluderen dat Ziggo een stomme zet heeft gedaan? Lijkt me niet, maar het effect van klanttevredenheid is wat minder direct zichtbaar dan het effect van klantboosheid.Jammer dat er niet een vraag gesteld is of er weer spelers zijn begonnen met dammen in Nationale Competitie door het nieuwe speeltempo (en so wie so opnieuw begonnen zijn met dammen).
-
Het gaat wat ver om tevredenheid over het speeltempo in de lagere klassen te koppelen aan eventueel minder ledenverlies. In de tweede klassen waren in 2012/2013: 54 teams, in 2013/2014: 55 teams en in 2014/2015: 52 teams.Jan Pieter wrote:Het is inderdaad opvallend dat de tevredenheid het hoogst is in de lagere klassen, dwz het niveau waar het ledenverlies het grootst is geweest. Een mooiere uitkomst kunnen we niet wensen.Piet Bouma wrote:Enquêtes liegen niet. Je kunt alleen redetwisten over vraagstelling.
En dat terwijl in 2014/2015 nog het noodverband gemaakt is van toestaan van combinatieteams.
Dus in het tweede jaar van het nieuwe speeltempo minder teams......
M.i. is een één op één relatie met ledenwinst/ledenverlies heel moeilijk te maken. Maar een vraag of er spelers opnieuw in de Nationale Competitie zijn begonnen te dammen door het nieuwe speeltempo had daar meer inzicht in gegeven.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
- Real name: Michel Stempher
Persoonlijk denk ik dat het de meeste mensen geen ene kloot uitmaakt wat het speeltempo nou is. Ze willen gewoon een gezellig middagje dammen in een voor hun gezellig team en daarmee is het klaar. Of je dan met 2 uur, 80 minuten of 237 minuten speelt, maakt maar weinig mensen iets uit denk ik. Wel hebben de meesten een voorkeur, maar het is niet zo dat mensen echt de zaterdagmiddag opeens vervelend gaan vinden door een ander tempo. Enkele Friezen en Limburgers daargelaten dan.
Waarom men toch 80+1 ervan maakt? Geen idee. Misschien wel een ideetje van topsport om zo de belanghebbenden voor EK's en WK's ervaring te laten opdoen met 80+1. En weet je wat? Ik vind het een nog goed argument ook. Het kan mij niks bommen wat de bedenktijd nou is (heb wel een voorkeur zoals de meesten, maar die is echt niet sterk ofzo; gewoon een kwestie van je tijd indelen) dus als je hiermee de toppers een soort van voorsprong op niet-bondsspelers kunt geven: prima.
Waarom men toch 80+1 ervan maakt? Geen idee. Misschien wel een ideetje van topsport om zo de belanghebbenden voor EK's en WK's ervaring te laten opdoen met 80+1. En weet je wat? Ik vind het een nog goed argument ook. Het kan mij niks bommen wat de bedenktijd nou is (heb wel een voorkeur zoals de meesten, maar die is echt niet sterk ofzo; gewoon een kwestie van je tijd indelen) dus als je hiermee de toppers een soort van voorsprong op niet-bondsspelers kunt geven: prima.
-
Michel, je moet wel teruggaan naar de reden van 80+1.Michel Stempher wrote:Persoonlijk denk ik dat het de meeste mensen geen ene kloot uitmaakt wat het speeltempo nou is. Ze willen gewoon een gezellig middagje dammen in een voor hun gezellig team en daarmee is het klaar. Of je dan met 2 uur, 80 minuten of 237 minuten speelt, maakt maar weinig mensen iets uit denk ik. Wel hebben de meesten een voorkeur, maar het is niet zo dat mensen echt de zaterdagmiddag opeens vervelend gaan vinden door een ander tempo. Enkele Friezen en Limburgers daargelaten dan.
De EDC is er mee begonnen om in Zwitserse titeltoernooien twee ronden op 1 dag te realiseren. Want anders moet je met het klassieke speeltempo soms wel heel lang wachten om een loting voor de volgende ronde te krijgen, als een of twee partijen heel lang duren. Ook zomertoernooien gaan langzaamaan naar dit tempo.
FMJD is ook al om, en het zou me niet verwonderen dat er in de toekomst een WK Algemeen in een Zwitsers toernooi (gruwel!) zal worden gespeeld.
In allerlei round robin toptoernooien wordt nu ook 80+1 gespeeld om die tweede ronde op dezelfde speeldag mogelijk te maken.
En dat is – vind ik – een verarming en geeft ongetwijfeld afbreuk aan de kwaliteit van de partijen (zie bijvoorbeeld de opmerkingen over het uitspelen van een ingewikkeld eindspel).
Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd wat de topspelers van het voorstel vinden om het NK Algemeen in 80+1 te spelen.
Perfecte speelomstandigheden zijn m.i. voor topspelers: 1 partij op 1 dag en dan is er geen 80+ 1 nodig. Daar moet je naar streven.
Dus voor topspelers ook niet in de Nationale Competitie. En als lagere klassen (recreatie- c.q. breedtesport) sneller willen spelen, prima. Maar laat de top gewoon kwalitatief goede partijen afleveren.
-
- Real name: Michel Stempher
Wij verschillen op één punt duidelijk van mening: het belang van de kwaliteit van een partij ten opzichte van het belang van de promotie van het damspel.Piet Bouma wrote:Michel, je moet wel teruggaan naar de reden van 80+1.
De EDC is er mee begonnen om in Zwitserse titeltoernooien twee ronden op 1 dag te realiseren. Want anders moet je met het klassieke speeltempo soms wel heel lang wachten om een loting voor de volgende ronde te krijgen, als een of twee partijen heel lang duren. Ook zomertoernooien gaan langzaamaan naar dit tempo.
FMJD is ook al om, en het zou me niet verwonderen dat er in de toekomst een WK Algemeen in een Zwitsers toernooi (gruwel!) zal worden gespeeld.
In allerlei round robin toptoernooien wordt nu ook 80+1 gespeeld om die tweede ronde op dezelfde speeldag mogelijk te maken.
En dat is – vind ik – een verarming en geeft ongetwijfeld afbreuk aan de kwaliteit van de partijen (zie bijvoorbeeld de opmerkingen over het uitspelen van een ingewikkeld eindspel).
Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd wat de topspelers van het voorstel vinden om het NK Algemeen in 80+1 te spelen.
Perfecte speelomstandigheden zijn m.i. voor topspelers: 1 partij op 1 dag en dan is er geen 80+ 1 nodig. Daar moet je naar streven.
Dus voor topspelers ook niet in de Nationale Competitie. En als lagere klassen (recreatie- c.q. breedtesport) sneller willen spelen, prima. Maar laat de top gewoon kwalitatief goede partijen afleveren.
Ik ben het met je eens dat de kwaliteit van de behandeling van eindspellen in het tempo van 80+1 ten opzichte van het oude speeltempo achteruitgaat of anders: de behandeling van het middenspel gaat achteruit, omdat men tijd wil vrijhouden voor het eindspel. Tot zover kunnen wij elkaar vinden vermoed ik. Maar er is ook nog een tweede reden waarom ik pleit voor 80+1 boven het oude speeltempo: de fase na de 50e zet. In de oude situatie gebeurde het veel te vaak dat eerst speler A een pauze nam van ongeveer 30 minuten en daarna speler B een pauze van 30 minuten. Deze fase van de partij, zeker als partijen live worden weergegeven op internet of als er veel toeschouwers zijn, zorgt ervoor dat mensen afhaken. Persoonlijk vind ik dit gegeven vele malen belangrijker dan de kwaliteit van een damwedstrijd, ook op het wereldkampioenschap. Promotie blijft, naar mijn mening, heel dik op de eerste plek staan en daarna pas komt de kwaliteit. Het echte uitanalyseren van stellingen in partijen kan na afloop van het toernooi gebeuren en deze analyses kunnen dan gebundeld worden in toernooiboeken. Een perfecte situatie lijkt me: tijdens de partijen vermoei je het publiek niet onnodig met ellenlange pauzes en na afloop wordt er een kwalitatief goede analyse gemaakt. Daarbij komt dat een speler met een goede tijdverdeling de grootste fase van de partij het beste uit zichzelf kan halen. Dat dit in het eindspel dan niet meer kan, neem ik op de koop toe ten behoeve van de amusementswaarde van een partij. Uiteraard zijn er verschillende andere tijden denkbaar, maar voor mij is het grootste probleem van het oude tempo de te grote rust die spelers kunnen nemen. Dit betekent niet dat ik 80+1 toejuich, integendeel; dit betekent wel dat ik 2+1+1 afschiet.
Maar dit wordt op deze manier een discussie over het speeltempo zelf en niet over de Nationale Competitie, waar het in deze draad om zou moeten gaan. Zolang de partijen uit de Nationale Competitie niet live worden weergegeven maakt het mij persoonlijk niet zoveel uit met welk tempo er wordt gespeeld. Als je maar gezellig met het team op stap kunt en na afloop lekker een hapje kunt eten bij de plaatselijke Chinees, de Griek of van mijn part zelfs kunt naborrelen de kroeg. Dát is waar het om zou moeten gaan naar mijn idee in een teamwedstrijd: het teamgevoel. Het lijkt mij sterk dat een andere bedenktijd hier afbreuk aan kan doen.