Maurits Meijer wrote:Piet Bouma wrote:
En om de discussie misschien wat aan te wakkeren
:
Wat vinden we van het niveauverschil in de Ereklasse?
Daar vallen uitslagen van 18-2 en 17-3.....Moeten de profs niet gescheiden worden van de amateurs.....
Waarom zijn deze incidentele uitslagen wel belangrijk, maar als het structureel dreigt te gebeuren zoals in de eerste en tweede klasse mag er niet eens over gepraat worden?
De Hofstad Dammers (rating 1074) mogen het volgend jaar gaan proberen in een klasse die in het afgelopen seizoen een gemiddelde rating van 911 had.
En andersom
Damcombinatie Fryslân 2 (rating 965) mogen het volgend jaar gaan proberen in een klasse die in het afgelopen seizoen een gemiddelde rating van 1056 had.
We kunnen toch wel een leukere manier verzinnen om onze sport te bedrijven.
Ik sluit me overigens aan bij je compliment voor de wedstrijdcommissie.(Al zouden ze beter de teamratings gewogen kunnen uitrekenen)
Ik dacht al, dat heb ik weer niet genoeg genuanceerd en mijn smiley wordt weer niet begrepen.
De piramidale opbouw gerelateerd naar een regionale indeling (met proberen speelsterkte zoveel mogelijk gelijk te houden) houdt in dat in lagere klassen verschillen kunnen voorkomen.
Ook bij het terugvallen van eerste naar tweede klasse is dat nog eens sterker het geval, omdat er vrije inschrijving in tweede klasse is. Dat betekent dat zelfs teams van gemiddeld 500 rating kunnen inschrijven en in de tweede klasse regionaal flinke regionale verschillen kunnen ontstaan.
Maar wat als er in de hoogste klasse, waarbij de piramidale regionale invloed het laagst dient te zijn (en grote afstanden gewoon geaccepteerd worden) grote verschillen optreden….
Tja, dat is dan een andere situatie in mijn ogen. Wat als clubs waarbij spelers “betaald” worden, structureel aanmerkelijk beter scoren dan de “amateurclubs”. Dan is splitsing in een “profliga” en “amateurliga” een optie. Maar ook dit is natuurlijk niet echt een probleem waar de damwereld wakker van zou moeten liggen. Volgend jaar zie ik ook de eerste Chinese dammers (ADO heeft ook al een sponsor!) in Nederland meedammen….
Voor de rest denk ik Maurits dat je betreffende rating ook zou moeten kijken, hoe de rating bij de teams volgend seizoen zou moeten zijn. Bij de Hofstaddammers staan flink wat spelers in de min bij hun virtuele rating. Zou dat een relatie hebben ten opzichte van hun degradatie?
Overigens snap ik nu ook waarom de KNVB nooit ratings betreffende voetbalclubs/teams heeft ingevoerd.
Stel je voor dat bijvoorbeeld de Tweede klasse Noord 150 ratingpunten zou verschillen met de Tweede klasse Zuid en dat de Derde klasse Zuid 300 punten lager zou zijn en Derde klasse Noord maar 50 punten lager. Dat is toch geen eerlijke competitie en leuke manier van sport bedrijven? Jawel, dat is de eerlijke competitie, die in een regionaal piramidemodel gegoten is.
Maar misschien willen De Hofstaddammers volgend jaar liever in de Tweede Klasse A om vervolgens naar de Eerste klasse A te promoveren. Zijn leuke uitstapjes.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!