Nationale Competitie 2014-2015

Post Reply
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Piet Bouma » Wed Feb 25, 2015 11:47

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Laten we ons meer bezig houden met maatregelen, die a) niet leiden tot meer ledenverlies c.q. leiden tot ledenwinst.
Daarom kaart ik dit onderwerp juist aan. Bij diverse teams in 1B is de angst groot dat er spelers zullen vertrekken na zo'n degradatie als gevolg van indeling. Dat kan het einde betekenen van het team of zelfs van een club.
Dat heeft dan meer te maken met ambitie van club en spelers dan met clubliefde. Maar spelers zijn volgens mij allemaal welkom in het zwakke Noorden (of niet Paul). Hoeveel clubs zijn er nog in Noord Holland Jan Pieter. En zijn ze a) gefuseerd uit noodzaak of b) om zo hoog mogelijk te willen spelen
En c) doen die clubs 020, VAD etc. nog iets aan jeugd. Wat een potentie daar rond Amsterdam. Waarom komt het niet van de grond?

Laten we ons met hoofdzaken bezig houden in plaats van dit gemuggezift.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Jan Pieter » Wed Feb 25, 2015 13:04

Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Laten we ons meer bezig houden met maatregelen, die a) niet leiden tot meer ledenverlies c.q. leiden tot ledenwinst.
Daarom kaart ik dit onderwerp juist aan. Bij diverse teams in 1B is de angst groot dat er spelers zullen vertrekken na zo'n degradatie als gevolg van indeling. Dat kan het einde betekenen van het team of zelfs van een club.
Dat heeft dan meer te maken met ambitie van club en spelers dan met clubliefde.
Als iemand zou moeten begrijpen dat frustratie over het KNDB-beleid kan leiden tot het stoppen met teamwedstrijden, dan ben jij het toch wel. En jouw team speelt in elk geval nog op het niveau waar het thuishoort.
Laten we ons met hoofdzaken bezig houden in plaats van dit gemuggezift.
Ik heb je wel eens sterker meegemaakt, Piet. Dit is een argument op het niveau van mensen die roepen 'ga boeven vangen', wanneer ze een verkeersboete krijgen. Dat er grote problemen zijn, betekent natuurlijk niet dat je kleinere dingen maar moet laten liggen.

Paul Wijninga
Posts: 55
Joined: Sun Nov 02, 2003 23:06

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Paul Wijninga » Wed Feb 25, 2015 13:31

Jan Pieter wrote: Maar ik ben de kwaadste niet, en denk graag met je mee. Laten we aannemen dat de ratings in het noorden te laag zijn, dan kun jij toch alleen maar voorstander zijn van het idee om rechtstreekse promotie/degradatie te vervangen door nacompetitiewedstrijden? In dat geval krijgen die ondergewaardeerde noordelijke dammers niet alleen extra kansen op promotie, maar kunnen ze ook nog hun rating oppoetsen tegen die overschatte dammers uit de Randstad. Mooi toch? Kan ik op je steun rekenen?
Ik ben toch tegen het afschaffen van rechtstreeks promotie degradatie. Je kunt overal wel PD voor in zetten, maar als ik kijk naar de resultaten van de vorige PD-ronde, dan hebben de ploegen uit 1B gewoon domweg hun kansen niet benut. Vanuit 1A en hoofdklasse A gingen na PD 2 teams door, vanuit hoofdklasse B 1 team en vanuit 1B en 1C geen enkel team.Het duel tussen de teams uit 1A en 1B werd ook gewonnen door 1A. Ik kan dus echt niet anders concluderen dan dat de teams in 1B ondanks hun rating niet sterk genoeg zijn Jan Pieter.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Jan Pieter » Wed Feb 25, 2015 13:40

Paul Wijninga wrote:Ik ben toch tegen het afschaffen van rechtstreeks promotie degradatie. Je kunt overal wel PD voor in zetten, maar als ik kijk naar de resultaten van de vorige PD-ronde, dan hebben de ploegen uit 1B gewoon domweg hun kansen niet benut. Vanuit 1A en hoofdklasse A gingen na PD 2 teams door, vanuit hoofdklasse B 1 team en vanuit 1B en 1C geen enkel team.Het duel tussen de teams uit 1A en 1B werd ook gewonnen door 1A. Ik kan dus echt niet anders concluderen dan dat de teams in 1B ondanks hun rating niet sterk genoeg zijn Jan Pieter.
Het probleem zit niet aan de bovenkant van de 1e klasse, maar aan de onderkant. In de breedte is 1B nu veel sterker dan 1A. Ik pleit ook alleen voor afschaffing van rechtstreekse promotie/degradatie tussen 1e en 2e klasse. Tussen hoofdklasse en 1e klasse kan hij wat mij betreft blijven bestaan.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Piet Bouma » Wed Feb 25, 2015 18:03

Jan Pieter wrote:
Laten we ons met hoofdzaken bezig houden in plaats van dit gemuggezift.
Ik heb je wel eens sterker meegemaakt, Piet. Dit is een argument op het niveau van mensen die roepen 'ga boeven vangen', wanneer ze een verkeersboete krijgen. Dat er grote problemen zijn, betekent natuurlijk niet dat je kleinere dingen maar moet laten liggen.
Ik ben inderdaad niet zo genuanceerd. Maar dit is een discussie die telkens weer terug komt, terwijl wedstrijdcommissie m.i. zijn stinkende best doet om een zo’n best mogelijke evenredige verdeling qua sterkte te realiseren en ook de reisafstanden niet extreem te laten worden.
Enigszins sarcastisch voegde ik in een post eraan toe, dat mensen dan niet meer op tijd voor de spruitjes komen. En ik vind dat regionale verschillen er best mogen zijn in een piramideopbouw, die gerelateerd is aan regio’s.
Rechtstreekse degradatie en promotie af te schaffen vind ik onacceptabel. Een kampioen moet promoveren, ondanks dat deze mogelijk vanwege krachtsverschil er volgend seizoen weer uit ligt.

En om de discussie misschien wat aan te wakkeren :D :
Wat vinden we van het niveauverschil in de Ereklasse?
Daar vallen uitslagen van 18-2 en 17-3.....Moeten de profs niet gescheiden worden van de amateurs.....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Maurits Meijer
Posts: 221
Joined: Thu Nov 27, 2008 19:22
Contact:

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Maurits Meijer » Wed Feb 25, 2015 19:41

Piet Bouma wrote: En om de discussie misschien wat aan te wakkeren :D :
Wat vinden we van het niveauverschil in de Ereklasse?
Daar vallen uitslagen van 18-2 en 17-3.....Moeten de profs niet gescheiden worden van de amateurs.....
Waarom zijn deze incidentele uitslagen wel belangrijk, maar als het structureel dreigt te gebeuren zoals in de eerste en tweede klasse mag er niet eens over gepraat worden?

De Hofstad Dammers (rating 1074) mogen het volgend jaar gaan proberen in een klasse die in het afgelopen seizoen een gemiddelde rating van 911 had.
En andersom
Damcombinatie Fryslân 2 (rating 965) mogen het volgend jaar gaan proberen in een klasse die in het afgelopen seizoen een gemiddelde rating van 1056 had.
We kunnen toch wel een leukere manier verzinnen om onze sport te bedrijven.

Ik sluit me overigens aan bij je compliment voor de wedstrijdcommissie.(Al zouden ze beter de teamratings gewogen kunnen uitrekenen)
http://slagzet.com

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Piet Bouma » Wed Feb 25, 2015 20:45

Maurits Meijer wrote:
Piet Bouma wrote: En om de discussie misschien wat aan te wakkeren :D :
Wat vinden we van het niveauverschil in de Ereklasse?
Daar vallen uitslagen van 18-2 en 17-3.....Moeten de profs niet gescheiden worden van de amateurs.....
Waarom zijn deze incidentele uitslagen wel belangrijk, maar als het structureel dreigt te gebeuren zoals in de eerste en tweede klasse mag er niet eens over gepraat worden?

De Hofstad Dammers (rating 1074) mogen het volgend jaar gaan proberen in een klasse die in het afgelopen seizoen een gemiddelde rating van 911 had.
En andersom
Damcombinatie Fryslân 2 (rating 965) mogen het volgend jaar gaan proberen in een klasse die in het afgelopen seizoen een gemiddelde rating van 1056 had.
We kunnen toch wel een leukere manier verzinnen om onze sport te bedrijven.

Ik sluit me overigens aan bij je compliment voor de wedstrijdcommissie.(Al zouden ze beter de teamratings gewogen kunnen uitrekenen)
Ik dacht al, dat heb ik weer niet genoeg genuanceerd en mijn smiley wordt weer niet begrepen.

De piramidale opbouw gerelateerd naar een regionale indeling (met proberen speelsterkte zoveel mogelijk gelijk te houden) houdt in dat in lagere klassen verschillen kunnen voorkomen.
Ook bij het terugvallen van eerste naar tweede klasse is dat nog eens sterker het geval, omdat er vrije inschrijving in tweede klasse is. Dat betekent dat zelfs teams van gemiddeld 500 rating kunnen inschrijven en in de tweede klasse regionaal flinke regionale verschillen kunnen ontstaan.

Maar wat als er in de hoogste klasse, waarbij de piramidale regionale invloed het laagst dient te zijn (en grote afstanden gewoon geaccepteerd worden) grote verschillen optreden….

Tja, dat is dan een andere situatie in mijn ogen. Wat als clubs waarbij spelers “betaald” worden, structureel aanmerkelijk beter scoren dan de “amateurclubs”. Dan is splitsing in een “profliga” en “amateurliga” een optie. Maar ook dit is natuurlijk niet echt een probleem waar de damwereld wakker van zou moeten liggen. Volgend jaar zie ik ook de eerste Chinese dammers (ADO heeft ook al een sponsor!) in Nederland meedammen…. :D

Voor de rest denk ik Maurits dat je betreffende rating ook zou moeten kijken, hoe de rating bij de teams volgend seizoen zou moeten zijn. Bij de Hofstaddammers staan flink wat spelers in de min bij hun virtuele rating. Zou dat een relatie hebben ten opzichte van hun degradatie?

Overigens snap ik nu ook waarom de KNVB nooit ratings betreffende voetbalclubs/teams heeft ingevoerd.
Stel je voor dat bijvoorbeeld de Tweede klasse Noord 150 ratingpunten zou verschillen met de Tweede klasse Zuid en dat de Derde klasse Zuid 300 punten lager zou zijn en Derde klasse Noord maar 50 punten lager. Dat is toch geen eerlijke competitie en leuke manier van sport bedrijven? Jawel, dat is de eerlijke competitie, die in een regionaal piramidemodel gegoten is.

Maar misschien willen De Hofstaddammers volgend jaar liever in de Tweede Klasse A om vervolgens naar de Eerste klasse A te promoveren. Zijn leuke uitstapjes. :D
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Michel Stempher » Wed Feb 25, 2015 21:13

Maurits Meijer wrote:Damcombinatie Fryslân 2 (rating 965) mogen het volgend jaar gaan proberen in een klasse die in het afgelopen seizoen een gemiddelde rating van 1056 had.
Maar dan stellen ze toch gewoon Bassirou Ba op? Clubs vinden het tegenwoordig heel normaal om een GMI te laten spelen in de tweede klasse dus in de eerste klasse moet dat ook kunnen. Zie Schwarzman in het seizoen 2013-2014 en Ba in de beslissende partij van het seizoen 2014-2015.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Jan Pieter » Thu Feb 26, 2015 11:08

Piet Bouma wrote:De piramidale opbouw gerelateerd naar een regionale indeling (met proberen speelsterkte zoveel mogelijk gelijk te houden) houdt in dat in lagere klassen verschillen kunnen voorkomen.
Sinds het vertrek van Ben Smeenk als competitieleider is dat inderdaad de situatie en dat is een slechte zaak. Bij voetbal werkt het, omdat daar veel meer klassen zijn, en het niveauverschil tussen de klassen dus klein is. Bovendien kan een voetbalwedstrijd tussen een sterk en een zwak team heel spannend zijn. Een dampartij tussen een sterke en een zwakke speler kan ook spannend zijn, maar een wedstrijd tussen een sterk en een zwak tiental is dat nooit.

De Hofstad Dammers en Gooi en Eemland 2 wisten aan het begin van het seizoen al dat ze praktisch alles zouden verliezen, en komend jaar zullen ze praktisch alles winnen, aannemende dat ze het team compleet houden. Dat laatste is maar zeer de vraag, want wie heeft er zin in een seizoen vol makkies, wetende dat je bij promotie ingedeeld wordt in een poule waar je net zo hard weer uitvliegt. Dammen is geen werk, maar hobby, en de bond zou er voor moeten zorgen dat het voor iedereen leuk blijft. En zoals eerder aangegeven, valt dat te eenvoudig te realiseren met een handjevol extra promotie/degradatiewedstrijden.
Maar wat als er in de hoogste klasse, waarbij de piramidale regionale invloed het laagst dient te zijn (en grote afstanden gewoon geaccepteerd worden) grote verschillen optreden….
Dat vind ik makkelijker te accepteren, omdat dat niet het gevolg is van een beleidskeuze, maar van 'de werkelijkheid'. We hebben nu eenmaal een stuk of vijf topteams in Nederland en zo'n vier subtopteams. En daaronder komt een breed front van sterke, redelijk aan elkaar gewaagde amateurteams.

Paul Wijninga
Posts: 55
Joined: Sun Nov 02, 2003 23:06

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Paul Wijninga » Fri Feb 27, 2015 09:53

Jan Pieter wrote:De Hofstad Dammers en Gooi en Eemland 2 wisten aan het begin van het seizoen al dat ze praktisch alles zouden verliezen, en komend jaar zullen ze praktisch alles winnen, aannemende dat ze het team compleet houden. Dat laatste is maar zeer de vraag, want wie heeft er zin in een seizoen vol makkies, wetende dat je bij promotie ingedeeld wordt in een poule waar je net zo hard weer uitvliegt.


Moet je me toch eens uitleggen Jan Pieter wat de situatie verbetert voor deze teams als jouw PD regeling ingevoerd wordt. Wellicht kunnen ze dan wat makkelijker in de eerste klasse blijven, maar dat betekent dat ze dan nog vaker kansloos verliezen. Ik vraag me heel sterk af of dat goed is voor een team. Voor deze teams zou alleen de oplossing van Piet werken: Werken aan meer leden en vooral opleiden jeugd zodat ze nog sterker kunnen groeien.

Verder toch nog even wat kwijt over ratinggemiddelde van de spelers van een team. Dat is echt een getalletje met een beperkte waarde. Het is zeker niet geschikt als maatstaf om teams te vergelijken. Daar komt veel meer bij kijken. Hoe is de rating verdeeld binnen het team, heb je veel jeugd of juist meer 'ervaren' spelers. Hoe is de reservebank. Teamgeest, etc. Alleen de prestaties van het gehele team zeggen wat over de sterkte van het team.
Vanuit dat oogpunt zou het ook beter zijn dat teams niet van het ene op het andere jaar schuiven binnen de klassen van bv 1A naar 1B. Ik snap dat dat gebeurt om de reisafstanden niet te ver te laten oplopen, maar het verstoort de juiste competitiewerking.

Douwe Edelenbos
Posts: 349
Joined: Tue Nov 09, 2004 22:07

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Douwe Edelenbos » Fri Feb 27, 2015 14:00

Michel Stempher wrote:
Maurits Meijer wrote:Damcombinatie Fryslân 2 (rating 965) mogen het volgend jaar gaan proberen in een klasse die in het afgelopen seizoen een gemiddelde rating van 1056 had.
Maar dan stellen ze toch gewoon Bassirou Ba op? Clubs vinden het tegenwoordig heel normaal om een GMI te laten spelen in de tweede klasse dus in de eerste klasse moet dat ook kunnen. Zie Schwarzman in het seizoen 2013-2014 en Ba in de beslissende partij van het seizoen 2014-2015.
Met dit verschil dat het 1e van DamCombinatie Fryslân de wedstrijd uit dezelfde ronde tegen Enschede niet (meer) hoefde te spelen, waardoor Ba 'een vrije ronde' had.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Jan Pieter » Fri Feb 27, 2015 19:17

Paul Wijninga wrote:Moet je me toch eens uitleggen Jan Pieter wat de situatie verbetert voor deze teams als jouw PD regeling ingevoerd wordt.
Dat lijkt me toch wel duidelijk. Als we aannemen dat de nummers 10, 11 en 12 van 1A hun PD-wedstrijden verliezen, en de nummers 1 en 2 van 2A en 2B evenzo, dan ontstaan er in 1A open plaatsen die opgevuld kunnen worden door teams die nu in 1B en 1C spelen. Promovendi uit 2C, 2D, en 2E kunnen dan de gaten in 1B en 1C opvullen. Dit gaat door totdat de verschillende poules ongeveer even sterk zijn. En als je aanneemt dat de poules nu al ongeveer even sterk zijn en dat de rating een foutief beeld geeft, heb je niets te verliezen met deze extra PD-wedstrijden. Dan verandert er weinig, behalve dan dat de ratings meer naar elkaar toe groeien.
Verder toch nog even wat kwijt over ratinggemiddelde van de spelers van een team. Dat is echt een getalletje met een beperkte waarde. Het is zeker niet geschikt als maatstaf om teams te vergelijken. Daar komt veel meer bij kijken. Hoe is de rating verdeeld binnen het team, heb je veel jeugd of juist meer 'ervaren' spelers. Hoe is de reservebank. Teamgeest, etc. Alleen de prestaties van het gehele team zeggen wat over de sterkte van het team.
Dat ben ik voor een groot deel wel met je eens, want ik ben bepaald niet de rating-fetisjist waar je mij voor houdt. In individuele gevallen kan er van alles mis zijn met de ratings. Ik zie echter geen enkele reden om aan te nemen dat de ratings in het noorden structureel te laag zijn. Ik kan daar geen logische verklaring voor bedenken, en ook de uitslagen wijzen niet in die richting.

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Michel Stempher » Fri Feb 27, 2015 19:41

En een competitie is nog leuk als je als kampioen in een klasse lager dan de hoogste klasse niet eens meteen promoveert? Absurd. Iemand die kampioen wordt heeft gewoon het recht op promotie en dit moet altijd zo blijven. Ik ken geen sport waarbij het niet zo is, afgezonderd van professionele klassen en amateurklassen.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Jan Pieter » Sat Feb 28, 2015 14:35

Michel Stempher wrote:En een competitie is nog leuk als je als kampioen in een klasse lager dan de hoogste klasse niet eens meteen promoveert? Absurd.
Rechtstreekse promotie vervangen door een nacompetitie zou ik niet absurd willen noemen, hooguit ongebruikelijk. Absurd is dat twee prima 1e-klasseteams op het moment van indeling al nagenoeg zeker weten dat ze gaan degraderen.

Douwe Edelenbos
Posts: 349
Joined: Tue Nov 09, 2004 22:07

Re: Nationale Competitie 2014-2015

Post by Douwe Edelenbos » Sat Feb 28, 2015 14:39

Jan Pieter wrote:Absurd is dat twee prima 1e-klasseteams op het moment van indeling al nagenoeg zeker weten dat ze gaan degraderen.
Zoek de verschillen met de Ereklas......

Post Reply