Jan Pieter wrote:
En zoals playforstacks laat zien kan een topspeler ook investeerders zoeken i.p.v. sponsors. Dan verkoop je dus ROI i.p.v. promotionele waarde
Playforstacks vist de krenten uit de pap. Hij wil investeren in spelers die hoogstwaarschijnlijk geld verdienen, maar het gaat natuurlijk om de spelers die normaalgesproken naast de prijzen vallen. Wie is bereid hen te sponsoren?
hoezo gaat het om de mensen die eigenlijk helemaal niet thuis horen op een WK ? die hebben voor 100 euro een leuke dag en kunnen zich dan 25-30 van de wereld noemen, dat lijkt me al mooi genoeg. Verder lijkt me met deze prijsstructuur dat voor iedereen die thuis hoort op WK de 100 totaal geen probleem hoeft te zijn omdat ze die vrijwel altijd minimaal terug zullen winnen. (maar omdat eerder in topic stond dat dat blijkbaar een drempel zou zijn voor zelfs GMI dacht ik dan wil ik daar best wel mee helpen want elke GMI heeft wel hogere verwachtingswaarde dan 100 in dit toernooi lijkt me)
Verder maak je vergelijken met andere sporten/spellen die totaal niet op gaan eigenlijk. Voetbal is spectaculair om na te kijken en elke leek kan het volgen, daarom trekt dat zoveel sponsors. Poker heeft totaal geen sponsor, integendeel zelfs daar leggen mensen samen meer in dan ze samen winnen (omdat iemand die het toernooi houd er ook aan moet verdienen en kosten moet dekken voor dealers, zaal etc). Dit is iets wat in de damwereld raar klinkt waarschijnlijk omdat alles daar door overheden en bonden maar word betaald en spelers zelfs geen eigen geld inzetten.
Daarnaast blijven slechte pokeraars ook spelen omdat ze regelmatig toch van een professioneel speler of goede speler kunnen winnen en dan blijft het leuk. Dit ontbreekt bij dammen en daarom gaat dammen of in ieder geval professioneel dammen nooit groot worden (en waarschijnlijk langzaam uitsterven). En helaas zit heel de damwereld (bestuur) vol met mensen die het niet aandurven om binnen het spel een kans-element toe te voegen om er voor te zorgen dat het ook leuk blijft voor de slechte speler (die eventueel dan ook voor geld wil spelen).
Zeker nu het populairder word in China zou dit absoluut een kans verdienen (want die mensen houden ook wel van gokje en is een opkomende economie).
Dat zo iets makkelijk te realiseren valt is ook het geval bijvoorbeeld op de 10de zet beiden met 1 dobbelstenen gooien en het verschil in ogen moet de verliezer aan stenen van zijn eigen kleur weghalen (en dit kun je eventueel nog eens doen op de 20ste zet). Een bijkomend voordeel is dat je meteen van heel het remise probleem af gaat zijn.