WK Sneldammen 2014

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: WK Sneldammen 2014

Post by Jan Pieter » Thu Dec 11, 2014 16:49

Leri wrote:Welke vergelijking zie jij tussen een onderlinge competitie en een wereldkampioenschap?
Het is hetzelfde spel met dezelfde regels. Alleen het niveau verschilt.
Walter wrote:Bij een WK denk ik nog steeds aan topspelers die (semi)professioneel met hun sport bezig zijn. Daar heeft een onderlinge competitie niets mee te maken.
Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat in het ene geval spelers wel graag spelen om zelf meegebracht geld, en in het andere geval niet. Het enige verschil zou kunnen zijn dat toppers niet hun eigen geld in hoeven te brengen, maar dat van een sponsor, maar maak je wat dat betreft geen illusies. Georgiev en Schwarzman zal het nog wel lukken om een investeerder te vinden, maar alles minder dan de absolute wereldtop is niet interessant voor sponsors.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Thu Dec 11, 2014 17:34

Leri wrote:Maakt het uit? Niemand weet hoe je lot valt op een dag. Als jij geen €100,- kan missen, en ook niet weet of je volledig in vorm bent, kun je beter niet mee doen. Bespaard €100,-...
Iedere GMI die graag mee wil doen maar niet de 100 euro wil riskeren kan zich bij mij melden. voor 90% van de (mogelijk) behaalde prijs zal ik dan de 100 euro betalen.
Voor GMI (en eventueel enkele MI) met goede resultaten (rating) wil ik eventueel wel zo laag gaan als 30-40% van het mogelijk behaalde prijs (dus ook wereldtop die zonder risk willen spelen kunnen zich melden via FB/mail of PM hier).
dus voor goede spelers hoeft het ingelegde geld niet probleem te zijn lijkt me meer (en kunnen zelfs gratis geld winnen).

Vind trouwens leuk dat zo dicht bij blindsimultaan van Sijbrands word gehouden!
verder denk ik dat dammen niet te vergelijken is met poker aangezien het vrijwel onmogelijk is om als je slecht bent van hele goede te winnen. Dus dan zal er een bepaalde luck factor bij het dammen bij moeten komen maar dat zal in de conservatieve damwereld niet gebeuren voordat het spel is uitgestorven lijkt me.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Thu Dec 11, 2014 18:11

Jan Pieter wrote:
Leri wrote:Welke vergelijking zie jij tussen een onderlinge competitie en een wereldkampioenschap?
Dus amateurvoetbal, eredivisie, Champions League en WK Voetbal ook allemaal maar onder dezelfde (financiële) voorwaarden spelen?
Jan Pieter wrote:alles minder dan de absolute wereldtop is niet interessant voor sponsors.
Dat lijkt me echt onzin. Voor de ondernemingen waar ik bij betrokken ben zou Georgiev van weinig waarde zijn. Met een goede Afrikaanse jeugdspeler zou ik publicitair veel meer mee kunnen. Een rollator-fabrikant kan waarschijnlijk meer met 80+ dammers dan met Schwarzman. Het is echt niet zo dat alleen de absolute wereldtop van waarde kan zijn voor een sponsor.

En zoals playforstacks laat zien kan een topspeler ook investeerders zoeken i.p.v. sponsors. Dan verkoop je dus ROI i.p.v. promotionele waarde. Alleen jammer dat de investeerder hier het voortouw neemt en niet een topspeler.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Fri Dec 12, 2014 01:21

Walter wrote:
Jan Pieter wrote:
Dus amateurvoetbal, eredivisie, Champions League en WK Voetbal ook allemaal maar onder dezelfde (financiële) voorwaarden spelen?
Niet onder dezelfde voorwaarden, wel volgens hetzelfde principe, te weten oplopende financiële condities. Liefhebbers betalen contributie, top-amateurs zijn blij met een onkostenvergoeding, Jupiler-spelers krijgen een modaal salaris, in de Eredivisie gaat het om tonnen, en in de Champions League worden het miljoenen. Poker idem dito. Op alle niveaus wordt gespeeld volgens hetzelfde principe, maar de bedragen lopen op. Een trendbreuk in de condities wordt nergens vertoond.
Jan Pieter wrote:Met een goede Afrikaanse jeugdspeler zou ik publicitair veel meer mee kunnen. Een rollator-fabrikant kan waarschijnlijk meer met 80+ dammers dan met Schwarzman. Het is echt niet zo dat alleen de absolute wereldtop van waarde kan zijn voor een sponsor.
Tjonge, wat een enorm commercieel potentieel heeft de damwereld. Vreemd dat we daar nooit iets van gemerkt hebben.
En zoals playforstacks laat zien kan een topspeler ook investeerders zoeken i.p.v. sponsors. Dan verkoop je dus ROI i.p.v. promotionele waarde
Playforstacks vist de krenten uit de pap. Hij wil investeren in spelers die hoogstwaarschijnlijk geld verdienen, maar het gaat natuurlijk om de spelers die normaalgesproken naast de prijzen vallen. Wie is bereid hen te sponsoren?

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Fri Dec 12, 2014 05:28

Jan Pieter wrote:
En zoals playforstacks laat zien kan een topspeler ook investeerders zoeken i.p.v. sponsors. Dan verkoop je dus ROI i.p.v. promotionele waarde
Playforstacks vist de krenten uit de pap. Hij wil investeren in spelers die hoogstwaarschijnlijk geld verdienen, maar het gaat natuurlijk om de spelers die normaalgesproken naast de prijzen vallen. Wie is bereid hen te sponsoren?
hoezo gaat het om de mensen die eigenlijk helemaal niet thuis horen op een WK ? die hebben voor 100 euro een leuke dag en kunnen zich dan 25-30 van de wereld noemen, dat lijkt me al mooi genoeg. Verder lijkt me met deze prijsstructuur dat voor iedereen die thuis hoort op WK de 100 totaal geen probleem hoeft te zijn omdat ze die vrijwel altijd minimaal terug zullen winnen. (maar omdat eerder in topic stond dat dat blijkbaar een drempel zou zijn voor zelfs GMI dacht ik dan wil ik daar best wel mee helpen want elke GMI heeft wel hogere verwachtingswaarde dan 100 in dit toernooi lijkt me)

Verder maak je vergelijken met andere sporten/spellen die totaal niet op gaan eigenlijk. Voetbal is spectaculair om na te kijken en elke leek kan het volgen, daarom trekt dat zoveel sponsors. Poker heeft totaal geen sponsor, integendeel zelfs daar leggen mensen samen meer in dan ze samen winnen (omdat iemand die het toernooi houd er ook aan moet verdienen en kosten moet dekken voor dealers, zaal etc). Dit is iets wat in de damwereld raar klinkt waarschijnlijk omdat alles daar door overheden en bonden maar word betaald en spelers zelfs geen eigen geld inzetten.
Daarnaast blijven slechte pokeraars ook spelen omdat ze regelmatig toch van een professioneel speler of goede speler kunnen winnen en dan blijft het leuk. Dit ontbreekt bij dammen en daarom gaat dammen of in ieder geval professioneel dammen nooit groot worden (en waarschijnlijk langzaam uitsterven). En helaas zit heel de damwereld (bestuur) vol met mensen die het niet aandurven om binnen het spel een kans-element toe te voegen om er voor te zorgen dat het ook leuk blijft voor de slechte speler (die eventueel dan ook voor geld wil spelen).
Zeker nu het populairder word in China zou dit absoluut een kans verdienen (want die mensen houden ook wel van gokje en is een opkomende economie).
Dat zo iets makkelijk te realiseren valt is ook het geval bijvoorbeeld op de 10de zet beiden met 1 dobbelstenen gooien en het verschil in ogen moet de verliezer aan stenen van zijn eigen kleur weghalen (en dit kun je eventueel nog eens doen op de 20ste zet). Een bijkomend voordeel is dat je meteen van heel het remise probleem af gaat zijn.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Dec 12, 2014 11:06

Wie van de sprekers hier heeft er ooit een sponsor ingebracht en hoe dan wel? En wat was het doel en heeft het op langere termijn beleidsmatig iets opgeleverd met bijvoorbeeld tot gevolg ledenwinst? Wie uit de bondsraad is lid van een club dan meer dan 20 leden, bezoekt de clubavond trouw en heeft wel eens een sponsor ingebracht? Wie uit het KNDB bestuur heeft wel eens een sponsor ingebracht anders dan subsidie? Op basis van welke enorme verdiensten voor hun eigen clubs denken mensen als Otten, Buurke, Vermeulen, Steenbergen, Houtjes ,Kos (om maar eens man en paard te noemen) dat zij daadwerkelijk geschikt zijn om de halvering van het ledental om te zetten in groei? Dit heeft niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen maar ik vraag het me serieus af: waarom zou het hen landelijk wel lukken maar zie ik grote aantallen vertegenwoordigers landelijk opereren terwijl hun eigen clubs op minimaal nivo overleven? Het lijstje is niet geheel willekeurig maar had wel langer kunnen zijn. Wat is hun visie en waar hebben ze die waargemaakt?

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Fri Dec 12, 2014 12:06

playforstacks wrote:
Jan Pieter wrote:Playforstacks vist de krenten uit de pap. Hij wil investeren in spelers die hoogstwaarschijnlijk geld verdienen, maar het gaat natuurlijk om de spelers die normaalgesproken naast de prijzen vallen. Wie is bereid hen te sponsoren?
hoezo gaat het om de mensen die eigenlijk helemaal niet thuis horen op een WK ? die hebben voor 100 euro een leuke dag en kunnen zich dan 25-30 van de wereld noemen, dat lijkt me al mooi genoeg.
Als er voldoende van deze plezierdammers zijn, ben ik direct voorstander van de toernooi-opzet en trek ik al mijn kritiek in. Maar vorig jaar in Den Helder waren ze er niet, en toen kostte deelname 'slechts' 60 euro.
Voor de categorie daarboven, sterke dammers die normaalgesproken naast de prijzen grijpen, is het toernooi nog onaantrekkelijker. Voor hen is een 'meet and greet' met de wereldtop niets bijzonders, maar het kost hen wel 100 euro. Alleen voor absolute toppers is het geen probleem. Zij betalen de 100 euro zelf of vinden daarvoor een sponsor, zoals uit jouw reactie bleek.
Het probleem is echter dat je een toernooi niet alleen met zekere prijswinnaars kunt vullen.
Verder maak je vergelijken met andere sporten/spellen die totaal niet op gaan eigenlijk.
Kleine correctie: Walter maakte de vergelijking met poker en voetbal, ik reageerde daar slechts op. En net als jij heb ik er op gewezen dat bij poker de toevalsfactor groter is dan bij dammen. Een beginner kan daar winnen van een prof, en daarom werkt een toernooivorm met een forse inleg door alle deelnemers daar wel.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Fri Dec 12, 2014 13:53

Jan Pieter wrote: Als er voldoende van deze plezierdammers zijn, ben ik direct voorstander van de toernooi-opzet en trek ik al mijn kritiek in. Maar vorig jaar in Den Helder waren ze er niet, en toen kostte deelname 'slechts' 60 euro.
Voor de categorie daarboven, sterke dammers die normaalgesproken naast de prijzen grijpen, is het toernooi nog onaantrekkelijker. Voor hen is een 'meet and greet' met de wereldtop niets bijzonders, maar het kost hen wel 100 euro. Alleen voor absolute toppers is het geen probleem. Zij betalen de 100 euro zelf of vinden daarvoor een sponsor, zoals uit jouw reactie bleek.
Het probleem is echter dat je een toernooi niet alleen met zekere prijswinnaars kunt vullen.
Precies. Toen ik het toernooi een tijd geleden in de damkalender zag staan heb ik het meteen in mijn agenda gezet. Maar 100 euro inschrijfgeld voor een dagje sneldammen vind ik buiten alle proporties. Het betekent zo ongeveer dat je alleen mag deelnemen als je co-sponsor van het toernooi wilt worden.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Fri Dec 12, 2014 14:33

Als je gewoon een jaar van tevoren dit toernooi aankondigt en verschillende prijsschema's opstelt (dus niet alleen de top-10 (top-20 slaat nergens op, tenzij je al aan 25 MI's/GMI's zit of veel meer zoals in Heerhugowaard Open het geval was) kan het wat worden. Doe het volgende eens: geef ook de goudvis van Jan met de Pet een reële kans op een prijs (zie het principe van zomertoernooien) en je kunt gerust 75 euro vragen. Ik vermoed dat je op deze manier echt minimaal 100 deelnemers krijgt en je draait alleen op de honderd deelnemers al nagenoeg quitte. Een voorbeeld (bij de subcategorieën bij 20 of meer deelnemers vijf prijzen aanhouden en anders drie) geef ik hieronder.

Ik ben het trouwens eens met Jan Pieter. Het huidige systeem is een ramp voor spelers rond de 1300. Met het huidige deelnemersveld eindig ik naar alle waarschijnlijkheid rond die 20e plek. Dat betekent dus als alles volgens rating gaat dat ik quitte draai of dat ik net buiten de prijzen val. Ik ga die 100 euro + reiskosten hier niet op wagen. Ja, een sponsor zoeken zou kunnen, hoewel het vinden heel lastig wordt. Tel daar nog eens bij op dat dit toernooi twee weken van tevoren werd gepromoot.. En 100 euro neertellen om te schuiven tegen de damgoden? Mwoah, liever iemand anders.

Maar goed, hierbij dus het beloofde voorbeeld van een prijsschema, waardoor dit toernooi aantrekkelijk wordt voor iedereen dus ook voor die prachtige goudvis van Jan met de Pet. Dat is wel weer het voordeel van een toernooi twee weken voor tijd aankondigen: de kans is niet zo groot dat een goudvis in twee weken tijd opeens komt te overlijden. Een jaar speling is te gewaagd. Voor de duidelijkheid: je blijft gewoon in één grote Zwitserse groep spelen en iemand uit een subklassement kan 'gewoon' twee prijzen winnen aangezien het algemeen klassement voor iedereen is.

Algemeen klassement
1. 1000 euro
2. 750 euro
3. 600 euro
4. 500 euro
5. 400 euro
6. 350 euro
7. 300 euro
8. 250 euro
9. 200 euro
10. 150 euro

1200-1350
1. 350 euro
2. 250 euro
3. 200 euro
4. 150 euro
5. 125 euro

1050-1199
1. 250 euro
2. 200 euro
3. 150 euro
4. 125 euro
5. 100 euro

950-1049
1. 200 euro
2. 150 euro
3. 125 euro
4. 100 euro
5. 75 euro

< 950
1. 175 euro
2. 140 euro
3. 110 euro
4. 90 euro
5. 75 euro

Walter

Post by Walter » Fri Dec 12, 2014 18:11

Fred van Amersfoort wrote:Wie van de sprekers hier heeft er ooit een sponsor ingebracht en hoe dan wel? En wat was het doel en heeft het op langere termijn beleidsmatig iets opgeleverd met bijvoorbeeld tot gevolg ledenwinst? Wie uit de bondsraad is lid van een club dan meer dan 20 leden, bezoekt de clubavond trouw en heeft wel eens een sponsor ingebracht? Wie uit het KNDB bestuur heeft wel eens een sponsor ingebracht anders dan subsidie? Op basis van welke enorme verdiensten voor hun eigen clubs denken mensen als Otten, Buurke, Vermeulen, Steenbergen, Houtjes ,Kos (om maar eens man en paard te noemen) dat zij daadwerkelijk geschikt zijn om de halvering van het ledental om te zetten in groei? Dit heeft niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen maar ik vraag het me serieus af: waarom zou het hen landelijk wel lukken maar zie ik grote aantallen vertegenwoordigers landelijk opereren terwijl hun eigen clubs op minimaal nivo overleven? Het lijstje is niet geheel willekeurig maar had wel langer kunnen zijn. Wat is hun visie en waar hebben ze die waargemaakt?
Hoeveel leden komen in aanmerking om lid van de bondsraad te worden als ze aan jouw criteria moeten voldoen? Hoeveel leden kunnen dan KNDB bestuurder worden?

Walter

Post by Walter » Fri Dec 12, 2014 18:17

Wieger Wesselink wrote:
Jan Pieter wrote: Als er voldoende van deze plezierdammers zijn, ben ik direct voorstander van de toernooi-opzet en trek ik al mijn kritiek in. Maar vorig jaar in Den Helder waren ze er niet, en toen kostte deelname 'slechts' 60 euro.
Precies. Toen ik het toernooi een tijd geleden in de damkalender zag staan heb ik het meteen in mijn agenda gezet. Maar 100 euro inschrijfgeld voor een dagje sneldammen vind ik buiten alle proporties. Het betekent zo ongeveer dat je alleen mag deelnemen als je co-sponsor van het toernooi wilt worden.
Heb je het aanbod van playforstacks overwogen?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Dec 12, 2014 20:53

goede actie, alleen ik zou niet-grootmeesters meer laten betalen.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sat Dec 13, 2014 09:13

Bert Zwart wrote:goede actie, alleen ik zou niet-grootmeesters meer laten betalen.
Ik had gisteravond juist een progressief systeem van inschrijfgelden bedacht. Hoe hoger je rating, hoe meer je dokt. Dit principe moet vervolgens wel onderbouwd worden in het prijzengeld van de subklassementen, maar dat komt wel goed. :D Of je laat iedereen vanaf een minimum zelf bepalen hoeveel inschrijfgeld hij betaalt met het gevolg dat je meer wint voor dezelfde prestatie als je meer hebt betaald.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Dec 13, 2014 20:33

Michel Stempher wrote:
Bert Zwart wrote:goede actie, alleen ik zou niet-grootmeesters meer laten betalen.
Ik had gisteravond juist een progressief systeem van inschrijfgelden bedacht. Hoe hoger je rating, hoe meer je dokt. Dit principe moet vervolgens wel onderbouwd worden in het prijzengeld van de subklassementen, maar dat komt wel goed. :D Of je laat iedereen vanaf een minimum zelf bepalen hoeveel inschrijfgeld hij betaalt met het gevolg dat je meer wint voor dezelfde prestatie als je meer hebt betaald.
Don't feed the Troll.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Dec 13, 2014 23:28

Michel Stempher wrote:

Een WK met allerlei prutsers vind ik maar niks. Dus een feestje voor alleen sterke en, als het dan echt moet, rijke dammers.

Post Reply