Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
GuidoB

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by GuidoB » Fri Oct 31, 2014 19:09

Paul van de Veen wrote:Zullen we de discussie helder houden en niet nu al, voor de pilot geëvalueerd is, de conclusie trekken dat wie niet digitaal wil noteren of digitale notatie wil toestaan een anti-promotor is van het dammen?
Gaat dat uit de evaluatie van de pilot blijken? Ik ben nu al benieuwd.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Oct 31, 2014 19:29

Paul van de Veen wrote:
Michel Stempher wrote: Het meest logisch is dat de arbiter kan worden ingeschakeld door de anti-promotors van het dammen ....
Zullen we de discussie helder houden en niet nu al, voor de pilot geëvalueerd is, de conclusie trekken dat wie niet digitaal wil noteren of digitale notatie wil toestaan een anti-promotor is van het dammen?
Ik persoonlijk voel me wel -een klein beetje- een promotor van het dammen, -E-borden, WK2007, WK Match 2009, dat soort dingen.
Maar ik ben technisch echt onhandig. Ik kan nog net een elektrolytische condensator in een DGT klok solderen en dan houdt het helemaal op.
Dat mobiele hutspot gedoe op zaterdag (want ons clublokaal heeft geen open wifi tenzij je 'm gaat hacken) leidt mij echt enorm af van waar ik zaterdags mee bezig ben, n.l. dammen.
En de leden van EDC die echt heel graag de wedstrijd willen meebeleven komen gewoon langs.
Laten we inderdaad die evaluatie maar afwachten en verdere kwalificaties over en weer maar achterwege laten. Iemand die in een handomdraai een Wifi-hotspot op zijn telefoon kan maken voor display met elektronische borden, kan die zelfde hotspot ook gebruiken voor tablet-invoer. Daar komt geen hutspot aan te pas.
De techniek is er. Voor iedereen beschikbaar. Onderlinge Competities, Provinciale Clubcompetities, Heerhugowaard Open, Kampioenschap van Ukraine, Open Amersfoort, Paasdamtoernooi Amsterdam etc. En ook bij aangewezen wedstrijden door de KNDB in de Nationale Competitie. Allemaal op basis van vrijwilligheid.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Nov 01, 2014 09:48

Paul van de Veen wrote:Maar ik ben technisch echt onhandig. Ik kan nog net een elektrolytische condensator in een DGT klok solderen en dan houdt het helemaal op.
Dat mobiele hutspot gedoe op zaterdag (want ons clublokaal heeft geen open wifi tenzij je 'm gaat hacken) leidt mij echt enorm af van waar ik zaterdags mee bezig ben, n.l. dammen.
Ik heb goed nieuws voor je:
1) om een mobiele hotspot op te zetten hoef je niet eens te solderen.
2) mobiele hotspots zijn in de NC sowieso verboden. Alleen Wi-Fi is toegestaan.
Daarmee zijn alle bezwaren wel weggenomen, neem ik aan?

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Sat Nov 01, 2014 10:40

Jan Pieter wrote:
Dit klinkt technisch gezien heel vreemd. Een mobiele hotspot creert een Wi-Fi network. De invoertabets verbinden via dit Wi-Fi network dus toegestaan, toch?

Of moet je ook controleren dat het in de speelzaal aanwezige Wi-Fi netwerk de verbinding met het Internet via kabel of ADSL of glasvezel realiseert, want mocht dit onverhoopt met 3G of 4G gebeuren dan is het een 'mobiele hotspot' en is het niet toegestaan.

Ik heb geen idee waarom deze 'Wi-Fi restrictie' bedacht is. Het lijkt alleen te kunnen dienen voor onnodige verwarring.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Nov 01, 2014 10:43

Walter wrote:
Jan Pieter wrote:
Dit klinkt technisch gezien heel vreemd. Een mobiele hotspot creert een Wi-Fi network. De invoertabets verbinden via dit Wi-Fi network dus toegestaan, toch?

Of moet je ook controleren dat het in de speelzaal aanwezige Wi-Fi netwerk de verbinding met het Internet via kabel of ADSL of glasvezel realiseert, want mocht dit onverhoopt met 3G of 4G gebeuren dan is het een 'mobiele hotspot' en is het niet toegestaan.

Ik heb geen idee waarom deze 'Wi-Fi restrictie' bedacht is. Het lijkt alleen te kunnen dienen voor onnodige verwarring.
De controle kan inderdaad lastig zijn, maar op zich vind ik deze beperking wel logisch.
Als 20 dammers + evt. toeschouwers gebruikmaken van een mobiele bundel, kan het hard gaan. Applicaties kunnen automatisch updaten, foto's worden geupload etc.
En wat doe je dan als je na een paar uur ziet dat je bundel bijna op is? Om deze problemen te voorkomen, kun je maar beter een vaste lijn gebruiken (of een onbeperkte mobiele bundel, maar die zijn er amper).

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sat Nov 01, 2014 21:16

Jan Pieter wrote:
:lol:

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Nov 01, 2014 21:40

Paul van de Veen wrote:
Jan Pieter wrote:
:lol:
Verklaar je nader.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sat Nov 01, 2014 22:04

Dus na een héééle lange discussie blijken we afhankelijk van de grillen van de zaalverhuurder.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sat Nov 01, 2014 23:01

Paul van de Veen wrote:Dus na een héééle lange discussie blijken we afhankelijk van de grillen van de zaalverhuurder.
Volgens mij ging die héééle lange discussie vooral over de vraag of tablet-invoer uberhaupt toegestaan moest worden. Dat de KNDB vervolgens een stabiele internetverbinding eist, lijkt me niet meer dan logisch.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Nov 02, 2014 11:40

Gisteren zijn er elf partijen uit de Nationale Competitie semi-live weergegeven. Daarachter de hits in Toernooibase (hoeveel keer op selectie semi-live applets is geklikt, waarbij men partijen kan selecteren).

Bastiaan Hollander - Sietse Nagel 693
Tjalling Oegema - Hans van Dijk 680
Gerlof Kolk - Erwin Heslinga 715
Jacob de Vries - Harm Wiersma 752
Geoffrey de la Fonteyne - Durk Douma 693
Douwe Douma - Hylke Dykstra 699
Anne Piet Kooistra - Durk de Vries 705
Lucas Huitema - Bert Oegema 704
Vadim Virny - Martijn van Gortel 757
Eeltje Terpstra - Bernard Post 708
Willem Leijenaar - Jan Terpstra 711

Google Analytics:
Gisteren zijn er 112 sessies geweest op de semi-live pagina.
Er zijn totaal 359 unieke bezoekers op Toernooibase geweest.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Nescio

Post by Nescio » Sun Nov 02, 2014 11:59

Piet Bouma wrote:Gisteren zijn er elf partijen uit de Nationale Competitie semi-live weergegeven. Daarachter de hits in Toernooibase (hoeveel keer op selectie semi-live applets is geklikt, waarbij men partijen kan selecteren).

Bastiaan Hollander - Sietse Nagel 693
Tjalling Oegema - Hans van Dijk 680
Gerlof Kolk - Erwin Heslinga 715
Jacob de Vries - Harm Wiersma 752
Geoffrey de la Fonteyne - Durk Douma 693
Douwe Douma - Hylke Dykstra 699
Anne Piet Kooistra - Durk de Vries 705
Lucas Huitema - Bert Oegema 704
Vadim Virny - Martijn van Gortel 757
Eeltje Terpstra - Bernard Post 708
Willem Leijenaar - Jan Terpstra 711

Google Analytics:
Gisteren zijn er 112 sessies geweest op de semi-live pagina.
Er zijn totaal 359 unieke bezoekers op Toernooibase geweest.
Opvallend dat de getallen relatief dicht bij elkaar liggen, hoewel de een partij een stuk langer duurde dan de ander. Zou dit wel helemaal kloppen?

Ik vond het leuk om zo af een toe een blik te werpen op de partijen die werden weergeven. Toch jammer dan niet meer mensen bereid zijn of (door welke reden dan ook) in staat zijn om dit te doen.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Nov 02, 2014 12:09

Nescio wrote:
Opvallend dat de getallen relatief dicht bij elkaar liggen, hoewel de een partij een stuk langer duurde dan de ander. Zou dit wel helemaal kloppen?

Ik vond het leuk om zo af een toe een blik te werpen op de partijen die werden weergeven. Toch jammer dan niet meer mensen bereid zijn of (door welke reden dan ook) in staat zijn om dit te doen.
Men selecteert waarschijnlijk alle partijen als men er naar gaat kijken. Dan komen ook altijd automatisch de uitgespeelde partijen mee.

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Sun Nov 02, 2014 22:01

Jan Pieter wrote:...
...
Ik kan ergens overheen gelezen hebben maar volgens mij zijn mobiele hotspots niet verboden. Dan zou de volgende discussie ook zinloos zijn geweest: viewtopic.php?f=65&t=3930&start=60#p109502.

Ik dacht dat er een restrictie in de afmeting van het apparaat ligt op 7 inch. Een hotspot met een mobiel gaat dan niet maar een hotspot met een tablet met mobiele verbinding zou m.i. nog kunnen.

Laat onverlet dat er inderdaad allerlei automatisch updates draaien die lastig kunnen zijn. Eventueel is dat regelen met een restrictie op communicatie met alleen het ip-adres van Toernooibase (of zoiets).

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Nov 03, 2014 02:54

De term 'anti-dampromotors' gebruikte ik voornamelijk om de reden dat er bepaalde clubs zijn die iPad-invoer weigeren, zelfs als de locatie waar gedamd wordt als geldig wordt beschouwd door de KNDB. Navraag leert dat het grootste argument dat hiervoor gebruikt werd luidde: maar het invoeren met een iPad is veel sneller dan op papier. En weet je wat? Ik ben het er nog helemaal mee eens ook. Een eis zou moeten zijn dat iemand die semi-live noteert OOK gewoon op papier moet noteren, zolang zijn tegenstander die plicht wel blijft hebben. Niet omdat het nou zoveel tijdwinst oplevert als je uitsluitend digitaal noteert, maar gewoon om het principe. Persoonlijk zou ik trouwens toch al zijn gegaan voor de beide noteermethodes.

Om terug te komen op mijn term: die was inderdaad wat overdreven. Feit blijft wel dat het weigeren van de dubbele notatie (papier en iPad) op een locatie die de KNDB heeft goedgekeurd niet bepaald getuigt van een goede promotie. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat deze mensen zich op andere wijzes niet kunnen inzetten voor de damsport. Mijn excuses aan mensen die vinden dat ik ze tekort heb gedaan door ze 'anti-dampromotor' te noemen.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Mon Nov 03, 2014 07:22

Peter van Heun wrote:
Jan Pieter wrote:...
...
Ik kan ergens overheen gelezen hebben maar volgens mij zijn mobiele hotspots niet verboden. Dan zou de volgende discussie ook zinloos zijn geweest: viewtopic.php?f=65&t=3930&start=60#p109502.
Zie: http://www.kndb.nl/cms/index.php?option ... Itemid=119
(laatste zin vd eerste alinea)

En zie: viewtopic.php?t=3930&p=109594
De discussie waar jij naar verwijst, werd gevoerd toen digitale notatie in de NC nog niet aan de orde was.

Post Reply