Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Piet Bouma

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Piet Bouma » Mon Sep 22, 2014 22:33

Alex wrote:
Michel Stempher wrote:
Alex wrote:Dat denk ik niet, blijkbaar heeft de KNDB besloten dat slechts bij één wedstrijd per klasse digitaal genoteerd mag worden?
Michel Stempher wrote: Ook bij de wedstrijd MTB Hoogeveen 2 - Hartholt Olie / DOS Heino 1 kan semi-live worden ingevoerd.
Als je goed telt, staan al twee wedstrijden in het overzicht van Piet. Het eerste en het derde stonden er genoemd, dus het lijkt me wel heel sterk dat men bij het 2e niet mag noteren op een tablet. Ik denk dat degene die het overzicht maakte er per ongeluk overheen las ofzo.
Volgens mij zijn alle genoemde wedstrijden uit andere klassen, als dus MTB 2 ook zou worden genoemd, zouden er twee wedstrijden uit een klasse worden genoemd.
Ik heb een overzicht van Geb Kos ontvangen, waarbij door teams aangegeven is of zij geen bezwaar hebben tegen tabletinvoer (niet alle spelers van dat team hoeven daarentegen akkoord te gaan met tabletinvoer, deze eis is vervallen, zie KNDB-site) en of men Wifi heeft in speellokaal.
Hartholt Olie heeft geen gegevens naar KNDB gestuurd, dus daarvan is niet duidelijk of team toestaat dat er tabletinvoer kan plaatsvinden.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Sep 23, 2014 14:33

Piet Bouma wrote: Ik heb een overzicht van Geb Kos ontvangen, waarbij door teams aangegeven is of zij geen bezwaar hebben tegen tabletinvoer (niet alle spelers van dat team hoeven daarentegen akkoord te gaan met tabletinvoer, deze eis is vervallen, zie KNDB-site) en of men Wifi heeft in speellokaal.
Hartholt Olie heeft geen gegevens naar KNDB gestuurd, dus daarvan is niet duidelijk of team toestaat dat er tabletinvoer kan plaatsvinden.
De eis dat het hele team akkoord gaat, is toch vervallen bij de laatste update? Anders was de pilot niet representatief in verband met het geringe aantal teams dat akkoord gaat. Bij ons gaat Peter Boonstra (geen basisspeler) in principe ook niet akkoord, tenzij de tegenstander naast de digitale notatie ook op de ouderwetse manier noteert.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Sep 23, 2014 21:02

Michel Stempher wrote:
Piet Bouma wrote: Ik heb een overzicht van Geb Kos ontvangen, waarbij door teams aangegeven is of zij geen bezwaar hebben tegen tabletinvoer (niet alle spelers van dat team hoeven daarentegen akkoord te gaan met tabletinvoer, deze eis is vervallen, zie KNDB-site) en of men Wifi heeft in speellokaal.
De eis dat het hele team akkoord gaat, is toch vervallen bij de laatste update? Anders was de pilot niet representatief in verband met het geringe aantal teams dat akkoord gaat. Bij ons gaat Peter Boonstra (geen basisspeler) in principe ook niet akkoord, tenzij de tegenstander naast de digitale notatie ook op de ouderwetse manier noteert.
Dat is precies hetzelfde wat ik ook schreef Michel. Maar sommige clubs hebben dat waarschijnlijk niet zo geïnterpreteerd of de mening van meerderheid in teams als doorslaggevend ervaren. Zo weet ik vrij zeker dat er sommige spelers bij Hijken DTC wel tabletinvoer (so wie so door tegenstander) willen toestaan. Maar Hijken DTC heeft doorgegeven aan KNDB dat teams niet mee willen werken aan tabletinvoer.

Bij een andere club vindt men het helemaal geen issue meer. Een paar uur later de partijen op Internet is toch prima (ja, mooi dat jullie ze invoeren!!). Maar dan mis je net het echte live-gebeuren, spanning in partijverloop. Ik had bijv. graag de partij Henk Kalk – Jan van Dijk live gezien met daarnaast de pieken van Sjende Blyn of Kingsrow. De spanning of Henk de combinaties had gevonden….

Het gaat mij allemaal om zichtbaarheid van onze damsport op Internet, het enige medium waar we nog kunnen scoren. Toernooien, uitslagen, en partijen. En het liefst natuurlijk live (op elk niveau! Niet alleen die NK’s of WK’s).
Een wedstrijdleider in Burkina Faso doet ontzettend veel moeite om namen en uitslagen van het kampioenschap in Toernooimanager zetten. Dan komt er een verzoekje via Marcel Kosters om dit ook zichtbaar op Internet te tonen. Voor mij ook een klus alle namen eerst ook nog in Toernooibase te gooien en dan de upload vanuit Toernooimanager te doen.
Bacoli Open (met spelers die al een FMJD-id hebben) is wat dat betreft voor Johan Demasure en consorten dan een peuleschil. Maar beiden willen ze het voor de zichtbaarheid van de sport op Internet. En Johan gaat dan al verder door live de uitslagen in te voeren.

Enfin, momenteel zeven partijen vanuit onderlinge De Oldehove en Cema/De Vaste Zet live op Internet!!
Ik geniet tussendoor ook even lekker mee, wat er allemaal gebeurt.

Cema/De Vaste Zet gaat vanavond, nadat ze bij Geleen Open kennisgemaakt hebben met de live-invoer, opnieuw peilen wat clubleden vinden van de live-invoer bij Nationale Competitie. De van Gortels zijn volgens mij bijna om.
Dat was ook mijn bedoeling bij mijn eerste verzoek aan de KNDB (in 2013 bij de Bekerwedstrijden): laat het experimenteel toe om spelers te laten zien hoe het werkt en wat er gebeurt.

Enfin, er zijn nog tien competitiedagen om de pilot tot een succes te maken en mogelijk dat clubs alsnog aan Geb Kos een (veranderd?) standpunt doorgeven.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Sep 23, 2014 23:44

Piet Bouma wrote:Enfin, momenteel zeven partijen vanuit onderlinge De Oldehove en Cema/De Vaste Zet live op Internet!!
Ik geniet tussendoor ook even lekker mee, wat er allemaal gebeurt.
Even de kijkcijfers:

Reinout Sloot - Geoffrey de la Fonteyne 36
Jan Algra - Hylke Dykstra 19
Jan van Dijk - Erwin Heslinga 33
Bernard Post - Douwe Kootstra 260
Martijn van Gortel - Dre Peeters 254
Nick de la Fonteyne - Folkert Weistra 8
Jeroen Huskens - Dieter van Gortel 285

Na deze vermelding op dit forum (want een paar partijen waren vrijwel al afgelopen), stijgen de kijkcijfers extreem.
Topper is Jeroen Huskens - Dieter van Gortel.
1e ronde Limburgs Kampioenschap.
Getuige berichten op facebook in ieder geval meegekeken door Stella van Buuren, Dick Huitink, Tjalling Goedemoed en Rob Aartsen.
Misschien is 285 wat hoog (als men weer op link Open de geselecteerde partijen klikt genereert men een hit). Maar ik denk dat er in het Plenkhoes wat minder toeschouwers waren.....

Ik zit nog te dubben, hoe er het beste een geautomatiseerde vooraankondiging van livegames gemaakt kan worden in Toernooibase (eventueel ook direct naar facebook)
Maar een berichtje op dit forum, doet kennelijk wonderen :)

Dieter

Post by Dieter » Wed Sep 24, 2014 17:21

Op de onderlinge van Geleen zal het wel regelmatig gaan gebeuren denk ik. Martijn en ik vinden het wel prettig en ook Wiel Maertzdorf wil al een tablet mee gaan nemen geloof ik.
De van Gortels zijn om hoor. Voor de competitie kan in Geleen ook semi live, de wifi is goed.
Elke dinsdag avond dus kans op live partijen uit de onderlinge van Geleen.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Sep 24, 2014 22:44

Dieter wrote:Op de onderlinge van Geleen zal het wel regelmatig gaan gebeuren denk ik. Martijn en ik vinden het wel prettig en ook Wiel Maertzdorf wil al een tablet mee gaan nemen geloof ik.
De van Gortels zijn om hoor. Voor de competitie kan in Geleen ook semi live, de wifi is goed.
Elke dinsdag avond dus kans op live partijen uit de onderlinge van Geleen.
Zodra de iPhone 6 Plus binnen is (duurt nog wel een tijdje vermoedelijk), zal ik ook gaan kijken of ik op de dinsdagavond mijn partij uit de onderlinge competitie semi-live kan invoeren. Heb geen zin om de hele tijd m'n iPad mee te slepen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Sep 26, 2014 20:32

Momenteel weer 4 partijen live. Ditmaal uit de Onderlinge Competities van Borne en IJmuiden. Veel kijkplezier via Toernooibase met die fantastische live-applet die Hendrik Veenstra heeft ontworpen! :D

Dieter

Post by Dieter » Fri Sep 26, 2014 21:24

Piet Bouma wrote:Momenteel weer 4 partijen live. Ditmaal uit de Onderlinge Competities van Borne en IJmuiden. Veel kijkplezier via Toernooibase met die fantastische live-applet die Hendrik Veenstra heeft ontworpen! :D
Winter ging er hardhandig vanaf tegen gastspeler Martijn van Gortel :D

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Sep 26, 2014 21:53

Dieter wrote:
Piet Bouma wrote:Momenteel weer 4 partijen live. Ditmaal uit de Onderlinge Competities van Borne en IJmuiden. Veel kijkplezier via Toernooibase met die fantastische live-applet die Hendrik Veenstra heeft ontworpen! :D
Het bekende(?) zetje van Bernard (Post). Douwe Kootstra liep er afgelopen dinsdagavond nog in......

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Sat Sep 27, 2014 11:48

Piet Bouma wrote:
Dieter wrote:
Het bekende(?) zetje van Bernard (Post). Douwe Kootstra liep er afgelopen dinsdagavond nog in......
Ja, Willem had duidelijk zijn huiswerk niet gedaan :lol: . Toch wel handig om af en toe de nieuwste opmerkingen op Toernooibase te volgen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Sep 30, 2014 20:26

Ditmaal weer vier partijen live, nu van Onderlinge Competitie De Oldehove en CEMA/De Vaste Zet. :D

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Tue Sep 30, 2014 21:41

Nu 5. Ook Jan Pieter is live.
Wat mij nu opvalt: ik zie bij de (semi-) live applet niet welk toernooi het betreft. Klopt dat?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Sep 30, 2014 21:53

Tijn wrote:Nu 5. Ook Jan Pieter is live.
Wat mij nu opvalt: ik zie bij de (semi-) live applet niet welk toernooi het betreft. Klopt dat?
Klopt inderdaad Tijn.
Dat is een doorontwikkeling, die nog gemaakt moet worden.
Want uiteindelijk wil je dan ook een selectie per toernooi, teamwedstrijd e.d., logo's van clubs etc. etc.
Maar Hendrik (en ikzelf ook) nemen wel een pas op de plaats.

Het kost enorm veel tijd (en heeft enorm veel tijd gekost) om dit allemaal te programmeren.

En zit de damwereld hier op te wachten.....?
Iemand mailde mij naar aanleiding van semi-live invoer van teamwedstrijden Nationale Competitie, dat de algemene gedachte bij zijn club was:
"Partijen worden een paar uur later wel ingevoerd en dat is vroeg zat."

Natuurlijk is het hartstikke mooi dat partijen een paar uur later wel in Toernooibase staan.
Maar als dat de algemene gedachte bij alle dammers is.......
Ik denk nog even terug aan die opmerking van een KNDB-official:

""Maar waar het om gaat is de vraag wat in godsnaam het NUT is van de mogelijkheid dat de partijnotatie door een SPELER TIJDENS DE PARTIJ op het internet wordt gezet. Meer dan "Zo kan de hele wereld live meegenieten van wat Piet Bouma op het dambord presteert" heb ik eigenlijk nog niet gelezen.""

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Tue Sep 30, 2014 22:22

Piet Bouma wrote:
Klopt inderdaad Tijn.
Want uiteindelijk wil je dan ook een selectie per toernooi, teamwedstrijd e.d., logo's van clubs etc. etc.

Het kost enorm veel tijd (en heeft enorm veel tijd gekost) om dit allemaal te programmeren.

Iemand mailde mij naar aanleiding van semi-live invoer van teamwedstrijden Nationale Competitie, dat de algemene gedachte bij zijn club was:

Natuurlijk is het hartstikke mooi dat partijen een paar uur later wel in Toernooibase staan.

""Maar waar het om gaat is de vraag wat in godsnaam het NUT is van de mogelijkheid dat de partijnotatie door een SPELER TIJDENS DE PARTIJ op het internet wordt gezet. Meer dan "Zo kan de hele wereld live meegenieten van wat Piet Bouma op het dambord presteert" heb ik eigenlijk nog niet gelezen.""
Idioten zul je altijd houden. Ik wil nu een opmerking maken, maar diehoud ik voor me :-)
Ik denk dat het veel zegt als je bij de spelerslijst op Toernooibase ziet wie er niet tegen tabletinvoer zijn. Ik was zelf eerst ook niet overoptimistisch, maar ben nu heel erg pro.
Ik vind het dan ook belangrijk dat ziveel mogelijk mensen hun keuze kenbaar maken middels Toernooibase. Ben er aan het denken bij de club intern te mailen wat men graag ingevuld wil hebben en dit te verwerken in Toernooibase. Hoop dat meer mensen dit zullen doen.

Onthoud dat alle 'kritiek' die ik je af en toe mail opbouwend bedoeld is. Ik ben vol lof over het project.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Thu Oct 02, 2014 15:22

Piet Bouma wrote:
Klopt inderdaad Tijn.

Piet, ik zou alles dat wel gebeurd en lukt bij de Nationale Competitie als een grote bonus zien. De Nationale Competitie lijkt me namelijk niet de meest natuurlijke candidaat voor semi-live invoer. Een groot aantal potentiële toeschouwers zit zelf achter het bord. Er zijn veel verschillende locaties waar wifi e.d. goed moet werken. Wel of niet meedoen wordt per compleet team besloten. Als iedere partij live uitgezonden zou worden, dan ziet de toeschouwer ook door de bomen het bos niet meer (zeker met de huidige opzet van de site). Enz. Maar hoe meer mensen tijdens de Nationale Competitie (positieve) ervaring met semi-live invoer op doen, hoe groter de kans dat het ook bij geschiktere toernooien en wedstrijden gebruikt gaat worden.

Ik vind het bijvoorbeeld wel jammer dat partijen van de test sessie van Ton Sijbrands niet uitgezonden werden. Ik kan me enigzins voorstellen waarom die partijen niet bekend gemaakt zijn. Anderzijds had het een publicitair aantrekkelijke opbouw naar een climax op 20 december kunnen zijn. In ieder geval was semi-live hier een goede optie geweest (1 locatie, 8 partijen, potentieel groot publiek)

Post Reply