NOC-NSF gaat beknibbelen op kleine sporten

Post Reply
Piet Bouma

NOC-NSF gaat beknibbelen op kleine sporten

Post by Piet Bouma » Wed Sep 10, 2014 23:17

Dit stond vandaag op NOS.nl vanuit NOC-NSF:

"Doel blijft mondiale toptien"
Hoewel de sportkoepel minder geld te besteden heeft - jaarlijks circa 35 miljoen euro in plaats van 39 miljoen euro - blijft het doel voor Rio onveranderd: een plaats bij de beste tien landen van de wereld.

Hendriks: "De kernsporten voor succes in Rio blijven zwemmen, hockey, wielrennen, watersport, judo, roeien en paardensport. Maar we zoeken ook naar verbreding en dat moet dus gebeuren met minder geld."

Met name voor incidentele successen in de kleinere sporten zal er minder budget zijn bij het NOC*NSF. Dat potje krimpt van circa zes miljoen euro naar slechts één miljoen euro. Hendriks maakte tot slot wel duidelijk welke sporten wel op zijn steun kunnen rekenen: "We gaan investeren in de sporten die het momenteel goed doen, zoals eventing, waterpolo (dames), volleybal (dames) en het handboogschieten."

Ik ben benieuwd wat voor consequenties dit gaat hebben voor het topsportprogramma van de KNDB tot 2016. Moet er niet een KNDB-begroting 2015 gemaakt worden zonder subsidiegelden....?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Bert Zwart

Re: NOC-NSF gaat beknibbelen op kleine sporten

Post by Bert Zwart » Thu Sep 11, 2014 08:11

Denk dat jullie als leden straks meer dan 47 duizend euro op gaan hoesten om de tent draaiende te houden.

Goed beschouwd is het beleid bij NOC-NSF nog opmerkelijker dan dat van de KNDB. We hebben als natie kans op een medaille bij de 100 meter sprint. Daar kijken wereldwijd 2 miljard mensen naar. Dat is kennelijk minder belangrijk dan een medaille bij de halfzware skiff.

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Thu Sep 11, 2014 11:22

Er is al zwaar bezuinigd om tot een sluitende KNDB-begroting te komen. Het resultaat zien alle KNDB-leden onder meer in het blad het Damspel, dat op veel slechtere kwaliteit wordt gedrukt. Toen ik een half jaar geleden het eerste Damspel-nieuwe-stijl in de bus kreeg, schrok ik me een ongeluk.

Het bespaart iets van EUR 5000-7000 per jaar (ben op vakantie dus kan de stukken er niet bijpakken) ofwel 1 euro per lid. Zelf had ik met alle genoegen een 1 euro hogere KNDB-contributie betaald in ruil voor een Damspel van redelijke kwaliteit. Dus EUR 38 ipv 37 (of is het nog steeds EUR 35 zoals in 2011?)

Tjonge, dat ik als rechtse jongen nog eens zou pleiten voor lastenverzwaringen ... straks vraagt Daan van Os nog of ik lid wil worden van Groen Links!

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Thu Sep 11, 2014 18:07

Jelmer Martens wrote:Er is al zwaar bezuinigd om tot een sluitende KNDB-begroting te komen. Het resultaat zien alle KNDB-leden onder meer in het blad het Damspel, dat op veel slechtere kwaliteit wordt gedrukt. Toen ik een half jaar geleden het eerste Damspel-nieuwe-stijl in de bus kreeg, schrok ik me een ongeluk.

Het bespaart iets van EUR 5000-7000 per jaar (ben op vakantie dus kan de stukken er niet bijpakken) ofwel 1 euro per lid. Zelf had ik met alle genoegen een 1 euro hogere KNDB-contributie betaald in ruil voor een Damspel van redelijke kwaliteit. Dus EUR 38 ipv 37 (of is het nog steeds EUR 35 zoals in 2011?)

Tjonge, dat ik als rechtse jongen nog eens zou pleiten voor lastenverzwaringen ... straks vraagt Daan van Os nog of ik lid wil worden van Groen Links!
Het Damspel kan toch ook alleen als PDF? De website wordt alleen al een jaar niet geupdate...

Ganesha

Post by Ganesha » Thu Sep 11, 2014 20:43

Jelmer Martens wrote:
Goed bezig, Jelmer :-)

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Sep 11, 2014 21:13

Jelmer Martens wrote:Er is al zwaar bezuinigd om tot een sluitende KNDB-begroting te komen. Het resultaat zien alle KNDB-leden onder meer in het blad het Damspel, dat op veel slechtere kwaliteit wordt gedrukt. Toen ik een half jaar geleden het eerste Damspel-nieuwe-stijl in de bus kreeg, schrok ik me een ongeluk.

Dan betaal ik die euro liever voor een fonds dat ervoor zorgt dat de jeugdspelers op EK's en WK's die niet van NOC*NSF vergoed krijgen, alsnog vergoed worden... Als we 600 euro gemiddeld nemen, drie NT's en drie spelers per categorie maximaal, kom je uit op 21x600 = 12.600 euro. Dan nog iets aan coaches dus laten we zeggen dat we 15.000 euro per jeugd-EK nodig hebben. De WK's van de jeugd samen kun je ook wel rekenen als 15.000 euro, dus we hebben 30.000 euro nodig. Als ieder lid dus 5 euro bijdraagt, hebben we talentvolle jeugdspelers aan een EK en WK geholpen. Dit vind ik toch echt wel iets meer waard dan zo'n dom blaadje waar ik toch nooit in kijk. Voor 2.50 euro extra hebben we iedereen aan in ieder geval 1 toernooi geholpen. Deze berekening is heel ruim genomen en zal vaak (veel) voordeliger uitpakken bij een beetje slim reizen van team KNDB. Er worden bijvoorbeeld namens de organisatie van zo'n EK ook nog enkele mensen deels vergoed.. Dus die zijn ook alweer voordeliger voor ons.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Thu Sep 11, 2014 21:29

Rein Halbersma wrote:

Het Damspel kan toch ook alleen als PDF? De website wordt alleen al een jaar niet geupdate...
Doet de Go-bond ook sinds begin dit jaar.
Flow with the Go

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Fri Sep 12, 2014 11:09

Michel Stempher wrote:Dan betaal ik die euro liever voor een fonds dat ervoor zorgt dat de jeugdspelers op EK's en WK's die niet van NOC*NSF vergoed krijgen, alsnog vergoed worden...
Hier gaat mijn rechtse inborst toch opspelen en kies ik liever voor particulier initiatief. Ter herinnering: een jaar geleden werd Alex Ketelaars kampioen aspiranten. Zijn/mijn club DVSB stelde zich garant voor de benodigde EUR 600 en ging op zoek naar sponsors. Met succes: zelfs trouwe lezers van dit Forum gaven hun bijdrage. Nog veel dank!
Als club ben je toch apetrots op een jeugdspeler die naar een EK/WK kan? Dan leun je toch niet achterover tot anderen alles voor je regelen? Om een beroemde zin uit de Tweede Wereldoorlog te parafraseren:
Vraag niet wat de KNDB voor de damsport kan doen; vraag wat jij voor de damsport kunt doen!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Sep 12, 2014 11:52

Jelmer Martens wrote:
Michel Stempher wrote:Dan betaal ik die euro liever voor een fonds dat ervoor zorgt dat de jeugdspelers op EK's en WK's die niet van NOC*NSF vergoed krijgen, alsnog vergoed worden...
Hier gaat mijn rechtse inborst toch opspelen en kies ik liever voor particulier initiatief. Ter herinnering: een jaar geleden werd Alex Ketelaars kampioen aspiranten. Zijn/mijn club DVSB stelde zich garant voor de benodigde EUR 600 en ging op zoek naar sponsors. Met succes: zelfs trouwe lezers van dit Forum gaven hun bijdrage. Nog veel dank!
Als club ben je toch apetrots op een jeugdspeler die naar een EK/WK kan? Dan leun je toch niet achterover tot anderen alles voor je regelen? Om een beroemde zin uit de Tweede Wereldoorlog te parafraseren:
Vraag niet wat de KNDB voor de damsport kan doen; vraag wat jij voor de damsport kunt doen!
Die laatste uitspraak (zonder KNDB en dammen dan) kwam van John F. Kennedy. Of had hij 'm gepikt?
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Fri Sep 12, 2014 12:12

Eric, je hebt gelijk. 'My fellow Americans, ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country'. Maar Kennedy schijnt de beroemde zin inderdaad gepikt te hebben, van zijn oude schoolmeester. Die maande zijn leerlingen regelmatig met deze zin.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Sep 12, 2014 13:44

Tja, inderdaad moet je soms eerst zelf actie ondernemen voor je de schuld van misstanden elders neerlegt. Dat betekende dan ook dat ik destijds met plezier een persoonlijke bijdrage heb geleverd om ventje Ketelaars naar het EK te laten gaan. Achteraf denk ik toch dat ik daar vooral de brood en bad voorziening van niet-spelers mee heb ondersteund.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Sep 12, 2014 19:36

Is het EK jeugd niet een onderneming-met-winstoogmerk van Pawlicki? Het doet me denken aan de dure zomerkampen voor kinderen in de VS.

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Sat Sep 13, 2014 11:13

Tja, dan zijn we weer terug bij Gantwarg. Hij zegt dat Pawlicki ook verdient op de kwalificatietoernooien, via de bevriende organisatie.
Maar waar is het bewijs? Ik kan niets met alleen maar beschuldigingen. Ik ken de goede man niet.

Post Reply